Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Multimediální jazykové laboratoře ve výuce cizího jazyka
Botlík Nuc, Tomáš ; Černochová, Miroslava (vedoucí práce) ; Ondráková, Jana (oponent) ; Fialová, Irena (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou multimediálních jazykových laboratoří ve výuce cizího jazyka. Práce vychází z předpokladu, že laboratoř napomáhá nácviku rozvoje ústního projevu žáků a jak práce v laboratoři souvisí s koncepty autonomního učení, sebehodnocení a vícejazyčnosti. Práce zkoumá, za jakých podmínek lze laboratoř SmartClass Robotel využít ve výuce německého jazyka na střední škole. Výzkumného šetření realizovaného formou případové studie se v období prosinec 2021 až únor 2022 zúčastnilo 69 žáků střední školy. Zdrojem výzkumných dat byly vstupní a výstupní záznamy nahrávek ústního projevu jednotlivých žáků. Každá nahrávka byla hodnocena žákem samotným, jeho spolužákem a učitelem. Hodnocení se zaměřovala na obsah a ústní projev, lexikální, gramatickou a fonologickou kompetenci. Součástí hodnocení bylo také posouzení kvality a identifikace nedostatků projevu. Z výsledků vyplývá, že za určitých podmínek může výuka v jazykové laboratoři usnadnit učitelům realizaci konverzačních aktivit a umožnit žákům pracovat vlastním tempem a volit pořadí aktivit. Přínosem pro učitele je možnost sběru dat o učení žáků. Ve všech sledovaných oblastech došlo ke zlepšení ústního projevu žáků, k největšímu v kategorii "obsah a projev". Součástí práce je také analýza současného stavu využívání...
Význam komunitní péče v rehabilitaci lidí se schizofrenií
Ondráková, Jana ; Klimešová, Anna (vedoucí práce) ; Najbrtová, Tereza (oponent)
Psychóza je pojem označující oblast nemocí s podobnými příznaky. Mezi psychózy patří i schizofrenie. Je to závažné duševní onemocnění, které propuká v mladém věku, a tak se může podepsat na dalším průběhu celého života nemocného. Z toho důvodu je nesmírně důležité, aby byla pacientovi dostupná správná a včasná pomoc k rehabilitaci. V této práci rozlišuji především dva druhy komunit. Jedná se o komunitu občanskou, což je přirozené prostředí, ve kterém člověk žije. Dále se zabývám komunitou terapeutickou. Význam komunity občanské vidím hlavně v prevenci duševních nemocí a včasném zachycení psychotického onemocnění. Komunita terapeutická pomáhá člověku se schizofrenií upevňovat vztahy a získávat jistotu v komunikaci a životě mezi lidmi, členy komunity. Další Prioritou komunitní péče je integrovat handicapované občany zpět do společnosti. Poskytovat péči co nejdéle to jde v přirozeném prostředí pacienta. Minimalizovat hospitalizace a zkracovat dobu hospitalizací na dobu nezbytně nutnou. Předností komunitní péče je tedy orientace na následné služby po propuštění z psychiatrického zařízení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých technických fakultách
Jonáková, Stanislava ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Ondráková, Jana (oponent) ; Žofková, Hana (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. V teoretické části jsou nastíněny klíčové úvahy o vývoji evropského vysokého školství včetně vizí o jeho budoucím směřování. V této souvislosti je pozornost věnována jazykové politice Evropské Unie a Rady Evropy a její implementaci do jazykové politiky České republiky v oblasti vysokého školství. Je prezentován současný stav poznání v oblasti teorie kurikula a jsou uvedena různá pojetí jazykového kurikula včetně tradičních přístupů k jeho projektování a faktorů, které tuto tvorbu ovlivňují. Empirická část seznamuje s výzkumem, jehož cílem bylo získat relevantní údaje o tvorbě jazykových kurikul předmětu Anglický jazyk v bakalářských studijních programech na technických fakultách, a na základě získaných dat popsat způsob jejich projektování. Výzkum byl založen na smíšeném metodologickém postupu. Z kvantitativních metod se jednalo o dotazníkové šetření, z metod kvalitativních byla využita nekvantitativní obsahová analýza dokumentů. Výstupem práce je získání obrazu o tvorbě jazykových kurikul v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. KLÍČOVÁ SLOVA: technické fakulty, bakalářské studium, jazykové kurikulum, empirický výzkum
Integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků se zaměřením na jazyk německý
Vávra, Zdeněk ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Žofková, Hana (oponent) ; Ondráková, Jana (oponent)
*** Integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků se zaměřením na jazyk německý *** Abstrakt NÁZEV: Integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků se zaměřením na jazyk německý AUTOR: Zdeněk Vávra KATEDRA: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra germanistiky ŠKOLITEL: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. ABSTRAKT: Předmětem disertační práce jsou teoretická východiska integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků a nástroje pro uplatnění těchto východisek ve školní praxi (didaktické prostředky, metodické postupy, psychologické aspekty). Cílem disertace je přispět k řešení integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků. První dvě části čerpají kompilačním způsobem z dostupné sekundární literatury, učebnicových souborů, didaktizovaných i autentických materiálů, materiálů vytvořených autorem disertační práce či dalších pomůcek (zpěvníky, společenské hry, skládanky, obrazové zdroje, předmětné pomůcky). Aplikovaná třetí část se zabývá postoji vybraných subjektů k integraci environmentálních témat do výuky cizích jazyků, analýzou environmentálních témat ve vybraných učebnicích německého jazyka a posouzením účinnosti metodických postupů ve výuce cizích jazyků. Jsou využity metoda dotazníku, explorativní metoda, analýza pedagogických dokumentů, verbálně projektivní...
Výuka a testování dovednosti psaní. Nad státní maturitní zkouškou z německého jazyka
Kolářová, Martina ; Vachková, Marie (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) ; Ondráková, Jana (oponent)
Název práce: Výuka a testování dovednosti psaní. Nad státní maturitní zkouškou z německého jazyka. Autor: Martina Kolářová Ústav: Ústav germánských studií, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova Vedoucí práce: doc. PhDr. Marie Vachková, Ph.D. Abstrakt: Předkládaná dizertační práce se věnuje tématu psaní ve výuce němčiny jako cizího jazyka v kontextu státní maturitní zkoušky z němčiny. Tato nová forma centrálně řízené maturitní zkoušky už svou podstatou a globálním charakterem ovlivňuje výuku na školách, proto se výzkum zaměřuje na to, do jaké míry a jakým způsobem se vliv této zkoušky projevuje ve výuce a ve výsledné kompetenci psaní u skupin žáků maturitních ročníků. Data vychází především z vyjádření učitelů, ale zohledněna je také perspektiva žáků, stejně jako analýza výsledků jejich písemných prací. Zájem o tuto problematiku vychází z aktuálnosti proměny procesu maturitního testování v cizích jazycích a kritických hlasů, které se především v počátku celého projektu ozývaly a vyzývaly k revizi a ověření přínosu nové maturitní zkoušky pro žáky a jejich výuku. Testování v cizích jazycích má dlouholetou tradici a patří k velmi dobře zpracovaným oblastem didaktiky, což umožňuje komplexní pohled na problematiku státní maturity v kontextu dalších jazykových zkoušek a také na oblasti výuky, které jsou s...
Fonetická gramotnost českých žáků středních škol v ruském jazyce
Konečný, Jakub ; Žofková, Hana (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent) ; Ondráková, Jana (oponent)
Disertační práce se zabývá výslovností českých žáků v ruském jazyce. V práci je formulována definice fonetické gramotnosti, pozornost je zaměřena na proces jejího utváření. Text je rozdělen do tří základních částí - první je věnována teoretickým základům, ovlivňujícím osvojování zvukové stránky cizího jazyka žáky (z hlediska lingvistického, psychologického a lingvodidaktického), druhá část shrnuje výsledky výzkumu vztahu vyučujících ruského jazyka ke zkoumané problematice a výsledky analýzy dostupných učebních souborů a popisuje realizované fonetické testování žáků středních škol včetně interpretace jeho výsledků. Ve třetí části práce je provedena syntéza poznatků z obou předcházejících kapitol, na kterou navazuje diskuse. Při zpracování disertační práce byly použity kvantitativní i kvalitativní metody pedagogického výzkumu: dotazníkové šetření, obsahová analýza učebních souborů, fonetické testování a analýza nahrávek autentického projevu žáků. Práce poskytuje ucelený pohled na zkoumanou problematiku v kontextu aktuální situace, kdy je ruský jazyk na českých školách vyučován jako další cizí jazyk. Ukazuje se, že vyučující ruského jazyka kladou důraz na správnost výslovnosti žáků pouze v případě, že jsou k tomu vybízeni zadáním cvičení v učebnici, nicméně učební soubory obsahují relativně nízký...
Specifické aspekty výuky cizích jazyků u seniorů / účastníků univerzity třetího věku
Koutská, Iva ; Zajícová, Pavla (vedoucí práce) ; Ondráková, Jana (oponent) ; Andrášová, Hana (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Ústav anglického jazyka a didaktiky Didaktika konkrétního jazyka Iva K o u t s k á Specifické aspekty výuky cizích jazyků u seniorů/účastníků univerzity třetího věku Specific aspects of teaching foreign languages to seniors/participants of the University of the Third Age ABSTRAKT (česká verze) 2015 vedoucí práce: doc. PhDr. Pavla Zajícová, Ph.D. Abstrakt Předkládaná dizertační práce se zabývá vybranými aspekty vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku (U3V) a specifickými aspekty výuky cizích jazyků u seniorů/účastníků U3V. V teoretické části práce je poukazováno na nejednoznačnost pojmu "senior" a na spory ohledně existence samostatné vědní disciplíny zabývající se vzděláváním seniorů. Jsou charakterizovány možnosti vzdělávání seniorů a výuky cizích jazyků u seniorů s důrazem na U3V a vybrané specifické aspekty tohoto procesu. V empirické části srovnáváme na základě čtyř případových studií vzdělávání seniorů a výuku cizích jazyků u seniorů, a to na příkladu: 1) U3V na Maltě, 2) U3V ve Skotsku, 3) U3V v České republice a 4) U3V Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Cílem práce je získat komplexnější vhled do této složité interdisciplinární problematiky, jíž není dosud v odborné literatuře věnována dostatečná pozornost. Senioři představují...
Osvojování slovní zásoby prostřednictvím interaktivní tabule
Španingerová, Zdeňka ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Rozboudová, Lenka (oponent) ; Ondráková, Jana (oponent)
NÁZEV: Osvojování slovní zásoby prostřednictvím interaktivní tabule AUTOR: Mgr. Zdeňka Španingerová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra germanistiky ŠKOLITEL: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. ABSTRAKT: Předmětem této dizertační práce je výzkum efektivity interaktivní tabule ve výuce cizích jazyků. Cílem je ověřit, zda je interaktivní tabule účinným nástrojem při osvojování slovní zásoby se zaměřením na německý jazyk.První čtyři kapitoly čerpají kompilačním způsobem z dostupné sekundární literatury, aplikovaná pátá část se zabývá samotným výzkumem. Efektivita interaktivní tabule byla testovánana vybraných třechlekcích: v experimentální skupině se vyučovalo pomocí interaktivní tabule, při výuce v kontrolní skupině naopak využívána nebyla. Kroměexperimentu byl se žáky provedenrozhovor a test individuálních stylů učení, které byly doplněny pozorováním video záznamů jednotlivých vyučovacích jednotek. Výsledky výzkumu naznačují, že interaktivní prvky ve vyučování němčiny vedou k úspěšnějšímu osvojování slovní zásoby a efektivnost tohoto procesu může být vyšší, než je tomu bez jejího prostřednictví. Nastíněná problematika si vzhledem k malému vzorku žáků zasluhuje další extenzivní zkoumání. KLÍČOVÁ SLOVA: Interaktivní tabule, osvojování slovní zásoby, individuální zvláštnosti žáků, učební styly a strategie, nová média a multimédia
Projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých technických fakultách
Jonáková, Stanislava ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Ondráková, Jana (oponent) ; Žofková, Hana (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. V teoretické části jsou nastíněny klíčové úvahy o vývoji evropského vysokého školství včetně vizí o jeho budoucím směřování. V této souvislosti je pozornost věnována jazykové politice Evropské Unie a Rady Evropy a její implementaci do jazykové politiky České republiky v oblasti vysokého školství. Je prezentován současný stav poznání v oblasti teorie kurikula a jsou uvedena různá pojetí jazykového kurikula včetně tradičních přístupů k jeho projektování a faktorů, které tuto tvorbu ovlivňují. Empirická část seznamuje s výzkumem, jehož cílem bylo získat relevantní údaje o tvorbě jazykových kurikul předmětu Anglický jazyk v bakalářských studijních programech na technických fakultách, a na základě získaných dat popsat způsob jejich projektování. Výzkum byl založen na smíšeném metodologickém postupu. Z kvantitativních metod se jednalo o dotazníkové šetření, z metod kvalitativních byla využita nekvantitativní obsahová analýza dokumentů. Výstupem práce je získání obrazu o tvorbě jazykových kurikul v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. KLÍČOVÁ SLOVA: technické fakulty, bakalářské studium, jazykové kurikulum, empirický výzkum
Integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků se zaměřením na jazyk německý
Vávra, Zdeněk ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Žofková, Hana (oponent) ; Ondráková, Jana (oponent)
*** Integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků se zaměřením na jazyk německý *** Abstrakt NÁZEV: Integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků se zaměřením na jazyk německý AUTOR: Zdeněk Vávra KATEDRA: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra germanistiky ŠKOLITEL: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. ABSTRAKT: Předmětem disertační práce jsou teoretická východiska integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků a nástroje pro uplatnění těchto východisek ve školní praxi (didaktické prostředky, metodické postupy, psychologické aspekty). Cílem disertace je přispět k řešení integrace environmentálních témat do výuky cizích jazyků. První dvě části čerpají kompilačním způsobem z dostupné sekundární literatury, učebnicových souborů, didaktizovaných i autentických materiálů, materiálů vytvořených autorem disertační práce či dalších pomůcek (zpěvníky, společenské hry, skládanky, obrazové zdroje, předmětné pomůcky). Aplikovaná třetí část se zabývá postoji vybraných subjektů k integraci environmentálních témat do výuky cizích jazyků, analýzou environmentálních témat ve vybraných učebnicích německého jazyka a posouzením účinnosti metodických postupů ve výuce cizích jazyků. Jsou využity metoda dotazníku, explorativní metoda, analýza pedagogických dokumentů, verbálně projektivní...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.