Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Šamanismus z hlediska religionistických teorií
Sochorová, Michaela ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Obuchová, Ľubica (oponent)
Tato práce se zabývá vznikem, vývojem a problematikou spjatou s pojmem šamanismus. Tento termín byl transformován z původní předmětové roviny do roviny vědeckého metajazyka a záhy se stal obecným pojmem, který je v rámci postmoderní tendence kritiky příliš generalizujících a nejasných termínů zavrhován jako prázdný a nicneříkající. Tato situace je důsledkem univerzalistických definic, které nejen že "šamanismus" zpopularizovaly, ale rovněž podnítily zájem o tento fenomén u mnoha různých disciplín, které reflektují "šamanismus" vždy poněkud odlišným způsobem. K tomu je třeba vzít v potaz fenomén neošamanismu a revitalizaci původních "šamanských" tradic. Díky tomu je v dnešní době skutečně obtížné definovat význam tohoto pojmu. Cílem práce je jednak představit formou typologie hlavní, tj. nejrozšířenější přístupy, které pracují s pojmem šamanismus, definují jej a zároveň poskytují návrhy na řešení výše zmíněné problematiky. Zároveň se pokusím zodpovědět otázku, zda je "šamanismus" pro dnešní vědu nadále přínosnou kategorií.
Křesťansko - buddhistická polemika v Japonsku v 17. století
Machálková, Andrea ; Obuchová, Ľubica (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Diplomová práce "Křesťansko-buddhistická polemika v Japonsku v 17.století" se zabývá především životem a dílem Fabiana Fukana, jedné z nejvýraznějších postav raného japonského křesťanství. První část práce se zaměřuje na příchod křesťanství do Japonska, misii a následnou perzekuci křesťanů, která později vyústila v konečný zákaz křesťanství v zemi. Hlavní část práce je věnována rozboru dvou klíčových děl Fabiana Fukana - apologie křesťanství s názvem Mjótei Mondó a následně protikřesťansky laděného pojednání Ha Daiusu, které Fukan sepsal po tom, co opustil jezuitský řád a přiklonil se zpět k buddhismu. V závěrečné kapitole je věnována pozornost fenoménu "kakure kirišitan"("skrytých křesťanů"), tj. skupinám křesťanů, kteří jsou potomky křesťanů tajně praktikujících během období "sakoku" (dosl. "uzavření země").
Založení jezuitské misie v Číně a přínos Mattea Ricciho (1552-1610).
Bartošová, Hedvika ; Obuchová, Ľubica (vedoucí práce) ; Hlaváček, Petr (oponent)
Misie hraje, a v dějinách křesťanství vždy hrála, velice významnou úlohu. I díky tomu se křesťanství stalo jedním z nejrozšířenějších náboženství na světě. S hlásáním křesťanského učení "mezi pohany" úzce souvisí otázka, do jaké míry je možné nechat se ovlivnit jejich názory, nakolik se přizpůsobit místní kultuře, jak daleko může křesťan jít v přizpůsobování se domorodým a nekřesťanským praktikám a konceptům, aniž by se vzdal samotného křesťanského učení. V mé práci se pokusím toto téma "inkulturace" přiblížit na příkladu katolické misie v Číně v 16.-18. století, budu se věnovat charakteristice misijních metod jezuitů - akomodační metodě Mattea Ricciho, s důrazem na spory mezi jejími zastánci a odpůrci (zjednodušeně řečeno mezi jezuity a mendikanty).
Křesťansko - buddhistická polemika v Japonsku v 17. století
Machálková, Andrea ; Obuchová, Ľubica (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Diplomová práce "Křesťansko-buddhistická polemika v Japonsku v 17.století" se zabývá především životem a dílem Fabiana Fukana, jedné z nejvýraznějších postav raného japonského křesťanství. První část práce se zaměřuje na příchod křesťanství do Japonska, misii a následnou perzekuci křesťanů, která později vyústila v konečný zákaz křesťanství v zemi. Hlavní část práce je věnována rozboru dvou klíčových děl Fabiana Fukana - apologie křesťanství s názvem Mjótei Mondó a následně protikřesťansky laděného pojednání Ha Daiusu, které Fukan sepsal po tom, co opustil jezuitský řád a přiklonil se zpět k buddhismu. V závěrečné kapitole je věnována pozornost fenoménu "kakure kirišitan"("skrytých křesťanů"), tj. skupinám křesťanů, kteří jsou potomky křesťanů tajně praktikujících během období "sakoku" (dosl. "uzavření země").
Nelpění a oproštěnost v Tao-Te-Ťingu a u Mistra Eckarta
Michutová, Alena ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Obuchová, Ľubica (oponent)
Název: Nelpění a oproštěnost v Tao-Te-Ťingu a u Mistra Eckharta Typ práce: Diplomová práce Autor: Alena Michutová Vedoucí práce: doc. Pavel Hošek, ThD. Místo: Neratov Rok odevzdání: 2013 Počet stran: 120 Tato diplomová práce "Nelpění a oproštěnost v Tao-Te-Ťingu a u Mistra Eckharta" je rozčleněna do pěti kapitol, z nichž první kapitolu tvoří "cíle a metody práce", pátou kapitolu závěr. Vlastní látka je tedy rozčleněna do tří kapitol: (2) téma nelpění v Tao-Te-Ťingu, (3) téma nelpění u Mistra Eckharta, (4) porovnání pojetí nelpění v Tao-Te-Ťingu a u Mistra Eckharta. V první části se zabývám osobností Lao-c'e, knihou Tao-Te-Ťing a jejím postavením v taoistickém kánonu. Dále postupuji k analýze základních pojmů Tao-Te-Ťingu: Tao, wu- wej a stejnost. Nyní je již vytvořena nezbytná teoretická základna k tomu, abych mohla přistoupit k tématu nelpění a oproštěnosti v Tao-Te-Ťingu - což prokládám četnými citacemi z této knihy, jakož i ze sekundární literatury. Nakonec krátce načrtnu, jak se idea nelpění vyvíjela v taoistické praxi v průběhu dějin až po současnost. S tématem oproštěnosti u Mistra Eckharta jsem zvolila obdobný postup - nejprve pojednávám o osobě Mistra Eckharta, pak o jeho díle latinském i německém, dále rozebírám základní ideje jeho učení: Bůh a božství, nic stvoření a "cosi božské" v duši,...
Šamanismus z hlediska religionistických teorií
Sochorová, Michaela ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Obuchová, Ľubica (oponent)
Tato práce se zabývá vznikem, vývojem a problematikou spjatou s pojmem šamanismus. Tento termín byl transformován z původní předmětové roviny do roviny vědeckého metajazyka a záhy se stal obecným pojmem, který je v rámci postmoderní tendence kritiky příliš generalizujících a nejasných termínů zavrhován jako prázdný a nicneříkající. Tato situace je důsledkem univerzalistických definic, které nejen že "šamanismus" zpopularizovaly, ale rovněž podnítily zájem o tento fenomén u mnoha různých disciplín, které reflektují "šamanismus" vždy poněkud odlišným způsobem. K tomu je třeba vzít v potaz fenomén neošamanismu a revitalizaci původních "šamanských" tradic. Díky tomu je v dnešní době skutečně obtížné definovat význam tohoto pojmu. Cílem práce je jednak představit formou typologie hlavní, tj. nejrozšířenější přístupy, které pracují s pojmem šamanismus, definují jej a zároveň poskytují návrhy na řešení výše zmíněné problematiky. Zároveň se pokusím zodpovědět otázku, zda je "šamanismus" pro dnešní vědu nadále přínosnou kategorií.
Využití japonských tradic v misijní práci: Počátky šíření křesťanství v Japonsku
Hanžl, Jiří ; Obuchová, Ľubica (vedoucí práce) ; Liguš, Ján (oponent)
Diplomová práce "Využití japonských tradic v misijní práci: Počátky šíření křesťanství v Japonsku" pojednává především o prvních křesťanských misionářích v Japonsku a o způsobech jejich přizpůsobení na japonské kulturní poměry. Zaměřuje se hlavně na misijní činnost jezuitských misionářů v 16. a na počátku 17. století. Práce uvádí pro přiblížení náboženské situace v Japonsku přehled duchovních tradic a náboženských směrů. Také se zmiňuje o šíření křesťanství od 19. století až po poslední desetiletí a nastiňuje vztah křesťanství a tradičních japonských duchovních směrů.
Založení jezuitské misie v Číně a přínos Mattea Ricciho (1552-1610).
Bartošová, Hedvika ; Obuchová, Ľubica (vedoucí práce) ; Hlaváček, Petr (oponent)
Misie hraje, a v dějinách křesťanství vždy hrála, velice významnou úlohu. I díky tomu se křesťanství stalo jedním z nejrozšířenějších náboženství na světě. S hlásáním křesťanského učení "mezi pohany" úzce souvisí otázka, do jaké míry je možné nechat se ovlivnit jejich názory, nakolik se přizpůsobit místní kultuře, jak daleko může křesťan jít v přizpůsobování se domorodým a nekřesťanským praktikám a konceptům, aniž by se vzdal samotného křesťanského učení. V mé práci se pokusím toto téma "inkulturace" přiblížit na příkladu katolické misie v Číně v 16.-18. století, budu se věnovat charakteristice misijních metod jezuitů - akomodační metodě Mattea Ricciho, s důrazem na spory mezi jejími zastánci a odpůrci (zjednodušeně řečeno mezi jezuity a mendikanty).
Čínské představy o budoucnosti lidské civilizace (Reflexe pojednání od čínského autora)
Obuchová, Ľubica
Přiblížení souvislostí úvah o Číně a její kultuře, jak jsou obsaženy ve sborníku z r. 1928.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.