Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití videí s titulky ve výuce českého jazyka pro české neslyšící žáky
Nedbalová, Žofie ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Prokšová, Hana (oponent)
Práce je věnována výuce českého jazyka pro neslyšící žáky, mluvčí českého znakového jazyka, na prvním stupni základní školy. Konkrétně se zabývá možností využití otitulkovaných videí v jazykové výuce. Úvodní kapitoly práce stručně představují legislativní ukotvení vzdělávání neslyšících žáků a terminologické vymezení cílové skupiny, jíž je v práci věnována pozornost. Dále je popsán smysl opatřování audiovizuálních děl titulky, a to se zřetelem k jazykové výuce a rozvoji komunikační kompetence v češtině jako druhém/cizím jazyce. Důraz je kladen především na kompetenci čtenářskou, a proto je důkladněji představen čtenářský proces. Na základě těchto poznatků vymezuje práce složky audiovizuálního díla opatřeného titulky a přibližuje benefity, které může jeho sledování mít. Východiskem efektivního učení se z textu titulků je předpoklad, že titulky musejí odpovídat potřebám svých adresátů, tj. musejí splňovat určité náležitosti po stránce technického zpracování a jazykové náročnosti. V opoře o odbornou literaturu jsou proto vysvětlena omezení titulků časová (rychlost titulků pro děti, minimální a maximální doba zobrazení, mezera mezi titulky aj.) a prostorová (počet řádků, počet znaků na řádek, velikost, písmo, barva a podklad titulků aj.). Dále je přiblížena náplň výuky českého jazyka pro (neslyšící)...
Využití videí s titulky ve výuce českého jazyka pro české neslyšící žáky
Nedbalová, Žofie ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Prokšová, Hana (oponent)
Práce je věnována výuce českého jazyka pro neslyšící žáky, mluvčí českého znakového jazyka, na prvním stupni základní školy. Konkrétně se zabývá možností využití otitulkovaných videí v jazykové výuce. Úvodní kapitoly práce stručně představují legislativní ukotvení vzdělávání neslyšících žáků a terminologické vymezení cílové skupiny, jíž je v práci věnována pozornost. Dále je popsán smysl opatřování audiovizuálních děl titulky, a to se zřetelem k jazykové výuce a rozvoji komunikační kompetence v češtině jako druhém/cizím jazyce. Důraz je kladen především na kompetenci čtenářskou, a proto je důkladněji představen čtenářský proces. Na základě těchto poznatků vymezuje práce složky audiovizuálního díla opatřeného titulky a přibližuje benefity, které může jeho sledování mít. Východiskem efektivního učení se z textu titulků je předpoklad, že titulky musejí odpovídat potřebám svých adresátů, tj. musejí splňovat určité náležitosti po stránce technického zpracování a jazykové náročnosti. V opoře o odbornou literaturu jsou proto vysvětlena omezení titulků časová (rychlost titulků pro děti, minimální a maximální doba zobrazení, mezera mezi titulky aj.) a prostorová (počet řádků, počet znaků na řádek, velikost, písmo, barva a podklad titulků aj.). Dále je přiblížena náplň výuky českého jazyka pro (neslyšící)...
Tabu a eufemizace v komunikaci českých Neslyšících
Nedbalová, Žofie ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Práce je věnována jednomu aspektu intrakulturní komunikace českých Neslyšících, a sice tomu, jaká témata považují neslyšící mluvčí českého znakového jazyka za tabuová a jakým způsobem o nich hovoří. Problematika je nahlížena z perspektivy pragmalingvistiky. S východiskem v teoriích zdvořilosti jsou vyloženy pojmy tabu a eufemismus. Pojednáno je pak o okruhu tradičně vymezovaných tabuových témat v české kultuře (slyšících) a o způsobech eufemizace v několika cizích znakových jazycích. V opoře o tyto poznatky je vytvořena vlastní metodologie pilotního výzkumu, který zkoumá tabuizaci v komunikaci českých Neslyšících. Na základě polostrukturovaných rozhovorů s pěti neslyšícími respondenty je ověřováno, zda jsou jako tabuová nahlížena témata smrti, vážných nemocí, lidské anatomie a fyziologie, sexuálního chování, sociální nerovnosti ve smyslu bohatství a chudoby a prohřešků proti dobrým mravům, jako je opilost, lež, krádež, podvod. Ukazuje se, že stejně jako slyšící Češi, i neslyšící Češi mnohá z těchto témat v komunikaci tabuizují. Pokud o nich hovoří, pak nezřídka pomocí takových lexémů, které by mohly být v mnoha případech považovány za eufemismy. Pro potvrzení toho, kterým ze zachycených vyjádření lze však s větší určitostí připisovat eufemistickou platnost, bude ještě potřeba dalšího zkoumání. Tato...
Vyjadřování příčiny a důsledku v psané češtině českých neslyšících
Nedbalová, Žofie ; Richterová, Klára (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Tato práce se věnuje vyjadřování příčiny a důsledku v psané češtině českých neslyšících (tj. těch, kterým mluvený jazyk není plně dostupný sluchovou cestou). Na základě české odborné jazykovědné literatury představuje předkládaná práce význam pojmů příčina a důsledek, resp. vztah přičinný a vztah důsledkový, a shrnuje jazykové prostředky, kterými jsou tyto vztahy v češtině vyjadřovány. Tyto prostředky užívané ve většinové češtině následně při analýze srovnává s prostředky, které k vyjadřování příčiny a důsledku užívají v česky psaných textech čeští neslyšící. Analyzovaný materiál tvoří 1 310 výpovědí obsahujících vyjádření příčiny a důsledku excerpované z textů 167 neslyšících autorů. Analyzovaný materiál zahrnuje jednak školní práce poskytnuté přímo neslyšícími žáky pro účely této práce, jednak texty zařazené v korpusu DEAF. Při analýze je kladen zvláštní důraz na takové prostředky a postupy vyjadřování příčiny a důsledku, které se liší od češtiny většinové, na pravděpodobné příčiny těchto odchylek, zejm. na možné interference z českého znakového jazyka.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.