Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Expozice dětí aerosolovými částicemi v přívěsných vozících za jízdním kolem
Nechvátalová, Karolína ; Bendl, Jan (vedoucí práce) ; Mašková, Ludmila (oponent)
Přívěsné vozíky za jízdním kolem představují oblíbený způsob přepravy dětí při cyklistice, nicméně zvýšené expozice aerosolovými částicemi vzniklé z důvodu umístění vozíku těsně nad vozovkou a do bezprostřední blízkosti cyklistického kola mohou představovat zdravotní riziko. Některé aerosolové částice mohou způsobovat respirační, ale i závažnější onemocnění, protože povrch cest může obsahovat i toxické látky vzniklé například automobilovou dopravou. Děti jsou přitom oproti dospělým náchylnější ke vzniku respiračních a dalších onemocnění, a proto je potřeba věnovat této problematice zvýšenou pozornost. Cílem práce je zjistit, kolikrát větší koncentrace aerosolových částic velikostních frakcí PM10, PM4, PM2,5 a PM1 a početních koncentrací dýchá dítě v přívěsném vozíku oproti cyklistovi před ním při různých rychlostech jízdy na prašných stezkách a potvrdit tak hypotézu, že dochází k resuspenzi částic povrchu vozovky a jejich pronikání do vozíku, což doposud nebylo kvantifikováno. V práci jsou diskutovány i možné zdravotní důsledky. Experimentální část byla provedena formou tří terénních měření na dvou zhruba 200 m dlouhých prašných úsecích cyklostezek v Praze (lesopark Stromovka, cyklostezka A22 v Braníku). Pro měření byl upraven přívěsný vozík (Chariot Cougar 2, Thule) a zhotoven box na řídítka. V...
Lokalizace a charakteristika hot-spot pro PM10 v Praze 7
Nechvátalová, Karolína ; Hovorka, Jan (vedoucí práce) ; Kozáková, Jana (oponent)
Zhoršenou kvalitou ovzduší trpí mnoho měst, neboť soustřeďují velké množství antropogenních zdrojů znečištění ovzduší, zejména aerosolových částic o aerodynamickém průměru menším nežli 10 m, PM10. Vzhledem k vysoké urbanizaci je celosvětově urbánním PM10 vystaveno přes 50 % populace. Expozice zvýšeným koncentracím PM10 může zapříčinit vznik respiračních a kardiovaskulárních onemocnění nebo předčasných úmrtí. Proto městská část Praha 7 uzavřela dohodu s Laboratoří pro studium kvality ovzduší (PřF UK) na provedení prostorově a časově detailního šetření koncentrací PM10 na jejím území. Za tímto účelem byla na Praze 7 provedena mobilní měření PM10. Zájmové území bylo rozděleno na 6 menších lokalit a na každé lokalitě byla stanovena jedna fixní trasa (3,4-4,5 km). V období od prosince 2019 do května 2020 bylo během 10 dnů měření provedeno v časech od 8:00, 12:00 a 17:00 celkem 174 pochůzek. Členové týmu procházeli trasy s přístroji DustTrak a GPS Garmin, které detekovaly každou vteřinu hmotnostní koncentrace PM10 a přesnou polohu pro synchronizaci dat PM10 s místem detekce. Meteorologické podmínky byly během celého období měřeny profesionální meteorologickou stanicí. V průběhu většiny měřených dnů byly koncentrace PM10 v Praze 7 podlimitní. Nadlimitní koncentrace byly detekovány 16.01.2020, což byl ale...
Expozice dětí aerosolovými částicemi v přívěsných vozících za jízdním kolem
Nechvátalová, Karolína ; Bendl, Jan (vedoucí práce) ; Mašková, Ludmila (oponent)
Přívěsné vozíky za jízdním kolem představují oblíbený způsob přepravy dětí při cyklistice, nicméně zvýšené expozice aerosolovými částicemi vzniklé z důvodu umístění vozíku těsně nad vozovkou a do bezprostřední blízkosti cyklistického kola mohou představovat zdravotní riziko. Některé aerosolové částice mohou způsobovat respirační, ale i závažnější onemocnění, protože povrch cest může obsahovat i toxické látky vzniklé například automobilovou dopravou. Děti jsou přitom oproti dospělým náchylnější ke vzniku respiračních a dalších onemocnění, a proto je potřeba věnovat této problematice zvýšenou pozornost. Cílem práce je zjistit, kolikrát větší koncentrace aerosolových částic velikostních frakcí PM10, PM4, PM2,5 a PM1 a početních koncentrací dýchá dítě v přívěsném vozíku oproti cyklistovi před ním při různých rychlostech jízdy na prašných stezkách a potvrdit tak hypotézu, že dochází k resuspenzi částic povrchu vozovky a jejich pronikání do vozíku, což doposud nebylo kvantifikováno. V práci jsou diskutovány i možné zdravotní důsledky. Experimentální část byla provedena formou tří terénních měření na dvou zhruba 200 m dlouhých prašných úsecích cyklostezek v Praze (lesopark Stromovka, cyklostezka A22 v Braníku). Pro měření byl upraven přívěsný vozík (Chariot Cougar 2, Thule) a zhotoven box na řídítka. V...

Viz též: podobná jména autorů
4 Nechvátalová, Kateřina
2 Nechvátalová, Klára
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.