Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Spiritualita uživatelů marihuany
Bučková, Aneta ; Hrubý, Radovan (vedoucí práce) ; Myšková, Lucie (oponent)
NÁZEV: Spiritualita uživatelů marihuany AUTOR: Aneta Bučková KATEDRA: Katedra Psychologie VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Radovan Hrubý ABSTRAKT: Tématem práce je spiritualita uživatelů marihuany. Začátek práce je věnován problematičnosti vymezení spirituality, následně je spiritualita zasazena do historického a kulturního kontextu užívání psychotropních látek a poté do kontextu dosavadního bádání a přístupů. Cílem výzkumné části je pomocí Pražského dotazníku spirituality odhalit, zda je spiritualita uživatelů marihuany odlišná či něčím specifická od spirituality populace bez zkušenosti s touto drogou a jaké další faktory spojené s užíváním drog se mohou na utváření spirituality uživatelů marihuany spolupodílet a tím tak přispět k většímu pochopení uživatelů marihuany, případně i jiných drog. KLÍČOVÁ SLOVA: Spiritualita, drogy, marihuana, Pražský dotazník spirituality
Identita adolescentů v pěstounské péči
Rubešová, Kateřina ; Novotná, Hana (vedoucí práce) ; Myšková, Lucie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá specifiky identity adolescentů (18 - 19 let) vyrůstajících v dlouhodobé pěstounské péči v České republice. Cílem předkládané práce je zmapovat, jak se adolescenti v pěstounské péči sebeprožívají a sebehodnotí. Teoretická část je v úvodu zaměřena na vývojové období adolescence s jejími význačnými specifiky. Dále se věnuje odbornému vymezení identity a oblasti pěstounské péče v České republice. V rámci teoretické části jsou taktéž prezentovány s tématem související významné studie. Praktická část si klade za cíl popsat podoby identity a její významné komponenty. Hlavními metodami jsou polostrukturovaný rozhovor a dotazník v rámci kvalitativního paradigmatu. Výsledky výzkumného šetření ukazují, že na identitu adolescentů v pěstounské péči nejvíce působí vazba na sociální okolí (zejména na osobu pěstouna, ale i na další referenční sociální skupiny), skrze které na sebe zmínění jedinci nahlížejí. Pěstounská rodina hraje tedy v životě dospívajícího významnou roli, adolescenti projevují vděk vůči svým pečovatelům. V práci se taktéž objevily významné genderové rozdíly v rozlišných oblastech, například ve způsobu vazby, členství v subkultuře mládeže, pohledu na kamarádství apod. Tyto a další závěry výzkumu jsou v práci podrobeny důkladné komparaci s teoretickými východisky, což...
Ideál mužské krásy v adolescenci
Slavíčková, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Myšková, Lucie (oponent)
česky Krása je abstraktní pojem, který ale zasahuje do mnoha konkrétních oblastí našeho života. Vnímáme ji individuálně a subjektivně. Já se pomocí této práce pokusím prozkoumat, jak krásu vnímají a hodnotí současní adolescenti. Bude se jednat o krásu mužskou a o představu jejího ideálu. Zajímají mě hlavní rozdíly mezi ideály dívek a chlapců, jakým oblastem přikládají při hodnocení krásy důležitost a jakým nikoli. Mou cílovou skupinou jsou studenti a studentky deváté třídy základní školy ve věku mezi 14 a 15 lety. Práce má dvě části. První část je teoretická, ve které se budu věnovat problematice sebepojetí v souvislosti s adolescentním věkem a fyzickým vzhledem. Dále popíši a vysvětlím význam jednotlivých částí těla a obličeje. Následně uvedu také dvě základní teorie vnímání v souvislosti se sociální percepcí. Druhá, praktická část, se bude věnovat konkrétním ideálům mužské krásy podle dívek a podle chlapců. Představím jednotlivé ideály podle různých způsobů náhledu na ně a pokusím se interpretovat rozdíly mezi dívčími a chlapeckými představami.
Mentální vývoj dětí s nízkou porodní hmotností
Švandová, Lucie ; Ptáček, Radek (vedoucí práce) ; Fischer, Slavomil (oponent) ; Myšková, Lucie (oponent)
Úvod: U dětí s velmi nízkou porodní hmotností (VNPH, < 1 500 g) a extrémně nízkou porodní hmotností (ENPH, < 1 000 g) je zvýšená prevalence kognitivních a socioemočních oslabení a poruch. Tato zjištění vzbuzují obavy a otázky týkající se úrovně mentálního vývoje těchto dětí, a to nejen v raném dětství, ale také v období školního věku, dospívání a dospělosti. Metody: Socioemoční a kognitivní vývoj byl hodnocen u 118 dětí s VNPH nebo ENPH a 101 dětí s normální porodní hmotností (≥ 2 500 g) ve věku 5 až 9 let. Testová baterie obsahovala vybrané subtesty z Inteligenční a vývojové škály (IDS) a z Developmental Neuropsychological Assessment II (NEPSY-II). Rodičům byla administrována Škála hodnocení exekutivních funkcí u dětí (BRIEF), proběhl anamnestický rozhovor a pozorování. Výsledky: Mezi dětmi s VNPH/ENPH a dětmi s normální porodní hmotností byl zjištěn statisticky významný rozdíl v kognitivním i socioemočním vývoji. IQ dětí s normální porodní hmotností bylo v průměru o 12,98 bodu vyšší. Taktéž dosahovaly lepších výsledků než děti s VNPH/ENPH ve všech subtestech metod IDS i NEPSY-II. Rodiče u svých dětí nehodnotili oslabení v oblasti exekutivních funkcí. Závěr: U dětí s VNPH/ENPH ve věku 5 až 9 let ukázaly výsledky v porovnání s dětmi s normální porodní hmotností oslabení v kognitivní a socioemoční...
Mentální reprezentace rodiče u dětí umístěných v ústavní výchově
Myšková, Lucie
MENTÁLNÍ REPREZENTACE RODIČE U DĚTÍ UMÍSTĚNÝCHV ÚSTAVNÍ VÝCHOVĚ Abstrakt disertační práce Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie Školitelka: PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. Autorka: Mgr. Lucie Myšková Většina dětí v ústavní výchově má své rodiny, se kterými je v kontaktu, ale z různých důvodů tyto děti v rodinném prostředí vyrůstat nemohou. Z odborných prací víme, že se jedná zpravidla o rodiny, kde je atmosféra chladu, nezájem o děti, násilí. Praxe ale ukazuje, že děti v dětských domovech se o svých rodičích vyjadřují většinou s pozitivní konotací a i v literatuře nacházíme poznatky o tom, že děti, které s rodiči nežijí, si je idealizují. Do studie byly proto záměrně vybrány děti ve vývojovém období staršího školního věku, což je charakterizováno mimo jiné kritickým pohledem na dospělé. Práce vychází z výše uvedených ambivalencí a je zaměřena na mentální reprezentaci rodičů u dětí staršího školního věku umístěných v ústavní výchově.Téma je sledováno použitím několika metod (dotazník, kresba, rozhovor, určování polarit) a kvantitativně- kvalitativním zpracováním získaných dat, která jsou porovnávána s daty od skupiny dětí vyrůstajících v rodinném prostředí. Bylo shledáno, že představy rodiče u dětí staršího školního věku žijících v ústavní výchově se liší od představ stejně...
Příprava pěstounů na přechodnou dobu - očima pěstounů
Neckařová, Tereza ; Novotná, Hana (vedoucí práce) ; Myšková, Lucie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá procesem příprav pěstounů na přechodnou dobu. Cílem této práce je zreflektovat osobní zkušenosti přechodných pěstounů s jejich přípravou. Konkrétně se práce zaměřuje na zjištění smysluplnosti a užitečnosti příprav pro pěstouny a vliv příprav na jejich osobní a rodinný život. Teoretická část se v úvodu věnuje systému náhradní péče o dítě. Dále je zaměřená na samotnou přechodnou pěstounskou péči, její zařazení do systému náhradní rodinné péče a důraz je kladen především na systém příprav pro přechodné pěstouny. V praktické části jsou analyzovaná a interpretovaná data výzkumu kvalitativního charakteru, který byl proveden metodou polostrukturovaných rozhovorů. Z výzkumu vyplynulo, že i přes některé nedostatky příprav jako např. nedostatek praktických informací, nebo přístup některých lektorů, vnímaly respondenti přípravu jako přínosnou. Přínos vnímali především v základním uvedení do problematiky, v souladu s profesionály, nebo v sebezkušenosti. Přípravy měly dopad nejen na samotné respondenty, ale i na jejich rodiny a blízké. Ti respondentům vyjadřovali kromě své podpory také obavy spojené s výkonem PPPD. Respondenti těmto obavám čelili informační osvětou. Přípravy se dále pozitivně promítly do vztahu s partnerem respondentek. Rozhodnutí pro výkon PPPD pro respondenty také...
Vztahy a postoje adolescentů umístěných v diagnostickém ústavu k formálním autoritám
Bočková, Kateřina ; Novotná, Hana (vedoucí práce) ; Myšková, Lucie (oponent)
Tématem bakalářské práce jsou postoje a vztahy adolescentů, kteří jsou umístěni v diagnostickém ústavu, k autoritám. Teoretická část představuje pojmy autority, adolescence, postojů a charakterizuje diagnostické ústavy. Tyto pojmy jsou v práci popsány proto, že jsou klíčové pro výzkumné šetření popsané v empirické části a je tedy nezbytné vysvětlit, jak jsou v práci pojímány. Hlavním cílem empirické části práce je zmapovat vztahy dospívajících chlapců, kteří jsou umístěni v diagnostickém ústavu na základě rozhodnutí soudu, k autoritám, se kterými se ve svém životě setkávají. Hlavní pozornost byla věnována autoritám formálním. Výzkum popisovaný v empirické části mapuje subjektivní pohled účastníků výzkumu na vlastní postoje k formálním autoritám. Byl uskutečněn v diagnostickém ústavu v Praze 2 a zúčastnilo se jej sedm účastníků ve věku 16-18 let. Výzkum byl designován jako kvalitativní a sběr dat probíhal formou polostrukturovaného rozhovoru s každým z účastníků. Výsledky ukazují, že postoje adolescentů jsou poměrně stabilní. Když dojde ke změně postoje, jedná se často o důsledek vlivu vrstevníků. Dále výzkum ukazuje, že vztahy k učitelům jsou u cílové skupiny velmi problematické, naopak vztahy k odborným pracovníkům diagnostického ústavu jsou účastníky hodnoceny velmi pozitivně. Autoritativní osoba...
Práce psychologa v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Patzeltová, Michaela ; Myšková, Lucie (vedoucí práce) ; Novotná, Hana (oponent)
Cílem předkládané diplomové práce je zmapování práce psychologa v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc, dílčím cílem je porovnání práce psychologa v ZDVOP s prací psychologa v školských zařízeních ústavní a ochranné výchovy. V teoretické části se práce věnuje systému náhradní péče o dítě a přibližuje jednotlivé formy této péče. Poté se již teoretická část věnuje samotným ZDVOP, především legislativnímu rámci těchto zařízení. Další kapitola je věnována dětem v ZDVOP a vymezuje tak práci psychologa v těchto zařízeních z hlediska obsahu jeho práce. Poslední kapitola teoretické části se věnuje psychologické péči v ZDVOP a školských zařízeních ústavní a ochranné výchovy, za účelem následné komparace této péče. Praktická část byla zpracována kvalitativně. Byly využity online dotazníky pro ředitele a psychology ZDVOP a následně vedeny polostrukturované rozhovory s psychology ZDVOP. Ve výzkumu byly zmapovány oblasti kvalifikace psychologů, náplň psychologické práce v zařízeních s důrazem na spolupráci psychologa s dalšími zaměstnanci a změnami po zavedení Standardů kvality, a porovnána práce psychologa v různých zařízeních. Z mapování vyšla najevo rozdílnost psychologické práce v jednotlivých zařízení bez souvislosti s typem zařízení. Ačkoli se podařilo zmapovat nejčastější požadavky na pozici...
Rodina v představách o vlastní budoucnosti u dospívajících z dětských domovů
Henyšová, Žaneta ; Myšková, Lucie (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Úvahy dospívajícího jedince nad vlastní budoucností se mohou podílet na jeho budoucím směřování. Představa vlastní rodiny zaujímá významnou pozici v těchto úvahách a do jisté míry tak determinuje jejich podobu. Jedinci z dětského domova mají zpravidla narušené původní rodinné vazby a je předpokládáno, že by tím mohly být jejich představy o vlastní rodině negativně poznamenány. Diplomová práce je opřena o kvalitativní metodologický přístup, v jehož rámci je zkoumáno pojetí rodiny v představách o vlastní budoucnosti u dospívajících žijících v dětských domovech a v rodinném prostředí. K tomuto cíli byl navrhnut polostrukturovaný rozhovor a projektivní grafické metody, které byly zadány šesti dospívajícím (ve věku 16 - 19 let) z dětských domovů a šesti dospívajícím z rodinného prostředí (tj. kontrolní skupina). Kvalitativní analýza získaných dat potvrdila, že se představy o plánované vlastní rodině u dospívajících z dětského domova liší oproti představám dospívajících z rodinného prostředí. U dospívajících z dětských domovů chybí emoční aspekt rodiny a rodina je jimi vnímána především jako instituce sloužící k ochraně jejích členů. Dále do jejich představ o rodině, zejména o manželských a rodičovských rolích, výrazněji vstupuje genderový rozměr, než jak je tomu u dospívajících z kontrolní skupiny....
Strachy v období dospívání
Vrabcová, Denisa ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Myšková, Lucie (oponent)
Tématem předkládané diplomové práce jsou Strachy v období dospívání. Cílem této práce bylo prozkoumat, jaké strachy prožívají dospívající a jak se s nimi vyrovnávají. Pozornost je věnována rovněž tématu komunikace na téma strach v rodině a významům, kterých strach v očích dospívajících nabývá. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část práce je složena ze tří hlavních kapitol. Otevírá ji téma vymezení emocí strachu a úzkosti, pojetí úzkosti a strachu v různých psychologických školách doplněným o pohled fyziologie. Následuje kapitola zaměřující se na ontogenezi strachu s akcentem na období dospívání. V závěru teoretické části je pozornost věnována zvládání zátěže v adolescenci. Těžištěm této práce je její empirická část. Ta je realizovaná v rámci kvalitativního metodologického přístupu. Data byla získána hloubkovými polostrukturovanými rozhovory s adolescenty a jako doplňková metoda sběru dat byly použity nedokončené věty. Výzkumný vzorek sestával z pěti chlapců a pěti dívek ve věku od 16 do 19 let. Obsahem hloubkových rozhovorů byla témata jako asociace spojené se slovem strach, předmět strachu, význam strachu, zvládání strachu či komunikace na toto téma v rodině. Centrálním tématem se na základě analýzy dat vynořilo téma Vztah jako determinant vztahů k sobě, k rodině...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.