|
Computational modeling of heat transfer problems in porous structures
Mráz, Kryštof ; Karimi-Sibaki, Ebrahim (oponent) ; Boháček, Jan (vedoucí práce)
The scale layer, consisting of porous iron oxides, formed on the steel surface during the heat treatment has a great impact on thermal metallurgical processes. The thermal conductivity of a scale is one of the key parameters for the numerical modeling of the steel cooling and descaling. However, the conductivity is highly influenced by the scale porous structure and at the present time no generally accepted material data exist. The goal of this thesis was to perform a thermal steady-state analysis to determine the thermal conductivity of the scale. A detailed 3D FE model of the scale layer based on a data acquired by CT scanning was created. The CT image acquisition and image processing are described. Two distinct segmentation approaches were implemented. A cubic uniform computational mesh was generated from the voxel matrix of the processed CT image. Performed FE analyses resulted into nearly same values of the scale thermal conductivity for both segmentation approaches, which indicates their correctness. The resulting thermal conductivity of the scale could be used as a material property in further numerical models of the heat treatment of a steel.
|
|
Návrh semiaktivního odpružení horského kola
Mráz, Kryštof ; Kubík, Michal (oponent) ; Strecker, Zbyněk (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem semiaktivního odpružení horského kola využívajícího MR tlumič. V rešeršní části práce jsou shrnuty současné poznatky z problematiky pasivního a semiaktivního odpružení horských kol a problematiky MR tlumičů. Pomocí virtuálního dynamického modelu vytvořeného v grafickém prostředí MATLAB Simulink bylo simulováno chování odpružené přední vidlice. Byly simulovány semiaktivní algoritmy Skyhook a modifikovaný Groundhook a pro porovnání také pasivní nastavení. Podle výsledků těchto simulací je navrženo takové semiaktivní odpružení s MR tlumičem, které stabilizuje přítlačnou sílu předního kola, čímž zlepšuje bezpečnost jezdce.
|
| |
|
Computational modeling of heat transfer problems in porous structures
Mráz, Kryštof ; Karimi-Sibaki, Ebrahim (oponent) ; Boháček, Jan (vedoucí práce)
The scale layer, consisting of porous iron oxides, formed on the steel surface during the heat treatment has a great impact on thermal metallurgical processes. The thermal conductivity of a scale is one of the key parameters for the numerical modeling of the steel cooling and descaling. However, the conductivity is highly influenced by the scale porous structure and at the present time no generally accepted material data exist. The goal of this thesis was to perform a thermal steady-state analysis to determine the thermal conductivity of the scale. A detailed 3D FE model of the scale layer based on a data acquired by CT scanning was created. The CT image acquisition and image processing are described. Two distinct segmentation approaches were implemented. A cubic uniform computational mesh was generated from the voxel matrix of the processed CT image. Performed FE analyses resulted into nearly same values of the scale thermal conductivity for both segmentation approaches, which indicates their correctness. The resulting thermal conductivity of the scale could be used as a material property in further numerical models of the heat treatment of a steel.
|
|
Návrh semiaktivního odpružení horského kola
Mráz, Kryštof ; Kubík, Michal (oponent) ; Strecker, Zbyněk (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem semiaktivního odpružení horského kola využívajícího MR tlumič. V rešeršní části práce jsou shrnuty současné poznatky z problematiky pasivního a semiaktivního odpružení horských kol a problematiky MR tlumičů. Pomocí virtuálního dynamického modelu vytvořeného v grafickém prostředí MATLAB Simulink bylo simulováno chování odpružené přední vidlice. Byly simulovány semiaktivní algoritmy Skyhook a modifikovaný Groundhook a pro porovnání také pasivní nastavení. Podle výsledků těchto simulací je navrženo takové semiaktivní odpružení s MR tlumičem, které stabilizuje přítlačnou sílu předního kola, čímž zlepšuje bezpečnost jezdce.
|