Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Designing CLIL activities for teaching mathematics at upper secondary school level
Řehák, Česlav ; Moraová, Hana (vedoucí práce) ; Novotná, Gabriela (oponent)
Tato práce si klade za cíl vytvořit, otestovat a shrnout úspěšnost několika aktivit v předmětu matematika ve druhém ročníku střední školy, přičemž cílovým jazykem je angličtina, a to v rozsahu 20 % celkového počtu odučených hodin. Jednotlivé aktivity jsou popsány z hlediska plánovaného i konkrétního pilotovaného průběhu. Následuje reflexe, v čem se aktivita osvědčila a ve kterých aspektech by ji bylo potřeba upravit pro zvýšení jejího vzdělávacího a motivačního dopadu. Nakonec je shrnuto, jakým způsobem byly aktivity přijaty žáky, jaký vliv měla výuka CLIL na žákovskou motivaci, jakým způsobem se žáci do aktivit zapojovali, je reflektováno dodržení časového harmonogramu probírané látky a především jsou hledány společné aspekty těch aktivit, které lze s přihlédnutím k průběhu pilotování považovat za úspěšné. Tato zjištění jsou dána do souvilostí s obecně platnými zásadami výuky metodou CLIL, které jsou popsány v teoretické části. V jedné z kapitol je také ukázáno, z jakého důvodu je důležité, aby učitelé byli schopni vytvářet nové aktivity a vlastní materiály vhodné pro výuku středoškolské matematiky v rámci CLIL.
CLIL na 1. stupni ZŠ u žáků se SVP
Karlíková, Irena ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Moraová, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou metodou CLIL na 1. stupni ZŠ se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně žáky s poruchami učení a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Práce si klade si za cíl porovnat práci běžných žáků v hodinách vyučovaných metodou CLIL s prací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, zda je pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vhodná. Teoretická část pojednává o výuce metodou CLIL obecně se zaměřením na výuku žáků 1. stupně ZŠ a stručně charakterizuje některé speciální vzdělávací potřeby. Praktická část obsahuje přípravy na hodiny a jejich reflexe, analýzu žákovských prací a vyhodnocení dotazníku spokojenosti žáků s obsahově a jazykově integrovanou výukou. V závěru práce jsou přiloženy návrhy na úpravu vzdělávacích materiálů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci výzkumu bylo prokázáno, že výuka metodou CLIL nemá žádný negativní dopad na zkoumaný vzorek žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, zároveň však nepotvrdil, ale ani nevyvrátil, možnost uplatnění výuky metodou CLIL u žáků se specifickými poruchami učení.
Využití metody CLIL ve vyučování matematice na 2. stupni ZŠ
Reslová, Hana ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Moraová, Hana (oponent)
V diplomové práci se věnuji Integraci jazykové a odborné výuky, Content and Language Integrated Learning (CLIL), zařazené na 2. stupeň základní školy. Jedná se o metodu používanou v hodinách nejazykového předmětu mající jazykový a obsahový cíl. Tato metoda je od 90. let 20. století zařazována do vyučování nejazykových předmětů jako jeden z nástrojů vedoucí k podpoře výuky jazyků v Evropě. Cílem diplomové práce bylo připravit, zrealizovat a zhodnotit dvouměsíční proces implementace metody CLIL do hodin matematiky. V rámci experimentu jsem zjišťovala vliv dlouhodobé integrace matematiky a anglického jazyka (tedy vliv metody CLIL) na odborné znalosti žáků, jejich motivaci k předmětu matematika a jejich aktivitu v hodinách procvičovacího charakteru vztahujících se k tématům poměr, přímá a nepřímá úměrnost. Cíle experimentu bylo dosaženo pomocí akčního výzkumu. Použitými výzkumnými metodami byly metody kvantitativní (dotazníky) i metody kvalitativní (rozhovory, zprostředkovaná pozorování). Součástí práce jsou přípravy sedmi vyučovacích hodin vedených metodou CLIL doplněné o metodický popis a pracovní listy. Tyto materiály byly využity v jednotlivých hodinách experimentu zaměřených na metodu CLIL. Experiment ukázal způsob úspěšné dlouhodobé implementace metody CLIL do výuky matematiky a potvrdil, že...
Vennovy diagramy - výuka na střední škole metodou CLIL
Vojířová, Barbora ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Moraová, Hana (oponent)
Tato práce je věnovaná výuce matematiky metodou CLIL. Vyučovaným tématem jsou Vennovy diagramy a slovní úlohy řešené s využitím těchto diagramů, zvoleným jazykem pro metodu CLIL je angličtina. Nejprve je popsána metoda CLIL, následně se v práci věnuji množinám a Vennovým diagramům. Cílem práce bylo připravit a realizovat dvě vyučovací hodiny metodou CLIL a dvě vyučovací hodiny česky, následně na třetí hodinu připravit kontrolní test v obou vyučovaných jazycích. Cíl práce byl realizován pomocí výukového experimentu, který proběhl ve dvou třídách víceletého gymnázia (v kvintách - první ročník SŠ). Sestavila jsem a vyzkoušela čtyři pracovní listy - dva s českými a dva s anglickými úlohami, prezentaci pro hodinu vedenou metodou CLIL a testy pro obě jazykové verze. Zadání i řešení je součástí práce. Před samotnou přípravou hodin a výukou byly stanoveny následující dvě výzkumné otázky: 1. Co je nutné při přípravě na výuku Vennových diagramů metodou CLIL zohlednit a do hodin přidat oproti výuce v českém jazyce? 2. Jaké úspěšnosti dosáhnou žáci vyučovaní metodou CLIL a žáci vyučovaní česky v sestavování rovnic a v odpovědích na otázky ve slovních úlohách v závěrečném testu? Při přípravě na hodiny v angličtině bylo nutné úlohy upravit tak, aby obsahovaly podobné větné struktury. Oproti hodinám v češtině...
Nematematický svět učebnic matematiky pro 6. ročník základních škol a v oblasti finanční matematiky
Moraová, Hana ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Hošpesová, Alena (oponent) ; Voňková, Hana (oponent)
Cílem dizertační práce je zkoumat nematematický obsah učebnic matematiky. Učebnice matematiky není jen pedagogický dokument, ale také kulturní artefakt, který vzniká v konkrétní společnosti s konkrétními společenskými normami. V učebnicích matematiky se žáci setkávají s celou řadou obrazů každodennosti. Přitom vzhledem k hlavnímu cíli učebnice matematiky, tj. rozvíjet dovednosti a znalosti žáků v matematice, se textovým (nematematickým, kulturním) obsahům věnuje poměrně málo pozornosti. Žáci se tak v hodinách matematiky téměř denně setkávají se světem, který má vyvolávat dojem reálného světa, normy. Jak přesně ale tento svět odráží dění v dnešní společnosti? Otázkou, na kterou výzkum představený v této práci hledá odpověď, je, s jakými obrazy každodennosti se žáci při práci s učebnicí matematiky a jaké rozdíly existují mezi řadami učebnic jednotlivých autorů. Jedná se o v našem prostředí dosud málo probádanou oblast. V rámci výzkumu je analyzováno pět sad učebnic pro 6. ročník základní školy (primu nižšího gymnázia) a dále čtyři učebnice pro 9. ročník (část zaměřená na finanční matematiku, která je úzce spjata s každodenností), a to z hlediska nematematického, kulturního. Metoda, která je ve výzkumu použita, vychází z principů zakotvené teorie, ale také literární teorie. Obrazy každodennosti v...
Digitální prostředky domácí přípravy na výuku matematiky metodou CLIL
Šteidl, Martin ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Moraová, Hana (oponent)
Tato diplomová práce je věnována výuce CLIL, konkrétně v kombinaci s blended learning na druhém stupni základní školy. Východiskem byla úvaha, jak ulehčit přetíženému rozvrhu hodin věnovaných nejazykovým předmětům, ve kterém už nyní mnoho učitelů zápolí o čas s množstvím učiva, které je nutné naučit. Odpovědět na otázku, jak budou reagovat žáci jednoho ročníku tercie, tedy ročníku nižšího osmiletého gymnázia, který odpovídá osmé třídě ZŠ, na maloměstském gymnáziu na nový typ výuky vedené nezvyklou formou, jsem se snažil po provedení výukového experimentu, ve kterém žáci absolvovali hard CLIL výuku vedenou právě formou blended learning. Dostupné zdroje o této problematice jsem zpracoval do podoby teoretické části, která tvoří první část této práce. Věnuje se problematice CLIL, e-lerarningu i vyučování blended learning. Druhou část tvoří příprava výzkumu a třetí jeho realizace. Provedený výzkum sestával z tří hodin prezenční výuky obestavěné bloky e- learningové podpory. Během přípravy a realizace projektu jsem se snažil nacházet zdroje motivace, které by přiměly žáky věnovat svůj mimmoškolní čas učení se. Data pro následnou analýzu jsem sbíral zúčastněným a zprostředkovaným pozorováním, pomocí dotazníků a rozhovory. Interpretace dat byla poměrně složitým úkonem, zejména kvůli nedokonalé zpětné vazbě...
Výuka matematiky v italštině
Basile, Marco ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Moraová, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá výukou matematiky v italském jazyce v České republice v bilingvní italsko- české sekci gymnázia Ústavní v Praze, kde učím od roku 2012. Hlavním cílem práce je analyzovat a systematizovat pozitiva a negativa bilingvní výuky matematiky v tomto prostředí. Představuji problémy a výzvy, kterým musí čelit učitel, když učí matematiku v italštině, tedy v jazyce odlišném od mateřského jazyka žáků. Vše ilustruji příklady z mé vlastní praxe učitele matematiky v italštině v Gymnáziu Ústavní ve dvou ročnících gymnázia během jednoho školního roku. Tyto příklady jsou doplněny ukázkami, jak jsem problémy řešil. Práce obsahuje také úvahy o výsledcích bilingvního vyučování matematiky jak z hlediska matematického, tak i jazykového. V teoretické části se zaměřuji na obecný popis bilingvismu, bilingvní výuku matematiky, bilingvního gymnázia Ústavní. V praktické části jsou popsány hlavní rozdíly mezi programy, učebnicemi a hodnocením matematiky v Itálii a v České republice. Dále je zde popsán průběh školního roku 2016/2017 ve třídách, ve kterých učím matematiku v gymnáziu Ústavní, tj. v 3.C a 4.C. Popis vychází z analýzy mých hodin matematiky v italštině a z testu ve třídě 3.C ze začátku školního roku. V závěru uvádím některé návrhy pro to, aby výuka matematiky i italského jazyka byla...
Reflexe lipanské bitvy v dílech odborné historiografie a v učebnicích dějepisu
Moraová, Hana ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Práce Reflexe lipanské bitvy v dílech odborné historiografie a v učebnicích dějepisu se věnuje problematice historického vědomí, budováni historického mýtu a vlivu, jaký školní dějepis v tomto procesu hraje. Autorka se zamýšlí nad tím, do jaké míry dějepis vyučovaný ve školách reflektuje nejnovější poznatky odborné historiografie. Ukazuje zda, jak rychle a v jaké podobě se poznatky historické vědy dostávají do učebnic dějepisu, tedy do mnohdy pohříchu jediného textu, se kterým se žáci, studenti, a bohužel někdy i učitelé setkávají. Problematika je studována na případu bitvy u Lipan - tedy bitvy, která bývá historiky často hodnocena jako klíčová v perspektivě celých českých národních dějin. V úvodní části autorka zkoumá otázku historického vědomí a povědomí, českého národního mýtu a českého nacionalismu. V dalších částech práce je potom v jednotlivých kapitolách rozdělených podle historických období ukázáno, jak se v kterém období měnil obraz lipanské bitvy v odborné historiografii a jak na tyto případné změny reagovali autoři učebnic dějepisu, případně populárně naučné literatury. Autorka konstatuje, že učebnice dějepisu v minulosti č asto žily vlastním životem a výsledky historické vědy přejímaly jen velmi neochotně. Výjimkou je období Protektorátu a komunismu, kdy naopak ideologický výklad...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.