Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vzájemné ovlivňování angličtiny a druhého cizího jazyka a jejich vliv na jazykovou úroveň studentů na českých středních školách
Humhalová, Tereza ; Mikuláš, Martin (vedoucí práce) ; Dvořák, Bohuslav (oponent)
Má diplomová práce se zabývá možnými dopady jazykového transferu mezi osvojenými jazyky Českého gymnazijního studenta, jmenovitě mezi jeho Anglickým jazykem a Německým či Francouzským jazykem, na jeho výkonnost v těchto jazycích. Diplomová práce byla napsána na pozadí Českého Vzdělávacího Systému. Systém Kurikulárních Dokumentů a s ním spojené dokumenty které předurčují studentův jazykový vývoj jsou představeny, přičemž jsou zdůrazněny jejich nejdůležitější důsledky pro vývoj studentova prvního a druhého cizího jazyka. Cizí jazyky, kterými se tato práce zejména zabývá, jmenovitě Anglický, Francouzský a Německý jazyk, jsou analyzovány z diachronického, synchronního a typologického hlediska, abych poukázala na jejich hlavní principy, podobnosti a rozdíly mezi nimi, které mohou být možným zdrojem jazykového transferu. Dále jsou představeny kognitivní procesy ovlivňující vývoj cizího a druhého cizího jazyka v kontextu Českého Vzdělávacího Systému a relevantní teorie, včetně proměnných, které určují do jisté míry vývoj těchto jazyků a mohou mít dopad na možné případy jazykového transferu. Hypotézy a výzkumné otázky plynoucí z teoretického výzkumu, na již míním najít odpovědi pomocí kvantitativně-kvalitativního výzkumu, jsou poté předloženy. Výzkum provedu na dvou gymnáziích, kde budu testovat studenty...
The use of authentic materials in English language lessons in Czech lower secondary school
Šišková, Veronika ; Dvořák, Bohuslav (vedoucí práce) ; Mikuláš, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá autentickými materiály a využitím autentických materiálů v hodinách anglického jazyka. Skládá se ze dvou hlavních částí. Teoretická část práce se zaměřuje na definice autentických materiálů a koncept autenticity v kontextu hodin cizího jazyka. Porovnány a shrnuty jsou též různá pojetí tohoto konceptu. Práce taktéž zmiňuje vliv využití autentických materiálů v hodinách na motivaci žáků vzhledem k jejich propojení s každodenní realitou. Následně práce obsahuje rozdělení základních druhů autentických materiálů a výhody a potenciální problémy při využití v hodinách cizího jazyka. Každá skupina materiálů též obsahuje několik typů aktivit, které se dají u daného druhu materiálu v hodinách anglického jazyka využít. Praktická část práce je též členěna na dvě hlavní sekce, konkrétně vytvoření, pilotování a observace jazykových hodin na druhém stupni základní školy. Byly zde využity různé druhy autentických materiálů a dotazníková šetření vyplněná žáky. Dotazník nejprve zjišťuje pohled žáků na hodiny, kterých se účastnili. Následně se soustředí na názory žáku jak na využívání autentických materiálů v hodinách anglického jazyka obecně, tak na to, zda je žáci využívají i ve svém volném čase a jaké jsou jejich preferované druhy autentických materiálů v anglickém jazyce. Výsledky...
The effectiveness of mind-mapping learning strategy to extend vocabulary knowledge among elementary students
Šnevajsová, Helena ; Mikuláš, Martin (vedoucí práce) ; Kacafírková, Petra (oponent)
Znalost slovní zásoby je důležitou součástí lingvistické kompetence. Mnoho studentů se pro rozšíření slovní zásoby učí nazpaměť seznamy slovíček metodou překladu, což může vést k tomu, že naučenou slovní zásobu student neumí použít ve větách a vhodném kontextu. Učení zpaměti je pro některé žáky monotónní. Cílem této práce je posoudit efektivitu myšlenkových map jako výukové strategie pro rozšíření slovní zásoby žáků základních škol. Výzkumu se zúčastnilo 31 žáků (15 mužů and 16 žen) ze dvou různých základních škol. Žáci vyplnili test, který zjišťoval jejich vstupní znalost slovní zásoby. Poté proběhla výuka slovní zásoby s využitím myšlenkových map. Test na konci hodiny ověřil osvojení probrané slovní zásoby. Znalost slovní zásoby byla změřena o týden až dva týdny později. Žáci vyplnili subjektivní dotazník hodnotící používání myšlenkových map pro výuku slovíček. Výsledky této práce ukázaly, že se žáci v dané slovní zásobě zlepšili. Slovní zásoba tedy byla uložena v dlouhodobé paměti žáků a žáci si byli schopni slovní zásobu ve střednědobém horizontu znovu vybavit. Výsledky dotazníku hodnoticího použití myšlenkových map navíc ukázaly, že se žáci učí slovní zásobu raději pomocí myšlenkových map než zápisem slov do slovníčků.
The effect of teaching spelling on the ability to predict pronunciation in Czech lower-secondary learners of English
Fuková, Kateřina ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Mikuláš, Martin (oponent)
Záměrem této diplomové práce je zjistit, zda výuka pravidel korespondencí od písmen k hláskám zlepšuje schopnost žáků předvídat výslovnost. Teoretická část je rozdělena do dvou oddílů. Nejprve jsou po vyložení základních pojmů vyjmenovány a vysvětleny korespondence mezi grafémy a fonémy v angličtině, stručně doplněné o historické důvody jejich zdánlivě neprůhledného současného vztahu. Poté je zkoumáno, jak tyto nejasnosti v anglických korespondencích ovlivňují studenty angličtiny a jaký přístup k výuce předvídání výslovnosti doporučuje současná metodologie. Praktická část se skládá ze sbírky vhodných aktivit na výuku pravidel výslovnosti a popisuje sedmitýdenní výukový experiment, který se snažil tuto dovednost rozvíjet u písmen<c>, <g>, <s> a <o> u českých žáků angličtiny na druhém stupni základní školy. Dvacet šest žáků a dvacet dva členů kontrolní skupiny se před výukovým experimentem a také po něm zúčastnilo nahrávaného čtení 18 skutečných a 18 pseudoslov. U testované skupiny došlo k celkovému zlepšení mezi oběma měřeními, což bylo rovněž statisticky potvrzeno. Tento pokrok byl poměrně rovnoměrně rozložen mezi všechna písmena, stejně tak i skutečná slova a pseudoslova. KLÍČOVÁ SLOVA výuka pravopisu, předvídání výslovnosti, korespondence od pravopisu k výslovnosti
Three ways of expressing future time in modern British fiction and non-fiction (will/shall + infinitive, to be going to + infinitive, present prograsive)
Mikuláš, Martin ; Jančovičová, Ivana (vedoucí práce) ; Pípalová, Renata (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá třemi vybranými způsoby vyjadřování budoucnosti v současném anglickém jazyce (will/shall + infinitiv, vazbou to be going to a přítomným časem průběhovým). Vyjadřování budoucnosti je zkoumáno ve dvou registrech - v beletrii a vodbomém stylu. Tato práce se soustředí pouze na jazyk psaný. Teoretická část představuje několik přístupů k problematice vyjadřování budoucnosti v současném anglickém jazyce. V praktické části jsou shromážděny případy vybraných vyjádření budoucnosti a analyzovány z hlediska jejich významu, distribuce, syntaktických a kontextových vztahů. Práce sleduje,jaký je výskyt těchto výrazů, jejich významů a jakým způsobem tyto významy ovlivňuje kontext (situace, podmět, zápor, slovesný rod) a také styl. Analýza je provedena zvlášť pro každý z obou registrů, jejich srovnání je zahrnuto v poslední kapitole. Četnost výskytu těchto vyjádření budoucnosti a jejich významů v jednotlivých funkčních stylech je shrnuta vtabulkách na konci práce a v grafech zobrazených v rámci textu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pragmatic and stylistic aspects of expressions of futurality in professional economic text and their didactic consequences
Mikuláš, Martin ; Pípalová, Renata (vedoucí práce) ; Povolná, Renata (oponent) ; Malá, Markéta (oponent)
Disertační práce mapuje užití prostředků vyjadřujících futuritu v odborném ekonomickém textu (lingvistická část) a didaktické aspekty futurity v procesu osvojování angličtiny jako druhého jazyka u studentů bakalářského studijního programu B 6208 - Ekonomika a management (didaktická část). Vlastní empirické zkušenosti autora i výsledky pre-testů v cílové skupinĕ studentů ukazují, že vyjádření futurity je závažným didaktickým problémem v obecném i specifickém (ekonomickém) kontextu. Výzkum je realizován nejprve v rovinĕ lingvistické. Jako zdroj relevantních dat o užití futura v ekonomickém kontextu (psaný diskurs) vybírá autor sedm reprezentativních monografií určených pro profesionály v ekonomických profesích. Pomocí softwaru pro zpracování korpusu jsou excerpovány případy vybraných prostředků vyjádření futurity (will, shall, be going to, be about to, be on the point of, be (due) to, přítomný čas). Předmĕtné doklady jsou posléze interpretovány z pohledu funkcí, které v ekonomickém textu plní. Nálezy z korpusové studie autor konfrontuje s učebnicemi a gramatickými příručkami užívanými v kurzech angličtiny pro specifické ekonomické účely. Ve dvou empirických studiích realizovaných se studenty ekonomických oborů na třech českých univerzitních institucích jsou pomocí didaktických testů mĕřeny úrovnĕ...
Effectiveness of teaching the English passive voice in distance learning at an upper-secondary school
Dobrylovská, Klára ; Mikuláš, Martin (vedoucí práce) ; Uličná, Klára (oponent)
Diplomová práce zkoumá měřitelný pokrok ve schopnosti studentů středních škol tvořit a používat trpný rod po absolvování dvou online lekcí této gramatické struktury.Teoretická část popisuje distanční vzdělávání,jeho variantya nástroje,o kterých se předpokládá, že zvýší jeho efektivitu. Empirická část práce je založena na analýze dvou online lekcí, analýze vývoje znalostí studentů na základě krátkých pre- a post-testůvypracovaných k vyhodnocení znalostí studentů, a na rozhovoru se dvěma studenty. Práce se pokusí dospět k závěru, zda dochází k měřitelnémuvývoji v chápání učiva studenty při výuce v online prostředí.Práce prokázala, že i přes distanční formuvzdělávání ve dvou vyučovacíchhodinách bylo osvojení dané gramatiky úspěšné.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.