Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vzdělávání sociálních pracovníků v kontextu profesionální péče o sebe
Neumannová, Petra ; Kodymová, Pavla (vedoucí práce) ; Matulayová, Tatiana (oponent)
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části je popsána péče o sebe u sociálních pracovníků s důrazem na zapojení vzdělavatelů v sociální práci. V praktické části je provedena kvalitativní analýza dokumentů, tedy kurikul vysokých a vyšších odborných škol, které jsou analyzovány obsahovou analýzou. Cílem je popsat, jak připravují vzdělavatelé sociální pracovníky na jejich výkon profese v kontextu profesionální péče o sebe. Závěry z výzkumu mohou sloužit jako podklady pro identifikaci současných podob vzdělávání v péči o sebe. Zjištění mohou být přínosná pro vzdělavatele, profesní organizace a sdružení, která mohou změnit obsah výuky a dát najevo důležitost konceptu péče o sebe. Diplomová práce odkrývá témata, kterým by měla být věnována pozornost v dalších výzkumných studiích. Přínosem práce je také zvýšení informovanosti o péči o sebe a přispění k její obhajobě na profesionálním poli.
Kvalita řízení poskytovatelů sociálních služeb
Vrzáček, Petr ; Lorenz, Walter (vedoucí práce) ; Matulayová, Tatiana (oponent) ; Kuchař, Pavel (oponent)
Sociální smír má v demokraticky fungujících společenstvích vysokou politickou hodnotu, zvláště pak v zemích se socialistickou minulostí. Za jeho dosažení nesou odpovědnost politici vytvořením vhodných legislativních a finančních podmínek, stejně jako organizace a jejich managementy, které v systému plní stanovené funkce. Významnou pozici při výkonu sociální práce mají poskytovatelé sociálních služeb. Zatímco pro sociální služby existují standardy kvality, pro kvalitu řízení zatím žádný oborově relevantní model vytvořen nebyl. Cílem této disertační práce je na základě pragmatismu a konstruktivismu vytvořit model kvality řízení poskytovatele sociální služby. Tento model vzniká jako průnik poznatků obsažených v teorii organizace a aktuálního legislativního nastavení dvou právních forem poskytovatele, kterými jsou spolky a ústavy. Teorie organizace je v práci pojata jako meta teorie tvořená třemi perspektivami, které jsou obsahově syceny sadou sub teorií. Relevance vzniklého modelu je testována v prostředí organizací, které se v letech 2013 - 2019 umístily na čelních pozicích soutěže Neziskovka roku. Vytvořený model kvality řízení má 14 perspektiv, přičemž relevance 12 z nich byla také ověřena. Každá perspektiva dále obsahuje kvalitativní dimenze, jejichž bližší specifikace již nebyla cílem této...
Adaptační kurzy na středních školách optikou sociálně pedagogické poradny
Vodáková, Zuzana ; Matulayová, Tatiana (vedoucí práce) ; Kodymová, Pavla (oponent)
Adaptační kurzy na středních školách optikou sociálně pedagogické poradny 1. Sociálně ekologická perspektiva v školské sociální práci Abstrakt Bakalářská práce se zabývá adaptačními kurzy na středních školách, které realizovala Sociálně pedagogická poradna ve Zlíně. Jedná se o pilotní projekt, jehož cílem je usnadnění spolupráce školy a rodiny, mimo jiné prostřednictvím školské sociální práce. Ačkoli poradna nabízí několik činností pro více cílových skupin, práce se zabývá výhradně adaptačními kurzy. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem adaptační kurzy naplňují cíle Sociálně pedagogické poradny ve Zlíně. To bylo zkoumáno prostřednictvím kvalitativního výzkumu, jenž byl realizován formou fokusní skupiny s poradkyněmi, které kurz lektorovaly. Vedle toho proběhla i obsahová analýza dokumentů, které během kurzu vznikly. Jednalo se o 2 zprávy poradny pro školy a 4 dotazníky, které vyplnil každý student, přičemž celkový počet respondentů činí 1.730. Pocházeli dohromady ze 2 škol, 11 tříd a 4 různých oborů. Dotazníky tvořily 3 pracovní listy, s nimiž se pracovalo během kurzu a které obsahovaly otázky směřující k reflexi osobních hodnot, svých silných a slabých stránek, vztahů a jak studijních, tak životních aspirací. Práce při zodpovídání výzkumné otázky pracuje s oficiálními cíli poradny a zároveň cíli, za...
Participační právo dítěte v opatrovnickém řízení
Bredová, Kristýna ; Matulayová, Tatiana (vedoucí práce) ; Pazlarová, Hana (oponent)
Tato diplomová práce je věnována vysoce aktuálnímu tématu, jež se dostalo do popředí odborné veřejnosti, která vyvíjí nátlak na jeho širší uplatňování, ale zároveň v něm vidí i jistá úskalí: participačnímu právu dítěte v opatrovnickém řízení. Cílem výzkumu je zjistit, jakým způsobem provádí pražští sociální pracovníci orgánu sociálně právní ochrany dětí participaci dítěte rámci opatrovnických řízení ve věcech péče o nezletilé v případě rozvodu jeho rodičů. Data různých pracovišť, kteří vykonávají kolizní opatrovnictví ve výše jmenovaném orgánu. Analýza dat vycházela otevřeného kódování typického pro zakotvenou teorii. Z výzkumu vyplynulo, že se kolizní ch, kterými realizují participační právo dítěte. Na základě mnoha faktorů se nejprve rozhodují mezi tím, zda je participace dítěte vhodná či nikoliv, avšak uznávají, že se snaží zprostředkovat účast dítěte na řízení vždy, pokud by neutrpělo větší újmu. ticipaci nakonec provádějí dle specifik daného případu a dle svého hodnotového systému.
Pozice osobního asistenta v neformálním prostředí rodiny klienta
Sadová, Denisa ; Šámalová, Kateřina (vedoucí práce) ; Matulayová, Tatiana (oponent)
(česky) Diplomová práce je zaměřena na pozici osobního asistenta při poskytování osobní asistence klientovi s mentálním postižením ve společně sdílené domácnosti s ostatními členy rodiny. Je zde dán prostor pro vnímání pozice osobního asistenta v rodině, tématu vzájemných vztahů, hranic ve vztahu a jak přítomnost osobního asistenta ovlivňuje rodinu, její soukromí. Kvalitativní výzkum je založen na polostrukturovaných rozhovorech s osobními asistentkami a zástupci členů rodin, do kterých dochází osobní asistentky poskytovat službu osobní asistence klientovi s mentálním postižením. Na výzkumu participovalo 10 účastníků výzkumu - 5 osobních asistentek a 5 členů rodin. Data byla analyzována prostřednictvím tematické analýzy. Ze závěrů analýzy dat vyplynulo, že vztahy v rámci osobní asistence jsou velmi blízké a odlišné od vztahů vznikajících v jiných sociálních službách. Je však vnímána důležitost zachování profesionálního vztahu, zejména ze strany osobních asistentek. Odlišné jsou názory účastníků výzkumu na vnímání pozice osobního asistenta v rodině. Celkově je osobní asistence vnímána jako přínosná i za předpokladu, že dochází k narušení soukromí. Klíčová slova Osobní asistence, osobní asistent, klient, mentální postižení, rodinné prostředí, hranice profesionálního vztahu
Profesionalizace managementu dobrovolnictví v sociálních službách ve vybraných dobrovolnických centrech Charity Česká republika
Vlachová, Lucie ; Matulayová, Tatiana (vedoucí práce) ; Kodymová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá profesionalizací managementu dobrovolnictví v sociálních službách ve vybraných dobrovolnických centrech Charity Česká republika. Cílem diplomové práce je analyzovat management dobrovolnictví v těchto vybraných dobrovolnických centrech. K naplnění cíle je stanovena výzkumná otázka, která zjišťuje, jaké faktory ovlivňují koordinátory dobrovolnických center při řízení dobrovolníků. Práce je členěna do dvou částí - konceptuální a empirické. Konceptuální část se zabývá dobrovolnictvím v církevních organizacích, motivací dobrovolníků na základě víry, managementem dobrovolnictví, řízením dobrovolníků a dobrovolnictvím v Charitě Česká republika. Pro empirickou část je zvolen kvalitativní výzkum, metoda dotazovaní a analýzy. Data jsou získána na základě polostrukturovaných rozhovorů a studií dokumentů. Výzkumu se účastnilo pět komunikačních partnerů ze čtyř dobrovolnických center. Zároveň byla provedena analýza výročních zpráv, akreditačních dokumentů a strategických plánů jednotlivých Charit, ve kterých byl výzkum realizován. Výsledky identifikují 16 faktorů ovlivňujících koordinátory dobrovolnických center při řízení dobrovolníků. Mezi nejvýznamnější zjištěné faktory lze zařadit role koordinátora dobrovolníků, zdroje dobrovolnického centra, nábor a příjem nového dobrovolníka,...
Využití interkulturního pracovníka v procesu vzdělávání dětí s OMJ na základní školách v hlavním městě Praze
Bejček, Jan Matěj ; Vodáčková, Daniela (vedoucí práce) ; Matulayová, Tatiana (oponent)
Interkulturní práce je dynamicky se rozvíjející specializovaná profese, která primárně vychází ze sociální práce, specializované na cílovou skupinu migrantů. V posledních letech se služby interkulturních pracovníků postupně integrují do některých mateřských, a především pak základních škol v souvislosti se vzděláváním dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Bakalářská práce se ve výzkumné části věnuje právě tomuto fenoménu. Teoretická část práce je věnována stručnému výkladu a konceptualizaci vybraných pojmů a popisu kontextu migrační, azylové a integrační politiky na území dnešní ČR po roce 1989 Výzkumná část je realizována s použitím kvalitativně orientované strategie prostřednictvím metody skupinových rozhovorů s pedagogickými pracovníky. Předmětem rozhovorů je diskuze nad charakteristikou role a využitím interkulturních pracovníků na základních školách v Praze a nalezením odpovědi na výzkumnou otázku "jak by bylo možné charakterizovat roli interkulturních pracovníků ve vztahu k žákům s OMJ, jejich rodičům (resp. zákonným zástupcům) a k základním školám, které služby interkulturní práce poptávají?" Klíčová slova: Interkulturní práce, interkulturní pracovník, žák s odlišným mateřským jazykem, základní škola, Praha
Možnosti a limity sociální práce ve speciálním školství
Lachmanová, Andrea ; Šámalová, Kateřina (vedoucí práce) ; Matulayová, Tatiana (oponent)
Bakalářská práce zpracovává problematiku uplatnění sociálních pracovníků ve speciálním školství. Teoretická část se věnuje popisu jednotlivých oblastí charakteristických pro porozumění této problematice tak, že se ve výkladu postupuje od obecných údajů o sociální práci ke konkrétnímu zaměření práce sociálních pracovníků ve speciálních školách. Kapitoly v praktické části jsou řazeny v takovém pořadí, aby pomohly najít objektivní odpovědi na výzkumné otázky, které tvoří základ bakalářské práce. Obsah praktické části by měl poskytnout oporu pro vyhodnocení závěrů uvedených v textu na bázi výzkumných cílů. Např. se jedná o zmapování sociálně podmíněných problémů, které jsou ve školním prostředí nejakutnější, popř. zjištění způsobů, jakými je či není vykonávána práce, kterou může mít v kompetenci sociální pracovník.
Hodnocení zátěže, prevence krize a syndromu vyhoření neformálních pečovatelů - rodičů pečujících o své dítě s poruchou autistického spektra
Hašplová, Anna ; Matulayová, Tatiana (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá zátěží neformálně pečujících o děti s poruchou autistického spektra v přirozeném domácím prostředí. Teoretická část práce pojednává o neformálně pečujících, kvalitě života obecně a o kvalitě života neformálně pečujících, o specifikách v komunikaci a sociální interakci osob s poruchou autistického spektra, o hodnotách a potřebách opečovávaných i pečujících a o roli rodiny v péči o dítě s PAS. Dále se zabývá krizí, krizovou intervencí, syndromem vyhoření a jeho prevencí a léčbou. Praktická část je zaměřena na analýzu a vyhodnocení dat kvantitativního šetření, které proběhlo s rodiči pečujícími o jejich potomky s poruchou autistického spektra, jakožto respondenty. Cílem mé rigorózní práce je zjistit míru vyhoření cílové skupiny. Vyhotovit jednoduchý nástroj pro měření zátěže a míry vyhoření u pečujících rodičů o dítě s poruchou autistického spektra. Na základě výsledků navrhnout vhodné postupy prevence či léčby syndromu vyhoření na míru cílové skupiny. Klíčová slova Neformální péče, formální péče, porucha autistického spektra, komunikace, sociální interakce, rodina, kvalita života, krize, krizová intervence, syndrom vyhoření.
Skautský vedoucí jako možná podpora pro ohrožené dítě
Bigasová, Natálie ; Pazlarová, Hana (vedoucí práce) ; Matulayová, Tatiana (oponent)
Natálie Bigasová Bakalářská práce 2022 Abstrakt - česky Tématem bakalářské práce je role skautského vedoucího v organizaci Junák - český skaut, z.s. v řešení obtížné životní situaci dítěte. V teoretické části se zabývá definováním ohrožení dítěte, jeho formami, příčinami a projevy. V dalších kapitolách jsou uvedeny formální a neformální zdroje podpory ohroženého dítěte. Dále se zaměřuje na roli skautského vedoucího v péči a výchově dítěte, vzdělání vedoucího v této oblasti a zdroje podpory v řešení obtížných situací dítěte. Praktická část se následně zaměřuje na konkrétní zkušenosti s ohroženým dítětem mezi vedoucími. Je použit kvalitativní výzkum s polostrukturovanými rozhovory s deseti respondenty, skautskými vedoucími, kteří se při svém působení ve skautském oddílu setkali s dítětem v obtížné životní situaci. Pro analýzu dat je použita metoda zakotvené teorie. V první části jsou uvedeny použité metody pro práci s výzkumem, v druhé části již popisuje výsledky analýzy dat rozhovorů. Výzkumná část se zaměřuje na oblasti řešené situace, které ovlivňují vnímanou přípravu na řešení této situaci respondenty. Jsou jimi zdroje opory, charakter pomoci, vztahy a komunikace, vliv situace, kvalita přípravy a doporučení. Za důležité výsledky považuji kompetence skautského vedoucího v řešení krizových situací,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.