Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 59 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Duchovní rozměr zakladatelského díla Josefa Kalasanského
Matějek, Marek ; Ventura, Václav (vedoucí práce) ; Kohut, Pavel Vojtěch (oponent) ; Smahel, Rudolf (oponent)
Disertační práce analyzuje působení Josefa Kalasanského v oblasti vzdělávání a výchovy a faktory, které vedly k založení řádu Zbožných škol. Sleduje jeho rozhodnutí zasadit se o výchovu se zaměřením na děti z nejnižších sociálních vrstev. Na základě studia odborné literatury a vydaných pramenů, zejména jeho korespondence, prověřuje Kalasanského podněty a pokyny pro vedení škol, výchovu a vzdělávání. Sleduje také cíle vzdělávání a klíčové kompetence, které si měl osvojit piaristický pedagog.
Duchovní křesťanských církví a jejich (ne)žití v manželství v České republice
Jeřábek, Michal ; Matějek, Marek (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Předkládaná práce se zabývá tématem duchovních vybraných křesťanských církví a jejich možností nebo nemožností žít v manželství. Pro ucelený pohled na duchovní jsou ještě zodpovídány otázky typu - kdo je duchovní, jak se jím může stát, jak jím může přestat být, jaká jsou práva, povinnosti a tresty pro duchovní a jaká je hierarchie dané církve. Součástí tématu diplomové práce je i historický přehled kněžského celibátu v celocírkevních dějinách, ale i v našich dějinách. A v diplomové práci nechybí ani teologie celibátu. Pro tuto práci byla vybrána Církev římskokatolická, Pravoslavná církev v českých zemích a na Slovensku a Českobratrská církev evangelická.
Od replantace nosu k transplantaci obličeje
Dittertová, Ludmila ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ V listopadu roku 2005 byla provedena ve světě první transplantace obličeje. Mladá zohavená žena přijala obličej zemřelé anonymní dárkyně. Tento mimořádný výkon se stal posední novinkou v oboru transplantační medicíny a do současné doby byl realizován celkem pouze třikrát. Snahou lékařských týmů vždy bylo, zlepšit životní osud pacientů s těžce zohavenou tváří v případech, kde selhaly veškeré doposavad užívané metody léčení. Provedené operace vyvolaly množství zcela protichůdných ohlasů jak u laiků, tak příslušných odborníků, jako lékařů, právníků, etiků, teologů či ekonomů. Vzbudily až nekritické nadšení, ale na druhé straně i odpor a odsouzení. Kde je tedy pravda, a především, jak postupovat při řešení podobných případů v budoucnosti? Práce shrnuje základní problematiku transplantací. Dále se zabývá otázkou, jak co nejlépe postupovat v současné klinické praxi při rozhodování o transplantaci viditelné části těla. Proč transplantaci, například končetiny, raději odmítnout, a naopak transplantaci obličeje spíše doporučit.
Výuka náboženství ve farnosti Zbraslav v letech 1985 - 2009
Frankl, Pavel ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ Cílem této práce bylo popsat a analyzovat výuku náboženství ve farnosti Zbraslav v letech 1985 - 2009. V 80. letech bylo náboženství vyučováno knězem. Od roku 1992 výuka přešla na laiky a trvalé jáhny. Kromě výuky ve škole si děti rozšiřují náboženské znalosti i při účasti na dětských bohoslužbách a během mimoškolních setkání. Z výzkumu provedeného na ZŠ Zbraslav vyplynulo, že v 80. letech se do náboženství přihlašovalo 13 - 17 % žáků školy, v 90. letech více než 30 % žáků, na začátku 21. století zájem klesl na úroveň kolem 25 %, a stále klesá. Překvapivým zjištěním je fakt, že v letošním roce se zájem o výuku náboženství dostává na úroveň z doby totality. Z výzkumu dále vyplynulo, že hodiny náboženství jsou nejvíce navštěvovány během druhé a třetí třídy. Od čtvrté třídy dochází k poklesu zájmu o náboženství, a propad nastává na druhém stupni ZŠ. Tento stav je způsoben jednak snížením počtu praktikujících katolíků ve farnosti, dále sílícím obecným míněním, že žáci si odchodí hodiny náboženství pouze do doby přijetí 1. svatého přijímání. Nepříznivý vliv má i skutečnost, že rodiče nechávají dětem větší svobodu v rozhodování, která vede k tomu, že rodiče dítě do náboženství sami nepřihlásí.
Dětství ve středověké společnosti
Sládek, Pavel ; Matějek, Marek (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Resumé Jméno a příjmení autora: Bc. Pavel Sládek Název práce: Dětství ve středověké společnosti Instituce: Katolická teologická fakulta UK v Praze Počet znaků: 170 289 Klíčové pojmy: manželství rodina dětství rozdíly mezi dívkami a chlapci vzdělání Tato diplomová práce popisuje percepci dětství ve středověku. Děti ve specifickém pohledu byly vnímány jako malí dospělí, a proto jejich prožívání dětských her bylo do značné míry potlačeno. Odlišné pohledy na dětství je možnost nalézt v chudých a královských rodinách. Další diferenciaci lze vysledovat v přístupu mezi pohlavím. Zatímco chlapci byli zvýhodňováni od svého narození, dívky plní druhořadou úlohu. Tyto rozdíly pak dále kontinuují do dospělosti a promítají se do přístupu nejen ke vzdělání a výchově, ale i ve společenském či manželském životě. V této souvislosti je nutno vyzdvihnout pozitivní vliv křesťanského učení na tehdejší společnost.
A quantitative analysis of the series of history textbooks for elementary schools
Machálik, Rudolf ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Résumé Rudolf Machálik: Kvantitatívna analýza série učebníc dejepisu pre základné školy. Praha 2010, 42.strán. Bakalárska práca. Úmyslom práce je analyzovať vybrané učebnice dejepisu, čo všetko obsahujú, v akom množstve a poradí. Učebnica musí byť zaujímavá a pútavá, aby sa výuka nestala iba nahromadeným množstvom informácií, ale aby priniesla čitatelovi osoh, to znamená zdroj nových poznatkov. Naše učebnice boli vydané v roku 1991, napriek staršiemu vydaniu nie je didakticky závadná, texty nie sú zbytočne obsiahle a často sú použité pomocné materiály. V krátkosti som sa venoval aj autorom. Sledoval som časové rozdelenie tém, množstvo kapitol a podkapitol, kolko učebnica obsahuje tabuliek, grafov a ako autori používali a kládli otázky. Vhodne sú použité farebné rozlíšenia, čím sa žiak lahšie orientuje v texte. Sledoval som množstvo obrázkov a ich charakter, časových priamok a fotografií. Analyzoval som aj, materiály a texty s kresťanským obsahom a v akom množstve sa nachádzajú v učebniciach. V práci som použil štatistickú metodu: percentuálne zastúpenie na jednotlivých stranách vzhladom k celkovému počtu strán v učebnici. 5 klúčových slov: · učebnice · dejiny · kresťanstvo · žiaci · obrázky Strany: 42 Slová: 9 797 Znaky s medzerami: 69 415 Znaky bez medzier: 54 824 Odstavce: 1 073 Riadky: 1 793
Proces obnovy farnosti v pražské arcidiecezi
Janíková, Anna ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Resumé Autor: Anna Janíková Téma: Proces obnovy farnosti v pražské arcidiecézi (diplomová práce) Farnost je i po Druhém vatikánském koncilu základní buňkou církve. Existuje poměrně velká nabídka hnutí v církvi, které působí mimo farní strukturu, ale s farnostmi spolupracují a vytvářejí v nich nové možnosti intenzivního prožívání víry. I přesto farnost zůstává pro většinu katolíků stále jediným místem setkání se společenstvím církve. V pražské arcidiecézi byl v roce 2002 spuštěn proces obnovy farnosti. Jeho cílem je vytvoření takových farních společenství, která budou splňovat základní charakteristiky církve, kterými jsou: leiturgia - bohoslužby a svátosti, martyria - vydávání svědectví, diakonia - služba a koinonia - živé společenství vztahů. Vrcholem je pak missio - vysílání. Mnoho farností v pražské arcidiecézí již delší dobu tyto požadavky nesplňovaly. Příčiny neuspokojivého stavu nelze hledat v nedostatku kněží, kterých je v poměru k věřícím dostatek, ale spíše v nevyhovující farní struktuře naposledy revidované za josefinské reformy před dvěma sty lety a také v historických okolnostech i současné společenské situaci, které ovlivňují také život v církvi. V práci jsou popsány dosavadní kroky, které se v procesu farnosti zatím uskutečnily. Rozděleny jsou do tří kapitol - duchovní obnova, organizační kroky...
Použití metody "problem solving" na výuku náboženství
Tůma, Petr ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ: Tato práce se zabývá otázkou praktického použití metody "problem solving" v hodinách náboženství se všemi jejich klady a zápory. Věnuje se problematice výuky náboženské výchovy 8. třídy základní školy při využití výhradně českého jazyka a doporučených témat, která jsou stanovena v osnovách náboženské výchovy římskokatolické církve z roku 2004, pro použití v diecézi Hradec Králové. První část práce je věnována teorii učení, předpisům, osnovám a plánům výuky daných příslušnou legislativou. V následujícím oddílu jsou představeny jednotlivé použitelné metody v rámci "problem solvingu" s ohledem na rozvoj klíčových kompetencí žáků. V poslední části jsou vybrané vhodné metody rozebrány podrobně a představeny na tématech probíraných v hodinách výuky náboženské výchovy. U metod jsou uvedena příslušná doporučení, aby byly metody dobře aplikovatelné. V závěru jsou vhodné metody pro výuku náboženské výchovy v 8. třídě základní školy podrobně popsány pro případné zájemce z řad učitelů náboženství. Zpracováno je zde několik učebních postupů, které charakterizují celek metody Problem solving. Pro usnadnění práce učitelů s tímto materiálem jsou zde uvedeny požadavky na pomůcky a vhodné podmínky i příslušné biblické texty pro následné diskuse k probíraným tématům. Nad těmito texty mohou žáci dále přemýšlet o dříve...
Kvantitavní analýza učebnic dějepisu z hlediska křesťanství
Cmíral, Jaroslav ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Tématem práce je kvantitativní analýza obsahu vybrané ucelené řady dějepisných atlasů pro základní školy a víceletá gymnázia, z hlediska frekvence výskytu křesťanských souvislostí. Téma je zadáno k řešení Katedrou pastorálních oborů a právních věd na KTF UK Praha. V řešení je postupováno následujícími kroky: 1) Hledání východisek mnohovrstevnatých vztahů mezi kulturou a křesťanstvím v dějinném pohybu. Otázky smyslu dění. Poznámky k východiskům osvětlují možnosti a meze zachycení a zaznamenání skutečného přínosu křesťanství pro evropskou kulturu, potažmo problém poznávání a transformace kulturních obsahů do učebnic dějepisu, a v samotné výuce. 2) Smysl výuky dějepisu ve světle kurikulárních dokumentů. Kurikulární dokumenty udávají tvar celé koncepci současného vzdělávání a významně ovlivňují tvorbu učebnic. Dotkneme se v této souvislosti též smyslu výuky dějepisu pro křesťanství, církev. 3) Zkoumání procesu tvorby učebnic. Smyslem je získat ucelenější obraz o transformaci kulturních obsahů do výuky dějin. a to z hlediska nároků a požadavků, jaké jsou dnes na tvorbu učebnic kladeny. Co je od nich očekáváno, jaké kladou důrazy, jaký historický obraz mají žákům zprostředkovávat. Jaké dějinné povědomí mají pomáhat utvářet v procesu pedagogické komunikace. 4) Učebnice jako edukační médium. Orientace...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 59 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Matějek, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.