Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 160 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vstup do dramatické výchovy prostřednictvím literární výchovy
Smejkalová, Olga ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
11 Abstrakt Téma diplomové práce "Vstup do dramatické výchovy prostřednictvím literární výchovy" se zabývá kreativním edukačním procesem literární výchovy, který využívá metod a principů dramatické výchovy na 1.stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá možnostmi integrace oblastí lidského poznání, mezipředmětovými vztahy a přítomností kreativní složky v Rámcovém vzdělávacím programu. Teoretická část poukazuje i na efektivitu propojení literární výchovy s výchovnou dramatikou. V hlavní části (praktická část) je soubor literárně-dramatických dvojlekcí, kde se tvůrčím způsobem analyzují různé literární žánry. Promyšleně vystavěné lekce nabízí žákům cestu k hlubšímu pochopení literárního díla (textu) nejen v rovině racionálních významů, ale i v oblasti emotivní. Soubor lekcí je v souladu s novým pojetím základního vzdělávání ( vis RVP) jehož cílem je rozvoj dítěte v oblasti kognitivní (zejména získávání nástrojů pro poznávání a rozvoj myšlenkových operací), v oblasti kompetencí, postojů a hodnot. Soubor lekcí klade důraz na mezipředmětové vztahy a kreativitu. Část lekcí byla v průběhu školního roku 2012/13 vyzkoušena (reflektována) s dětmi na základní škole.
Hra v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku
Luňáková, Jitka ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá v rovině teoretické i praktické hrou v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku. Na mysli mám hry a činnosti, kdy dítě není nijak organizováno, ani vedeno a má možnost se svobodně rozhodnout co bude dělat. Úvod teoretické části diplomové práce popisuje význam a smysl hry v životě člověka s náhledem do historie her a uvádí i některé její teorie. Více je rozpracována teorie Jeana Piageta, který spojuje hru dítěte s jeho intelektuálním vývojem. Druhá kapitola se zaměřuje na specifika osobnosti dítěte předškolního věku z pohledu vývojové psychologie i vývoje současné společnosti se zaměřením na aktuální potřebu dítěte si hrát. V další části je v souvislosti s tématem zpracovaná charakteristika současné mateřské školy a její směřování s ohlédnutím do nedaleké předrevoluční doby. Čtvrtá kapitola se zabývá významem spontánních aktivit v mateřské škole. Zjišťuje, jakou úlohu v těchto činnostech hraje dospělý, jaký vliv na hru mají individuální a sociální rozdíly dětí a jak ji ovlivňuje heterogennost či homogennost skupiny. Teoretickou část uzavírá kapitola zabývající se hrou v roli a jejím významem pro předškolní dítě. Praktická část obsahuje cíle výzkumu a stanovené hypotézy. Uvádí jednotlivé techniky sběru dat výzkumu - strukturované přímé pozorování dětí v...
Specifika romské populace zpracovaná metodami a technikami dramatické výchovy
Blovská, Markéta ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy zpracovaným metodami a technikami dramatické výchovy. Teoretická část pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, metodách a technikách a jejím zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále o romské populaci a tím, co je pro ní specifické, multikulturní výchově, jejích cílech a zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit žákům mladšího školního věku historii, kulturu, hodnoty a způsob života romské populace, která je v České republice ovlivněna asimilační politikou minulého století. Touto lekcí dramatické výchovy zaměřené na poznávání specifik Romů se snažím předcházet nebo ovlivnit předsudky. Tuto národnostní menšinu jsem zvolila proto, že je v České republice největší a váže se k ní asi nejvíce předsudků. Klíčová slova dramatická výchova, strukturované drama, multikulturní výchova, romská populace, kultura a historie Romů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, mladší školní věk
Spolupráce žáků I. a II. stupně v procesu učení
Markupová, Pavla ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Práce se zabývá spoluprací žáků I. a II. stupně základní školy. Analyzuje, do jaké míry jsou žáci II. stupně schopni předat své znalosti žákům I. stupně. Dále sleduje, jak ovlivňuje učební styl a osobnost jedince spolupráci ve skupině. V praktické části je zaznamenáno dlouhodobé zkoumání jedné třídy, která byla ke spolupráci mladších a starších žáků systematicky vedena. Výsledky akčního výzkumu sledované třídy vyhodnocují vyšší stupeň kooperativních a komunikačních dovedností jednotlivých žáků než u těch, kteří se spoluprací dříve nezabývali. Vedení dětí ke spolupráci postupně rozvíjelo nejen jejich vztah k mladším spolužákům, ochotu pomoci druhému, respektovat názory ostatních, ale upevnilo i vzájemné vztahy ve sledované třídě. ABSTRACT The work deals with the cooperation of pupils among first and second grade pupils in a primary school. It analyzes to which extent are second grade pupils able to give their knowledge to pupils of the first grade. Then it shows how the learning style and the personality affects the cooperation of an individual within the group. The practical part proofs the long-term investigation in one class that was systematically prepared for the cooperation among older and younger pupils. The results of this research in the observed class evaluate higher level of cooperative...
Využití portfolia v dramatické výchově
Kozlová, Jana ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Tomková, Anna (oponent)
Diplomová práce "Využití portfolia v dramatické výchově" je rozdělena do dvou částí. První část je teoretická, zabývá se jednotlivými typy portfolií a hodnotí jejich využití v dramatické výchově. Zamýšlí se nad portfoliem z hlediska adresátů, ke kterým portfolio směřuje. Nasbíraný soubor prací se stává cenným nástrojem, který reflektuje osobnostní a sociální rozvoj žáka. Umožňuje sledovat vývoj jeho postojů a hodnot. V diplomové práci najdeme seznam metod a technik dramatické výchovy, které lze využít k přípravě lekce s plánovaným výstupem do portfolia. Druhá část obsahuje praktické ukázky lekcí dramatické výchovy včetně pracovních listů, které tvoří základ budoucího portfolia. Ukázkové lekce obsahují metodiku, informace o realizaci a reflexe lekcí. Součástí diplomové práce jsou i ukázky dětských prací obohacené o zhodnocení pracovních listů v portfoliu.
Využití metod dramatické výchovy ve vlastivědném vzdělávání na prvním stupni ZŠ
Šalamounová, Klára ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Diplomová práce zkoumá pomocí akčního výzkumu možnosti propojení dramatické výchovy a vlastivědného učiva s dějepisnou tematikou na prvním stupni ZŠ. Teoretická část zkoumá různá pedagogická a psychologická východiska, která podporují myšlenku propojení dramatické výchova a vlastivědy a definuje tak možnosti zapojení dramatické výchovy jako výukové metody na prvním stupni. Praktická část obsahuje konkrétní návrh dvou vlastivědných lekcí s dějepisnou tematikou, které využívají metody dramatické výchovy včetně zhodnocení jejich realizace ve 4. a 5. ročníku ZŠ. Obě lekce jsou navrženy i realizovány v souladu s třífázovým učením a respektují psychologické aspekty cílové skupiny. Lekce využívají hlavně metody dramatické výchovy, okrajově se zde vyskytují metody vzdělávacího programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, zážitkové pedagogiky, projektové výuky a kooperativního učení. Akční výzkum je vyhodnocen pomocí detailního popisu pozorování a pedagogické sebereflexe.
Využití metod a technik dramatické výchovy k pochopení literárního textu
Mihalová, Tereza ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Anotace: Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití metod a technik dramatické výchovy k pochopení literárního textu při výuce žáků zejména na prvním stupni základní školy se zřetelem k podpoře jejich čtenářství. V první, teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy: literatura, čtenářství a jejich význam pro člověka; literární a dramatická výchova (včetně jejích metod) a jejich možná setkávání při výuce. Dále se teoretická část zabývá použitím literárního textu jako námětu pro přípravu literárně-dramatických lekcí, včetně strukturované dramatické práce. Praktická část je zaměřena na konkrétní návrhy tří dramaticko-výchovných lekcí s využitím literárního textu jako předlohy, z nichž dvě byly zrealizovány a zhodnoceny z hlediska dosažení stanovených cílů. Potvrzuje, že využití metod a technik dramatické výchovy má ve výuce literární výchovy své opodstatnění. Klíčová slova: dramatická výchova, školní vzdělávací program, metody a techniky dramatické výchovy, příprava lekce, prožitek, kooperativní učení, umělecký text
Práce s literárním textem metodami dramatické výchovy
Tulisová, Kristina ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá dítětem předškolního věku a jeho zájmem o knihu pro děti. Zjišťuje, s jakými literárními žánry jsou děti v mateřské škole seznamovány. Ověřuje rozdíl mezi dvěma postupy při práci s knihou pro děti, a to předčítáním a prostřednictvím metod dramatické výchovy. V první části jsou rozpracovány dvě hlavní oblasti: literatura a dramatická výchova ve vztahu k dítěti předškolního věku. Druhá část zjišťuje prostřednictvím dotazníkového šetření míru a podobu využívaní literárních žánrů učiteli mateřských škol. Na dotazníkové šetření navazuje zpracování výsledků akčního výzkumu, který se zabýval mírou dětského zaujetí pro dané knihy. Hlavním kriteriem pro vyhodnocení výsledků akčního výzkumu je paměť.
Využití loutek v mateřské škole
Velíšková, Andrea ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Využití loutek v mateřské škole Diplomová práce ve své teoretické části obecně seznamuje se hrou dětí v předškolním věku, zaměřuje se na předmět v dětské hře, vnímání loutky a souvislost mezi loutkou a dětskou hračkou. Přibližuje teorii a funkce loutky zejména ve výchovně - vzdělávacím procesu. Dále upozorňuje na možnosti využití loutek v mateřské škole a vztah učitele a loutky. V závěru nabízí náměty pro vytvoření jednoduchých loutek. Další část práce vychází z akčního výzkumu, který se zaměřil na vztah dítěte k loutce v rámci vzdělávacího procesu v mateřské škole. Přibližuje projevy dítěte vůči loutce a jeho vnímání oddělení loutky a učitelky. Práce je doplněna o průzkum způsobu práce s loutkou a o záznam zkušeností s loutkami z praxe pedagogů mateřských škol. Klíčová slova: loutkové divadlo, loutky, dítě předškolního věku, mateřská škola, výchova a vzdělávání předškolního dítěte, hra, předmět ve hře dítěte

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 160 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Marušák, Radim
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.