Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvoj čtenářské gramotnosti v multikulturním kontextu
Matějíček Rozsypalová, Martina ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Burkovičová, Radmila (oponent) ; Maňourová, Zuzana (oponent)
Disertační práce se zabývá částí edukační reality škol s polským vyučovacím jazykem, které tvoří specifikum škol v Moravskoslezském kraji. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy spojené se čtenářskou gramotností a jsou představeny dva výzkumy realizované v oblasti počáteční čtenářské gramotnosti. Pozornost je věnována také škole a učiteli jako faktorům rozvoje čtenářské gramotnosti dětí. Popis polského národnostního školství se zaměřením na 1.-5. ročník povinného vzdělávání je následován obsahovou analýzou školních vzdělávacích programů, jejímž cílem bylo popsat podobu začlenění předmětu Český jazyk do těchto dokumentů a zpracování výstupů ve vztahu k doménám, resp. dimenzím výukových cílů v kurikulu pro 2. ročník. Výzkumné šetření, hledající odpověď na otázku, jak rozvíjejí učitelé počáteční čtenářskou gramotnost v hodinách předmětu Český jazyk ve 2. ročníku škol s polským vyučovacím jazykem, zjistilo, že se v pestře pojaté výuce neobjevilo formativní hodnocení a aktivity podporující u žáků tvořivost. Na základech badatelsky orientované výuky jsou formulována metodická doporučení a předloženy koncepce lekcí, které badatelsky orientovanou výuku včleňují do procesu rozvoje čtenářské gramotnosti.
Od Perraulta k Disneyovi. Mechanismy adaptací klasických pohádek.
Maňourová, Zuzana
Práce se zabývá různými přístupy k adaptacím klasické pohádky. Ty se mohou odlišovat již ve svých základních principech. Adaptace se mohou stát osobitým rozvinutím klasického pohádkového příběhu, nebo naopak ochuzenou, "zředěnou" napodobeninou původního textu, který se v této podobě stává triviální četbou, zproštěnou svého kouzla a umělecké hodnoty. Z hlediska těchto přístupů jsem rozdělila adaptace na dva základní typy, a to na adaptace, které respektují žánr krásné literatury (tj. adaptace umělecké) a adaptace digestované. Podle charakteru a rozsahu dalších úprav jsem rozlišila tři typy digestovaných adaptací.
Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání
Koželuhová, Eva ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Maňourová, Zuzana (oponent) ; Šmelová, Eva (oponent)
Cílem práce bylo objasnit, jak učitelé mateřských škol rozvíjejí porozumění dětí předčítanému textu a jak hodnotí možnost využití čtenářských strategií jako podpory porozumění dětí během předčítání. V teoretické části jsem se zaměřila na vymezení pojmu čtenářská gramotnost a pregramotnost, přiblížení pojetí rozvoje čtenářské pregramotnosti v České republice a vyjasnění pojmu porozumění textu. Následně jsem se věnovala problematice čtenářských strategií a představila ty, které jsou vhodné pro využití v předškolním věku. V empirické části jsem využila kvalitativní přístup vícepřípadové studie, do které bylo zapojeno osm učitelů mateřské školy. Pomocí hloubkových rozhovorů, opakovaného pozorování učitelovy práce s textem a následné analýzy videozáznamů této práce byly hledány odpovědi na výzkumné otázky. Ukázalo se, že učitelé se snaží porozumění u dětí rozvíjet, avšak pouze na doslovné úrovni, jejich práce s texty je intuitivní, bez stanovování konkrétních cílů a sledování míry jejich dosažení. Rovněž se ukázalo, že čtenářské strategie vyžadují ochotu učitele s nimi pravidelně a cíleně pracovat a na předčítání se připravovat, což nekoresponduje s převládajícím intuitivním přístupem. Významným faktorem úspěšného využívání strategií byla možnost dlouhodobého vzdělávání spojeného s výměnou zkušeností....
Zahraniční trendy ve výuce čtenářských strategií a jejich možná aplikace v českém prostředí
Whitcroft, Ladislava ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) ; Maňourová, Zuzana (oponent)
NÁZEV: Zahraniční trendy ve výuce čtenářských strategií a jejich možná aplikace v českém prostředí AUTOR: Ladislava Whitcroft KATEDRA (ÚSTAV) Katedra primární pedagogiky, Pedagogická fakulta ŠKOLITEL: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Tato disertační práce se zaměřuje na výuku čtenářských strategií v zahraničí a na možné cesty jejich začlenění do výuky na českých školách. V teoretické části je vymezen termín čtenářské strategie a dále jsou zmapovány různé přístupy k výuce čtenářských strategií na základě zahraničních studií, které se touto problematikou zabývají. Empirická část je založena na metodách kvalitativního výzkumu, konkrétně případové studie. Jsou zde popsány a zanalyzovány dva případy českých učitelů, výrazných zastánců výuky čtenářských strategií v ČR. Zároveň je ukázáno, jak se hodnoty těchto učitelů promítají do výuky čtenářských strategií a způsobu, jakým je žákům poskytována opora. Ze zahraničních příkladů byl k podrobnější analýze vybrán výzkumně ověřený program CORI. Případová studie vybrané americké školy ukazuje, jak jsou čtenářské strategie začleňovány do výuky v rámci tohoto programu, který staví na motivaci a slučování vzdělávacího obsahu. V závěru práce jsou shrnuta praktická doporučení, která z práce plynou pro přípravu budoucích učitelů (systematické začlenění výuky...
Analyticko-syntetická metoda v modifikovaném pojetí (možnosti inovativních přístupů)
Maňourová, Zuzana ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
Disertační práce se zaměřuje na přístupy k výuce počátečního čtení a psaní se zaměřením k analyticko-syntetické metodě a k možnostem inovací v rámci této metody. Představuje tak analyticko-syntetickou metodu v modifikovaném pojetí, jež se rekrutovala přímo z pedagogické praxe jako reakce na hledání takových přístupů, které by více reflektovaly nejen individualitu každého žáka, ale které by také více směřovaly k rozvoji funkční gramotnosti. Takto modifikovaná metoda začleňuje postupy vycházející z metod celostních a analytických, které v iniciálním stadiu pracují s rozsáhlejšími řečovými jednotkami a které dávají žákům více prostoru k aktivním činnostem heuristického charakteru (aktivní práce s textem a psaní vlastních textů). Cíle disertační práce jsou vymezeny v několika rovinách. Sekundární analýza teoretických zdrojů rozkrývá současné trendy ve výuce počátečního čtení a psaní, vymezuje obecné charakteristiky moderní výukové metody a současně pojmenovává diskutabilní místa analyticko-syntetické metody v tradičním pojetí. Akční výzkum pak kontinuálně předkládá informace o aplikaci modifikované formy analyticko-syntetické metody v prostředí tří následných prvních ročníků ZŠ a v závěru vymezuje obecné principy analyticko-syntetické metody v modifikovaném pojetí. Efektivita modifikované metody ve...
Od Perraulta k Disneyovi. Mechanismy adaptací klasických pohádek.
Maňourová, Zuzana
Práce se zabývá různými přístupy k adaptacím klasické pohádky. Ty se mohou odlišovat již ve svých základních principech. Adaptace se mohou stát osobitým rozvinutím klasického pohádkového příběhu, nebo naopak ochuzenou, "zředěnou" napodobeninou původního textu, který se v této podobě stává triviální četbou, zproštěnou svého kouzla a umělecké hodnoty. Z hlediska těchto přístupů jsem rozdělila adaptace na dva základní typy, a to na adaptace, které respektují žánr krásné literatury (tj. adaptace umělecké) a adaptace digestované. Podle charakteru a rozsahu dalších úprav jsem rozlišila tři typy digestovaných adaptací.
Od Perraulta k Disneyovi. Mechanismy adaptací klasických pohádek
Maňourová, Zuzana ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce se zabývá různými přístupy k adaptacím klasické pohádky. Ty se mohou odlišovat již ve svých základních principech. Adaptace se mohou stát osobitým rozvinutím klasického pohádkového příběhu, nebo naopak ochuzenou, "zředěnou" napodobeninou původního textu, který se v této podobě stává triviální četbou, zproštěnou svého kouzla a umělecké hodnoty. Z hlediska těchto přístupů jsem rozdělila adaptace na dva základní typy, a to na adaptace, které respektují žánr krásné literatury (tj. adaptace umělecké) a adaptace digestované. Podle charakteru a rozsahu dalších úprav jsem rozlišila tři typy digestovaných adaptací.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.