Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Eye-tracking jako metoda pro sledování strategií žáků při práci s periodickou tabulkou prvků
Kopecký, Adam ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Míka, Luděk (oponent)
Výukové metody se každým rokem snaží zdokonalovat a moderní technologie tomuto pokroku dopomáhají. Jednou z těchto technologie je i metoda eye-trackingu. Tato metoda dovoluje zachycovat určité postupy respondentů z pohybu jejich očí. Z postupů můžeme následně vyvozovat určité konkrétní strategie a následně na ně přizpůsobovat výukové materiály Práce se zaměřuje na zjišťování různých strategií žáků při práci s periodickou tabulkou s pomocí eye-trackingového zařízení. Práce využívá předpřipravený test, ve kterém žáci určovali konkrétní lokality specifických prvků v tabulce se zobrazenými značkami prvků a protonovými čísly a následně lokalizace jiných specifických prvků ve slepé periodické tabulce. Následně byla zkoumána strategie u žáků s vyšší sebedůvěrou a porovnána se strategií žáků s nižší sebedůvěrou. Byla porovnána i úspěšnost při hledání jednotlivých prvků v testu. Typickou strategii, která byla pozorována u většiny respondentů, spočívala v určení lokality, kde se prvek mohl s největší pravděpodobností nacházet a dále pak hledání v omezené oblasti značky, která by mohla patřit hledanému prvku. Tato skutečnost neplatila pouze v případě hledání prvku antimon, který respondenti mohli špatně určit kvůli zmatení vycházející z jeho českému názvu. Respondenti si pletli značku hledaného prvku se...
Využití hry Minecraft ve výuce chemie
Mrvová, Marie ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Cílem bakalářské práce je představit digitální hru Minecraft Education jako didaktický prostředek ve výuce chemie. Teoretická část se zabývá problematikou zapojení digitálních her do vzdělávání, zejména do výuky přírodních věd. Vymezuje pojmy a uvádí výhody a nevýhody, které jsou s implementací digitálních her do výuky spojeny. Stručně zmapována je rovněž historie vývoje digitálních her a digitalizace vzdělávání u nás. V rámci praktické části je představena hra Minecraft Education. Jsou popsány nástroje a funkce, které umožňují její využití v hodinách chemie. Je prozkoumán její vzdělávací potenciál a naznačena úskalí, která jsou s jejím zapojením do výuky spojena. Klíčová slova digitální hra, videohra, počítačová hra, vzdělávání, game-based learning, výuka chemie, Minecraft Education
Výuka koordinační chemie na středních školách
Navrátilová, Hana ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
1 Abstrakt Tato práce se zabývá analýzou výuky koordinační chemie na středních školách. Koordinační chemie je oslím můstkem mezi chemií anorganickou a chemií organickou. Rozšiřuje základní představy a podněcuje studenty k logickému uvažování. Má proto velký význam v souvislém vyučování chemie. Práce rozebírá různorodost výuky a snaží se vysvětlit nevýhody vyučování koordinační chemie jakožto názvosloví. Vysvětluje, proč je tato oblast pro chemiky důležitá. Analyzuje výuku koordinační chemie na vysokoškolských učitelských programech, ve školních vzdělávacích programech, v modelových otázkách k přijímacím zkouškám na chemicky zaměřené obory v Praze a v neposlední řadě se zabývá tím, jakým způsobem je ke koordinační chemii přistupováno ve středoškolských učebnicích. Cílem této práce je poukázat na nesourodost školních vzdělávacích programů ve výuce koordinační chemie, proč se výuka koordinační chemie omezuje na názvosloví a z jakého důvodu tomu tak je. Klíčová slova koordinační chemie, anorganická chemie, RVP, ŠVP, výuka chemie, střední škola
Tvorba materiálů pro výuku chemie pomocí virtuální reality
Málek, Albert ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Moderní vzdělávání se dynamicky rozvíjí spolu s novými technologiemi. Jedním z hlavních aspektů tohoto rozvoje bylo masivní rozšíření konzumace internetového video obsahu, zejména na sociálních sítích. Dalším a podobně zásadním vlivem může být v blízké budoucnosti virtuální realita (VR). Oba zmíněné aspekty tato diplomová práce kombinuje a za jeden ze svých cílů si klade vytvoření vzdělávacího VR videa dostupného na sociální síti YouTube. Teoretická část práce nejprve popisuje aspekty využití VR a videa nejen ve výuce chemie. Rovněž shrnuje dosavadní poznání o tom, jak by kvalitní vzdělávací VR video mělo vypadat. Tyto poznatky pak sloužily jako podklad pro rešerši dostupných vzdělávacích VR videí i pro jeho samotnou tvorbu. Video vzniklé v rámci této práce během necelých šesti minut přibližuje divákovi fungování globálního uhlíkového cyklu a jeho souvislost s klimatickými změnami. Pro vytvoření videa byla zásadní práce ve 3D modelovacím programu Blender, který umožnil zapojení sofistikovanějších vizuálních prvků. Video bylo testováno 15 respondenty ve věku studentů středních škol a žáků druhého stupně základních škol, kteří po jeho shlédnutí vyplnili znalostní test, ověřující transfer a pochopení informací, a dotazník, v němž popisovali své dojmy z videa, pochopení látky i nápady na jeho...
Design a syntéza selektivních chelatantů dvojmocného manganu
Míka, Luděk ; Kotek, Jan (vedoucí práce) ; Tauchman, Jiří (oponent)
Název: Design a syntéza selektivních chelatantů dvojmocného manganu Řešitel: Luděk Míka Ústav: Katedra anorganické chemie, Přírodovědecká fakulta Školitel: doc. RNDr. Jan Kotek, Ph.D. E-mail školitele: modrej@natur.cuni.cz Abstrakt:Abstrakt:Abstrakt:Abstrakt: Cílem této bakalářské práce byla příprava nových makrobicyklických ligandů odvozených od ethylenem přemostěného cyklamu, potenciálně vhodných pro komplexaci Mn2+ . U těchto komplexů se předpokládá jejich použití jako kontrastní látky v tomografii magnetickou rezonancí. Bylo nasyntetizovány celkem 3 ligandy. U syntetizovaných ligandů byla studována jejich schopnost komplexovat manganatý ion ve vodném a nevodném prostředí pomocí hmotnostní spektrometrie. Dále byly pomocí cyklické voltametrie studovány elektrochemické vlastnosti komplexů Mn2+ s běžnými chelatujícími ligandy a jedním nasyntetizovaným ligandem. Klíčová slova:Klíčová slova:Klíčová slova:Klíčová slova: cross-bridged cyklam, fosfonát, fosfinát, pendantní skupina, mangan
Výstava Periodická tabulka prvků jako výuková pomůcka
Kyzek, Tomáš ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Míka, Luděk (oponent)
Práce se zaměřuje na tvorbu pomocného didaktického materiálu k exkurzi u expozice Periodická tabulka prvků na Chemické sekci Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Teoretická část se zaobírá rešerší kurikulárních dokumentů a učebnic pro základní školy a gymnázia a jejich vztahu k periodické tabulce prvků a exkurzím. Následně je rozebrána tématika pracovních listu. Praktická část popisuje tvorbu pracovních listů, výběru otázek a řešení jednotlivých úloh. Byly vytvořeny dvě verze pracovních listů. Základoškolská verze obsahuje 11 úloh a středoškolská obsahuje 12 úloh.
Možnosti využití pohybových aktivit ve výuce chemie
Kuncipálová, Hana ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití pohybových aktivit ve výuce chemie. V teoretické části byla provedena analýza RVP ZV a RVP G se zaměřením na pohyb. Dále se tato část zaměřuje na pohybovou aktivitu, druhy a styly učení, zejména na kinestetický učební styl, a motivaci žáků ve výuce. Praktická část je zaměřena na zjištění využívání pohybových aktivit učiteli chemie. Tato data byla získána pomocí rozhovorů s učiteli chemie. Tito učitelé dále hodnotili vytvořené pohybové aktivity do výuky chemie, které jsou představeny v rámci diplomové práce. K těmto pohybovým aktivitám byly sepsány metodické pokyny.
Experimenty pro neformální aktivity pro žáky základních škol
Kubelková, Natálie ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Míka, Luděk (oponent)
Mimoškolní, přesněji neformální, vyučování je významnou součástí celkového výchovně vzdělávacího procesu a doplňuje výuku formální, která probíhá ve školním prostředí. Výuka je realizována ve volném čase žáků a představuje důležitý faktor pro motivaci žáků do dalšího studia. Nabízí široké spektrum oborů, ve kterých se žáci mohou vzdělávat a dále rozvíjet. Teoretická část této práce se zabývá mimoškolní výukou v České republice. Je věnována funkcím mimoškolní výuky, místům pro její realizaci, zaměřuje se na volnočasového pedagoga a část je věnována i legislativní úpravě. Práce se také zabývá realizací chemických experimentů v neformální výuce, jejichž nezbytnou součástí je bezpečné zacházení s chemikáliemi a zákonná úprava. V daném ohledu se práce dále věnuje na přípravě dopoledního experimentálního programu pro žáky mladšího školního věku pro příměstský tábor pořádaný Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy, jako na jednu z možných variant neformální aktivity pro děti prvního stupně základního vzdělávání. Program je doprovázen materiály, které byly vytvářeny především pro pedagogy volného času, kteří je mohou využít v rámci své volnočasové výuky, ovšem jsou využitelné i pro výuku ve škole. Zvolené experimenty byly navrženy tak, aby nebezpečnost použitých chemikálií byla co možná nejmenší a...
Pohybové aktivity ve výuce chemie
Kuncipálová, Hana ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Šarboch, David (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pohybovými aktivitami ve výuce chemie na základní a střední škole. V teoretické části se zaměřuje na motivaci žáků a výukové metody, zejména na didaktickou hru, jako jednu z aktivizujících výukových metod. Praktickou částí je rešerše dostupných materiálů obsahujících pohybové hry pro výuku chemie, a zároveň obsahuje nově vytvořené návody na pohybové aktivity, které se dají využít v rámci výuky chemie na základní a střední škole.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.