Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 314 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Partnerské vztahy u adolescentů umístěných v dětských domovech
Fučíková, Jana ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Klapálková, Veronika (oponent)
Diplomová práce pojednává o partnerských vztazích u adolescentů, kteří určitou dobu strávili v dětském domově. Cílem práce je získání poznatků o tom, jakým způsobem nahlížejí a prožívají partnerské vztahy dospívající v dětských domovech. Práce je rozdělena na teoretickou část a empirickou část. Teoretická část se zabývá vymezením a problematikou systému ústavní výchovy v České republice, definicí adolescence a rizikovými faktory, které mohou ovlivňovat prožívání a kvalitu jejich partnerských vztahů. Byly vymezeny pojmy: porucha attachmentu, mezigenerační přenos, citová a psychická deprivace. Závěr teoretické části je věnován přípravě na partnerské a mezilidské vztahy v prostředí dětského domova a ve školním prostředí. Hlavním cílem empirické části bylo na základě případových studií a rozhovorů metodou kvalitativního výzkumu získat informace o problematice partnerských vztahů u mladých lidí žijících v dětských domovech. Výzkumu se zúčastnilo 8 respondentů ve věku od 16 do 22 let. Jednalo se o 4 dívky a 4 chlapce, kteří strávili minimálně 3 roky v dětském domově. Všichni participanti měli za sebou zkušenost alespoň s jedním partnerským vztahem. . Bylo zjištěno, že polovina respondentů má zkušenost s partnerskými vztahy trvajícími déle než 6 měsíců a stejně tak polovina jich má zkušenost pouze s...
Vliv programu primární protidrogové prevence na rozvoj specifických kompetencí žáků a studentů
Nováková, Daniela ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Procházka, Miroslav (oponent) ; Chudý, Štefan (oponent)
Tématem disertační práce je vliv programu primární protidrogové prevence na rozvoj specifických kompetencí žáků a studentů. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je věnována významu drogové prevence v kontextu protidrogové a vzdělávací politiky EU a ČR, problematice drogové závislosti u dětí a mladých lidí, prevenci užívání návykových látek od historie po současnost, školské a primární prevenci drogových závislostí a rozvoji kompetencí žáků a studentů v kontextu školní primární prevence. K užitým metodám této části patří teoretická analýza a interpretace klíčových konceptů prezentovaných v odborné literatuře. Dále se teoretická část opírá o realizované výzkumy a další zdroje, tak, aby byla získána východiska pro zaměření a design výzkumu. V empirické části je prezentován empirický výzkum se smíšeným designem. Hlavním cílem bylo zjistit, zda programy primární protidrogové prevence efektivně přispívají k rozvoji specifických kompetencí žáků a studentů ZŠ a gymnázií. Šetření je založeno na metodologické triangulaci technik kvalitativního a kvantitativního výzkumu a bylo rozvrženo do tří fází. V počáteční fázi výzkumu bylo realizováno dotazníkové šetření (n = 418), které porovnávalo rozvoj specifických kompetencí u účastníků programu primární prevence s těmi, kteří se...
Systém náhradní rodinné péče v České republice a Španělském království
Krojová, Eva ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Tématem práce je srovnání systémů náhradní rodinné péče v České republice a v jedné ze španělských autonomních oblastí, Galícii. Práce je zaměřena pouze na ústavní výchovu a má teoreticko - empirický charakter. První část zpracovává teoretická východiska, historický kontext, přehled kompetentních institucí a zejména legislativní zakotvení. V kontextu komparace procesu intervence odpovědných orgánů a institucí se věnuje také charakteristice jednotlivých odborných profesí vstupujících do procesu evaluace, rozhodování a následné péče v rámci sociálně- právní ochrany dětí. Na základě získaných poznatků jsou formulovány hlavní rozdíly v českém a galicijském systému ochrany ohrožených dětí. V kapitole věnující se statistickým údajům je porovnáno množství dětí v ústavní péči v České republice, Španělsku a Galícii. Druhá část práce se prostřednictvím empirického šetření věnuje analýze jednoho z významných rozdílů, jímž je absence jakéhokoliv typu specializovaného diagnostického zařízení v systému ústavní výchovy na území Galície. Prostřednictvím internetové ankety byla získána data od českých a španělských respondentů, týkající se jejich názoru především na význam takového typu zařízení v systému ústavní výchovy. Vyhodnocení šetření ukázalo, že názory českých a španělských respondentů se převážně shodují.
Specifika edukačního procesu u dětí ve školských zařízení pro výkon ústavní výchovy
Fořtová, Markéta ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
FOŘTOVÁ, Markéta. Specifika edukačního procesu u dětí ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta, katedra pedagogiky, 2012, 123 stran. Diplomová práce. Tématem diplomové práce je problematika specifik edukačního procesu u dětí ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy. Předložená práce si klade za cíl zjistit rozdíly edukačního procesu na běžné základní škole a na základní škole při dětském domově. Autorka v rámci edukačního procesu pozoruje a srovnává oba typy základních škol. Teoretická část diplomové práce charakterizuje edukační proces a specifika vzdělávání dětí s poruchami chování. K naplnění cíle diplomové práce byl využit kvalitativní výzkum, kdy autorka použila metody pozorování a rozhovoru. Získané poznatky a výsledky průzkumného šetření mohou být využity ke zlepšení edukačního procesu v praxi.
Hospicová péče jako podpora kvality života umírajících
Hohenbergerová, Mirka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Diplomová práce je teoretické povahy. Zaměřuje se na oblast pomoci lidem na konci života a jejich blízkým. Podává ucelený obraz hospicové péče v České republice. Zabývá se jejím vývojem, analýzou poskytovaných forem péče a postavením v systému péče o klienta. Podrobně se zaměřuje na specifické potřeby umírajících klientů a metody práce, jimiž jsou v rámci hospicové péče naplňovány. Velká část práce je právě věnována jednotlivým sociálně pedagogickým metodám využívaných během doprovázení umírajících pacientů. Cílem je tedy ukázat způsob jak pomoci důstojně a bez nepřiměřeného utrpení odcházet ze života. Práce je zpracovávána na základě dostupné odborné české i cizojazyčné literatury. Jedním z důležitých zdrojů zkušeností a informací je rovněž vlastní činnost v rámci Hospice sv. Štěpána v Litoměřicích.
Rozvoj finanční gramotnosti u mladých lidí opouštějících dětské domovy
Kačabová, Alžběta ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na výuku finanční gramotnosti dětí žijících v dětských domovech. Vychází ze současného stavu vzdělávací politiky v oblasti finanční gramotnosti, obsahu vzdělávacích programů a kvalitativního průzkumu současného skutečného stavu výuky finanční gramotnosti v dětských domovech. Vlastní průzkum bude uskutečněn formou strukturovaných rozhovorů s dětmi z dětských domovů. Průzkum je zaměřen na zjišťování úrovně finanční gramotnosti starších dětí (15 až 18 let) trvale žijících v dětském domově, zkoumá možnosti zkvalitnění výuky finanční gramotnosti v dětských domovech a tím zvýšení prevence sociálního vyloučení mladých lidí opouštějících dětské domovy z důvodů předlužení, které obvykle bývá důsledkem nízké finanční gramotnosti. Klíčová slova Finanční gramotnost, klient dětského domova, předluženost, sociální vyloučení, standardy finanční gramotnosti, vzdělávací politika, vzdělávací programy, hospodaření s finančními prostředky.
Problematika vietnamských dětí v českém školství
Pavlíčková, Naděje ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Záměrem diplomové práce je zachytit aktuální situaci vietnamských dětí v českém školství. Práce má teoreticko empirický charakter. První teoretická část obecněji sleduje fenomén migrace se zaměřením na příchod vietnamské komunity do ČR. Dále věnuje pozornost právnímu postavení cizince upravovanému legislativou ČR a to zejména v oblasti vzdělávání. Reflektuje také celkový obraz situace cizince a vztah majority s příslušníky vietnamské menšiny. Následně se zaměřuje na některé sociokulturní charakteristiky vietnamské komunity, kterými jsou výchova dětí, rodinné tradice a komunikační specifika. Podstatou teoretické části práce je podrobněji pojednaná kapitola, která se zabývá vzděláváním vietnamských dětí. Objasňuje jakou hodnotu má pro příslušníky vietnamské komunity vzdělávání dětí a informuje o předpokladech jejich vzdělávání. Dále se šířeji zabývá otázkou intregrace vietnamských dětí v prostředí české školy a specifiky pedagogické práce s nimi, důraz je kladen na komunikaci učitele, vietnamských žáků a jejich spolužáků a na školní úspěšnost dětí. Vymezení a uchopení problematiky tímto teoretickým rámcem umožnilo věnovat se ve druhé části empirickému šetření, zacílenému na sledování pedagogické a sociální integrace několika konkrétních vietnamských dětí ve třídách na vybrané škole. Situace vietnamských žáků...
Občanská poradna jako zprostředkovatel sociálně-pedagogické pomoci
Paštiková, Jaroslava ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Diplomová práce shrnuje dosavadní poznatky o Občanském poradenství v České republice. V úvodní části práce jsou vymezena teoretická východiska sociálně-pedagogické pomoci na základě uvedené literatury. Na tuto část navazuje st ručný popis historie občanského poradenství v Anglii , které bylo inspi rací pro vznik poradenství u nás. Hlavní těžiště práce je v rozboru metody práce s klientem v občanské poradně, a to jak z pohledu poradce, tak klienta. Teoretické pasáže jsou doplňovány prakt ickými zkušenostmi autorky, která v té době již druhým rokem pracovala na pozici poradce v občanské poradně. Na teoretickou část navazuje analýza jedné občanské poradny, která zahrnuje kasuist iku a zpracování statistických dat za roky 2006 a 2007. Cílem této práce je zachyti t dosavadní poznatky z občanského poradenství u nás, a vytvořit tak doposud chybějící ucelený text, který by mohl sloužit jako metodická podpora pro zaučování nových poradců.
Osobní asistence jako prostředek psychosociálního rozvoje lidí se zdravotním postižením
Zoulková, Luisa ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Práce se věnuje tématu osobní asistence a jejího vlivu na psychosociální rozvoj člověka se zdravotním postižením. Povaha práce je teoreticko-empirická. Teoretická část obsahuje kapitolu o osobní asistenci, kde najdeme definice osobní asistence, její charakteristiku a principy, na kterých je založena, její typologii a přínos této služby pro lidi se zdravotním postižením. Další kapitola je věnována samotnému vzniku osobní asistence a hnutí Independent Living. V práci je dále popsán vývoj situace v České republice vzhledem k osobní asistenci a vliv nově přijatého zákona o sociálních službách na poskytování této služby. Další kapitoly se zabývají vymezením pojmů týkajících se zdravotního postižení a popisem specifik osobní asistence u lidí s jednotlivými typy zdravotních postižení. V závěru je věnována pozornost psychosociálnímu vývoji lidí se zdravotním postižením a roli osobní asistence v něm. Empirická část je zaměřena na vliv sebeurčující osobní asistence na psychosociální rozvoj lidí s tělesným postižením a zkoumá též dostupnost této služby a primární zdroje informací o osobní asistenci u této skupiny. Závěry z empirické sondy byly provedeny na základě vyhodnocení výsledků získaných prostřednictvím dotazníkového šetření.
Kázeňské problémy ve školní třídě
Nová, Helena ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Váňová, Růžena (oponent)
Di pl omo vá p r á c e "Ká z e ňs k é pr obl émy v e šk ol ní t ř í dě " j e z amě ř en a n a pr oj e v y n ek á z n ě , v ys k yt uj í c í s e bě h em v yu čo v ání . Te o r e t i c k á č á s t p op i s uj e z á kl ad ním pojmy t ýka j í c í s e t é to pr ob l ema t ik y, ch a r ak t e r i z uj e o be c n ě p ř í č in y k á z e ňs k ýc h pr ob l émů v e šk ol ní t ř íd ě a p op i suj e mož né p ř í s t up y a t e c hn ik y, j ak n ek á z ni př e d ch á z e t n ebo j i ř e š i t . Pr a kt i c k á č á s t p r á c e ř e š í k á z eň sk é pr ob l émy ve ško lní t ř íd ě b ěh em v yu čo v á ní n a s t ř e dn í c h šk ol á ch . Na z ákl ad ě d ot a z ní ko véh o š e t ř e n í a s t ru kt u ro v an éh o p oz o ro vá n í př ed e vš ím z j i š ťuj e , s j ak ými n e j č a s t ě j š ími a ne j z áv a ž ně j š ími d ru h y ne k á z n ě s e pe d ago gi č t í pr a co vn í c i s e tk á va j í , j a k é me to d y a p os tu p y n e j č a s t ě j i po už ív a j í p ř i p ř e d c há z e ní a ř e š ení n ek á z ně , co s p a t ř u j í ne j č a s t ě j i j ak o j e j í př í č inu a j ak j sou sp ok oj en í s ami s e s e bo u p ř i př ed c h á z e n í a ř e š e ní š kol ní n ek á z ně .

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 314 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Lorenzová, Jolana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.