Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 63 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Optimalizace kola kompresoru s cílem snížení hmotnosti a setrvačných účinků
Schiffer, Adam ; Lošák, Petr (oponent) ; Hrabovský, Jozef (vedoucí práce)
V současné době se klimatická krize stává stále více diskutovaným tématem, které vyžaduje hledání vhodných alternativních zdrojů energie. V dosavadních technologiích jsou kompresory častou součástí spalovacích motorů. S příchodem nových generací pohonných jednotek, jako jsou vodíkové palivové články, se objevují nové způsoby využití kompresorů. Nové využití kompresorů přináší nové výzvy v oblasti návrhu a optimalizace jejich jednotlivých částí. Tato diplomová práce se zaměřuje na optimalizaci jedné z klíčových částí kompresoru, kterou je jeho oběžné kolo. Cílem optimalizace bylo snížit jeho hmotnost a setrvačné účinky. Výsledkem této optimalizace oběžného kola bude pozitivní přínos v oblasti rotor-dynamiky, namáhání radiálních ložisek a tím i případná možnost jejich zmenšení. Snížení zatížení ložisek má dále pozitivní vliv na celý návrh uložení rotoru nebo volbu typu samotných ložisek kompresoru. K dosažení optimalizace oběžného kola bylo využito výpočtového modelování v softwaru Ansys Workbench. Praktická část práce zahrnuje návrh optimálního odlehčení kola kompresoru s využitím metody Density Based a Michellovy příhradové konstrukce. V rámci řešení bylo navrženo funkční a stabilní uchycení kola na hřídel pro eliminaci nevývahy. Kromě toho byl vybrán vhodný materiál pro výrobu kola aditivní metodou Selective Laser Melting. Práce zahrnuje srovnání jednotlivých návrhů pro odlehčení oběžného kola. Výsledky diplomové práce přináší nové poznatky v oblasti odlehčování oběžných kol a mohou být přínosem pro další výzkum v této oblasti.
Vývoj uživatelského SW pro experimentální modální analýzu
Witassek, Tomáš ; Hadaš, Zdeněk (oponent) ; Lošák, Petr (vedoucí práce)
Cílem této práce je vytvoření aplikace s uživatelským prostředím umožňujícím stanovení modálních vlastností pomocí experimentální modální analýzy. Aplikace byla vytvořena v programovacím prostředí LabVIEW. Do aplikace byly implementovány metody Peak Picking, Circle-Fit, frekvenční metoda s více stupni volnosti při nízkém tlumení a Ibrahimova časová metoda. Ověření funkčnosti této aplikace bylo provedeno měřením a následných stanovením modálních parametrů tří rozdílných součástí. Modální parametry stanovené z měření byly následně srovnány s výsledky získanými metodou konečných prvků.
Výpočet dynamického chování rotoru pomocí metody přenosových matic
Kratochvíl, Filip ; Hrstka, Miroslav (oponent) ; Lošák, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá modelováním rotoru pomocí metody přenosových matic a metody posuvů. Konkrétně je řešena odezva na statické zatížení, první vlastní ohybový tvar kmitání a odezva na nevývahu. Rešerše je zaměřena na metodu přenosových matic a její praktické využití v různých částech dynamiky. Také je popsán způsob modelování rotoru a jednotlivé prvky, které jsou k tomu využity. První praktická část je zaměřena na statickou odezvu rotoru na zatížení vlastní vahou a na vnější zatížení. To je řešeno na základě metody přenosových matic. Další část se zabývá hledáním vlastních otáček rotoru a to na základě metody přenosových matic a metody posuvů. Za tímto účelem byly použity dva rozdílné přístupy v závislosti na metodě. Pro metodu přenosových matic byl zvolen přístup půlení intervalů a pro metodu posuvů byl řešen problém vlastních čísel. Poslední praktickou částí je řešení odezvy na nevývahu. To bylo provedeno na základě metody posuvů. Závěrem práce je proveden kontrolní příklad, kdy je odvozené řešení porovnáno s řešením pomocí metody konečných prvků.
Simulace přejezdu kolejového vozidla přes jazykovou kolejnici výhybky
Hanáček, Jiří ; Raif,, Lukáš (oponent) ; Lošák, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá tvorbou simulace průjezdu kolejového vozidla výhybkou železniční tratě a má za cíl určit nejvíce namáhaná místa jazykové kolejnice během přejezdu. První část práce se zaměřuje na rešeršní studii v oblasti současného stavu modelování jednotlivých prvků tvořících železniční trať. Dále jsou představeny různé úrovně modelování klasické konstrukce železniční tratě v násypu. S využitím poznatků z této rešeršní části jsou vytvořeny okrajové podmínky vazeb modelu výhybky, který byl v rámci řešení problému této práce přidělen. Interakce železničního kola s kolejnicemi je v této práci nahrazena okrajovými podmínkami zatížení závislých na času a poloze. Sestavení okrajových podmínek a volba vstupních parametrů simulace je v práci detailně popsána. K simulaci bylo použito výpočtového softwaru ANSYS. Celkem jsou provedeny čtyři výpočtové analýzy, jejichž cíl spočívá ve vyšetřování deformačně napěťových stavů jazykové kolejnice výhybky, která je hlavním předmětem této práce. V rámci první analýzy je na základě deformačního kritéria určena poloha nejnebezpečnějšího místa jazykové kolejnice z hlediska možné ztráty podpory kluzné stoličky. Druhá simulace se věnuje analýze jazyka při přejezdu vozidla, které brzdí. Dále je modelován poruchový stav výhybky v podobě ztráty kontaktu jazykové kolejnice s kluznou stoličkou. Jednotlivé analýzy jsou mezi sebou porovnány a je určen nejkritičtější poruchový stav podepření jazyka.
Návrh zařízení pro zatěžování laboratorního modelu kolejiště
Čech, Vít ; Lošák, Petr (oponent) ; Kšica, Filip (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem zatěžování podobnostního modelu kolejiště a následnou realizací a ověření funkčnosti navrženého zařízení. Práce je členěná do tří částí. V první části práce jsou sepsány teoretické poznatky, které se týkají vlivů působících na kolejiště a rešerše dostupných metod a zařízení, která umožňují zkoumání jednotlivých působení v kontrolovaném laboratorním prostředí. Druhá část se poté věnuje návrhu a konstrukci zatěžovacího mechanismu. Ten musel být navržen v souladu se všemi požadavky na zatěžování modelu. Poslední část se zabývá testováním navrženého mechanismu zatěžování a výsledky jsou porovnány s výsledky z reálné železniční trati a také s výsledky naměřenými při původním zatěžováním modelu pomocí pneumatických pístů.
Experimentální přípravek pro testování účinnosti tepelných trubic
Vostřel, Vít ; Lošák, Petr (oponent) ; Vlach, Radek (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá stavbou měřicí aparatury pro měření účinnosti tepelných trubic. Práce nejprve rozebírá tepelné trubice a všechny součásti měřicí aparatury teoreticky, poté její praktickou stavbu a veškeré potřebné výpočty. Aparatura obsahuje pohyblivé rameno, na které se upínají měřené tepelné trubice. Rameno má možnost náklonu od 0°do 90° Dále je zde uveden postup stavby aparatury. Celá aparatura je ovládána z počítače pomocí Excelu, maker v něm vytvořených a nástroje Data Streamer.
Výpočet tuhosti valivých ložisek
Koban, Tomáš ; Vlach, Radek (oponent) ; Lošák, Petr (vedoucí práce)
Táto práca prezentuje analytický prístup pre stanovenie statickej tuhosti guľkových a valčekových valivých ložísk. Boli vytvorené 3 matematické modely pre prípady axiálneho, radiálneho a kombinovaného zaťaženia. Všetky predstavené modely využívajú Hertzovu kontaktnú teóriu pre popis kontaktu valivých elementov s ložiskovými prstencami. Analytický výpočet je následne porovnaný s MKP simuláciou. Práca detailne popisuje proces tvorby statickej numerickej analýzy valivého ložiska. Porovnanie analytického a numerického výpočtu je prezentované pre jednoradové guľkové ložisko s kosouhlým stykom 7304 BECBM a jednoradové radiálne valčekové ložisko NU 202 ECP. Je prezentované dôkladné porovnanie jednotlivých modelov z hľadiska veľkosti posuvov a deformácií, rozloženia vnútorných síl v ložisku a výslednej tuhosti ložiska.
Creation of an application for post-processing results of structural analyses in the space industry
Šprta, Petr ; Silvestri, Riccardo (oponent) ; Lošák, Petr (vedoucí práce)
The objective of this work is to create a software application for post-processing the results of structural analyses conducted using the finite element method in the Nastran software. The contents and topic of this work stem from the requirements imposed on the development of structures in the space industry, where ensuring safety involves verifying the behaviour of structures under many load cases during various loading environments. By employing linear static analyses, the superposition of stresses can be utilized during the post-processing of results, thereby saving valuable computational time and enhancing the overall efficiency of strength calculations and result evaluation. All these aspects should be incorporated in the development of the application, which aims to import analysis results from Nastran, perform superposition and evaluation, export the results to Excel, and prepare text files for visualization in the software HyperView. The introductory part of the work describes the specific characteristics of strength calculations in the space industry, which serve as motivation and requirements for the application's development. The subsequent sections detail the application's development process, and finally, its functionality is verified through a real structural analysis of a structure being developed within the programme of the European Space Agency. This work was conducted in collaboration with the company SAB Aerospace.
Analýza kmitání jednohmotových systémů se dvěma stupni volnosti
Scerbina, Vadim ; Marcián, Petr (oponent) ; Lošák, Petr (vedoucí práce)
Zaměřením této bakalářské práce je rozdělení, modelování, simulace a následná analýza jednohmotových systémů se dvěma stupni volnosti, které mohou nahradit různé mechanické systémy za určitých předpokladů. Součástí rozdělení systémů je odvození obecných případů, které se týkají situací, kde je zohledněna provázanost mezi navzájem kolmými vazebními prvky. Pro výpočtovou simulaci bylo využito prostředí Simulink, které je založeno na platformě MATLAB. Výsledky simulace byly zpracovány pomocí MATLABu. Pro lepší uživatelské zkušenosti byly vypracovány aplikace v prostředí MATLAB GUI pro každý případ zkoumaných systémů. Výsledky provedené analýzy naznačují, že vzájemné působení vazebních prvků má značný vliv při simulaci, přičemž poloha hlavních rezonancí systémů je ovlivněna nejvíc. Vypracovaná metoda řešení soustav diferenciálních rovnic pomocí Simulinku a MATLABu by mohla být použita při řešení soustav s větším počtem diferenciálních rovnic.
Analýza namáhání čepu ramena nakladače
Smolek, Jan ; Lošák, Petr (oponent) ; Hrstka, Miroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu dynamického namáhání čelního traktorového nakladače Stoll FZ 41-33. Důležité bylo zahrnout do analýzy setrvačné účinky a zatížení nakladače. Pro řešení byl vytvořen program v programovacím jazyce Python, kde byla využita vektorová a uvolňovací metoda řešení mechanismů. Výsledkem jsou průběhy sil působící v uzlových bodech nakladače v závislosti na čase analyzovaného pohybu. Do vytvořeného programu je možné jednoduše implementovat další vnější vlivy či změnit charakteristické rozměry na jiný typ nakladače. Dílčím výsledkem byla také konečnoprvková analýza uzlu čep-konzole, kde byla využita metoda konečných prvků v program Ansys Workbench. Výstupy této práce mohou nacházet reálné využití v praxi při vývoji čelních traktorových nakladačů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 63 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Lošák, Pavel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.