|
Psychická deprivace a její vliv na školní úspěšnost
Libichová, Nicola ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá otázkou, jak moc ovlivňuje prožitá nepříznivá zkušenost v podobě deprivace dítě ve školním věku. Pozornost je nejprve upřena na teoretickou část související s tématem psychická deprivace, jsou zde objasněny potřeby dítěte nezbytné ke zdravému vývoji a také následky, které deprivace přináší. Definuji projevy deprivace v jednotlivých oblastech vývoje dítěte. Práce dále zdůrazňuje vliv rodinného prostředí a ústavní péče na vznik traumatu u dětí předškolního věku. Dále je definován pojem školní úspěšnosti ve vztahu k dítěti školního věku. Práce se zabývá příčinami neúspěšnosti a faktory podílejícími se na neúspěšnosti. Dovolila jsem si zahrnout do své práce odborníkovo pojetí školní neúspěšnosti a jeho metody práce s traumatizovanými dětmi. Analytická část představuje konkrétní případy deprivace, převzaté z odborné literatury a její projevy u vybraného vzorku jedinců. Klíčová slova: psychická deprivace, děti, rodina, náhradní péče, význam rodiny, ústavní výchova, důsledky deprivace, problémy ve škole, strach, školní úspěšnost, školní neúspěšnost
|