Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 211 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kája Saudek
Diesing, Helena ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hájek, Václav (oponent) ; Winter, Tomáš (oponent)
Česká fotografie architektury ve dvacátých až padesátých letech 20. století
Kubištová, Mariana ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Schlosser Trnková, Petra (oponent) ; Pospěch, Tomáš (oponent)
Mariana Kubištová ČESKÁ FOTOGRAFIE ARCHITEKTURY VE DVACÁTÝCH AŽ PADESÁTÝCH LETECH 20. STOLETÍ Abstrakt Dizertační práce Česká fotografie architektury ve dvacátých až padesátých letech 20. století se zabývá tématem fotografie architektury, jež je vymezeno dvacátými až padesátými lety 20. století, soustředěno na české prostředí a zaměřeno zejména na stýkání fotografie se soudobými počiny na poli architektury, tedy na fotografii moderní architektury. Metodologicky téma zkoumá jak pohledem vycházejícím z vizuálních studií, tak aplikuje o něco tradičnější přístupy, které se snaží definovat fotografii architektury v závislosti na posláních, které vykonává, vymezit různé její kategorie, popsat její historii a jmenovat některé její důležité představitele. Každý z těchto přístupů je totiž schopen zachytit jiný aspekt sledovaného tématu. První část práce se pokouší odpovědět na otázku, co je to fotografie architektury, co za ni můžeme považovat a jak k ní lze přistupovat a interpretovat ji. Shrnuje také dosavadní poznání o historii tohoto oboru, a to jak u nás, tak v zahraničí. V neposlední řadě se pokouší nastínit historický, společenský a výtvarný kontext ve zkoumané době. Druhá část práce vychází z předpokladu, že jádro a největší objem vizuálního materiálu leží v oblasti živnostenské fotografie. Zkoumání...
Václav Cigler 60.-80. léta
Hrnčířová, Markéta ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu výtvarného umělce Václava Ciglera a zkoumá jeho dílo mezi lety 1960 až 1989. Text se snaží obsáhnout veškerou Ciglerovu tvorbu daného období a představit jej jako všestranného umělce, který netvoří jen s médiem skla, ale věnuje se také kresbě a navrhuje landartové projekty, ve kterých zpracovává téma ekologie, urbanismu, světla a vztahů mezi krajinou a člověkem. Práce ukazuje umělcovu tvorbu v hlubších souvislostech, hledá společné momenty mezi jednotlivými druhy Ciglerovy umělecké činnosti a zasazuje ji do kontextu Československého výtvarného umění dané doby.
Užitá grafická tvorba malíře Jiřího Balcara
Špinková, Tereza ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Bakalářská práce Užitá grafická tvorba malíře Jiřího Balcara si klade za cíl vysledovat a shrnout výtvarníkovu užitou tvorbu v průběhu celého jeho života. Práce je rozdělena na dvě hlavní části: první z nich se zabývá knihou a periodiky, druhá filmovým plakátem. V kapitole o knižních úpravách je nastíněna také problematika ilustrace. Hlavním zaměřením této práce bylo najít souvislosti mezi výtvarníkovou volnou a užitou tvorbou. Jiří Balcar v užitém umění podobně jako ve svých grafikách a obrazech prochází od expresionistického znázornění člověka ve městě přes lettristické Dekrety k abstrakci a následně se opět navrací k figuraci a k člověku, obklopeného artefakty, odkazujícími k modernímu současnému světu. Kromě této podobnosti s volnou tvorbou však Balcarova plakátová tvorba a rovněž i některá výtvarná zpracování publikací ukazují další dimenzi jeho díla, jež se na obrazech a grafikách neobjevuje. Práce je primárně zaměřena monograficky; zařazení Balcarovy tvorby do českého prostředí a mezi jednotlivé umělce či profesionální grafiky je s ohledem na délku práce jen fragmentární, kontext světový musel být v rámci omezeného rozsahu této práce vypuštěn zcela.
Křesťanský motiv s abstrahující tendencí v sakrálním prostoru po r. 1945
Bobůrková, Laura ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hlaváčková, Jana Hana (oponent)
Diplomová práce "Křesťanský motiv s abstrahující tendencí v sakrálním prostoru po roce 1945" sleduje malířské dílo tohoto tématu na pozadí uměleckého portrétu Mikuláše Medka, Ludvíka Kolka, Jaroslava Šerých, Milivoje Husáka a Petra Veselého. Sakrální dílo je dáno do kontextu s křesťanskou tvorbou, která se nenachází v sakrálním prostranství. Úvodní kapitola "Umění a teologie" pojednává o vztahu novodobého křesťanského obrazu a teologie. Umělecko-teologická rozprava nelze oddělit od historického náhledu a problematiky, které jsou úzce spjaty s otázkou: Za jakého předpokladu a jakou výtvarnou formou zobrazit Boží obraz?
Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece
Jungová, Markéta ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Potůčková, Alena (oponent)
Pro svou diplomovou práci jsem si vybrala doposud nezpracované téma. Výtvarné osudy umělců, kteří se koncem 80. let spojili do volného seskupení 12/15 Pozdě, ale přece, sleduji už od 60. let. Jejich cesty uzavírám dobou kolem poloviny 90. let, kdy se činnost 12/15 prozatím uzavřela. Od začátku pojímám téma jako pohled na skupinu a proto jsou závěrečné exkursy do tvorby jednotlivých členů jen stručným naznačením individuálních směřování. V první části práce zařazuji okruh budoucích 12/15 do historického a kulturního kontextu doby normalizace. Sleduji postupně formující se uskupení umělců na různých výstavách a současně tak nastiňuji i podmínky, v nichž se nacházela neoficiální umělecká scéna. Vybrala jsem ty výstavy, které jsem osobně zhodnotila za podstatné pro další směřování tohoto okruhu. V druhé části se věnuji založení skupiny, její výstavní činnosti, grafické podobě propagačních materiálů a organizaci. Text následně doprovázím odpovídající, zpravidla doposud nepublikovanou, fotodokumentací. Ve třetí části přibližuji tvorbu 12/15. Snažím se vysledovat společná výtvarná směřování, ale současně umělce k těmto tendencím přiřazuji jen volně. Poté ve stručnosti shrnu výtvarnou cestu každého z autorů. Obrazová dokumentace má zde spíše ilustrativní charakter. V závěru se zamýšlím, vedle celkového shrnutí, nad...
Eurasijství a skupina "Skify" 1930-1933
Hauser, Jakub ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Jančárková, Julie (oponent)
Eurasijství se jako jeden z nejvýraznějších duchovních proudů meziválečné emigrace z Ruska promítlo do celé řady uměleckých a vědních oborů, kromě historie, lingvistiky a literatury i do výtvarného umění. Přenesení této teorie na výtvarnou tvorbu znamenalo programový odklon od západní výtvarné tradice a snahu o vytvoření nového vizuálního kódu, který by vyjádřil představu o divokém a antievropském základu ruské kultury. V prostředí početné pražské emigrační komunity se tato myšlenková koncepce promítla nejsilněji v tvorbě skupiny Skytové (Skify), kterou založil na konci 20. let malíř a profesor pražského Ukrajinského studia výtvarných umění Sergej Mako. Program skupiny formuloval kromě jejího předsedy historik umění Jaromír Pečírka a spisovatel a publicista František Kubka, kteří se oba pohybovali v blízkosti redakce německy psaného deníku Prager Presse. Členskou základnu uměleckého sdružení, které se představilo mezi léty 1931 a 1933 na třech výstavách ve Francouzském institutu Arnošta Denise v Praze, tvořili kromě Makových studentů Nikolaje Rodionova a Alexandra Orlova především malíř Grigorij Musatov, sochaři Jevgenij Bržezinskij a Alexandr Golovin a v Paříži žijící malíři Boris Grigorjev a Mykola Hluščenko. Se Skyty vystavovala i řada českých autorů, například B. S. Urban, dlouholetý předseda Sdružení...
Sakrální architektura Maxe Kühna a Heinricha Fanty v Liberci
Řičánková, Alena ; Macek, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Předložená práce mapuje společné realizace Maxe Kühna a Heinricha Fanty, kteří patřili k čelným osobnostem liberecké architektury prvních desetiletí 20. století. Dvojice autorů projektovala široké spektrum stavebních typů, předmětem práce jsou ovšem její tři sakrální stavby, které v Liberci vznikly v krátkém časovém sledu mezi lety 1906 a 1911. Pozornost je věnována historii vzniku jednotlivých kostelů a jejich původní a stávající architektonické podobě a výzdobě. Analyzovány jsou užité materiály a technologie, a také stylová východiska, která ovlivnila stavební a estetickou formu diskutovaných staveb. Nastíněna je dobová stavitelská praxe a možné inspirace a vlivy teoretických spisů, významných osobností či dobové kritiky, které mohly směrovat tvorbu Maxe Kühna a Heinricha Fanty.
Výtvarné umělkyně ve druhé polovině 19. století
Kuthanová, Kateřina ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
V teto pnici jsem se zamefila z nekolika hledisek na dosud nezmapovanou tvorbu umelecky vy-raznych zen malirek zasahujicich svou tvorbou do druhe poloviny devatemicteho stoleti. Jejich umelecka produkce byla do 16to doby nepravem opomijena, avsak na zaklade toho, ze byla objevena nekteni jejich do sud neznama dila, snaZlm se dokazat malifskou vy-Iucnost a umeleckou profesionalitu techto vy-jimecnych umelkyii. Z pohledu soucasne, jiz pIne emancipovane zeny pusobi umelkyne 19. stoleti jako zjeveni. Byly to ony, ktere nastoupily temer objevitelskou cestu. Nikoliv snad pouze vYtvamou, ale predevsim socialni, kultume spolecenskou a hluboce lidskou. I pres ztizene podminky se jim podafilo umelecky obohatit vYtvame obory, rozsifit malifske zanry a podilet se na vyzdvihnuti umelecko-remeslne produkce mezi vysoka umeni. Rada zde zmiiiovanych umelkyii se svou vYtvamou tvorbou podilela na sirokem a kontinualnim yYvoji zenskeho umeni, souznejiclm v ramci momosti s dobovYmi vlivy. Jejich touha po profesionalnim uplatneni skrze zahranicni studia vedla k prolinam evropskYch umeleckych vlivii do ceskeho prostredi. Pokud bych chtela svou praci rozsifit, pak se otvira pohled na srovnam s produkci zahranicnich vYtvamic, jejichZ cesta za umeleckYm prosazenim, jak zde jiz bylo receno, byla neporovnatelne snazsi. V ceskem...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 211 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Lahoda, Vladimir
3 Lahoda, Vladimír
2 Lahoda, Vlastimil
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.