Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Apologie mistra úniků
Zupanc Lotker, Sodja ; HAVELKA, Jiří (vedoucí práce) ; JIŘIČKA, Lukáš (oponent)
ZUPANC LOTKER, Sodja. Apologie mistra úniků: Proměny metod současného divadla směřující k prostorové dramaturgii. Diplomová práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2017, 226 stránek. Divadelní praxe prošla od poloviny minulého století radikálními změnami: 1) vyprávění se decentralizovalo a fragmentovalo, 2) představení vznikají v nedivadelních prostorech, 3) v představeních se využívají autentické materiály, a 4) probíhá snaha mentálně či fyzicky zaktivovat a zapojit diváka do akce. Hlavním předmětem mé práce je inscenace Apologie mistra úniků (Apology of the Escapologist) maďarského divadelního souboru Krétakör z roku 2009, jež poslouží jako příklad metod, jež využívá prostorová dramaturgie. Představení Apologie mistra úniků provedlo diváky osmi různými prostory, jež měly původně různé funkce (ulice, garáže, industriální prostor, nemocnice, domov důchodců, bazén, kanceláře, náměstí), ale žádné z nich nebylo zamýšleno pro divadelní produkci. Celá akce proběhla v několika vlnách během osmi týdnů od 8. března do 1. května, 2009 v městské části 9 v Budapešti. Představení mělo pět částí, z nichž každá obsahovala části další. Proběhlo na osmi různých místech během osmi týdnů a každá část byla divákům předvedena na jiném místě a v jiný den. Představení bylo koncipováno tak, aby divákům poskytlo různé specifické zážitky. Diváci si z uvedených fragmentů museli sami složit příběh a zároveň byli nuceni fyzicky následovat příběh-akci. Představení věnovali nejen svoji pozornost a energii, ale také čas, který přesahoval jeden večer obvyklého představení. Diváci měli možnost vstupovat do prostoru inscenace. V této práci popisuji současné divadlo jako sdílený prostor, do kterého vstupují diváci. Současná dramaturgie se díky prostorové dramaturgii stává „demokratickým“ systémem bez striktní hierarchie a centra a vytváří možnost nových vztahů mezi divadelními elementy, kde jsou diváci dalším důležitým dramaturgickým prvkem inscenace. Prostorová dramaturgie dále používá autentický materiál (prostor, komunity, diváky) a utváří nové vztahy mezi realitou a fikcí. Inscenace Apologie mistra úniků má silný politický aspekt motivovaný současnou politikou v Maďarsku, a proto se budu věnovat jak politické situaci v Maďarsku, tak i politickým aspektům prostorové dramaturgie. Budu popisovat vytváření pozic a vytváření vztahů vztahování jako hlavní strategie prostorové dramaturgie, které mají silný politický nádech.
Performing the Machine and the Theatre without Actor
Dumas, Elie Dominique ; ZUPANC LOTKER, Sodja (vedoucí práce) ; LJUBKOVÁ, Marta (oponent)
When I started to be interested in art in general, I was immediately fascinated by the emo-tions and the experimental nature that one is confronted within a piece of art. That expres-sion of art has inspired me since before I can remember. I have practiced various concepti-ons and had a variety of experiences in the world while trying to change our vision and state of mind. These experiences of form and the space are making a new world in our minds, it is an ideal way to feel the emotion of the Art Piece. Today we need to awaken imagery in people's mind because they have been selfish and frustrated. Since the beginning of the century the concept of the life in art is false, without the sensibility; therefore we have to prove that the world can be saved. Today we need to be frustrated, tired, afraid, sick, happy and feel love. In this new age of modern machines and high technology we want to get new experiences. We are addicted to see the imaginations in the reality. It is a new way to feel emotion for me as well.
Participativní divadlo
Sticzayová, Sofie ; SULŽENKO, Jiří (vedoucí práce) ; LOTKER, Sodja (oponent)
Práce se zabývá performativní formou participativní divadlo, kterou chápe ve smyslu přímé účasti diváka. Divák se zde stává tvůrcem a hlavním protagonistou - nehercem. Cílem práce je představit participativní divadlo jako formu, která má potenciál být rovnocenným konkurentem i partnerem interpretačního profesionálního divadla, přičemž reaguje na současnou problematiku týkající se fenoménu rozvoje publika. Pro účely práce se zavádí termín profesionální spolupráce s neprofesionálem. První část formu participativního divadla objasňuje ve vztahu ke komunitnímu, sociálnímu a dokumentárnímu divadlu a zasazuje ji do historického kontextu. Fenomén participace zkoumá v kontextu kulturní politiky Evropské unie i hlavního města Prahy a dále hledí, jak ho reflektují městská „kamenná“ divadlech. Druhá část uvádí konkrétní příklady profesionálních uměleckých subjektů, které se dlouhodobě zabývají (či zabývaly) prácí s neprofesionály. Zaměřuje se na Divadlo Archa, Novou Scénu Národního divadla, soubor Rimini Protokoll a výtvarnici Kateřinu Šedou. Případová studie pak podrobně představuje šest nezávislých divadelních participativních projektů. V závěru práce definuje principy profesionální spolupráce s neprofesionálem.
Instalace jako jeviště pro diváka
Výprachtická, Veronika ; LOTKER, Sodja (vedoucí práce) ; VOSTÁREK, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá propojením výtvarného a divadelního umění v rámci jedné z forem výtvarného umění ? instalace (Installation art). Zabývá se hledáním divadelních prvků v instalaci a klade si za cíl najít odpověď na otázku, zda se může instalace stát jevištěm pro diváka? A za jakých podmínek se tak může stát. V druhé části práce poukazujeme na zážitek získaný v instalaci a jak jej můžeme využít v rámci dramatické výchovy. Jsou zde představeny možnosti inspirace pro práci s dětmi, které nám nabízí instalace jako prostor vytvořený umělcem. U konkrétních návrhů ukazujeme, kdy se může stát instalace jevištěm v rámci dramatické výchovy.
Komunikace v procesu a na jevišti
Stará, Markéta ; LOTKER, Sodja (vedoucí práce) ; SMOLÍK, Robert (oponent)
Ústřední témata mé bakalářské práce představuje komunikace jako základní motivace tvůrčího procesu a projevu. V teoretické části se zabývám inspiračními zdroji. Proč jsem se rozhodla být na scéně a zvolila jsem si jako komunikační prostředek "živou" kresbu na projekci. V praktické části se snažím rozebrat dva projekty (Duel/Duet, Mouchoirs), ve kterých jsem aplikovala "živou" kresbu za použití multimediální sestavy tagtool na projekci a hledám, nakolik komunikace ovlivňuje výsledný tvar.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.