Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 126 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Literátské čistky a zapisování historie - případ muosahwa (literátské čistky roku 1498)
Semeráková, Lucie ; Šamánková, Karolína (vedoucí práce) ; Löwensteinová, Miriam (oponent)
Tato práce je zaměřena na literátské čistky roku 1498 a na zapisování historie v období před a během tohoto případu. První část popisuje systém zapisování historie během raného království Čosŏn. Zaměřuje se nejprve na kompilaci historických děl, dále na zapisování soudobých záznamů, a nakonec na původ, proces kompilace a uchovávání Skutečných záznamů králů Čosŏnu. Druhá část představuje historický a společenský kontext k událostem roku 1498 se zaměřením na převrat a vládu krále Sedža a politické konflikty vlády krále Sŏngdžonga. Třetí část se věnuje průběhu a výkladu událostí literátských čistek roku 1498. Cílem práce je určit roli zapisování historie v literátských čistkách roku 1498.
I Kwangsu v teorii a praxi: "Co je literatura" a "Bezcitní"
Tomková, Marcela ; Löwensteinová, Miriam (vedoucí práce) ; Šamánková, Karolína (oponent)
Předmětem práce je přelomová esej "Co je literatura?" z roku 1916 od korejského autora I Kwangsua. V eseji popisuje korejskou literaturu a to, jak moc je ovlivněna v Koreji dominující čínskou kulturní tradicí. Autor se staví do přísné opozice a zavrhuje vše, co je "staré". Předestírá nadčasové myšlenky a důležitost kulturního odpoutání se od Číny, díky němuž Korea bude moc vzkvétat a rozvíjet se pro ni tím pozitivním směrem. Zároveň zdůrazňuje zkušenosti spisovatele, opravdovost literatury a především emoce, které považuje pro literaturu za nejdůležitější. Do jaké míry se I Kwangsuovi podařilo teorii převést do praxe bude zkoumáno na jeho románu Bezcitní (Mudžŏng), který napsal záhy po sepsání eseje.
Film as a mirror of Korean history: Analysis of "new" narratives and political influences in contemporary Korean cinema
Šušanská, Ivana ; Mazaná, Vladislava (vedoucí práce) ; Löwensteinová, Miriam (oponent)
Diplomová práce sa zoberá interpretáciou moderných kórejských dejín v kórejskej filmovej tvorbe 21. storočia a jej ovplyvnením súčasnou domácou politickou a spoločenskou situáciou. Analýza je zamarená na vyobrazenie troch historicky traumatizujúcich období kórejských dejín - japonskú okupáciu (1910-1945), rozdelenie kórejského národa (1948 - súčasnosť) a cestu k demokratizácii krajiny (70-80.roky 20. storočia). Cieľom práce je priblížiť, akým spôsobom kórejské filmy reflektujú dané historické udalosti, ako ovplyvňujú ich výklad v 21. storočí. Prvá časť práce bude venovaná vymedzeniu vzťahu medzi históriou, filmom a politikou s konkrétnym zameraním na Kórejskú republiku. Druhá časť práce bude zameraná na už zmienené tri historické udalosti, predstaví čitateľovi historické pozadí a prvky kontroverzie s dopadom na 21. storočie. V tretej časti práce sa sústredí na vyobrazenie týchto udalostí v kórejskej filmovej tvorbe. Hlavným cieľom je ilustrovať nové trendy v interpretácii jednotlivých udalostí a porovnať ich s tzv. oficiálnymi interpretáciami, tak ako sú prezentované v kórejských školských učebniciach dejepisu. Ďalšími témami sú skúmanie politického a spoločenského dosahu dané doby na filmovou tvorbu, možné interferencie kórejskej vlády a jej motivácie na regulovanie či podporovanie vyobrazených...
Ústřední koncepty Čchö Namsŏnova budování korejské identity
Jiráňová, Johana ; Löwensteinová, Miriam (vedoucí práce) ; Šamánková, Karolína (oponent)
Tato práce se blíže zabývá dvěma koncepty, pomocí kterých Čhö Nam-sŏn, jedna z klíčových postav korejské moderní historie, ukotvil korejskou identitu během koloniálního období, konkrétně pak jeho interpretací mýtu o Tangunovi, legendárním zakladateli korejské státnosti, a tzv. purhamskou kulturou, která má být základem pro asijskou kulturu obecně. Text práce je rozdělen do dvou částí, z nichž první část se pokusí o stručnou kontextualizaci Čchö Nam- sŏnových myšlenek a jejich návaznost na předchozí historiky, zvláště Sin Čchä-hoa. Druhou, klíčovou část práce bude tvořit analýza reprezentativních textů, které Čchö Nam-sŏn napsal během japonské okupace na téma korejská identita, a bude si všímat posunů v interpretaci s ohledem na autorovy životní peripetie, omezení a myšlenkové "zrání", soustřeďovat se bude také na argumentační strategie, představení klíčových myšlenek a vývodů.
Korejské strašidelné příběhy (musŏun ijagi) v internetové době
Grünerová, Markéta ; Löwensteinová, Miriam (vedoucí práce) ; Mazaná, Vladislava (oponent)
Práce Korejské strašidelné příběhy v internetové době bude pojednávat o internetových verzích duchařských příběhů - ködamů - (současné verze jadamů), a to na korpusu jejich knižních vydání - Musǒun ijagi (Strašidelné příběhy). Sbírky strašidelných příběhů sestavil Song Čunǔi prostřednictvím své webové stránky Thering. Tyto současné ködamy, sdílené online, jsou prezentovány jako svědectví lidí o vlastní zkušenosti s nadpřirozenem. Tím reprezentují folklór v digitální době, tj. současné pověsti a osobní zážitky. Cílem práce je identifikovat, popsat a pochopit změny v představách o nadpřirozenu Korejců prostřednictvím analýzy naratologických kategorií zmíněného korpusu a jejich porovnání s předchůdci/obdobami tohoto žánru. Klíčková slova: Korejské strašidelné příběhy, lokace, motivy, duchové, nadpřirozeno, kulturní symboly, současné pověsti, internet, biografická pověst, ködam, jadam
Dramatické texty O Tchäsŏka v kontextu moderní korejské literatury
Ulovec, Tobiáš ; Löwensteinová, Miriam (vedoucí práce) ; Mazaná, Vladislava (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na moderní korejské drama, konkrétně na tři dramatické texty O Tchäsŏka: Čadžŏngŏ (Bicykl), Pudžajučchin (Vztah otce a syna) a Sim Čchŏnginŭn wä tu pŏn Indangsue momŭl tŏndžjŏssnŭnga (Proč se Sim Čchŏng vrhla dvakrát do vod Indang?). Zároveň popisuje vývoj moderního korejského dramatu včetně charakterizace klíčových témat korejské literatury, jež pak jsou porovnávána s vybranými třemi texty, které metodou případové studie analyzuji a pokusím se je rámcově zasadit do kontextu moderní korejské literatury. Klíčová slova moderní drama, Korea, dramatický text, O Tchäsŏk, korejská literatura, případová studie
Tváře korejské postmoderní literatury
Hasalíková, Silvie Anna ; Löwensteinová, Miriam (vedoucí práce) ; Mazaná, Vladislava (oponent)
Tato práce se zabývá povídkovou tvorbou tří korejských postmoderních autorů: Pak Mingjua (nar. 1968), Kim Jŏnsua (nar. 1970) a Kim Čunghjŏka (nar. 1971). Cílem je popsat a zanalyzovat reprezentativní vzorek jejich povídek a prostřednictvím výsledků te0to analýzy se pokusit nastínit směřova0ní postmoderní mužske0 povídkové tvorby. Teoreticka0 ča0st pra0ce se věnuje charakteristice korejské literatury od 80. let po současnost, korejské postmoderní literatuře a formova0ní litera0rních osobností autorů. V prakticke0 ča0sti práce pomocí naratologických kategorií přistupuje k analýze vybraných povídek autorů včetně vysledova0ní a popsa0ní přítomných leitmotivů. Za0věrečna0 ča0st obsahuje shrnutí motivů jednotlivých autorů a pokus o jejich zobecnění v korejské povídkové tvorbě postmoderní doby. K práci je přiložen uka0zkový překlad jedne0 z analyzovaných povídek - Mostní oblouk Pak Mingjua. Klíčová slova korejská, postmoderní, povídka, Pak Mingju, Kim Čunghjok, Kim Jonsu, analýza, motivická
Percepce korejské cesty k nezávislosti v české literatuře a tisku do r. 1945
Šimonidesová, Marcela ; Mazaná, Vladislava (vedoucí práce) ; Löwensteinová, Miriam (oponent)
(česky) Bakalářská práce porovnává reflexe situace na Korejském poloostrově v dílech českých autorů, stejně jako v textech vzniklých na českém území do roku 1945. Pro výzkum byla zařazena i díla, která Koreu zmiňují ještě před okupací Japonskem, aby bylo možné vidět obraz, který byl o Koreji vytvářen před okupací. Časové období začíná v roce 1798 a končí rokem osvobození Koreje, tj. 1945. Zkoumána jsou díla českých autorů a texty vzniklé na českém území, jsou to jsou především texty cestovatelů, ale i legionářů, český dobový tisk, i próza využívající pro svůj děj korejská místa či postavy. Vzhledem k rozsahu práce nejsou detailně zkoumány veškeré výskyty o Koreji v novinách a časopisech, které v té době na území Česka vycházely. Zařazeny jsou ovšem novinové články klíčových osobností, které se ke korejské situaci vyjadřovali, stejně jako shrnutí zobrazované v daném dobovém úseku. Práce se zaměřuje na vyznívající souhlas či nesouhlas vůči japonskému útlaku a zobrazování Korejců i jejich častou komparaci s Japonci. Práce ukazuje, že na počátku 20. století byla kritika Japonců mírnější, ale s následnou okupací se ozývaly vážnější ohlasy kritizující japonskou opresi. Hodnocení Korejců se v průběhu zkoumaného období zmírňovalo, případně upozaďovalo v kontrastu s japonskými agresory, až dosáhlo oslavy...
Typologie ženských postav v korejské povídce 30. let 20. století
Vidovičová, Veronika ; Löwensteinová, Miriam (vedoucí práce) ; Mazaná, Vladislava (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá konstrukcí ženských postav a jejich rolí v kontextu korejské povídky 30. let 20. století. V rámci analýzy se snaží zohlednit i ideologické motivace autorů a jedinečný přístup ženských autorek, který má na vyobrazení ženských postav vliv. První část představuje politicko-historický kontext a jeho působení na literární scénu. Jsou tu načrtnuté i zažité archetypy ženských postav, které se dlouhodobě objevovaly ve starší korejské literatuře a jejich nové varianty přicházející s modernizací. Stručně se dotýká také tvorby prvních ženských autorek, která významně přispěla ke změně rolí ženských postav v korejské literatuře. Ve druhé části pak jsou zkoumány vybrané povídky z mnou vytvořeného korpusu. Analýza ženských postav se soustřeďuje na tři produktivní skupiny a v jejich rámci je prováděna komparace.
Padesátá léta v jihokorejském filmu: politická perspektiva
Pospíšilová, Ester ; Löwensteinová, Miriam (vedoucí práce) ; Šamánková, Karolína (oponent)
Bakalářská práce se zabývá ideologií a propagandou v jihokorejských filmech 50. let. V teoretické části je osvětlen historický a ideologický kontext doby, institucionální a legislativní rámec včetně Zákona o národní bezpečnosti pro raný korejský filmový průmysl a úvod do dobové korejské kinematografie. Praktickou část tvoří analýza třiceti dvou snímků dostupných z youtubového kanálu Korejského filmového archivu. Ve filmech jsou analyzovány ideologické projevy, prezentace státu a institucí, významná témata a motivy, vztah modernity a tradice a vyobrazení cizinců a cizích jazyků. Praktická část je značně subjektivní, spíše než by filmy komplexně rozebírala, naznačuje možné směry dalšího výzkumu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 126 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.