Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Význam jinakosti pro speciálně pedagogické myšlení
Prouzová-Květoňová, Regina ; Titzl, Boris (vedoucí práce) ; Kysučan, Jaroslav (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Odpozorovat vztah člověka k jinakosti, nalézt způsoby její integrace a odhalit vztahy, které ve společnosti vůči odlišnosti byly a jsou - to je předmětem předkládané práce. Jinakost, odlišnost jsou totiž obecné pojmy, které zahrnují i osoby se zdravotním postižením, sociálním znevýhodněním, mentálním postižením, ale i příslušníky národnostních a náboženských menšin a lidi v mezních situacích. Autorčiným záměrem bylo najít velké množství případů, kdy je takto široce chápaná jinakost vnímána jako přínos případně jako stav, s nímž se lze vyrovnat buď za pomoci ostatních, nebo i bez ní. Stejně tak se ovšem lidská společnost stavěla a dodneška staví k odlišnosti odmítavě, s pohrdáním nebo výsměchem. Poznání těchto souvislostí, které se objevují napříč celou kulturou a v celé její historii, mohou pomoci jak profesionálům, tak lidem z druhé strany - lidem se znevýhodněním. Mohou pomoci nalézt cestu, po níž se vydat a přejít tak k porozumění sobě samému ve své jinakosti či k pochopení druhých, kteří se v zajetí jinakosti jakýmkoliv způsobem ocitli. Naznačené směry, tak jak se jimi ubírají jednotlivé kapitoly, přinášejí způsoby, jak se k odlišnostem stavět. Každá z kapitol má jiný přínos pro speciálně pedagogický obor, soustředí se na jistou specifickou oblast. Analyzuje fenomén odlišnosti v rámci pohádky,...
Role školy při identifikaci a podpoře matematicky nadaných žáků
Kovářová, Renata ; Stejskal, Bohumil (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent) ; Kysučan, Jaroslav (oponent)
Resumé Současná doba klade vysoké nároky na jednotlivé členy své společnosti, zejména co se týká uplatnitelnosti a úspěšnosti, a to jak v dětství, tak i v dospělém životě. Proto je pochopitelné, že si žádná soudobá společnost nemůže dovolit hazardovat s potenciálem jednotlivců. Tuto situaci si uvědomují i představitelé České republiky. Na podporu talentů vznikají nejrůznější projekty, které podporují a oceňují české vědce, např. Projekt Česká hlava, jehož součástí je i Projekt České hlavičky organizovaný od r. 2007 pro české středoškoláky v technických a přírodovědných oborech. Ve spolupráci s předsedou Senátu Parlamentu ČR je od roku 2008 vyhlašovaná soutěž pro evropské středoškoláky Innovating Minds. Všichni odborníci, kterých se daná problematika dotýká, si uvědomují fakt, že počet úspěšných členů společnosti je ovlivněn efektivní podporou nadaných dětí již od útlého věku. Žáci s mimořádným nadáním, jak je specifikuje naše legislativa, jsou v nárocích na vzdělávání postaveni na stejnou úroveň jako žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Současným trendem ve výchově a vzdělávání zmíněné skupiny žáků je nejvyšší možná míra integrace v závislosti na stupni požadovaných speciálních potřeb. Tento nárok se bezprostředně dotýká i dětí a žáků mimořádně nadaných a je prioritou Vyhlášky č. 73/2005 Sb. i...
Specifický logopedický nález
Dousková, Eva ; Stejskal, Bohumil (vedoucí práce) ; Kysučan, Jaroslav (oponent) ; Kucharská, Anna (oponent)
NÁZEV: Specifický logopedický nález AUTOR: Eva Dousková KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRAKT: Předložená disertační práce si kladla za cíl zjistit pomocí orientačního vyšetření specifických asimilací a artikulační neobratnosti výskyt specifického logopedického nálezu u dětí se SPUCH, zmapovat úrovně jednotlivých jazykových rovin u dětí se SPUCH a najít souvislost mezi SPUCH, specifickým logopedickým nálezem a narušenou komunikační schopností. Prvních pět kapitol má teoretický charakter a svým obsahem doplňují problematiku specifického logopedického nálezu. Autorka práce v nich vymezuje pojmy jazyk a řeč, komunikace a vývojové poruchy komunikace, zabývá se specifickou poruchou jazyka, která se velmi často objevuje v zahraničních publikacích v souvislosti se specifickými poruchami učení, podrobně popisuje oblast specifického logopedického nálezu. Poslední kapitola se zaměřuje na specifické poruchy učení a chování. Praktickou část disertační práce tvoří předvýzkum a hlavní výzkum. Byly stanoveny dva hlavní cíle a čtyři parciální, které byly ověřovány třemi metodami: Žlabovou zkouškou jazykového citu, 6 subtesty Heidelbergského testu vývoje řeči a Orientačním vyšetřením specifických asimilací a artikulační neobratnosti. Za stěžejní kapitolu můžeme považovat...
Proměny kvality života osob s mentálním postižením na půdorysu Vincentina
Hublar, Jaromír ; Titzl, Boris (vedoucí práce) ; Kysučan, Jaroslav (oponent) ; Krejčířová, Olga (oponent)
NÁZEV: Proměny kvality života osob s mentálním postižením na půdorysu Vincentina AUTOR: Jaromír Hublar KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRAKT: Kvalita života je pozitivní hodnotou pro osoby s mentálním postižením. Jejich snížená intelektová úroveň však této kvalitě života dává jiný rozměr než je chápání kohokoliv jiného. I oni jsou schopni jistého racionálního náhledu, ale s větším důrazem na citový aspekt každodenních prožívaných událostí. Pro jejich prožívání má specifický význam smysluplná práce. Ukázalo se, že pracovní činnosti lze realizovat dvojím způsobem: pracovní výchovou zaměřenou na hodnotitelné výsledky účelově zaměřené práce a pracovní "terapií", která nabyla ve Vincentinu specifické podoby - jednak jako faktické pracovní rehabilitace a jednak jako motopedagogická forma pracovní výchovy. Lze zobecnit s platností širší než jen pro Vincentinum, že v pracovní výchově lze obecně vysledovat tři linie a to, medicínskou, pedagogickou a sociálně charitativní. Pracovní výchova resp. terapie je tedy nosným prvkem veškeré výchovné podpory osob s mentálním postižením, což lze prokázat na faktech z vývojových proměn speciálních institucí jako bylo (v zakladatelském období před 1. světovou válkou, v době zvědečtění této péče v období meziválečném a v...
Specifický logopedický nález
Dousková, Eva ; Stejskal, Bohumil (vedoucí práce) ; Kysučan, Jaroslav (oponent) ; Kucharská, Anna (oponent)
NÁZEV: Specifický logopedický nález AUTOR: Eva Dousková KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRAKT: Předložená disertační práce si kladla za cíl zjistit pomocí orientačního vyšetření specifických asimilací a artikulační neobratnosti výskyt specifického logopedického nálezu u dětí se SPUCH, zmapovat úrovně jednotlivých jazykových rovin u dětí se SPUCH a najít souvislost mezi SPUCH, specifickým logopedickým nálezem a narušenou komunikační schopností. Prvních pět kapitol má teoretický charakter a svým obsahem doplňují problematiku specifického logopedického nálezu. Autorka práce v nich vymezuje pojmy jazyk a řeč, komunikace a vývojové poruchy komunikace, zabývá se specifickou poruchou jazyka, která se velmi často objevuje v zahraničních publikacích v souvislosti se specifickými poruchami učení, podrobně popisuje oblast specifického logopedického nálezu. Poslední kapitola se zaměřuje na specifické poruchy učení a chování. Praktickou část disertační práce tvoří předvýzkum a hlavní výzkum. Byly stanoveny dva hlavní cíle a čtyři parciální, které byly ověřovány třemi metodami: Žlabovou zkouškou jazykového citu, 6 subtesty Heidelbergského testu vývoje řeči a Orientačním vyšetřením specifických asimilací a artikulační neobratnosti. Za stěžejní kapitolu můžeme považovat...
Význam jinakosti pro speciálně pedagogické myšlení
Prouzová-Květoňová, Regina ; Titzl, Boris (vedoucí práce) ; Kysučan, Jaroslav (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Odpozorovat vztah člověka k jinakosti, nalézt způsoby její integrace a odhalit vztahy, které ve společnosti vůči odlišnosti byly a jsou - to je předmětem předkládané práce. Jinakost, odlišnost jsou totiž obecné pojmy, které zahrnují i osoby se zdravotním postižením, sociálním znevýhodněním, mentálním postižením, ale i příslušníky národnostních a náboženských menšin a lidi v mezních situacích. Autorčiným záměrem bylo najít velké množství případů, kdy je takto široce chápaná jinakost vnímána jako přínos případně jako stav, s nímž se lze vyrovnat buď za pomoci ostatních, nebo i bez ní. Stejně tak se ovšem lidská společnost stavěla a dodneška staví k odlišnosti odmítavě, s pohrdáním nebo výsměchem. Poznání těchto souvislostí, které se objevují napříč celou kulturou a v celé její historii, mohou pomoci jak profesionálům, tak lidem z druhé strany - lidem se znevýhodněním. Mohou pomoci nalézt cestu, po níž se vydat a přejít tak k porozumění sobě samému ve své jinakosti či k pochopení druhých, kteří se v zajetí jinakosti jakýmkoliv způsobem ocitli. Naznačené směry, tak jak se jimi ubírají jednotlivé kapitoly, přinášejí způsoby, jak se k odlišnostem stavět. Každá z kapitol má jiný přínos pro speciálně pedagogický obor, soustředí se na jistou specifickou oblast. Analyzuje fenomén odlišnosti v rámci pohádky,...
Role školy při identifikaci a podpoře matematicky nadaných žáků
Kovářová, Renata ; Stejskal, Bohumil (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent) ; Kysučan, Jaroslav (oponent)
Resumé Současná doba klade vysoké nároky na jednotlivé členy své společnosti, zejména co se týká uplatnitelnosti a úspěšnosti, a to jak v dětství, tak i v dospělém životě. Proto je pochopitelné, že si žádná soudobá společnost nemůže dovolit hazardovat s potenciálem jednotlivců. Tuto situaci si uvědomují i představitelé České republiky. Na podporu talentů vznikají nejrůznější projekty, které podporují a oceňují české vědce, např. Projekt Česká hlava, jehož součástí je i Projekt České hlavičky organizovaný od r. 2007 pro české středoškoláky v technických a přírodovědných oborech. Ve spolupráci s předsedou Senátu Parlamentu ČR je od roku 2008 vyhlašovaná soutěž pro evropské středoškoláky Innovating Minds. Všichni odborníci, kterých se daná problematika dotýká, si uvědomují fakt, že počet úspěšných členů společnosti je ovlivněn efektivní podporou nadaných dětí již od útlého věku. Žáci s mimořádným nadáním, jak je specifikuje naše legislativa, jsou v nárocích na vzdělávání postaveni na stejnou úroveň jako žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Současným trendem ve výchově a vzdělávání zmíněné skupiny žáků je nejvyšší možná míra integrace v závislosti na stupni požadovaných speciálních potřeb. Tento nárok se bezprostředně dotýká i dětí a žáků mimořádně nadaných a je prioritou Vyhlášky č. 73/2005 Sb. i...
Fenomen slabomyslnosti v kontextu lidských práv
Mužáková, Monika ; Titzl, Boris (vedoucí práce) ; Stejskal, Bohumil (oponent) ; Kysučan, Jaroslav (oponent)
Cílem této disertační práce je přispět poznání, čím a jak byla v minulosti utvářena podoba výkladu fenoménu slabomyslnosti (mentální retardace) a jaké existenční možnosti z toho pro život člověka s mentálním postižením vyplývaly. Čím je pro nás tento fenomén dnes? Jak nahlížíme na otázky související s existenciálními potřebami lidí s mentálním postižením v kontextu lidských práv? Právě v historii vývoje názorů na lidskou mysl, tělo a duši spatřuji možnost ujasnit, čím byl fenomén slabomyslnosti utvářen. Proto výklad podoby fenoménu slabomyslnosti vymezuji na základě nazírání na lidskou mysl tak, jak pravděpodobně souvisel se souběžným poznáváním lidského těla. Kapitola dvě je vymezena zkoumáním základní lidské zkušenosti s mentální odlišností od mýtických představ o člověku. Pozornost věnuji starověkým poznatkům o podstatě duševní nemoci, odvozených od pokusů o první vědecké, racionální zkoumání lidského těla. Středověk vnesl do péče o duševně nemocné, kam řadil i fenomenologicky neodlišenou slabomyslnost, prvek charitní péče, ale současně odpovídal na otázku mentální odlišnosti v intenci božího trestu za hříšné provinění. Teprve novověké pátrání po etiologii příčin slabomyslnosti, které započalo renesančním přístupem medicíny lidské tělesnosti, umožnilo přiblížit se pochopení podstaty slabomyslnosti a...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.