Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Náhoda jako animátor nezávislého českého umění 60.let 20. století
Kulová, Eva ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Konečný, Lubomír (oponent)
Náhoda jako animátor nezávislého českého umění 60. let 20. století V současnosti dospíváme k tomu, že se na náhodu díváme jako na fenomén. Náhoda sice vysvětlitelná není, přesto je třeba ji chápat. Může být důležitým programovým principem všehomíra, kdy je možné náhodou navodit životu i věcem jiný směr, jistě však je součástí každého našeho tvořivého a důmyslného usilování. Tak si náhodu pěstujeme a v umění dokonce často přivoláváme i s jistou záměrností. Samozřejmě, že dějiny umění znají řadu příkladů, kdy náhoda posloužila umělci k oživení obrazotvornosti a posílení schopnosti improvizace. Spolupráce s náhodou, její aktivizace, jedno zda vědomá či nevědomá, představovaly odjakživa jeden z nejdráždivějších momentů mnohého tvůrčího snažení. Je zajímavé pozorovat, jak se role náhody a její působení v umění stejně jako v lidském životě střídavě ztrácí a zpětně vynořuje, stále jakoby v závislosti poměřování sil jednajícího individua a stávajícího Jsoucna. Je vzrušující sledovat její složitý pohyb v širokém poli možných významů a pochopení, jakoby někde mezi Svobodou, Nutností, Osudem, Štěstěnou, Vyšší silou, či snad Prozřetelností, zkoumat složitost těchto a jiných vztahů, proměny jejího vnímání v běhu dějin. Pro naše zájmy nabízí výrazné myšlenkové zázemí představa "přirozeného světa" a nutnosti...
Princip náhody a jeho vliv na proměnu myšlení a způsob tvorby v českém výtvarném umění šedesátých let dvacátého století
Kulová, Eva ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Naše pojetí náhody vycházelo především z jejího antropocentrického chápání, tedy z toho, jakým způsobem se dotýká člověka, jak ovlivňuje a utváří jeho vztah ke světu i k sobě samému, jak inspiruje a přispívá ke komplexitě lidského vnímání, nově orientovaného nikoli k hodnocení a kategorizování, ale k poznávání jiných než nutně kauzálních souvislostí. Výchozím bodem práce se stal předpoklad přijetí náhody jako přirozené součásti reality světa, jeho otevřenosti a proměnlivosti. Předložená práce měla poukázat, jak se takto pojímaná náhoda odrazila ve způsobu myšlení a přístupu k tvorbě v oblasti českého výtvarného umění šedesátých let dvacátého století, v době intenzivně zhodnocující a nově formulující vše, co přinesl předcházející vývoj nejen ve světě uměleckém ale také vědeckém. Ústředním zájmem se stalo sledování nově nastaveného dialogu umění se světem, přírodou a člověkem samotným. Dialogu, který nějakým způsobem revidoval chápání všeho, co bychom mohli shrnout do pojmů stabilita, řád, stejnorodost, uzavřený systém nebo lineární vztahy

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.