Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rogier van der Weyden, Snímání z kříže: Přístupy a proměny interpretace
Raisová, Katarína ; Kotková, Olga (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent)
Klíčová slova Nizozemské malířství, Rogier van der Weyden, Roger de la Pasture, Snímání z kříže, Museo del Prado, malířství 15. století, vlámští primitivové Abstrakt Rogier van der Weyden, Snímání z kříže: Přístupy a proměny interpretace Práce se zaměřuje na vývoj v bádání, které se týká obrazu Snímání z kříže od Rogiera van der Weyden. Na základě rozboru prací nejznámějších historiků umění posledních sedmdesáti let budou představeny všechny problematiky, které jsou spojené s tímto slavným obrazem. Přes kapitoly věnované původní provenienci, dalším osudům díla a problematice spojené s autorstvím, bude nakonec rozebrána také ikonografie díla. Pozornost bude také věnována teorii Erwina Panofského o skrytém symbolismu a její aplikovatelnosti na obraz Snímání z kříže. V závěru práce budou zhodnoceny jednotlivé badatelské přístupy a postupné proměny studia tohoto významného díla nizozemské malby 15. století.
Zimní krajinomalba v dílech zaalpských malířů mezi léty 1560-1660
Květ, Přemysl ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Kotková, Olga (oponent)
Diplomová práce je soustředěna na rozbor vybraných děl zimní krajinomalby zaalpských malířů. Strukturálně je práce vedena tak, že je nejprve představen vývoj krajinomalby v Zaalpí od 14.-16. století. V této souvislosti jsou analyzovány tři vybraná díla, jejichž scény jsou zasazeny do zimní krajiny. Pro seznámení s okolnostmi doby je poté nastíněn kulturně-historický kontext 16.-17. století v Nizozemí. Následně jsou stručně připomenuty životy a tvorba prezentovaných malířů. Stěžejním jádrem práce je pak formální a ikonografický rozbor vybraných děl, zejména z dílny rodiny Brueghelů a jejich následovníků. Analyzovány jsou krajinomalby s působivou atmosférou, sledovány jsou rovněž zvyky a tradice prostých obyvatel vesnic či měst, jež jsou na daných obrazech znázorněny. V pozornosti zájmu jsou také biblické scény spjaté s Narozením Krista, případně lidové oslavy křesťanských svátků v zimním období. Smyslem této práce je snaha reflektovat význam zimní krajiny s odkazem na zobrazení života prostých obyvatel, a to s přihlédnutím k socio-historickému kontextu Nizozemí 16.-17. století. Klíčová slova: žánrová malba, renesance, baroko, Zaalpí, zima, zvyky, tradice, sešlosti, sport, masopust, oslavy, bruslení, krajina, scenerie, lovení, svátky
Sběratelství německých a rakouských deskových obrazů 14.-16. století v Národní galerii v Praze
Kotková, Olga ; Vlnas, Vít (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent) ; Hojda, Zdeněk (oponent)
Disertační práce Sběratelství německých a rakouských deskových obrazů 14.-16. století v Národní galerii v Praze se věnuje sběratelství deskových obrazů, které jsou pokládány za díla pocházející z území současného Německa a Rakouska. Dva obrazy vznikly nejspíše na území dnešního Švýcarska, šest desek bylo vytvořeno v Jižním Tyrolsku (dnes patřící k Itálii), dva obrazy lze lokalizovat do Slezska, a to do Vratislavi. V práci jsou zahrnuta díla, která vznikla v období od konce 14. století až do konce 16. století. Obrazy se na území našeho státu dostaly v různých dobách, mnohé z nich náležely k aristokratickým kolekcím, jež se nejvíce rozvíjely v 18.-19. století. Z této doby také pochází největší část sekundárních písemných pramenů, které dané malby často zachycují. Předmětem zájmu přítomné práce jsou obrazy, jež jsou v současné době ve sbírce Národní galerie v Praze (popřípadě tvořily součást fondu jejich historických předchůdkyň). Na základě zachovalých primárních a zejména sekundárních písemných dokumentů lze v mnohých případech doložit, kdy a za jakých okolností se sledovaná díla objevila na území našeho státu a následně jak se dostala do fondů naší největší veřejné umělecké sbírky.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.