Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ladislav Klíma v české kultuře
Klíma, Matěj ; Vojtěch, Daniel (vedoucí práce) ; Kosák, Michal (oponent) ; Málek, Petr (oponent)
Práce se zabývá recepcí díla a osobnosti Ladislava Klímy v české kultuře. Je rozčleněna do čtyř oddílů. V prvním z nich mapujeme ohlasy během autorova života. Kromě reflexe divadelních her a vydaných knih sledujeme také drobné časopisecké polemiky a částečně osvětlujeme biografické pozadí jednotlivých publikací. V druhém oddíle se zabýváme proměnami Klímova obrazu po jeho smrti v roce 1928 až do roku 1948. Představujeme recenze posmrtně vydaných knih, zvlášť se zastavujeme také u nekrologů a stěžejních interpretací Klímova myšlení. Zabýváme se vztahem, který ke Klímovi měli někteří avantgardní umělci či osobnosti, jež významně zasáhly do osudů jeho díla. Třetí část představuje ohlasy po komunistickém převratu v roce 1948 až do revoluce v roce 1989. Věnujeme se snahám o vymýcení autorova jména z kulturního povědomí, marxistickým výkladům jeho myšlení, výrazným osobnostem české poválečné literatury, které jím byly ovlivněny, interpretacím z šedesátých let a recepci jeho díla v alternativní kultuře českého undergroundu v sedmdesátých a osmdesátých letech. V závěrečném oddíle se zabýváme situací klímovské recepce po roce 1989, spory o ediční přístup k vydávání Klímových textů, vybranými interpretacemi a uměleckými adaptacemi jeho děl.
Vznik Grosmanova románu Z pekla štěstí a jeho interpretace
Janošík, Milan ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Kosák, Michal (oponent)
Práce se zabývá pěti postupně vznikajícími verzemi románu Ladislava Grosmana Z pekla štěstí, které vznikaly v letech 1979 až 1980: Hranice, Jak jsem byl propašován do Maďarska, třetí verze bez názvu, Nejmenší uprchlík světa a Z pekla štěstí. Na základě odborné literatury Oldřicha Králíka, Miroslava Červenky a Milana Jankoviče věnované studiu verzí a variant bude tato práce konfrontovat jednotlivé texty po stránce jazyka a stylu, tématu, postupných proměn vybraných postav, kompozice a rozsahu jednotlivých verzí a narace. Cílem bude interpretace tohoto dosud málo známého románu v kontextu naivního dětského vypravěče a literatury s tematikou šoa odehrávající se na Slovensku. Předmětem této práce bude i sledování proměn vypravěče a jeho předčasné dospění na základě násilně ukončeného dětství. Zaměříme se také na výrazné motivy, které toto dílo prostupují (např. strach, smrt, láska, vina) a zmíníme se i o prvcích humoru, které jsou v románu přítomné.
Grafická podoba básní jako textologický problém (Poznámky к případu Andreje Stankoviče)
Kosák, Michal
Příklady textologické problematiky grafického řešení básnických textů K. H. Máchy, J. Nerudy, K. Tomana či F. Gellnera jsou ve studii podkladem pro textologickou analýzu grafického řešení básnických textů Andreje Stankoviče.
Život a dílo Jiřího Weila po roce 1939
Hříbková, Hana ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Špirit, Michael (oponent) ; Kosák, Michal (oponent)
Disertační práce shrnuje život a dílo známého českého židovského spisovatele, překladatele, novináře a vědce Jiřího Weila (1900-1959) ve vymezeném časovém úseku let 1939 až 1959. Předkládá výsledky výzkumu ve více než dvaceti archivech, domácích i zahraničních (Literární archiv Památníku národního písemnictví, Archiv bezpečnostních složek, Národní archiv, Archiv Židovského muzea v Praze, Archiv Beroun, Vojenský ústřední archiv, RGASPI a další), doplněné o vzpomínky vybraných pamětníků, zasazuje je do užšího historického kontextu a prezentuje tak život a dílo Jiřího Weila v dosud neznámých souvislostech. Na základě dochovaných archiválií představuje osobnost Jiřího Weila nejen v jeho dosud známé podobě prozaika, ale také jako překladatele z polského a hebrejského jazyka, dále jako básníka, dramatika a vědce, editora světově proslulého díla neliterární povahy, které se stalo inspiračním zdrojem dalších uměleckých transpozicí (například divadelní hra, film), Dětské kresby na zastávce k smrti 1942-44. Do užšího historického kontextu jsou zasazeny též stručné analýzy vybraných vydaných autorových děl napsaných a publikovaných ve sledovaném období let 1939-1959, ale také dosud veřejnosti neznámých děl nevydaných. Literární analýzu doplňují informace o vzniku díla či vlivu cenzury.
K současné vydavatelské situaci díla Petra Bezruče
Kosák, Michal ; Flaišman, Jiří
Příspěvek na podkladě revize, kterou podnikli editoři při přípravě nového kritického vydání Slezských písní Petra Bezruče v rámci Kritické hybridní edice, informuje o nových nálezech, dále resumuje deficity v archivním uložení a badatelské dostupnosti materiálů a vydavatelský stav básníkova díla. V závěru stanovuje nejbližší cíle vydavatelského kolektivu. Ty spatřuje v zapojení korespondenčního materiálu do připravovaného vydání Slezských písní v rámci Kritické hybridní edice na internetu a v uspořádání antologie sekundární literatury.
Sebrané spisy Jana Patočky jako ediční problém.
Petruželková, Adéla ; Špirit, Michael (vedoucí práce) ; Brabec, Jiří (oponent) ; Kosák, Michal (oponent)
V disertační práci Sebrané spisy Jana Patočky jako ediční problém se zabýváme dvojími, samizdatovými a tištěnými sebranými spisy českého filosofa Jana Patočky (1907−1977) a dalšími domácími i zahraničními edicemi jeho díla. Archivní soubor prací Jana Patočky vznikal zčásti nekoordinovaně a intuitivně, do jisté míry jako vedlejší produkt pořádání autorovy pozůstalosti v letech 1977−1989. Přesto 27 svazků této ineditní edice představuje plnohodnotný pokus o uspořádání a kritické vydání Patočkových sebraných spisů. Na konci osmdesátých let se pomýšlelo na exilové vydání, které mělo vzejít ze spolupráce domácí, exilové a zahraniční badatelské obce. Porevoluční Sebrané spisy Jana Patočky vycházejí od roku 1996 a oproti předchozí řadě představují přeuspořádanou a doplněnou edici. V naší práci sledujeme proces odborné reflexe, který vydávání Patočkových spisů provází (obě řady sestavil v zásadě týž tým editorů, Patočkových žáků). Popisujeme, jak se při pořádání sebraných spisů uplatňují tematická, chronologická a další kritéria, jak se proměňuje podoba a rozsah edičního komentáře, zvláště při zacházení s edičně problematickými oblastmi Patočkova díla, jako jsou práce psané v originále německy nebo francouzsky (mnohdy vznikající jako varianty česky psaných textů), neautorizované přednášky, jejichž znění se opírá o...
Samizdat z hlediska textologie a ediční práce
Fučíková, Zuzana ; Špirit, Michael (vedoucí práce) ; Kosák, Michal (oponent)
Práce zkoumá produkci československých samizdatových "edic" ze 70. a 80. let 20. století. Především se zaměřuje na textovou a ediční péči, která byla samizdatovým strojopisům věnována. První část popisuje vlastní samizdatovou sebereflexi obsaženou v článcích strojopisného časopisu Kritický sborník z 80. let. Druhá část se věnuje samizdatové Edici Expedice a zkoumá, jakým způsobem byla její produkce zpracovávána nakladateli v publikačních podmínkách po roce 1989. Hlavním obsahem této části je analýza dvou aspektů - zacházení se samizdatovými zdroji v edičních poznámkách, případně co z toho vyplývá pro textovou kvalitu samizdatových verzí, a zda je v nově vydávaných knihách náležitě zprostředkován původní literárněhistorický kontext děl. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Oldřich Králík, textolog a editor (díla Petra Bezruče)
Kosák, Michal ; Špirit, Michael (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent) ; Opelík, Jiří (oponent)
Práce Oldřich Králík textolog a editor vymeZUje na bezručovském materiálu a v chronologickém sledu etablování a proměny textologických konceptů a edičních přístupů tohoto badatele. Ústřední problematika je spojena s pojmy Králíkovy "stratigrafie", synchronie a diachronie či genetické metody. Předpokladem Králíkovy metody je časová atribuce, otázky datace Bezručova díla tak tvoří osu výkladu práce. Práce se věnuje i konfrontaci textologických a edičních přístupů Oldřicha Králíka s koncepty jeho oponentů. V průběhu sporů si domácí textová kritika definovala předmět svého zájmu, snažila se určit své postavení mezi ostatními vědními disciplínami, především lingvistikou, filologií a literární vědou, ale i svůj poměr např. k historiografii. Došla též k formulacím základních pracovních postupů. Spory se odehrávaly nejen na domácím kolbišti, ale přerostly prostřednictvím Ediční a textologické komise při Mezinárodním komitétu slavistů i na půdu mezinárodní a jejich výsledky se promítly i do příručky tzv. praktické textologie Editor a text z roku 1971, která ovlivňuje domácí ediční praxi dodnes.
Možnosti elektronické edice
Kosák, Michal ; Flaišman, Jiří
Příspěvek se věnuje analýze specifik elektronické vědecké edice na rovině možností prezentace, koncepce uspořádání, metodologie a nástrojů ediční práce. Součástí příspěvku je tedy nejprve zhodnocení vztahu tradiční tištěné vědecké edice k edici elektronické, následuje rozbor problematiky elektronického zveřejnění textu, tj. zmapování jak teoretických, tak praktických přístupů k problematice elektronických, především náročněji koncipovaných, edic (databází, archivů, vědeckých edic) vzhledem k možnostem a limitům elektronického zveřejnění. Na rovině editologické jsou klasifikovány typy elektronických edic, posouzeny základní termíny z oblasti editologie: koncepty volby výchozího textu, kanonického textu, podoby textověkritického aparátu a komentářů. Dále se příspěvek věnuje možnostem počítačového zpracování pro potřeby speciálních textologických analýz. \nPříspěvek vychází ze zkušeností s přípravou a koncipováním elektronických edic: plnotextové databáze Česká elektronická knihovna, Kritické hybridní edice (Dílo Františka Gellnera /2014/) a elektronické edice Weinerova Rozcestí (2015).

Viz též: podobná jména autorů
2 Kosák, Mikuláš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.