Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kulturní odkaz činu Jana Palacha v písni a básni a jeho didaktické zpracování
Dušková, Daniela ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Práce se zabývá kulturním odkazem Jana Palacha v písňových a básnických textech 20. a 21. století. Autorka práce si klade za cíl představit využití těchto textů ve výuce, která se věnuje (historickým) tématům, jež vyvolávají intenzivní a často protichůdné emocionální reakce - zde demonstrativní sebevražda pro probuzení společnosti. V první části vykresluje stručný vhled do života Jana Palacha a událostí, které předcházely jeho činu, a popisuje samotné Palachovo sebeupálení jako manifestační akt. Do práce zařazuje také filozofický a teologický pohled na Palachovu oběť. Pro potřeby výukové lekce pisatelka interpretuje sesbírané texty, a přispívá tak k nepočetné odborné české literatuře, která se ztvárnění činu v písni a básni věnuje. Ve druhé části práce tyto texty následně využívá v návrhu výukové jednotky použitelné v hodinách dějepisu, českého jazyka, občanské výchovy či hudební výchovy. Společně s lekcí prezentuje další využití sesbíraného materiálu. V práci jsou představeny výsledky z pilotování výukové lekce v sedmém ročníku osmiletého gymnázia, včetně komentářů zúčastněných žáků. Práce je věnovaná uctění odkazu 55. výročí od upálení Jana Palacha. KLÍČOVÁ SLOVA Jan Palach, sebeupálení, báseň ve výuce, protestsong, pochodeň, normalizace, komunistický režim.
Téma holocaustu zprostředkováno žákům mladšího školního věku na 1. stupni ZŠ prostřednictvím práce s knihou
Velčovská, Tereza ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Cílem této diplomové práce je analyzovat vhodnou literaturu obsahující téma holocaustu a citlivé zprostředkování tématu žákům mladšího školního věku. Téma holocaustu je velmi náročné a vyžaduje zvláštní přístup, zejména pokud se jedná o mladší žáky. První kapitola teoretické části je proto zaměřena na charakteristiku dítěte mladšího školního věku, jeho kognitivní, emoční a hodnotový vývoj. Dále se teoretická část zaměřuje na charakteristiku literatury pro děti a mládež, její funkce a typické žánry. Dostává se také k vymezení tématu holocaustu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a pojedná o tématu holocaustu v literatuře pro děti a mládež. V závěrečné kapitole teoretické části je nejprve definována čtenářská gramotnost a její rozvoj. V rámci rozvoje čtenářství je v kapitole charakterizován program Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jsou zde popsány vybrané metody tohoto programu, které budou později využity ve výzkumné části diplomové práce. Praktická část je rozdělena do několika částí. První část je věnována metodologii akčního výzkumu. V další části je navržen pre-test, který zjišťuje úroveň povědomí o tématu holocaustu u žáků pátého ročníku. Následně jsou didakticky analyzovány vybrané knihy, obsahující téma holocaustu. Vybranými knihami jsou Dítě s hvězdičkou, Deník...
Malí hrdinové velkých témat v románech Johna Boyna - lekce pro 2. stupeň ZŠ
Nesvadbová, Jitka ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Práce se věnuje hlavním postavám v Boynových románech pro mládež, jejichž prostřednictvím lze otevřít důležitá témata a položit závažné otázky, které ovlivňují nejen mládež, ale i společnost. Práce se zabývá obsahy a interpretacemi těchto románů, v nichž nejsou opomenuty i ostatní roviny literárního díla. Podrobněji se práce zaměřuje na literární postavy a jejich charakteristiku, která zkoumá hlavní hrdiny. Autorka zjišťuje u vybraných románů didaktický potenciál, hlavní témata a jejich přínos pro mládež. Didaktická část obsahuje šest lekcí pro 2. stupeň ZŠ, které je možné různě alterovat. V lekcích byl aplikován výukový model E-U-R, tandemová výuka a různé metody RWCT vhodné k rozvíjení čtenářské gramotnosti. Jsou zde použity různé organizační formy výuky, ale i různé formy zápisu z četby. Lekce jsou pro práci stěžejní, jelikož na nich autorka této práce chce ukázat didaktický potenciál Boynových románů pro mládež, ve kterých mohou žáci nalézt velká témata. Pokud mají žáci možnost přijít na tato témata sami, literatura je vychovává, vede k hodnotám a může jim pomoci, pokud se nacházejí v podobné situaci. Především chlapci na druhém stupni se mohou, ale nemusí s hlavními chlapeckými hrdiny Boynových románů identifikovat. Práce dále zkoumá čtenářské návyky žáků na druhém stupni, co žáci preferují v...
Motivace k četbě knih u studentů 1. ročníku středních škol
Reichmannová, Nikola ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na čtenářství, jeho podporu a rozvoj u žáků 1. ročníků středních škol s přihlédnutím k požadavkům kladeným na žáky v souvislosti s maturitní zkouškou. Jejím cílem je nastínit některé možnosti, jak žáky vhodně motivovat k četbě tak, aby získali pozitivní vztah ke čtení, a u budoucích maturantů nalézt podněty ke čtenářství poměrně náročných starověkých a středověkých textů, které jsou na středních školách zpravidla předmětem učiva na počátku studia. Úvodní kapitoly mapují centrálně nastavený vzdělávací obsah literární komunikace ve středoškolském vzdělávání, jakožto součásti vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, postavení četby a čtenářské gramotnosti v kurikulárních dokumentech, srovnávací výzkumy o čtenářství a odborné názory na výuku literatury na českých středních školách. Následuje část věnovaná vybraným motivačním prostředkům a metodám, jejichž pomocí lze v rámci výuky literatury posílit motivaci žáků k četbě knih a textů. Práci uzavírají ukázky výukových lekcí připravených na témata nejstarší literatury a jejich následná reflexe po faktické realizaci v rámci vzdělávacího procesu. Na nich je demonstrováno, že inovativní přístupy směřující k zatraktivnění výuky lze efektivně použít rovněž u jinak neoblíbených témat, jakými jsou starověký epos, antická...
Filmové adaptace Petra Pana a jejich didaktické využití
Šplíchal, Josef ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá třemi filmovými adaptacemi slavného románu J. M. Barrieho Petr a Wendy (1911), známého spíše pod později zkráceným názvem jako Petr Pan. Nejdříve se zaměřuje na stručný autorův životopis, souhrnně uvádí jednotlivé filmové adaptace a postavení románu v českém prostředí - přibližuje všechny české překlady s ohledem na jejich vztahu k původnímu textu a pokrývá recepci včetně převodů do jiných uměleckých forem. V hlavní části jsou potom analyzovány tři filmy: Hook (1991), Wendy (2020) a Peter Pan a Wendy (2023), a to s ohledem na motivické srovnání s výchozím textem. Závěrečná část je věnována konkrétním didaktickým návrhům ke třem zmíněným filmům i práci s románem jako takovým.
Využití únikových her ve výuce českého jazyka a literatury na základní škole
Saňáková, Petra ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Klinka, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá únikovými hrami ve výuce. Je z hlediska formy rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. V teoretické části je vymezeno aktivní učení a hra, konkrétně hra didaktická. Dále se tato část věnuje využití herních prvků ve výuce a hrám únikovým. Cílem diplomové práce bylo navrhnout a popsat únikové hry pro žáky 2. stupně základní školy a převést je do praxe při výuce českého jazyka a literatury, tyto hry poté zreflektovat z pohledu učitele i žáků a zformulovat doporučení pro jejich další úpravy. Cíle bylo dosaženo prostřednictvím akčního výzkumu, v jehož rámci bylo představeno 8 návrhů únikových her. V závěru práce je popsáno, z jakých zdrojů inspirace lze při tvorbě her vycházet a jaké herní prvky, aplikace/úkoly a učivo ČJL do nich lze zapojit. Zároveň je přiloženo celkové zhodnocení navržených únikových her, získané díky zpětné vazbě žáků. KLÍČOVÁ SLOVA aktivní učení, únikové hry, herní prvky ve výuce, čtenářská gramotnost
Žánr dystopie v současné literatuře pro mládež
Váchová, Kateřina ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Soukupová, Klára (oponent)
Práce je zaměřena na žánr dystopie v literatuře pro mládež a jeho využití v hodinách literatury. V prvních kapitolách se práce zabývá funkcí literatury pro mládež, oblíbenými žánry zejména v posledních deseti letech, žánrem dystopie a utopie a komparací dystopické fikce a dystopické reality. Hlavní náplní práce je didaktické zpracování tematického celku na téma dystopie, které zahrnuje šest vyučovacích hodin. Jeho výsledkem je pak využití žánru dystopie na základních školách v rámci literárních hodin.
Didaktická interpretace románu Meta
Lacinová, Kristina ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá postavením románu Meta v rámci současné české scény, jeho analýzou, interpretací z žánrového a naratologického hlediska a didaktickým potenciálem. Nejdříve se zabýváme obecným pojetím populární a fantastické literatury, jejím potenciálním významem ve výuce a knižními kategoriemi young adult a new adult, neboť pod tyto žánry a kategorie spadá zkoumaný román Meta. Zasazujeme dílo do kontextu české i světové fantasy literatury a uvádíme, jak je vnímáno literární kritikou. Hlavním cílem práce je vystižení didaktického potenciálu románu a prokázání širokých možností jeho využití při výuce literatury. Sloužit k tomu bude strukturální analýza a interpretace témat a myšlenek. Touto podrobnou literárněvědnou analýzou chceme dokázat, že by se na dílo nemuselo pohlížet pouze jako na populární literaturu bez hlubších myšlenek, ale že by se mohlo svou výstavbou, tématy a celkovým smyslem lišit od většiny novodobé tvorby pro mládež a mladé dospělé. Nejenže dílo zprostředkovává silný prožitek četby, ale z literárněvědného hlediska je text tvořen zajímavými narativnímu postupy, roztříštěnou kompozicí a nabízí kritický pohled na dnešní společnost, její problémy, mentalitu, moderní a technický způsob života. Interpretací hlavních témat chceme prokázat, že jsou mladým čtenářům blízká,...
Didaktický potenciál literárních textů s tematikou smrti pro 1. stupeň ZŠ
Bauerová, Zuzana ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem smrti a tím, jak ho pomocí literatury zprostředkovat žákům prvního stupně základní školy. Prvním cílem práce je zdůvodnit, proč téma smrti patří do výuky na prvním stupni. Hlavním důvodem je to, že pokud je dětem komunikace o tématu smrti odepřena či probíhá nevhodným způsobem, děti si o ní vytváří nesprávné představy, které na ně mohou mít negativní dopad. Práce zkoumá, jak se v průběhu času vyvíjí koncept smrti, jak v rámci společnosti, tak i u jedince. Dalším cílem je prozkoumat specifika práce s texty obsahujícími motiv smrti. Literatura je totiž nejvhodnějším nástrojem pro otevření a zpracování tématu smrti, a to nikoli jen ve škole. Je tomu tak nejen díky obsahu samotnému, ale i kvůli tomu, jak příjemce zpracovává informace přijaté z tohoto média. Hlavním cílem této práce je sestavit seznam literárních děl vhodných pro práci s tématem smrti ve školním prostředí a stručně je charakterizovat. Pro každý ročník základní školy jsem volím jeden knižní titul a navrhuji metodiku práce. Seřazeny od první třídy po pátou jsem vybrala tato díla: Návštěva malé smrti, Broučci, Oskar a růžová paní, Dva týdny s královnou a Most do země Terabithia.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Komberec, František
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.