Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Samota dnů: Zobrazení mezilidských vztahů ovlivněných životními a přírodními podmínkami Ohňové země v díle Francisca Coloaneho
Krestová, Andrea ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
Diplomová práce se zabývá literární tvorbou Francisca Coloaneho Cárdenase. Cílem práce je vystihnout příznačné rysy autorovy povídkové tvorby. Za tímto účelem bylo nutné blíže charakterizovat prostředí Ohňové země, přiblížit chování literárních postav a na tomto základě předestřít obraz mezilidských vztahů obecně i konkrétně v jednotlivých povídkách. Práce se věnuje obsahové i formální analýze více než patnácti Coloaneho povídek. K tomuto účelu autorka využila primární prameny, sekundární literaturu i audiovizuální záznamy. Na závěr shrnula význam a poselství Coloaneho povídek v chilské i světové literatuře.
Když text promlouvá: oralita v literárním díle Juana Rulfa
Klimtová, Natálie ; Kazmar, Vít (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Tato práce se zaměřuje na vliv a přítomnost orality v knihách Llano v plamenech a Pedro Páramo od mexického autora Juana Rulfa. Vliv je hledán ve vypravěčské struktuře Rulfova díla a v jazyku postav, které vytvořil. Kromě toho se soustředí na to, jak důležité je všímat si zvuků, které knihami prostupují. Zvuky jsou líčeny způsobem, aby text ve čtenáři navodil pocit, že jim skutečně naslouchá. Cílem práce je podrobit povídky a román literárním analýzám a pozorovat, jak autor pracuje se zvuky na úrovni jazyka, ale i v jednotlivých "zvukových" motivech. Práce je rozdělena na dvě části; první z nich nabízí jednak vhled do autorova života, jednak se navrací k samým začátkům vyprávění, do světa primárně orálních kultur, druhá část sestává z dvou samostatných analýz Rulfových knih. V případě povídkové sbírky je zkoumán primárně jazyk a narativní diskurz povídek, neboť právě řeč postav je ústní tradicí nejvýrazněji ovlivněna. V kapitole věnované románu je důraz kladen na funkci ticha a zvuků, které se Comalou rozléhají. Klíčová slova: Juan Rulfo, Pedro Páramo, Llano v plamenech, Mexiko, oralita, zvuk, ticho
Symbolika jazyka v povídkách Subcomandanta Marcose Vyprávění Starého Antonia a její význam při komunikaci Zapatistů se světem
Šilarová, Johanna ; Kazmar, Vít (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Součástí komunikace mezi dvěma kulturami musí být kromě znalosti jazyka také snaha porozumět myšlení, vnímání a chápání světa "toho druhého". V případě Zapatistického hnutí je to Subcomandante Marcos, kdo zastává roli tlumočníka slov, myšlenek, ideologie a světonázoru mezi světem mayských povstalců a světem západní civilizace. Cílem této práce je nahlédnout na Marcosovy povídky Příběhy Starého Antonia jako na nástroj komunikace mezi těmito dvěma světy, konkrétně potom analyzovat symboliku jazyka a jeho různé podoby a symbolické funkce v různých kontextech.
Motiv smrti v Nezahualcóyotlově poezii
Šťastná, Maria ; Kazmar, Vít (vedoucí práce) ; Filová, Miroslava (oponent)
Motiv smrti v Nezahualcóyotlově poezii Smrt měla pro Mezoameriku odjakživa zvláštní význam. Tamější pohled na tento motiv během staletí prošel velkou změnou, zejména po španělské conquistě. Nejznámějším autorem nahuaských zpěvů je Nezahualcóyotl a jeho texty jsou stále zájmem zkoumání a interpretací. Cílem této práce je charakterizovat motiv smrti, který se v Nezahualcóyotlově tvorbě objevuje. Zaměřuje se na vývoj postoje k smrti a na důležité prvky, které se smrtí úzce souvisejí, tedy pomíjivosti, Dárcem Života (božstvem) a oním světem. Poezie je interpretována na základě španělských překladů Nezahualcóyotlovy poezie Miguela Leona Portillly. Analýza Nezahualcóyotlových textů vede k závěru, že panovník netrpěl primárně strachem z procesu umírání a konečnosti, nýbrž z posmrtné existence, o které skrze metafory a otázky přiznal, že nic neví. Při hledání způsobu, jak na Zemi přetrvat došel k názoru, že nejdůležitější je být pamatován skrz poezii "květu a písně," která pocházela od Dárce Života.
Motiv dehumanizace člověka v současném mexickém divadle: Edgar Chías, Jaime Chabaud.
Melicharová, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(česky) Tato práce se věnuje zkoumání motivu dehumanizace ve dvou současných textech mexického dramatu, hře Rashid 9/11 autora Jaime Chabauda a textu Crack o de las cosas sin nombre Edgara Chíase. První část práce se zabývá pojmem dehumanizace, jak jej vnímají současní myslitelé jako C.P. Liessmann, C.P. Lorenc, M. F Foucault, J.F. Lyotard a další. Zkoumá příčiny toho, co řada filosofů a sociologů nazývá "odlidštění" či "odumírání lidskosti" a snaží se vysledovat stopy tohoto jevu v současné hypermoderní společnosti. Další část práce se věnuje uvedení zkoumaných her do kontextu světové dramatické tvorby 20. a 21 století s důrazem na inspirační zdroje uváděné autory. Třetí část práce se pak zabývá rozborem kategorií prostoru, času a postav zkoumaných her s důrazem na analýzu a interpretaci tématu dehumanizace ve všech rovinách textu. Klíčová slova (česky) mexické drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanizace Politické divadlo
Téma politiky, vzdělání a ženy v románu Los trabajos del infatigable creador Pío Cid Ángela Ganiveta
Vašková, Karíma ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
V této bakalářské práci se budu zabývat tématem politiky, vzdělání a problematice ženy v díle Los trabajos del infatigable creador Pío Cid autora Ángela Ganiveta. První část je věnovaná zasazení díla do historicko-politického dění a literárního kontextu v rámci španělské literatury. Uvádím také autorovu biografii, která se výrazně odráží ve smýšlení, názorech a činech hlavní postavy románu - Pío Cida. Součástí první části je také nastínění evropských filozofických směrů a stím spojené smýšlení 20. století, které významně ovlivnilo autory Generace 98, za jejichž předchůdce je považován právě Ángel Ganivet. Následně se budu věnovat podrobnému rozboru jednotlivých témat a jejich vzájemnému propojení. Klíčová slova Ángel Ganivet, Generace 98, politika, vzdělání, žena, reforma, filozofie
Dvě mexické Antigony
Hamplová, Kristina ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
Sofoklova Antigona je nejen protagonistkou jedné z nejčastěji inscenovaných tragédií vůbec, ale také výraznou postavou západního myšlení. Množství konfliktů, které drama nabízí, poskytuje prostor pro neustálou aktualizaci a nové interpretace. Motivy práva na pohřbení a oplakání svých blízkých, stejně jako vzpoury vůči slepému a krutému autoritářství rezonovaly obzvlášť výrazně v Latinské Americe 20. a 21. století. Tato práce se zaměřuje na dvě mexické adaptace a pokusí se charakterizovat způsob a prostředky, kterými autorky Sara Uribe a Perla de la Rosa aktualizují archetypální příběh pro kontext současného Mexika.
Víra, naděje a láska ve vybraných románech Miguela de Unamuna
Moutvic, Jiří ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématy víry, naděje a lásky ve vybraných románech španělského spisovatele Miguela de Unamuna, jednoho z hlavních představitelů Generace 98. Předmětem práce bude především prezentace autora a podrobnější rozbor jeho filozofického smýšlení, vztah k víře a křesťanství, pojetí a smysl lidské existence a v ní přítomnost tří hlavních ctností. Pro ilustraci Unamunova myšlenkového odkazu nám poslouží zejména díla San Manuel Bueno, mártir, Tía Tula, Ábel Sánchez a Nada menos que todo un hombre, která si podrobněji rozebereme.
Pedro Páramo mezi kulturou vítězů a kulturou poražených
Labudová, Ema ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
Práce se zabývá způsobem, jakým se vyvíjela interpretace románu Pedro Páramo spisovatele Juana Rulfa, a soustředí se konkrétně na motivy mytologie a nadpřirozena v textu. Skrze jejich výklad práce poukazuje na vznik dvou hlavních interpretačních směrů (klasický eurocentrický a proti němu se vymezující mladší transkulturační), které od vydání textu vznikly. Hlavním cílem této práce je pak poukázat na to, jak tento nepatrný konflikt na poli výkladu jednoho literárního díla zrcadlí komplexní problematiku vztahu latinskoamerické a evropské kultury.
Motiv násilí v povídkách Silviny Ocampové
Koňaříková, Kateřina ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá analýzou vybraných povídek argentinské spisovatelky Silviny Ocampové, které spojuje prvek násilí, krutosti, zločinu. Práce je zaměřena na svébytnou fantastičnost, která bývá označována termínem "fantastické každodennosti" a dává ji do motivem násilí a přítomností zločinu. V úvodu shrnuje autorčino dílo a nastiňuje koncept moderního fantastična a jeho odlišnost od tradiční formy. Krátce uvádí pojmy násilí a ovídky vybrané k rozboru vycházejí povídkových souborů Autobiografía de Irene Podrobná analýza povídek si klade za cíl zkoumání motivu násilí ve vztahu k fantastičnu a prvkům dětství. Zkoumá dětské postavy, pachatele a oběti násilí, které se odehrává ve fantastickém rámci. V závěru srovnává nástroje výstavby fantastična jako metamorfóza, dvojnictví či prvky ironie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.