Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Teoretické, praktické a výzkumné aspekty katechetické práce s dospělými v kontextu Církve československé husitské
Matějková, Veronika ; Liguš, Ján (vedoucí práce) ; Noble, Ivana (oponent) ; Kaplánek, Michal (oponent)
1 Abstrakt Cílem předložené práce bylo z pohledu praktické teologie kompaktně zdokumentovat a zhodnotit teoretické, praktické a výzkumné aspekty katechetické práce s dospělými v CČSH od jejího vzniku (1920) až do současnosti (2018). V této práci jsme používali smíšenou metodu, tj. kombinaci kvalitativního a kvantitativního dotazování, podle dánského teologa Van der Vena. Konkrétně ve druhé kapitole převažovala metoda historicko-kritické analýzy pramenného materiálu, kdy byly analyzovány především všechny dostupné tištěné (knihy, skripta, časopisecké články, sborové dokumenty) a další prameny CČSH zabývající se katechezí dospělých v CČSH. Analýza pramenů byla kombinována s diskurzivní analýzou a diachronní metodou sledující proměny nebo vývoj jevů mezi jednotlivými obdobími. Ve třetí kapitole byla použita empiricko- explorativní metoda, pomocí které uskutečnili vlastní výzkum za pomoci autorkou navrženého dotazníkového šetření. Některá data byla doplněna autorizovanými rozhovory s pamětníky. Tato práce může nyní sloužit jako základní prakticko-teologická analýza pro rozvoj katecheze 2 dospělých v současné CČSH, konkrétně pro budoucí IX. řádný sněm CČSH (2024). Současně je tato práce příspěvkem k oblasti výzkumu, neboť otevírá řadu možností, jak se v této problematice (a nově vzniklým otázkám) dále věnovat v...
Potřeby učitelů na ZŠ v různých životních etapách jejich profesní dráhy
Hanušová, Veronika ; Hudcová, Eliška (vedoucí práce) ; Kaplánek, Michal (oponent)
HANUŠOVÁ, Veronika. Potřeby učitelů na ZŠ v různých životních etapách jejich profesní dráhy. Praha 2023. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta. Anotace Diplomová práce Potřeby učitelů na ZŠ v různých životních etapách jejich profesní dráhy se zabývá tématem lidských potřeb u učitelů na vybrané základní škole v Praze. Motivací pro diplomovou práci se stalo nejen mé působení na základní škole, kde se s učiteli setkávám již řadu let a vnímám jejich různé životní situace a změny, ale i studium předmětu hermeneutiky v rámci studia Komunitní krizové a pastorační práce - diakonika. Teoretická část práce se věnuje pojetí lidské potřeby, konkrétněji jsou zde specifikovány vyšší lidské potřeby, které vycházejí z teorie lidských potřeb Abrahama Harolda Maslowa. Je zde vymezena potřeba smyslu dle teorie Viktora Frankla a spirituální potřeby, které jsou představeny v náhledu různých autorů. Hlavním cílem diplomové práce bylo porozumět potřebám učitelů na základní škole v různých životních etapách jejich profesní dráhy a porovnat, jak se liší potřeby jednotlivých skupin učitelů nacházejících se v různých životních situacích. Proto jsou v teoretické části přiblíženy i životní etapy člověka, do kterých spadají dotazované skupiny respondentů. Dále je přiblížena profese učitele, její...
Církev umírající. Hledání interpretačního klíče k postavení křesťanství v postmoderní Evropě
Prokeš, Josef ; Petráček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bouma, David (oponent) ; Kaplánek, Michal (oponent)
Umírající církev, Josef Prokeš Anotace Hlavním předmětem této práce je hledání způsobu, jakým má žít církev v České republice, aby při tom naplňovala své poslání, kterým je vydávání svědectví evangeliu Ježíše Krista. Jako výchozí bod byl zvolen český teolog a františkán Zdeněk Bonaventura Bouše, zejména jeho myšlení o církvi. Jeho texty jsou čteny podle interpretačního klíče, jímž byl zvolen verš Janova evangelia, kde Ježíš prohlašuje, že je Cestou, Pravdou a Životem. V první kapitole se toto biblické místo (Jan 14,6) rozebírá a vztahuje na církev. Dostáváme tím charakteristiku církve, která je na cestě, snaží se o pravdivost a je plná skutečného života. Podle tohoto klíče se ve druhé kapitole čtou a interpretují Boušeho texty. Hlavní část práce tvoří kapitola třetí. Zde se tři rozměry církve (na cestě, snaží se o pravdivost a je plná života) konkrétně rozebírají vzhledem k situaci církve v České republice. Klíčová slova Církev, hledání cesty, pravdivost, život, forma života, forma církve, pastorace
Práce s mládeží v Českobratrské církvi evangelické
Férová, Zuzana ; Martinek, Michael (vedoucí práce) ; Kaplánek, Michal (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na skupinu mládeže v Českobratrské církvi evangelické a popisuje, jak se s mládeží pracuje. Text je rozdělen na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve vymezen pojem mládež jak z církevního a biblického hlediska, tak i z pohledu vývojové psychologie. Poté jsou popisována specifika práce s mládeží v křesťanském prostředí a následně tato specifika vztáhnuta na prostředí práce s mládeží v Českobratrské církvi evangelické. Kromě aktuálního pohledu na problematiku je popsán i historický vývoj v práci s mládeží. Poslední kapitola teoretické části se věnuje dalším aktivitám věnujícím se mládeži. V praktické části jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření, které probíhalo mezi faráři Českobratrské církve evangelické. Dotazník zkoumal, jak vypadá práce s mládeží na jednotlivých sborech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Náboženská výchova a předškolní vzdělávání: Možnosti spolupráce mezi českou křesťanskou rodinou a římskokatolickou církví v rámci náboženské výchovy dětí
Holečková, Lenka ; Svobodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Kaplánek, Michal (oponent)
Tématem práce je Náboženská výchova a předškolní vzdělávání. Podnázev práce je: Možnosti spolupráce mezi českou křesťanskou rodinou a římskokatolickou církví v rámci náboženské výchovy dětí. Cílovou skupinou práce jsou děti v předškolním věku. Jedním ze záměrů práce je jmenovat a popsat organizace, které se podílejí na rozvíjení náboženské výchovy předškolních dětí. Stejně tak je její snahou najít a popsat možné formy toho, jak může vzájemně spolupracovat rodina a římskokatolická církev v oblasti křesťanské výchovy těchto dětí. Zvláštní pozornost práce věnuje církevní mateřské škole (CMŠ) jako jedné z uváděných organizací, které přispívají k výchově dětí v křesťanském duchu. V práci je cíleně provedeno kvantitativní dotazníkové šetření, které zjišťuje zajímavé výsledky. Šetření se týká různých podmínek a aspektů spolupráce mezi rodiči dětí navštěvujících CMŠ a touto CMŠ. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Evangelizačně zaměřený prázdninový pobyt pro adolescenty
Špetová, Tereza ; Kaplánek, Michal (vedoucí práce) ; Heryán, Ladislav (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice evangelizace v prostředí mladých lidí. Autorka vymezuje základní pojmy a na základě církevních dokumentů stanovuje kritéria pro evangelizační aktivity zaměřené na mládež. Příkladem takové aktivity je evangelizačně zaměřený prázdninový pobyt ENTERcamp pro adolescenty, který pořádá katolická církev jako jednu z nabídek evangelizace mládeže. Cílem evangelizačního pobytu ENTERcamp je předávat hodnoty žitého evangelia tak, aby odpovídaly současným měnícím se touhám a potřebám mládeže. Cílovou skupinou, pro které je pobyt určen jsou mladí lidé ve věku 15-23 let. Tuto aktivitu autorka podrobuje pastorálně teologické analýze a doporučuje kroky ke zlepšení a prohloubení pobytu. Výsledky svého bádání a vyhodnocení nabízí autorka organizátorům pobytu a pastoračním pracovníkům, kteří se zabývají evangelizací mládeže a přípravě pobytu.
Podpora vzdělávání dětí z rozvojových zemí
Walterová, Nora ; Vorlová, Marie (vedoucí práce) ; Kaplánek, Michal (oponent)
Podpora vzdělávání dětí z rozvojových zemí Diplomová práce se zabývá současnými aktivitami rozvinutého světa zaměřenými na pomoc se zpřístupňováním a zkvalitňováním vzdělání v rozvojových zemích. Zabývá se důvody, proč jsou tyto aktivity potřebné a poukazuje na rizika nerovnovážného stavu mezi rozvinutým a rozvojovým světem. Za hlavní příčinu nedostatečného přístupu všech dětí ke vzdělání označuje práce přetrvávající chudobu rozvojových zemí. Práce představuje blíže východiska rozvojové pomoci a zabývá se tzv. Rozvojovými cíli tisíciletí, které v dnešní době reprezentují největší iniciativu OSN v oblasti rozvoje a potírání chudoby. Tato práce zdůrazňuje význam vzdělání jako zásadní faktor rozvoje jednotlivců i celých společností a shrnuje největší překážky, které dětem v rozvojovém světě brání v přístupu ke vzdělání. V závěrečné části se diplomová práce věnuje jedné z forem podpory vzdělávání - sponzorováním vzdělání chudých dětí z rozvojových států, které je v České republice zprostředkováváno jak projektem Adopce na dálku® Charity Česká republika, tak mnoha podobnými projekty různých dalších organizací. Práce hodnotí přínosy a riziky sponzorování vzdělání dětí a na základě americké výzkumné studie dlouhodobých dopadů sponzorování dětí, rozhovorů se sponzory a zástupci několika organizací, osobní...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.