| |
|
Jazyk moderní mongolské beletristiky na příkladu románu G. Ajúrdzany Šamanův příběh
Havláková, Jana ; Kapišovská, Veronika (vedoucí práce) ; Oberfalzerová, Alena (oponent)
Předmětem této diplomové práce je současný mongolský román od autora G. Ajúrdzany Šamanův příběh. Po stručném uvedení do kontextu moderní mongolské literatury a představení autora, se v první kapitole věnuji tomu, jakým způsobem autor v tématem burjatského šamanismu. Na základě komparace přeložených úryvků se sekundár odbornou literaturou se snažím dopátrat toho, do jaké míry autor vycházel z názvem rozbor románu mapuji autorův styl. Charakterizuji román po strukturní stránce, objasňuji, v čem spočívá dynamika románu, také se věnuji Ajúrdzanově způsobu vyprávění, žánrům, které používá, intertextualitě a jeho autorské poezii příloze předkládám originál i překlad korespondenčního rozhovoru autorem a převyprávění většiny legend, které se v
|
|
Vybrané aspekty mongolské tradiční lidové hudby a jejich přesah do současné městské hudby
Hes, Jiří ; Oberfalzerová, Alena (vedoucí práce) ; Kapišovská, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tradiční mongolskou lidovou hudbou a jejím porovnání s moderní mongolskou hudbou na základě žánrových charakteristik a písňových textů. První ze dvou hlavních kapitol obsahuje popis jednotlivých hudebních forem, používaných hudebních nástrojů a kulturního rámce tradiční mongolské lidové hudby. Podává tak stručný ucelený přehled tradiční lidové hudební tvorby na území Mongolska. Druhá hlavní kapitola se soustředí na samotné porovnání tradiční a moderní mongolské hudby. Obsahuje stručný úvod do problematiky současné hudební tvorby v Mongolsku, dále příklady a interpretace pěti lidových a čtyř moderních písňových textů.
|
|
Obraz mongolského venkova na příkladě kulturně specifických výrazů v románě C'. Lodojdamby Tungalag tamir
Makúch, Branislav ; Kapišovská, Veronika (vedoucí práce) ; Oberfalzerová, Alena (oponent)
Tato práce se zabývá užitím tzv. "kulturně specifick-ých výrazů" v románě Tungalag Tamír (Průzračný Tamír) spisovatele C'adraabalyna Lodoidamby. "Kulturně specifické výrazy" jsou takové části řeči, které jsou srozumitelné výlučně pro danou kulturu. Těsně souvisejí s životem a myšlením příslušníků oné kultury a vycházejí z jejích charakteristik. Tyto výrazy vlastně označují jisté pojmy, jisté myšlenkové obrazy, které - pokud jsou správně dešifrovány - mohou nám pomoci proniknout hlouběji do dané kultury a lépe ji pochopit. V této práci se budu především zamýšlet nad mírou přeložitelnosti těchto výrazů skrze interpretaci každého daného výrazu. Vývody, které z takového zkoumání povedou, by měly být v budoucnu dobře využitelné k překladové praxi, a tím by měly pomoci ke správnějšímu zprostředkování mongolské kultury českým čtenářům. Při své metodologii jsem se nechal inspirovat knihou PhDr. Aleny Oberfalzerové: Metaphors and Nomads. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Současná populární hudba v Ulánbátaru
Gerneš, Petr ; Kapišovská, Veronika (vedoucí práce) ; Zikmundová, Veronika (oponent)
SOUČASNÁ POPULÁRNÍ HUDBA V ULÁNBÁTARU Práce popisuje současnou hubební scénu Ulánbátaru se zohledněním sociokulturního kontextu, Všímá si jak "předmoderní" (tradiční) vrstvy, vlivu rusko-sovětské populární hudby a vlivu anglo-americké populární hudby. Student nejprve definuje pojem populární hudby v mongolském prostředí, poté na základě dostupné literatury, internetových zdrojů a terénního výzkumu definuje a popíše jednotlivé žánry populární hudby. Zaměří se na sociokultuní aspekty hudební scény (produkce, distribuce, vizuální stránka. politická role hudby, subkultury, vztah státních institucí k hudbě) V rozhovorech s hudebníky se zaměří na reflexi vývoje posledních dekád, domácí a zahraniční inspirace, vnímání role hudebníka, technickou stránku apod.. Klíčová slova Ulánbátar pop Čingischán Chonch The HU
|
|
Ambiguity and Abstraction in Mongolian Riddles: An Ethnolinguistic Analysis
Mikos, Rachel ; Kapišovská, Veronika (vedoucí práce) ; Birtalan, Ágnes (oponent) ; Even, Marie-Dominique (oponent)
Cílem této disertační práce je etnolingvistická analýza dvou korpusů mongolských hádanek (Lovor a Ölziikhutag 1990 a Ölziikhutag 2013). Práce obsahuje přes sto hádanek opatřených překladem a morfematickými glosami. Hádanky jsou dále podrobeny analýze na úrovni fonetické, kdy jsou popsány specifické zvukové vzorce a aliterace, a lexikálně sémantické. Komplexní analýza ve spojení s poznatky získanými během terénního výzkumu tak umožňuje popsat specifický jazyk hádanek vyznačující častým výskytem výpůjček, sémanticky a foneticky ,,porušených" slov, ideofonů, metafor a specifických kulturních výrazů. Jazyk mongolských hádanek také často obratně využívá zjevné abstrakce, narážek a lexikální a morfologické nejednoznačnosti, mimo jiné k usnadnění konceptuálního mapování (conceptual mapping) a kognitivní integrace (cognitive blending). Jazyková analýza následně umožňuje popsat různé aspekty obrazu světa mongolských kočovníků, jenž je v hádankách ukryt, včetně charakteristického propojení "posvátna a profánna", a vazbu hádanek na mytologii a náboženské představy.
|
|
Jazyk moderní mongolské beletristiky na příkladu románu G. Ajúrdzany Šamanův příběh
Havláková, Jana ; Kapišovská, Veronika (vedoucí práce) ; Oberfalzerová, Alena (oponent)
Předmětem této diplomové práce je současný mongolský román od autora G. Ajúrdzany Šamanův příběh. Po stručném uvedení do kontextu moderní mongolské literatury a představení autora, se v první kapitole věnuji tomu, jakým způsobem autor v tématem burjatského šamanismu. Na základě komparace přeložených úryvků se sekundár odbornou literaturou se snažím dopátrat toho, do jaké míry autor vycházel z názvem rozbor románu mapuji autorův styl. Charakterizuji román po strukturní stránce, objasňuji, v čem spočívá dynamika románu, také se věnuji Ajúrdzanově způsobu vyprávění, žánrům, které používá, intertextualitě a jeho autorské poezii příloze předkládám originál i překlad korespondenčního rozhovoru autorem a převyprávění většiny legend, které se v
|
|
Mongolská tradiční a současná svatba
Čelikovská, Anna ; Oberfalzerová, Alena (vedoucí práce) ; Kapišovská, Veronika (oponent)
Mongolská tradiční a moderní svatba Bakalářská práce se zabývá tradiční a moderní svatbou v Mongolsku, popisuje svatební tradice a zahrnuje současné společenské problémy vycházející z nekonvenčních partnerství. Z velké části se opírá o výpovědi informantů a je doplněna obrazovou přílohou. Součástí je ústní lidová slovesnost doprovázející svatební obřady. Cílem je analýza svatebních zvyků Chalchských Mongolů a jejich postupné proměny. Klíčová slova: Mongolsko, svatba, obřad, slavnost, tradice, zvyk, venkov, Ulánbátar, píseň, verš
|
|
Kontinuita náboženských tradic u mongolských migrantů v České Republice
Dashbayar, Narantuya ; Zikmundová, Veronika (vedoucí práce) ; Kapišovská, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou Mongolů žijících trvale na území České republiky a kontinuitou jejich tradic. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a výzkumné. Teoretická část práce reflektuje poznatky z odborné literatury týkající se kulturních tradic Mongolů, a slavení jejich národních svátků Cagán Sar a Nádam. Mimo jiné je zde věnována pozornost obřadu stříhání vlasů, který je pro Mongoly typický. V poslední řadě se tato část práce zabývá Mongoly žijícími v České republice. Výzkumná část práce zjišťuje, do jaké míry jsou mongolské tradice přeneseny a udržovány v českém prostředí. K získání těchto dat byla využito jednak kvantitativního zkoumání formou dotazníkového šetření, a mimo to také formou rozhovorů s vybranými obyvateli Ulánbátaru, mongolského venkova, a vybraných respondentů z řad Mongolů žijících trvale na území České republiky. Klíčová slova: Mongolsko, kultura, tradice, obřad, svátek
|
| |