|
Současná britská dramatika reflektující klimatické změny
Holá, Kateřina ; JOBERTOVÁ, Daniela (vedoucí práce) ; KYSELOVÁ, Eva (oponent)
Tato magisterská diplomová práce se zabývá jedním z trendů současné britské dramatiky – tzv. „climate change plays“ neboli dramatikou reflektující klimatické změny.
V první části této práce se snažím stručně představit vývoj a kontext klimatické debaty od 70. let 20. století po současnost a pronikání problémů životního prostředí do různých uměleckých odvětví, především však anglofonní literatury. Další část se zabývá divadelní odpovědí a stručnou charakteristikou dramatiky, která v anglofonních zemích na toto téma během posledních 15 let vznikla. Jádrem této práce je rozbor čtyř her uvedených na předních britských jevištích poprvé mezi lety 2009 – 2011: The Contingency Plan Steva Waterse, Kacířka Richarda Beana, Zemětřesení v Londýně Mikea Bartletta a Plíce Duncana Macmillana. Rozbor se soustředí především na to, jakým způsobem autoři pracují s klimatickými změnami, na jejich podobná ideologická východiska a motivicko-tematické linie.
V poslední kapitole se tato práce snaží tento společenský fenomén zhodnotit a zamyslet se nad problémy, které s sebou reflexe komplexního vědeckého problému, jakým měnící se klima bezesporu je, přináší.
|
|
Charakteristika režijního stylu Davida Drábka na příkladech jeho tří shakespearovských inscenací
Šafářová, Tereza ; SCHLEGELOVÁ, Martina (vedoucí práce) ; KYSELOVÁ, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá charakterizací některých výrazných rysů režijního stylu českého dramatika, dramaturga a režiséra Davida Drábka. Děje se tak na příkladech jeho tří shakespearovských inscenací Macbeth, Richard III. a Romeo a Julie, které režíroval v hradeckém Klicperově divadle – poslední dvě již na postu uměleckého šéfa souboru. Úvodní část práce obsahuje stručnou biografii tohoto tvůrce a jeho zasazení do kontextu českého divadla, a to jak z hlediska jeho dramat, tak režií. Následuje analýza a interpretace jednotlivých složek oněch tří inscenací. Závěrečnou část práce tvoří shrnutí signifikantních rysů těchto Drábkových režií a resumé celého textu. Na konci práce se nacházejí dvě přílohy, z nichž jedna obsahuje soupis všech inscenací, které Drábek zrežíroval v Klicperově divadle, a druhou tvoří vybrané fotografie ze tří analyzovaných inscenací.
|
|
Od zábavy k tragédii: proměny dramatického proverbu Alfreda de Musseta
Kosáková, Tereza ; JOBERTOVÁ, Daniela (vedoucí práce) ; KYSELOVÁ, Eva (oponent)
Bakalářská práce s názvem Od zábavy k tragédii: proměny dramatického proverbu Alfreda de Musset sleduje tvůrčí linii dramatických proverbů Alfreda de Musset a zařazuje ji nejen do umělecké a společensko-politické situace autorovy doby, ale také do širšího kontextu vývoje žánru, který má svůj počátek v salónních improvizacích sedmnáctého století. Na pozadí tradice tohoto žánru poté autorka diplomové práce blíže analyzuje Mussetovu dramatickou tvorbu a vyděluje z ní hru S láskou nejsou žádné žerty, jež nese současně znaky náležitostí žánru proverbu i tehdejších romantických tendencí. Propojením induktivní metody a vlastní interpretace hry poté pojmenovává hlavní témata a kvality hry a její scénický potenciál dokazuje také tuzemským inscenačním i překladatelským zájmem. Závěrem nabízí další možnost zkoumání dramatického proverbu, který pronikal i do dalších evropských kultur.
|
| |
|
Vývoj slovenskej činohry v 20.-70.rokoch 20.storočia a jej dialóg s českým divadlom
Kyselová, Eva ; ETLÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; CÍSAŘ, Jan (oponent)
Predkladaná dizertačná práca sa zaoberá vývojom slovenského činoherného divadla z hľadiska vzťahu k českému divadlu v období 1920-1970, teda v časovom rozhraní približne šesťdesiatich rokov 20.storočia. Cieľom práce je preskúmať, do akej miery mohlo mať a malo české divadlo vplyv na formovanie slovenskej divadelnej kultúry (s dôrazom na činohernú réžiu) v spoločnom štátnom útvare a to s ohľadom na ojedinelú príbuznosť oboch národov a kultúr. Práca je rozdelená na dve časti. Prvá sa venuje zvolenej metodológii, predstaví koncept literárnej komparatistiky a možnosti aplikácie na teatrologický výskum, vykladá základné termíny komparatistiky, súvislosti vzniku českého a slovenského národa v kontexte idey národného divadla a stanovuje vlastnú periodizáciu. V druhej časti sa komparatívna analýza aplikuje na konkrétnom pramennom historickom materiáli, analyzuje jednotlivé periódy na príkladoch divadelnej tvorby slovenských režisérskych osobností v daných historicko-politických kontextoch a konfrontuje ich so stavom českého divadla. V tomto priestore sa uplatňujú nástroje komparatívnej analýzy ? typologické súvislosti alebo geneticko-kontaktové vzťahy dvoch divadelných kultúr Východiskovou hypotézou práce je zdôrazniť, že napriek spoločnému historickému a politickému kontextu a výraznej jazykovej a kultúrnej príbuznosti, sa od roku 1920 vyvíjajú paralelne dve individuálne divadelné kultúry, ktoré spolu vedú kontinuálny tvorivý ale meniaci sa dialóg.
|
|
Proměny Faidřina vyznání lásky
Křápková, Lucie ; KYSELOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; JOBERTOVÁ, Daniela (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá proměnami dramatického ztvárnění mýtu o Faidře z hlediska jejího vyznání lásky. Porovnává čtyři dramatické texty: zpracování řeckého dramatika Euripida ve hře Hippolytos, římského dramatika L. A. Senecy ve hře Faidra, Jeana Racina ve hře Faidra a Sarah Kane ve hře Faidřina láska. V rámci jednotlivých děl zkoumá proměny vztahů a motivů hlavních postav promítnutých do Faidřina vyznání. Práce neodhlíží od hlavních charakteristických znaků rukopisu těchto čtyř dramatiků ani společenského kontextu vzniku děl, největší pozornost však věnuje analýze samotných dramatických textů.
|
|
Vývoj ekonomických a autorskoprávních podmínek dramatické tvorby ve viktoriánském Londýně
Veselá, Zuzana ; SVOBODOVÁ, Doubravka (vedoucí práce) ; KYSELOVÁ, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce mapuje ekonomické a legislativní podmínky dramatiků ve viktoriánském Londýně, tedy mezi lety 1837 a 1901. Práce se zaměřuje na vývoj a změny ve výši a formě odměňování dramatiků v divadlech West Endu i East Endu a postupný rozvoj zejména autorskoprávní ochrany ve Velké Británii. Práce dále popisuje fungování a rozsah cenzury, stejně jako možnost dramatiků své hry knižně publikovat. Práce je strukturovaná do tří částí, z nichž první se zabývá především ekonomickými otázkami, druhá právní problematikou s důrazem na copyright a cenzuru a třetí je případovou studií dramatika Oscara Wilda, na jehož příkladu ukazuji principy popsané v prvních dvou částech a postupné změny ve společenském statutu této profese. Cílem této práce je poskytnout čtenáři stručný náhled do fungování divadelní scény viktoriánského Londýna z pohledu dramatika.
|
|
Čekání na Godota s Kočkou na kolejích (formální a tematické přesahy hry Samuela Becketta ve hře Josefa Topola)
Kykalová, Kateřina ; KYSELOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; MUSILOVÁ, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá formální a tematické přesahy hry Čekání na Godota Samuela Becketta ve hře Kočka na kolejích Josefa Topola. Skrze komparaci obou textů nachází podobnosti i odlišnosti v jejich žánrech, kompozici, dialogu, jazyce, časoprostoru, rozvržení a charakteristice postav, tématu i jednotlivých motivech. Výchozím podnětem k jejímu vzniku bylo nalezení shodné základní situace čekání v obou hrách a tématu vykořeněnosti lidské existence, jež promlouvá ústy obou ústředních dvojic, které se vždy doplňují svými protikladnými povahami. Postupně ovšem nachází i zásadní odlišnost textů, a sice v umístění dramatického konfliktu, který v Kočce na kolejích rozděluje Évi a Vénu, zatímco v Čekání na Godota stojí mezi dvěma tuláky a bezútěšným lidským údělem.
|
|
Hra Franka Wedekinda"Probuzení jara" na českých jevištích
Macáková, Karolína ; AUGUSTOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; KYSELOVÁ, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou německého dramatika Franka Wedekinda, především jeho v pořadí druhou hrou Frühlings Erwachen (Probuzení jara). Provádí stručný exkurz do historie inscenování hry na českých jevištích. Na základě zapůjčených záznamů a dobových kritik podrobněji analyzuje dvě poslední české inscenace - inscenaci divadla Disk z roku 2007 a inscenaci Komorní scény Aréna z roku 2008.
Bakalářská práce zmiňuje také historický kontext tvorby autora a témata obsažená v jeho ostatních hrách - Lulu (Lulu), Die junge Welt (Mladý svět) a Franziska (Franziska). Snaží se nalézt témata charakteristická pro autora a zabývat se jejich aktuálností či inscenačními možnostmi v současném divadle.
|