Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Třídění fyzikálních úloh podle poznávacích operací a jejich využití ve výuce
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hejnová, Eva (oponent)
Tato rigorózní práce je rozšířením diplomové práce s názvem Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací. Rigorózní práce je zaměřena především na fyzikální úlohy, které jsou dostupné ve Sbírce řešených úloh (http://reseneulohy.cz). Hlavním cílem této práce je roztřídit jednotlivé úlohy této sbírky z hlediska poznávacích operací. Provedenou analýzou bylo zjištěno, že se zde s největší četností vyskytují úlohy rutinní, úlohy na dedukci a úlohy na syntézu. Naopak úlohy na třídění, na abstrakci, zobecňování a na konkretizaci se ve Sbírce řešených úloh téměř nevyskytují, a proto by dle našeho doporučení mohla být tato sbírka v budoucnu o tyto úlohy doplněna. Úlohy byly roztříděny na základě taxonomie Dany Tollingerové do sedmnácti kategorií. Pro tvůrce sbírky je hlavním přínosem této práce návod k zařazování nově vytvořených úloh do adekvátní kategorie poznávacích operací. Tento manuál kromě jiného obsahuje charakteristiku poznávacích operací a k nim ukázky konkrétních fyzikálních úloh s komentářem. Dalším cílem bylo vytvořit zadání čtyř písemných prací z fyziky (témata elektrostatika a elektrický proud) s důrazem na různé typy úloh z hlediska poznávacích operací. Klíčová slova: fyzikální úloha, poznávací operace, taxonomie D. Tollingerové, Sbírka řešených úloh z fyziky
Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá učebními úlohami z fyziky, které pomáhají při rozvoji různých poznávacích operací. Pro tento účel byla použita především taxonomie učebních úloh D. Tollingerové a Bloomova taxonomie poznávacích cílů. V rámci práce byl vypracován materiál, který obsahuje charakteristiku vybraných jedenácti poznávacích operací (indukce, dedukce, transformace, dokazování, abstrakce aj.) a ke každé z nich dvě typické učební úlohy. Zmíněný materiál byl vytvořen s cílem ozřejmit, jak rozpoznat, případně i vytvořit další úlohy zaměřené na vybrané poznávací operace. Tento proces může kromě jiného pomoci při formulaci, plnění a kontrole stanovených výukových cílů, motivaci a aktivizaci činnosti žáků a k rozvoji klíčových kompetencí. Klíčová slova: učební úloha, fyzikální úloha, kognitivní operace, poznávací proces, taxonomie D. Tollingerové
Basic Mathematical Methods in Physics - Solved Problems
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Houfková, Jitka (oponent)
Táto bakalárska práca je zameraná na vytvorenie súboru fyzikálnych úloh so štruktúrovaným riešením do kapitoly Matematické doplňky v elektronické sbírce řešených úloh z fyziky. Po preštudovaní existujúcich zbierok a učebníc používaných na stredných školách bolo zistené, že sa väčšina z nich nevenuje matematickému aparátu, ktorý je potrebný pri štúdiu fyziky v prvom semestri na vysokej škole. Toto bolo primárnou príčinou vytvorenia šestnástich úloh využívajúcich základné matematické metódy vo fyzike, predovšetkým základy diferenciálneho a integrálneho počtu. Komentované postupy riešenia úloh boli vytvorené za účelom oboznámenia riešiteľa so základným matematickým aparátom potrebným pri štúdiu fyziky na vysokej škole. Mali by priniesť študentovi sľubné výsledky pri samoštúdiu a viesť ho k aktívnemu riešeniu úloh.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.