|
Analýza účinku dusítek na barvu pozounu a trubky
Košař, Vojtěch ; Mojdl, Edgar (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou účinku dusítek na barvu pozounu a trubky, konkrétně jejich vlivem na frekvenční spektrum, úroveň jednotlivých harmonických složek, výskyt formantů a vyzařovací směrovost jednotlivých tónů zahraných v různých dynamikách těchto nástrojů. V práci se zaměříme také na teoretickou část o trombonu a trubce, jejich stručnou historii, řazení mezi jinými nástroji, části, ze kterých se skládají a barvu zvuku. Dále se teoretická část zabývá popisem matematických funkcí, jako je FFT nebo LPC analýza, které byly naimplementovány v prostředí MATLAB při vytváření grafických závislostí pro toto téma.
|
|
Analýza spektra různých typů saxofonů
Greiplová, Barbora ; Mojdl, Edgar (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá zvukem tří typů saxofonů Yamaha, konkrétně soprán, alt a tenor saxofonu. Uvádí základní parametry nástroje, jak tvoří tón a čím je typický. Zaměřuje se na charakteristiky v jeho tónu pomocí spektrální analýzy, LPC analýzy a směrových charakteristik. Práce se zaměřuje na společné vlastnosti saxofonů jako nástroje, hledá také odlišnosti mezi zvolenými typy saxofonů i mezi jednotlivými tóny. Výsledky jsou porovnány v grafech, tabulkách i slovním hodnocením.
|
| |
|
Analýza časově proměnného spektra klavírů
Smělý, Pavel ; Rajmic, Pavel (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce se zaměřuje na problematiku analýzy časově proměnného spektra klavírů. Počátek práce pojednává o postupném vývoji klavíru se zaměřením na zvukovou barvu a konstrukci a podrobně rozebírá jednotlivé jeho části a jejich vliv na zvukové spektrum. Teoretická část se také zaměřuje na problematiku harmonické analýzy jak v hudebním pojetí zvukové barvy, tak využitím matematických metod zpracování signálů, které tuto analýzu umožňují. Další část se zabývá již praktickými úkoly práce jako je popis aplikace a funkcí vytvořených v prostředí MATLAB pro zkoumání časově proměnného spektra tónů, popisem metody a postupu snímání a měření tří koncertních klavírů. Práce také rozebírá, na praktických ukázkách dokládá a mezi měřenými klavíry porovnává nejdůležitější akustické jevy, které v nástroji při tvorbě tónů vznikají, popisuje zvukovou barvu jednotlivých nástrojů a udává doporučení.
|
|
Analýza spektra a směrovosti xylofonu, vibrafonu a zvonkohry
Hoffman, Pavel ; Indrák, Michal (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá analýzou spektra a směrovou charakteristikou idiofonních nástrojů, xylofonu, vibrafonu a zvonkohry. Při analýze spektra jsou rozebrány různé detaily, které by mohly mít vliv na spektrum daného nástroje, především na jeho inharmonicitu, tedy vliv tvrdosti paličky, dynamiky a místa udeření paličky do bloku (kamene, destičky). Zkoumá změny v pásmech harmonické řady a formantových oblastí nástrojů. Dále práce popisuje paličky, nástroje samotné, teoretický základ a jakým způsobem byly pořizovány a zpracovávány vzorky tónů.
|
|
Analýza akustických vlastností inovovaných materiálů na bázi dřeva
Svojanovský, Jan ; Nop, Patrik (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Obsahem práce je zkoumání inovačních materiálů na bázi dřeva z akustického hle-diska, tedy vliv vnitřní struktury daného dřevěného materiálu na veličiny jako rychlost šíření zvuku, jeho akustický odpor nebo na jeho akustickou konstantu. Cílem bylo posoudit vzorky, každý vyroben a zpracován jiným způsobem. Byly změ-řeny hmotnosti a rozměry vzorků. Pomocí ultrasonic timeru byly změřeny časy zvukových impulzů procházejících všemi vzorky ve všech jejich osách, aby byl pozorovatelný vliv vlá-ken na rychlost zvuku v materiálu. Dále se určily ostatní veličiny popisující akustiku mate-riálu. Všechno měření probíhalo za pokojových podmínek (pokojové vlhkosti), šest náhod-ných vzorků bylo přeměřeno po dvou týdnech umístěných v klimatizaci s výrazně menší vlhkostí vzduchu. V závěru byly všechny vzorky porovnány jak mezi sebou, tak i s materiály běžně po-užívanými na výrobu hudebních nástrojů nebo akustických prvků. Ke každému vzorku bylo připsáno případné využití v hudebním odvětví.
|
|
Inovace oscilátorů u mechanicko-elektrických klávesových nástrojů
Prokop, Šimon ; Buzzi, Mario (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá inovacemi oscilátorů mechanicko-elektrických klávesových nástrojů, především pak z perspektivy inovací frekvenčního spektra. Na základně originálních oscilátorů z nástroje Rhodes Mk 7 byly vytvořeny inovované virtuální modely těchto oscilátorů v programu SolidWorks, které následně prošly analýzou v programu Ansys. Následně byly tyto sestavy fyzicky vyrobeny a otestovány. Při výsledném vyhodnocení byla spektra signálů inovovaných sestav porovnána s originálním tónem a analyzovanými daty. Práce se též věnuje v teoretické části základním metodám zpracování signálu a popisuje metody vyhodnocení zvukového vjemu pomocí psychologické akustiky.
|
|
Analýza a srovnání spekter u různých modelů klavírů
Peloušek, Tomáš ; Přikryl, Lubor (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Práce se zaměřuje na problematiku analýzy časově proměnného spektra klavíru. V úvodu pojednává o postupném vývoji klavíru se zaměřením na konstrukci a zvukovou barvu a podrobně rozebírá vliv jednotlivých částí nástroje na zvukovou barvu. Následující část se zaměřuje zejména na téma spektrální analýzy v hudebním pojetí zvukové barvy. V další části je popsán průběh měření konkrétních hudebních nástrojů u výrobce v bezodrazové komoře. Následují použité metody a výpočty a v závěru práce komentuje výsledky analýzy souboru získaných vzorků.
|
| |
|
Návrh a konstrukce MIDI převodníku pro snímače strun
Korytář, Matěj ; Přikryl, Lubor (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce se zaměřuje na problematiku návrhu a konstrukce MIDI převodníku pro hudební nástroj cimbál. Je zde stručně popsán akustický hudební nástroj z hlediska vzniku tónu a konstrukce. Dále jsou rozvedeny možnosti snímání strun, popřípadě jiné způsoby snímání hry. V následující kapitole je popsán MIDI protokol z hlediska historie, rozhraní a typů vysílaných zpráv. Jsou zde také uvedeny požadavky na čip, použitý pro převodník a způsob jeho připojení. Dále je popsán princip převodu signálu ze snímačů a následné zakódování do protokolu MIDI včetně použitého programu s detailním popisem. Na závěr je prodiskutováno několik budoucích rozšíření.
|