Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pink Floyd a český kulturní kontext
JIRÁNKOVÁ, Lucie
Cílem této bakalářské práce je analýza recepce a rezonance britské artrockové skupiny Pink Floyd v českém kulturním prostředí druhé poloviny 20. století s důrazem na období působení komunistického režimu v Československu. Nejprve je popsán hudebně-kulturní diskurz zahraniční i české hudební scény. Následující část představuje samotnou skupinu Pink Floyd. Dále se práce věnuje recepci skupiny v českém tisku 70. a 80. let. Následuje analýza vlivu Pink Floyd na českou hudební tvorbu. Pozornost je věnována také textům kapely a jejich komparaci s českými překlady, parafrázemi a coververzemi.
Production and perception aspects of weak form words in Czech-accented English
Kalvodová, Lenka ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
lářská práce popisuje tendence v produkci a percepci slabých forem gramatických českých mluvčích angličtiny na pokročilé úrovni. Teoretická část práce se věnuje srovnání řečového rytmu angličtiny a češtiny. Dále popisuje větný přízvuk v angličtině, vč. role změn na synsémantikách. Porovnává produkci a percepci angličtiny u rodilých a nerodilých mluvčích a systematicky popisuje slabé formy synsémantik. Nakonec práce zdůrazňuje potřebu rozvoje percepčních i produkčních dovedností v oblasti slabých fo synsémantik u nerodilých mluvčích angličtiny. První sekce praktické části s pomocí analýzy nahrávek pokročilých českých mluvčích angličtiny podává přehled oblastí, ve kterých se produkce slabých forem synsémantik českými mluvčími liší od produkce rodilých mluvčích. Je potvrzena hypotéza, že čím silnější český přízvuk v angličtině mluvčí má, tím méně slabých nimi souvisejících procesů v souvislé řeči používá. Druhá sekce praktické části je založená na dvou percepčních testech, v nichž posluchači posuzují míru subjektivního porozumění ("comprehensibility") a v druhém míru cizího přízvuku ("accentedness"). Výsledky potvrzují výskyt tendencí i v percepci slabých forem a dalších procesů v souvislé řeči. Míra subjektivního porozumění promluvám anglické souvislé řeči se českým posluchačům posuzuje obtížněji než míra...
The development of L2 inflectional morphology and cross-language interference effects
Jiránková, Lucie ; Cilibrasi, Luca (vedoucí práce) ; Guasti, Maria Teresa (oponent) ; Luef, Eva Maria (oponent)
Předkládaná disertační práce zkoumá vývoj produkce a percepce flektivní morfologie u studentů angličtiny jako druhého jazyka a roli mateřského jazyka na tento vývoj. Data analyzovaná v této práci pocházejí ze tří psycholingvistických experimentů, které zkoumají produkci a porozumění anglickým neslovům (zkoumají tedy sublexikon, bez aktivace slovního významu). První experiment se zaměřuje na vnímání flektivních morfémů v anglických neslovech u studentů angličtiny na úrovních A0 až C1. Analýza reakčních časů ukázala, že studenti angličtiny se zdají být (podobně jako rodilí mluvčí (např. Post et al., 2008)) citliví na přítomnost morfosyntaktických informací na sublexické úrovni, a pravděpodobně během percepce rozkládají flektivní formy slov na kmeny a přípony a zároveň provádějí implicitní fonetickou analýzu kmene. Podobné reakce na všech úrovních naznačují, že studenti angličtiny mohou být ovlivněni svým mateřským jazykem: čeština je morfologicky mnohem bohatší než angličtina a čeští mluvčí tak mohou být obecně citlivější na morfologickou analýzu slov. Druhý experiment zkoumá produkci flektivních forem, konkrétně forem minulého času, u studentů angličtiny na úrovních A1 až C1 (a u kontrolní skupiny rodilých mluvčí angličtiny) pomocí elicitace. Analýza vyprodukovaných forem slov ukázala, že studenti...
Grading in English lessons at secondary schools
Dodecká, Ivana ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
Cieľom práce bolo zistiť, akým spôsobom učitelia angličtiny na stredných školách klasifikujú prácu svojich žiakov a určiť, do akej miery učitelia postupujú systematicky a aké sú v týchto systémoch slabé miesta. Na zber dát bol použitý dotazník rozoslaný na rôzne typy stredných škôl (gymnáziá, SOŠ, SOU). U respondentov sa zisťoval predovšetkým spôsob hodnotenia, tj. napr. aké kritéria pri hodnotení používajú, čo hodnotia, akými princípmi sa riadia, či majú na školách smernice známkovania a do akej miery sú záväzné, ako boli v tomto ohľade inštruovaní pri štúdiu na vysokej škole a pod. Výsledky výskumu poukázali na nesystémovosť klasifikácie na hodinách angličtiny, čo môže mať za následok nevyváženosť v hodnotení žiakov naprieč systémom stredných škôl. Táto práca sa preto v závere venuje prípadnej náprave a navrhuje možné zlepšenia. Klíčová slova: známkování, hodnocení, klasifikace, dovednosti anglického jazyka, střední školy, učitelé angličtiny
English gerund with temporal prepositions
Afanaseva, Margarita ; Šaldová, Pavlína (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
Tématem této bakalářské práce jsou různé formy realizace příslovečných určení, jeden typ časových příslovečných určení, vyjádřený jednoduchou časovou předložkou a Práce přistupuje k realizačním formám finitním a nefinitním na základě elementů a gramatických významů, přítomných v těchto větách. realizace, která je předmětem této práce, odlišná od obdobných nefinitních příslovečných určení tím, že ve funkci subordinátoru vystupuje jednoduchá časová předložka, která obvykle vyžaduje větu jako takovou nemůže. Teoretická část práce se věnuje popisu větných a polovětných forem realizace uje informace dostupné v gramatikách a podrobně popisuje jak formy realizace zvlášť, tak v porovnání, čímž zdůrazňuje jejich podobnost nebo rozlišnost. V teoretické části jsou popsané důvody pro použití finitních a nefinitních forem realizace, funkce a příslovečných určení, sémantické vztahy mezi klauzí, subordinátory, podmět (konatel děje) nefinitních forem, status každé formy realizace v gramatikách, a postavení ve větě. Hlavní část práce je věnována ý 100 autentických příkladů cílem zjištění specifik dalšími realizačními formami Součástí výzkumu byl předložek, které v této konstrukci lze použ , že tato forma má určit ř mediální postavení, syntaktické prostředí , i když muže být srovnána s jinými nefinitními formy a že v...
Lexical Variety in Oral Production of L2 Learners of English as a Factor in Determining Language Proficiency
Škutová, Zuzana ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
Lexikální rozmanitost je termín popisující rozsah užité slovní zásoby v textu. Jedná se o podkategorii jazykové komplexity, která je jedním ze tří základních komponentů teorie označované CAF, která zahrnuje komplexnost (complexity), přesnost (accuracy) a plynulost (fluency). Tyto termíny jsou v lingvistickém výzkumu používány k popisu jazykové úrovně rodilých (L1) mluvčích a jsou také součástí např. rámce CEFR, jenž klasifikuje nerodilé (L2) mluvčí do kategorií na základě souhrnných jazykových dovedností. Většina zkoumání v oblasti lexikální rozmanitosti se i dnes soustřeďuje na jazyk psaný a analýza mluveného projevu bývá opomíjena, jelikož je třeba promluvy transkribovat a získaná data vytřídit. Východiskem může být použití již zkompilovaného korpusu a tato možnost byla také využita k získání dat pro tuto práci. Jedná se o subkorpus LINDSEI_CZ, jenž zaznamenává transkripce českých L2 mluvčích angličtiny, kteří byli zařazeni do jazykových úrovní B2 až C2 dle rámce CEFR. Cílem této práce bylo zjistit, zda lze v projevu mluvčích na úrovni B2 a C1 v daném korpusu pozorovat signifikantní rozdíl v lexikální rozmanitosti. Bylo zkoumáno všech dvanáct mluvčích na úrovni B2 a k nim bylo náhodným výběrem přiřazeno dvanáct mluvčích C1. Pro porovnání jejich jazykové rozmanitosti byly použity dva indexy a to...
Mentoring in the EFL Practicum
Jedličková, Kamila ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
Klíčová slova: Pedagogická praxe, fakultní učitelé, mentoring, kvalitativní výzkum, několikanásobná případová studie Abstrakt Pedagogické praxe jsou nedílnou součástí profesní přípravy učitelů a klíčovou roli v nich sehrávají cviční učitelé - mentoři. Tato diplomová práce si klade za cíl zjistit jejich vnímání průběhu praxí, hodnocení vlastního stupně připravenosti a přístup k úkolům, které role cvičného učitele zahrnuje. Teoretická část zpracovává na základě sekundární literatury role mentora, typy mentoringu, konkrétní úlohy mentorů a v neposlední řadě i jejich motivaci. Dále pojednává o vybraných oblastech pedagogických praxí, konkrétně o zpětné vazbě a sebereflexi, násleších, připravenosti mentorů pro jejich roli a délce praxí. Empirická část práce představuje výsledky kvalitativního výzkumu, který má formu několikanásobné případové studie. Celkem bylo provedeno pět případových studií a data byla zpracována pomocí kódování. Hlavní výzkumná zjištění poukazují na vysokou motivaci a přátelský přístup mentorů ke studentům, ale také na to, že mentorům zcela chybí teoretická průprava pro jejich roli ve vzdělávání budoucích učitelů, což ovšem sami nevnímají jako nedostatek. Práce dále konfrontuje výzkumná zjištění s teoretickými koncepty prezentovanými v první části práce a popisuje jejich možné využití v...
Materials Development for Language Teaching using CLIL
Vozabulová, Diana ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
Přestože se CLIL, termín označující integraci výuky jazyka a klasických obsahových předmětů, objevil již v roce 1994 a Evropská unie ho považovala za potenciální a efektivní přístup k výuce cizích jazyků, nezdá se, že by se tato metoda v širokém měřítku v českém školství efektivně využívala, ani byla dostatečně v povědomí široké veřejnosti. Tento přístup ovšem nabízí skvělou příležitost k tomu, aby byla v jazykových hodinách vytvořena autentičtější atmosféra a současně došlo ke spojení výuky jazyka a hlavních předmětů. Při práci s metodou CLIL musíme brát v úvahu několik faktorů, například její cíle, základní principy, metodiku, diskurz či použitelné materiály, v neposlední řadě také postupy a kritéria pro vytváření materiálů pro jazykovou výuku (také s ohledem na daný obsahový předmět). Záměrem této práce je rozšířit povědomí o metodě CLIL a zároveň částečně přispět ke snížení nedostatku materiálu využitelného v takových hodinách. Proto se v práci zvažují všechna výše zmíněná kritéria, která budou analyzována v logické a efektivní posloupnosti s cílem vytvořit pracovní listy pro hodiny zaměřené na CLIL metodu, které budou následně v kontextu tematické orientace této práce rozebrány. Diplomová práce bude rozdělena na tři části a její cíl představuje propojení metody CLIL a analýzy a vytváření...
Pronunciation instruction in the context of TEFL
Nelson, Sabina ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
Výuka výslovnosti v rámci výuky angličtiny jako cizího jazyka představuje zanedbanou oblast, navzdory její důležitosti pro studenty. Data v literatuře nám ukazují, že učitelé nejsou připraveni vyučovat výslovnost hned z několika důvodů: nedostačující kvalifikace a školení, nedostatek teoretických a praktických znalostí, času a motivace. Tato diplomová práce zkoumá současnou situaci ve výuce výslovnosti na soukromé jazykové škole v České republice za použití observací a učitelských a studentských dotazníků. Výsledky práce potvrzují původní hypotézu, která říká, že výuka výslovnosti včetně oprav výslovnostních chyb takřka neexistuje, případně se v hodinách objevuje pouze sporadicky. Pouze jeden ze čtyř učitelů (T1) zahrnul do výuky explicitní informace o výslovnosti. Jediný způsob, jakým byly opravovány výslovnostní chyby byl takzvaný recast neboli zopakování slova či fráze se správnou výslovností, který se však ukázal být ve většině případů neefektivním. I přesto, že si je většina učitelů a studentů vědoma důležitostí výslovnosti při akvizici cizího jazyka, jejich přesvědčení a názory se velmi liší. Klíčová slova: výslovnost, výuka angličtiny jako cizího jazyka, explicitní výuka, segmentální jevy, suprasegmentální jevy, názory učitelů a studentů
Filled pauses in learner and native English
Pylypiuk, Anna ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Jiránková, Lucie (oponent)
Vyplněné pauzy v žákovské a rodilé angličtině Abstrakt Tato bakalářská práce analyzuje vyplněné pauzy jako jev váhání v řeči rodilých a pokročilých mluvčích anglického jazyka. Cílem práce je prozkoumat fenomén vyplněných pauz, konkrétně vztah mezi pozicemi vyplněných pauz ve větách a rolí, které nesou. Jedním ze záměru práce je analýza vyplněných pauz jako strategie řízení řeči. Srovnávací mezi jazyková analýza bude jednou z hlavních metod používaných v práci. Výzkum je založen na korpusu LOCNEC, který je vybudován na transkripcích rozhovorů s rodilými mluvčími angličtiny a na paralelním korpusu LINDSEI_CZ, který obsahuje transkripce projevů českých studentů angličtiny. Pro účely výzkumu byli z každého korpusu náhodně vybráni 5 mluvčí. Jejich přepsaná řeč byla zkoumána pro případy vyplněných pauz, ty, které jsou analyzovány v práci, jsou následující: er, erm, eh, em a mm. Velikost přepsaných rozhovorů v LOCNEC je 9 261 tokenů a v LINDSEI_CZ - 10 048 tokenů. Ve studii bylo identifikováno 1 324 případů použití vyplněných pauz v rodilé a žákovské angličtině: 656 výskytů vyplněných pauz v analyzované datové sadě LOCNEC a 668 v LINDSEI_CZ. Výsledky výzkumu poskytují informace o distribuce vyplněných pauz, frekvence jejich jednotlivých výskytů, o konkrétních pozicích zmíněných pauz ve větě a jejich vztahu k...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
7 JIRÁNKOVÁ, Lucie
1 Jiránková, Lucia
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.