Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Evolutionary design and optimization of components used in high-speed computer networks
Grochol, David ; Sekaj, Ivan (oponent) ; Jašek, Roman (oponent) ; Sekanina, Lukáš (vedoucí práce)
The research presented in this thesis is directed toward the evolutionary optimization of selected components of network applications intended for high-speed network monitoring systems. The research started with a study of current network monitoring systems. As an experimental platform, the Software Defined Monitoring (SDM) system was chosen. Because traffic processing is an important part of all monitoring systems, it was analyzed in greater detail. For detailed studies conducted in this thesis, two components were selected: the classifier of application protocols and the hash functions for network flow processing. The evolutionary computing techniques were surveyed with the aim to optimize not only the quality of processing but also the execution time of evolved components. The single-objective and multi-objective versions of evolutionary algorithms were considered and compared.  A new approach to the application protocol classifier design was proposed. Accurate and relaxed versions of the classifier were optimized by means of Cartesian Genetic Programming (CGP). A significant reduction in Field-Programmable Gate Array (FPGA) resources and latency was reported.Specialized, highly optimized network hash functions were evolved by parallel Linear Genetic Programming (LGP). These hash functions provide better functionality (in terms of quality of hashing and execution time) than the state-of-the-art hash functions. Using multi-objective LGP, we even improved the hash functions evolved with the single-objective LGP. Parallel pipelined hash functions were implemented in an FPGA and evaluated for purposes of network flow hashing. A new reconfigurable hash function was developed as a combination of selected evolved hash functions. Very competitive general-purpose hash functions were also evolved by means of multi-objective LGP and evaluated using representative data sets. The multi-objective approach produced slightly better solutions than the single-objective approach. We confirmed that common LGP and CGP implementations can be used for automated design and optimization of selected components; however, it is important to properly handle the multi-objective nature of the problem and accelerate time-critical operations of GP.
Critical factors of implementation and operations of personal information systems
Zápotočný, Matej ; Buřita, Ladislav (oponent) ; Jašek, Roman (oponent) ; Koráb, Vojtěch (oponent) ; Sodomka, Petr (vedoucí práce)
This dissertation thesis identifies critical factors of implementation and operation service of Human Resource Information Systems with all its specifics. In detail, the lifecycle of the system is described, system elements and types of organizations that might use it. The thesis aimes at four hypotheses that try to confirm or reject the importance of usage of Human Resource Information Systems in companies of various sizes on Czech and Slovak market. The thesis also describes detailed feedback of company representatives in areas of benefits and usage of these systems and presents a list of critical factors that were discovered and confirmed during the preparation of the thesis and related research.
Využití metod soft computingu jako podpory pro rozhodování při řízení podniku
Pekárek, Jan ; Jašek, Roman (oponent) ; Lenort, Radim (oponent) ; Zinecker, Marek (oponent) ; Dostál, Petr (vedoucí práce)
Předložená disertační práce se zabývá problémem rozmístění nabíjecí infrastruktury pro elektromobily na území České republiky. Jádrem práce je matematický optimalizační model, který je implementován v jazyce výpočetního software MATLAB. Model je tvořen několika dílčími celky představující samostatné modely zkoumaných veličin. Jednotlivé kapitoly práce postupně popisují tyto dílčí modely. Dílčí modely jsou: model poptávky po nabíjecí službě, model nabídky nabíjecí služby, simulátor nabíjení, optimalizační model a metoda řešení modelu. Optimalizační model je zrychlen paralelizací na grafické kartě. Optimalizační metoda je navržena jako zvláštní implementace genetických algoritmů na populaci stromově strukturovaných jedinců. Závěrečná kapitola pojednává o ekonomických aspektech zkoumaného problému, o důsledcích zjištění a o roli, kterou optimalizační model v uvažovaném kontextu hraje. Hlavní přínos práce spočívá ve formulaci zkoumaného problému do podoby matematického modelu, doprovodných analýzách a zdůvodněních. Libovolný uživatel disponující aktuálními reálnými daty pak může tuto práci spolu s přiloženými skripty použít a pomocí nich nalézt odpovědi na otázky týkající se vztahu elektromobility a nabíjecí infrastruktury.
DYNAMIC BIOMETRIC SIGNATURE AS AN EFFICIENT TOOL FOR INTERNAL CORPORATE COMMUNICATION
Hortai, František ; Jašek, Roman (oponent) ; Dočkal, Jaroslav (oponent) ; Dostál, Petr (oponent) ; Smejkal, Vladimír (vedoucí práce)
The aim of this thesis is to provide comprehensive information on the possibilities of authentication, combination of authentication factors and the integration of this issue into corporate communication. The work focuses on this issue and specifies the possibilities for obtaining authentication information, analyses the authentication methods, identification and authorization. It examines the applicability of biometric technologies, the principle of their functionality, examples of their use, their impact, the advantages and disadvantages they bring. A natural, easy-to-use, convenient tool for effective and secure communication is authentication including the dynamic biometric signature. The issues of the dynamic biometric signature technology and its implementation are examined from a comprehensive perspective involving experiments. The research proved that the dynamic biometric signature can serve as a method for supporting secure corporate communication and reduce authentication risks in companies and for individuals.
Internetové nástroje pro celoživotní vzdělávání v sektoru IT
Janková, Martina ; Jašek, Roman (oponent) ; Roudný, Radim (oponent) ; Slabý, Antonín (oponent) ; Rais, Karel (vedoucí práce)
V předkládané disertační práci (DP) je na základě zadaného tématu „Internetové nástroje pro celoživotní vzdělávání v sektoru IT“ vyjádřeno odpovídající pokrytí vytvořených dílčích výzkumných úkolů s aktivním řešením úloh na Fakultě podnikatelské VUT v Brně pro obor Řízení a ekonomika podniku (ŘEP), a to v souladu s vymezenou oblastí výzkumné a publikační činnosti. Pro systémové pojetí celého tématu DP byla vymezena oblast teoretických východisek, vyjádřena metodologie řešení systémových modelů vzdělávání na prostředcích Internetu a pro uvedenou praktickou výzkumnou činnost byl vybrán adaptabilní („učící se“) Podnik 1 jako referenční pro řešení dílčích praktických výzkumných úkolů) a byla vytvořena metodologie moderního přístupu k tvorbě modelů („pro moderní řízení a sdělování informací mezi systémy“) a modelování potřebného adaptabilního („přímo také zdokonalujícího se modelováním“) Internetového (a intranetového) prostředí podniků a jeho užití v procesu celoživotního vzdělávání znalostních pracovníků („lektorů“) Podniku 1 a možných dalších („znalostních pracovníků a uživatelů“) Podniků 2, 3,…, m tj. „podniků jako dalších zákazníků“ a to k aktivnímu vytvoření adaptabilního a moderního prostoru s možným užitím zdokonalovaných („nových a také moderních inteligentních a učících se“) prostředků informačních a komunikačních technologií (ICT) jak ze světa, tak z ČR a to především nových (a také vývojově perspektivních) Internetových nástrojů a prostředků pro řízení podniků, celoživotního vzdělávání v oblasti IT pracovníků podniků a nutného sledování požadované konkurenceschopnosti podniku působícího v sektoru dynamicky se rozvíjející IT. Systémově řešeným modelováním na počítačích je zde vyjádřena problematika vhodně zvolených internetových nástrojů v konkurenčním prostředí podniků, a dále je řešeno modelováním na počítači také nové pojetí modelování vedoucí k předpokládanému modernizování forem moderního elektronického celoživotního vzdělávání na nástrojích Internetu. Součástí práce je také vytvoření modelů na počítačích (PC) umožňujících porovnávání předpokládaných změn v konkurenceschopnosti podniků reagujících na přínosy vytvořené metodologie a vedoucí také i k předpokládanému zlepšení kvality řízení a ekonomiky podniků v podmínkách relativního zvyšování konkurenceschopnosti podniků. Řešení této moderní problematiky je prováděno na základě vhodné analýzy zvolených podniků a také odpovídajících řešenému tématu a řešeným cílům práce a také i informacím získaným z publikací v informačních zdrojích světa na Internetu i z virtuálních knihoven světa, vydavatelství, seminářů, sborníků a konferencí. Výsledky systémově pojaté analytické činnosti a řešení úkolů výzkumné práce jsem průběžně publikovala v článcích odborných a recenzovaných časopisů, sborníků a také v příspěvcích na konferencích. V těchto výsledcích výzkumu je systémově vyjádřena nová podstata řešení rozhraní sociálního a technického systému IT s vybranými prostředky internetových nástrojů pro celoživotní vzdělávání pracovníků působících v sektoru IT jako možný příspěvek do moderního vytváření učících se organizací.
Vizualizace žonglérských vzorů
Jašek, Roman ; Maršík, Lukáš (oponent) ; Kajan, Rudolf (vedoucí práce)
Táto práca sa zaoberá možnosťami 3D vizualizácie žonglérskych vzorov. Sú v nej predstavené viaceré knižnice, ktoré sú pre daný problém použiteľné a tiež samotný koncept žonglérskych vzorov a ich zápisu. Nasleduje rozbor existujúceho softwaru zaoberajúceho sa žonglérskymi vzormi. Ďalej práca rozoberá návrh grafického používateľského rozhrania a jeho implementáciu. V ďalšej časti je popis návrhu vlastnej aplikácie s využitím XNA frameworku. Koniec práce je venovaný tvorbe online stránky prezentujúcej program vytvorenej pomocou technológie Microsoft Silverlight.
Multiplatform Game Development Using the Unity Engine
Jašek, Roman ; Zachariáš, Michal (oponent) ; Kajan, Rudolf (vedoucí práce)
This thesis deals with multiplatform game development using the Unity 3D engine. It approaches various tasks of development on both desktop and mobile devices. The focus of the thesis is to analyze the aspects of developing for more platforms at once and the challenges connected with this approach. It provides solutions of the stated issues using the tools provided by Unity 3D. The analysis focuses mainly on increasing the performance of games by means that are available on all of the platforms selected for testing. These improvements include the ways of decreasing the work within a scene and increasing the frame rate while keeping the same level of visual quality. The thesis also offers a look at this area and its historical and future development.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.