Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hudba u hudební kultura na Starém Městě pražském 1526 - 1620
Baťa, Jan ; Černý, Jaromír (vedoucí práce) ; Horyna, Martin (oponent) ; Hulková, Marta (oponent)
Disertační práce je příspěvkem k poznání hudby a hudební kultury Starého Města pražského v letech 1526-1620. První, metodologicky laděná kapitola Hudební kultura renesančního města jako téma je zhodnocení různých způsobů uchopení problému městské hudební kultury v dosavadní české i zahraniční odborné literatuře. Na tuto kapitolu navazuje přehled stavu bádání Hudební kultura Starého Města pražského 1526-1620 ve světle dosavadní literatury, který mapuje pouze ty práce, jež významným způsobem přispěly k obrazu hudebního života Starého Města. Vlastní výsledky výzkumu hudební kultury Starého Města pražského otevírá třetí kapitola s názvem Pohled do hudebního soukromí staroměstských obyvatel v době předbělohorské. Na osmi konkrétních příkladech staroměstských inventářů je ukázáno zastoupení hudebnin a hudebních nástrojů v měšťanských domácnostech a zároveň je řešena otázka jejich funkce v tehdejším životě. Čtvrtá kapitola nazvaná Hudební kultura Starého Města pražského 1526-1620 pohledem dochovaných hudebních pramenů se snaží v co nejširším záběru přehlédnout hudební prameny, u nichž lze prokázat pražskou provenienci a je dokonce možné je atribovat ke konkrétní lokalitě. V těsném sepětí se čtvrtou kapitolou je i následující text Graduál Trubky z Rovin, věnovaný podrobné sondě do jednoho z mála pramenů...
Luteránská hudba v Praze v předbělohorském období. Tři skicy z hudebního života rudolfínské Prahy
Šebesta, Josef ; Černý, Jaromír (vedoucí práce) ; Sehnal, Jiří (oponent) ; Hulková, Marta (oponent)
Problém hudební historiografie zabývající se rudolfínskou dobou v Čechách je evidentní. V prostředí mimořádných skladatelských postav císařského dvora, velkého množství importovaných hudebních tisků, pečlivě uchovaných a evidovaných dvorských dokumentů, ubytovacích knih a dalších pramenů, většinou již konzistentně zpracovaných našimi i zahraničními badateli, zřetelně reflektujeme dvorské hudební aktivity v Praze a jejich vlivy mimo dvůr i hlavní město. Vedle toho pak z dochovaných zlomků tušíme také jisté hudební projevy v měšťanském prostředí. Tyto zlomky jsou však natolik nesourodé, že neumožňují syntetický pohled na předbělohorskou hudební kulturu v Čechách a pokud se jimi česká hudební historiografie zabývala, šlo vždy o analýzy konkrétního hudebního pramene bez většího důrazu na propojení s historickým kontextem. Vzniklo tak za posledních padesát let velké množství individuálních vstupů do dějin měšťanského hudebního procesu, které však pro geografickou, časovou a tematickou odloučenost jednotlivých dochovaných pramenů neumožňují vidět historický vývoj jako celek. O hudebních projevech robotného a takřka bez výjimky negramotného lidu nevíme vůbec nic. Historická věda může stavět své výklady pouze na základě dochované faktografie. Problém je v tom, že faktografie není historie, i když si to dosud mnoho...

Viz též: podobná jména autorů
3 Hůlková, Magdaléna
3 Hůlková, Marie
3 Hůlková, Martina
2 Hůlková, Michaela
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.