| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Rukopisy nejstarších českojazyčných mariánských hodinek
Neufus, Zuzana ; Holá, Mlada (vedoucí práce) ; Bláhová, Marie (oponent)
CZ Diplomová práce se zaměřuje na studium dochovaných rukopisů nejstarších českojazyčných mariánských hodinek z vrcholného a pozdního středověku. Zejména se soustředí na rukopis KNM V H 36 zvaný Hodinky české královny, který na základě jeho výzdoby je možno přiřadit některé z tehdejších členek rodiny Václava IV., i když doposud jednoznačně a spolehlivě donátorka nebyla s přesností určena. Podle určitých znaků se přiřazuje královnám Alžbětě Pomořanské nebo Žofii Bavorské, avšak lze uvažovat o princezně Anně Lucemburské, která se později stala anglickou královnou sňatkem s Richardem II. Plantagenetem. V práci je zpočátku představen náhled do skupiny liturgických a modlitebních kodexů období středověku. Poté je krátce zmíněn knižní vývoj, stěžejní prvky, obsah, výzdoba i vliv lucemburského období na české prostředí rukopisné kultury. Následují kapitoly věnující se mariologii a specifikaci tohoto typu rukopisu. Hlavní těžiště práce představuje zpracovaný katalog nejstarších českojazyčných hodinek Panny Marie, včetně kodikologického a ikonografického popisu. Všechny rukopisy jsou uváděny se svou signaturou, event. dostupným odkazem na on-line digitalizát. Závěr shrnuje výsledky studia středověkých hodinek a úvahy nad výkladem sporných iluminací. Připojené konkordance, ikonografický rejstřík, seznam...
|
|
Pedagogická diagnostika v mateřské škole
HOLÁ, Miroslava
Bakalářská práce na téma "Pedagogická diagnostika v mateřské škole" zjišťuje aktuální problematiku využívání diagnostiky v mateřských školách při přípravě dítěte na školu. Mapuje názory pedagogů v Klatovech na diagnostiku Bednářové, Šmardové. Dále se zaměřuje na využití zmíněné diagnostiky a s ní související diagnostické nástroje či pomůcky. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoretické a části praktické. Teoretická část je zaměřená na vymezení pojmu pedagogická diagnostika, na proces diagnostikování a její metody, na využití portfolia dítěte, na charakteristiku dítěte staršího předškolního věku a poslední kapitola je věnována diagnostice Bednářové a Šmardové. V praktické části je realizované dotazníkové šetření. Výzkumným souborem jsou pedagogové mateřských škol v Klatovech. Z odpovědí vyplývají názory a zkušenosti pedagogů na zmíněnou diagnostiku, což je cílem bakalářské práce.
|
|
SMV-2022-38: Charakterizace zdrojů a optických prvků koherentní optiky a využitím pro komerční zařízení
Holá, Miroslava ; Řeřucha, Šimon ; Pravdová, Lenka ; Čížek, Martin
Smluvní výzkum byl zaměřen na charakterizaci rovinnosti optických elementů a charakterizaci laserového zdroje. Charakterizace optických elementů probíhala pomocí Zygo interferometru. Charakterizace laserového zdroje byla rozdělena do dvou částí. První část byla zaměřena na charakterizaci optické frekvence laserového zdroje v délce minimálně 100 hodin s rozlišením lepší než 100kHz. Druhá část se týkala charakterizaci zero-driftu diferenčního interferometru typu common-path. Jednalo se o měření kolísání interferenční fáze při odrazu svazků ramen interferometru o společné zrcadlo (tzv. zero-drift) v délce minimálně 100 hodin s rozlišením lepším než 1nm pro dvojici diferenčních interferometrů se souběžným měřením parametrů atmosféry.
|