Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 178 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Současná česká poezie a její vnímatel
Hoření, Vendula ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
diplomové práce: Současná česká poezie a její vnímatel Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Katedra českého jazyka a literatury Vendula Hoření Tato diplomová práce se zabývá současnou českou poezií. Snaží se nalézt její typické formy a obsahy. Slovem "současná" je míněno období, v němž byly materiály k jejímu zpracování sbírány, tj. v rozmezí od jara 2010 do jara 2011. Důraz je kladen na vnímatele a způsob, jakým se s poezií může dnes setkat. Hypotéza, že výsledkem výzkumu bude zjištění, že jisté obsahy a formy jsou nadčasové, ale jiné pouze současné, byla potvrzena. Jako nové obsahy byla nalezena témata reagující na současné fenomény virtuálna, ekologie a konzumní společnosti. Mezi nové formy současné české poezie byly zařazeny: projekt Poezie pro cestující, antologie Nejlepší české básně, soutěž v autorské recitaci Slam poetry a písničkářské setkání Open mic jako převzaté po zahraničních vzorech a Fyzické básnictví Petra Váši a v jistém smyslu také básnická improvizace Jakuba Folla jako původní současná česká poezie.
Čeští katoličtí básníci v hodinách literatury na gymnáziích
Dolejší, Pavel ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem této práce je představit možnosti, formy a postupy práce s dílem a životním příběhem českých katolických básníků Jana Zahradníčka, Bohuslava Reynka a Josefa Kostohryze v hodinách literatury na gymnáziích. Dále je cílem navrhnout možnosti, jak přiblížit mladé generaci čtenářů katolickou poezii jako zdroj existencionálních otázek o životě a bytí, hlubokých niterných prožitků a spirituality bez ohledu na jejich soukromé náboženské smýšlení a preference. Modelovým adresátem této diplomové práce je středoškolský učitel, a tak je součástí textu i rozsáhlá kapitola o obecně didaktických východiscích, které jednak slouží k lepší orientaci v navrhované koncepci, jednak na těchto východiscích je tato koncepce přímo založena. Koncepce, kterou jsem zvolil jako prostředek dosažení stanovených cílů práce, vychází z principů, vyučovacích metod a forem tzv. inovativně pojaté výuky. Tato výuka vychází z konstruktivistického modelu a z čtenářsky, interpretačně a tvořivě pojaté nauky literatury, která je zaměřena na aktivní a samostatnou práci žáků, na receptivní i produktivní činnosti a probouzení zájmu žáků o témata výuky. Součástí interpretační složky je i formulace a reflexe vlastního čtenářského prožitku. Tento didaktický přístup je aplikován na téma katolické poezie zmíněných autorů. Ve snaze po...
Poetika textů Tomáše Kluse
Prchalová, Tereza ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Resumé V Albu Racek se prostřednictvím písní inspirovaných Čechovovým stejnojmenným dramatem mísí Klusovo dvojí profesní zaměření, tedy herectví a hudba. Tímto spojením vznikly na české hudební scéně vysoce hodnocené písně. Spolu s ostatními skladbami utváří pomyslný lexikon Klusovy osobité a v současné době velmi oblíbené poetiky, kterou tvoří zejména četné metafory, ustálená spojení slov, aktualizace, intertextovost, autorská slova a výrazy expresivní, hanlivé, obecné, knižní, zastarávající, zdrobnělé, nářeční i přejaté. Ačkoliv se jeho písně sestávají z různých zautomatizovaných slovních výrazů, jako celek působí jeho texty neotřele a upřímně, zároveň jsou srozumitelné pro běžné posluchače, neboť do nich s uměleckým citem přenáší běžnou mluvu a všeobecně známé výrazy.
Motiv města v soudobých českých pohádkových příbězích
Výmolová, Tereza ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Diplomová práce s názvem Motiv města v soudobých českých pohádkových příbězích si klade za cíl zmapovat různé způsoby výstavby prostoru a práce s ním v české literatuře pro děti a mládež posledního desetiletí. Volí tedy téma, jež v soudobé literatuře zviditelnil spisovatel Pavel Šrut svou dětskou prózou Lichožrouti - prostor velkoměsta. V první části práce jsou stručně charakterizovány dětské prózy, které byly vybrány k analýze, a to především z toho důvodu, aby bylo předestřeno, na jaké aspekty prostoru se jednotlivé texty soustředí, ale také proto, že v následné teoretické části jsou již uváděny některé konkrétní poznatky, týkající se zkoumaných děl. Poslední část se zabývá analýzou a interpretací jednotlivých textů z hlediska prostorového. Podle typů prostoru jsou uspořádány i jednotlivé podkapitoly týkající se každého díla. Vzhledem k tomu, že zacházení s prostorem je u jednotlivých autorů s ohledem na jejich záměr a recipienta různorodé, práce vystihuje shody i rozdíly v tom, jak je prostor města, a skrze něj i jeho obyvatelé a dějová linie s nimi související, utvářen. Ukazuje, že soudobá literatura pro děti a mládež se nevyhýbá závažným problémům současné společnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vlastní literární dílo
Boček, Miroslav ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
V následujícím eseji mi půjde o detailní představení mého tvůrčího vývoje, k němuž došlo od zadání diplomové práce až do okamžiku, kdy byla dokončena (cca tedy od konce minulého roku, roku 2005, až po současnost, tj. po konec listopadu roku 2006). Dobu, která jejímu zadání předcházela, záměrně opomíjím, neboť jde o natolik složitý a proměnlivý proces, že by se esej zákonitě rozrostl do naprosté nepřehlednosti. Zmíním pouze to, že první básnické pokusy vznikaly přibližně kolem šestnáctého roku života, přičemž můj styl v následujících letech doznal řady změn a prudkých obratů. V posledních letech před zadáním diplomové práce ale moje tvůrčí činnost upadala do stále výraznější stagnace. Práce tak představovala pokus o znovuoživení vlastní tvorby. Jenom podotknu, že jsem do té doby psal "do šuplíku", nikde jsem svoji poezii nerecitoval, neprezentoval, což se na oné stagnaci podepsalo zásadním způsobem. Situace je nyní jiná: navázal jsem kontakty s jihočeskou básnickou "obcí" a zúčastnil se prvního autorského čtení.
Možnosti práce s dílem Williama Shakespeara v hodinách literatury na střední škole
Mrázová, Michaela ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
1 Diplomová práce se zabývá možnostmi práce s dílem Williama Shakespeara ve výuce literatury na střední škole. Její podstatou je ověření navržených aktivit v praxi a reflexe dosažených výsledků. Metody, které v této práci navrhuji, vychází z koncepce tvořivého vyučování a inspirují se tvořivými metodami. Výchozími díly pro navržené aktivity jsou komedie Kupec benátský a Othello, benátský mouřenín. Práce obsahuje shrnutí pojmu tvořivost, základních východisek koncepce tvořivého vyučování a jejích cílů. Zabývám se možnostmi a úskalími uplatnění této koncepce ve výuce literatury. Společným cílem aktivit je umožnit žákům přímý kontakt s literárním dílem a jeho interpretace přitažlivým a pochopitelným způsobem. Navržené aktivity zdůvodňuji dílčími cíli, které jimi chci naplnit, uvádím popis aktivit a návod k jejich provedení. V reflexích hodnotím jejich průběh, naplnění cílů, možnosti hodnocení a případné organizační problémy. Závěry práce jsou odvozeny z výsledků činností, pozorování a reflexí žáků. Přínos práce spatřuji v získání zkušeností a poznatků pro svou další praxi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 178 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.