Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problémová výuka zeměpisu v praxi - úskalí, témata a vzdělávací cíle
Babčaníková, Petra ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Fikarová, Veronika (oponent)
Téma problémové výuky je v odborných kruzích didaktiky geografie problematikou aktuální a diskutovanou. Předkládaná diplomová práce s názvem Problémová výuka zeměpisu v praxi - úskalí, témata a vzdělávací cíle se snaží zjistit, jak se problémovou výuku daří uplatňovat v českém prostředí. První část práce se věnuje teoretickému vymezení konceptu problémové výuky. V další části se práce zabývá dotazníkovým šetřením zjišťujícím vnímání a realizaci problémové výuky učiteli zeměpisu a také výsledky řízených rozhovorů s učiteli praktikujícími problémovou výuku ve svých hodinách. Záměrem dalšího výzkumu je identifikace vhodných témat problémové výuky zeměpisu a analýza problémově koncipovaných vzdělávacích cílů v Revidované Bloomově taxonomii. Na základě předpokladu, že problémová výuka je v zahraničí rozvinutější, jsou témata a vzdělávací cíle uplatňovaná v českém prostředí porovnávána s tématy a cíli z prostředí anglického, konkrétně z dokumentu Schemes of Work. S přihlédnutím k výsledkům práce lze konstatovat, že problémová výuka v Česku adekvátně naplňuje požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, kterými se musí řídit každý učitel. Komparace výsledků výzkumu s očekávanými výstupy problémové výuky anglického typu nicméně ukazuje, že uplatnění problémové výuky v Česku má své limity a je...
Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu
Štolcová, Kristýna ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Fikarová, Veronika (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá rozvojem mapových dovedností v edukační realitě. Jedinečnost této práce spočívá ve zkoumání reality vyučovacího procesu, která zatím ve vztahu k mapovým dovednostem zkoumána nebyla. Díky zkoumání reality můžeme dokumentovat současnou situaci v rozvoji mapových dovedností a lépe zavádět případně změny tohoto procesu. Hlavním cílem práce je na základě videozáznamů popsat různém přístupy učitelů k rozvoji mapových dovedností v praxi. Hlavní metodou této práce je videostudie. Pro dosažení tohoto cíle se práce v teoretické části zaměřila na vymezení pojmu mapové dovednosti a podrobný popis jednotlivých typů mapových dovedností. Dále se zabývá osobním pojetím výuky a jeho vlivem na edukační proces. Osobní pojetí výuky se v praxi projevuje výběrem výukových metod a forem, které jsou také diskutovány. V praktické části je pomocí metody videostudie, která umožňuje zachytit vzdělávací realitu s minimálním zkreslením, zkoumána kognitivní náročnost učitelem zadávaných úkolů na práci s mapou. Zadané úkoly jsou zařazeny do typů mapových dovedností a na základě získaných dat byly stanoveny 3 typy učitelů podle rozvoje mapových dovedností. Součástí práce je porovnání kognitivní náročnosti zadávaných úkolů mezi základní školou a odpovídajícími ročníky gymnázií. Práce se dále...
Vliv moderních technologií na výuku zeměpisu
Firlová, Veronika ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Fikarová, Veronika (oponent)
Tato diplomová práce si klade za hlavní cíl na základě kvalitativního výzkumu zjistit, jak jsou tablety v hodinách zeměpisu využívány, jaké to přináší pozitivní a negativní stránky a zda má využívání tabletů ve výuce vliv na pojetí výuky zeměpisu. Hlavního cíle je dosaženo na základě kvalitativního rozhovoru s učiteli zeměpisu základních škol. Ke splnění hlavního cíle bylo potřeba nejprve splnit několik dílčích cílů. Jednak definovat pojem moderní technologie, poté popsat konkrétní technologii, kterou tato práce bude zkoumat ve vztahu ke změně vyučovacích hodin - tablet. Popisu kladů a záporů využití tabletů ve výuce bylo využito při sestavování dotazníku. Každý učitel ovlivňuje výuku svým pojetím, to souvisí s tvorbou hodiny, platí to také pro vyučovací hodiny s tablety. Nezbytným dílčím cílem je popsání kvalitativního výzkumu, poté mohl být vytvořen scénář rozhovoru a následně mohly být rozhovory provedeny a vyhodnoceny. Z informací zjištěných výzkumem vyplývá, že učitelé používají tablety v hodinách zeměpisu především dvěma způsoby. Prvním způsobem, který příliš neovlivňuje okolnosti výuky je využívání aplikací, které jsou využívány většinou k opakování. Druhý způsob využívání tabletů je založen na vyhledávání informací a následné práci s nimi. Tento způsob je většinou provázen výraznějšími...
Využití Historického atlasu měst ČR ve výuce geografie
Firlová, Veronika ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Fikarová, Veronika (oponent)
Bakalářská práce vznikla s cílem vytvořit soubor úkolů s Historickým atlasem měst České republiky, a tím nastínit možnost začlenění historických map do výuky na gymnáziích. Byly definovány dílčí cíle, které přibližně odpovídají struktuře celé práce. Za pomoci dílčích cílů byl vytvořen soubor úkolů s Historickým atlasem Českého Krumlova a tím splněn hlavní cíl práce. Nejprve byl analyzován obsah Historických atlasů, nastíněny možnosti využití. Dále byly popsány didaktické materiály, které atlasy obsahují a možnosti práce s nimi. Za pomoci odborné literatury byly popsány obecné okruhy dovedností, které rozvíjí kompetenci k řešení problémů a měly by být využity při řešení úkolů. Za účelem vytvoření úkolů byl analyzován Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a z něj vybrány očekávané výstupy, které by mohl Historický atlas rozvíjet. Za pomoci zjištěných informací byl vytvořen soubor úkolů, které rozvíjí vybrané očekávané výstupy z Rámcového vzdělávacího programu. Soubor úkolů má mezioborový charakter se začleněním geografie a dějepisu.
Problémová výuka zeměpisu v praxi - úskalí, témata a vzdělávací cíle
Babčaníková, Petra ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Fikarová, Veronika (oponent)
Téma problémové výuky je v odborných kruzích didaktiky geografie problematikou aktuální a diskutovanou. Předkládaná diplomová práce s názvem Problémová výuka zeměpisu v praxi - úskalí, témata a vzdělávací cíle se snaží zjistit, jak se problémovou výuku daří uplatňovat v českém prostředí. První část práce se věnuje teoretickému vymezení konceptu problémové výuky. V další části se práce zabývá dotazníkovým šetřením zjišťujícím vnímání a realizaci problémové výuky učiteli zeměpisu a také výsledky řízených rozhovorů s učiteli praktikujícími problémovou výuku ve svých hodinách. Záměrem dalšího výzkumu je identifikace vhodných témat problémové výuky zeměpisu a analýza problémově koncipovaných vzdělávacích cílů v Revidované Bloomově taxonomii. Na základě předpokladu, že problémová výuka je v zahraničí rozvinutější, jsou témata a vzdělávací cíle uplatňovaná v českém prostředí porovnávána s tématy a cíli z prostředí anglického, konkrétně z dokumentu Schemes of Work. S přihlédnutím k výsledkům práce lze konstatovat, že problémová výuka v Česku adekvátně naplňuje požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, kterými se musí řídit každý učitel. Komparace výsledků výzkumu s očekávanými výstupy problémové výuky anglického typu nicméně ukazuje, že uplatnění problémové výuky v Česku má své limity a je...

Viz též: podobná jména autorů
1 Fikarová, Věra
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.