Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Discourse-pragmatic functions of "like" in spoken discourse
Raušová, Veronika ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Dontcheva-Navrátilová, Olga (oponent) ; Kozubíková Šandová, Jana (oponent)
Diskurzně-pragmatická užití slova like představují neobyčejně všestranný jazykový jev, který je typický pro neformální mluvený jazyk. V posledních třiceti letech bylo těmto užitím slova like věnováno velké množství studií, které like zkoumaly z různých aspektů (ať už se jednalo o popis jeho diskurzně-pragmatických funkcí, analýzy syntaktické distribuce, nebo historického vývoje). Zájem o toto zdánlivě nezajímavé slovo byl probuzen zejména díky značnému nárůstu v četnosti jeho užívání v projevu anglicky mluvících mluvčích a s tím spojené, až neodbytné všudypřítomnosti tohoto jevu. I přes to, že se nejedná o neprozkoumaný jev, má like dalším lingvistům stále co nabídnout. Příležitost k dalšímu zkoumání like se nabízí zejména díky přístupnosti nových, současných korpusových dat. Cílem této práce je prozkoumat a popsat změny, které se odehrály ve způsobech, jakým je like mluvčími používáno, mezi obdobími na počátku 90. let minulého století se situací v období let 2012- 2016. Tato studie se tedy dá popsat jako "krátkodobý, diachronní, korpusově-komparativní výzkum" (Leech et al. 2009: 28-29). Zároveň tato studie kombinuje kvantitativní přístupy typické pro korpusovou lingvistiku s kvalitativními postupy typickými pro studie zkoumající pragmatické jevy. Výzkum je založen na dvou korpusech mluvené...
Mathematical texts from the perspective ofdistributional phraseology
Steidlová, Lucie ; Klégr, Aleš (vedoucí práce) ; Dontcheva-Navrátilová, Olga (oponent) ; Gledhill, Christopher (oponent)
Práce se zaměřuje na distribuční frazeologii matematických vědeckých článků s cílem poskytnout frazeologický profil tohoto diskurzu prostřednictvím popisu jeho charakteristických stavebních prvků. Opírá se o induktivní korpusovou metodologii, která je v souladu s explorativním charakterem výzkumu. Konkrétně práce využívá metodologii, kterou uplatňují Gledhill (2000) a Groom (např. 2010, 2019). Tato metoda používá gramatická klíčová slova jako východiska pro kvalitativní analýzu konkordancí. Cílový diskurz reprezentuje korpus matematických vědeckých článků napříč třemi podobory, který byl navržen a sestaven pro účely této studie. Jako referenční korpus je použit korpus akademických článků z širší řady oborů. Klíčová slova slouží jako ukazatele potenciálně zajímavých frazeologických jednotek v matematických textech. Práce, která je ukotvena v teorii konstrukční gramatiky, poskytuje podrobný popis více než padesáti takových jednotek, tedy jednotlivých konstrukcí, ve kterých se klíčová slova vyskytují. Konstrukce jsou navíc propojeny do sítí, které představují jejich vzájemné vztahy. Prostřednictvím detailních popisů na straně jedné a těchto sítí na straně druhé zachycuje práce portrét diskurzu matematiky. Odhaluje čtyři hlavní funkce, které matematici v textech vykonávají, a souvislosti mezi nimi....
Developing communicative competence through online discussion tasks: computer mediated communication and the skill of writing
Tůma, František ; Píšová, Michaela (vedoucí práce) ; Betáková, Lucie (oponent) ; Dontcheva Navratilova, Olga (oponent)
Předkládaná disertační práce se zabývá rozvíjením a rozvojem komunikační kompetence v oblasti psaní v blended learning kurzu u studentů angličtiny jako cizího jazyka. Práce se zaměřuje na konceptualizaci procesů rozvíjení komunikační kompetence u studentů v tericárním vzdělávání a na měření výsledků těchto procesů, dále také na používání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve výuce cizích jazyků. Základní výzkumnou otázkou bylo, zda se komunikační kompetence u studentů změnila po použití sady online diskusních úkolů, a pokud ano, jakým způsobem. Jako vhodný výzkumný design byla zvolena případová studie, ve které 18 studentů v kurzu angličtiny jako cizího jazyka na úrovni A2 dle SERRJ participovalo ve třech diskusních úkolech provedených online za použití asynchronního diskusního fóra. Projektování diskusí vycházelo ze sociálně-konstruktivistických teorií učení. Metody sběru a analýzy dat zahrnovaly pre- a post-testy, žákovský korpus založený na textech napsaných studenty ve dvou online diskusích a analýzu tohoto korpusu, a dotazníkové šetření. Výsledky ukázaly, že se u studentů celková úroveň komunikační kompetence v oblasti psaní zlepšila. Konkrétně při porovnání textů psaných studenty na začátku a na konci semestru došlo ke zvýšení syntaktické složitosti a dále došlo ke zlepšení vnímané...
Lexical coselections in non-native speaker English text
Felcmanová, Andrea ; Klégr, Aleš (vedoucí práce) ; Kudrnáčová, Naděžda (oponent) ; Dontcheva Navratilova, Olga (oponent)
Předmětem studie je zkoumání míry autenticity projevu nerodilých mluvčích a vlivu mateřského jazyka při vytváření různých tipů víceslovných jednotek: neidiomatických opakujících se troj- and čtyř-slovních spojení (lexikálních svazků), frázových a předložkých slovech a kolokací. Studie vychází z Kontrastivní mezijazykové analýzy Sylviane Grangerové (The Contrastive Interlanguage Analysis). Výzkum je prováděn na dvou korpusech nerodilých mluvčích, které jsou následně srovnávány s korpusem rodilých mluvčích. Studie si klade za cíl potvrdit, že tvorba víceslovných jednotek bude pro nerodilé mluvčí obtížná z několika důvodů. Obecně se předpokládá, že se v produkci nerodilých mluvčích bude promítat převážně tzv. "open-choice" princip, termín zavedený Sinclairem. Jinými slovy, nerodilí mluvčí budou vytvářet víceslovná spojení převážně pomocí gramatických pravidel a jejich jazyková produkce bude vyznívat méně idiomaticky než produkce rodilých mluvčích. Tento předpoklad je nezávisle testován na různých typech víceslovných jednotek. U neidiomatických opakujících se slovních spojení se očekává, že mluvčí budou vytvářet ta samá spojení vícekrát, zatímco spojení nativních mluvčích budou vykazovat větší dávku kreativity. Dále je velmi pravděpodobné, že nerodilí mluvčí vytvoří velmi malý počet frázových sloves,...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.