|
Kalibrace zkušebního zařízení MZGS-200 a sledování únavových experimentů pomocí LabVIEW
Klus, Jakub ; Doložílek, Miroslav (oponent) ; Slámečka, Karel (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá kalibrací zkušebního zařízení MZGS-200 a způsobem záznamu a analýzy signálu z tenzometrů v průběhu únavových experimentů. V rámci práce byl teoreticky odvozen vztah pro síly působící na zkušební vzorek a vytvořeny dva programy sloužící ke kalibraci a záznamu experimentu v programovacím prostředí LabVIEW. Funkčnost obou program· byla prověřena při experimentálním zatěžování vzorků vyrobených z niklové superslitiny Inconel 713LC. Přesnost měření mechanického napětí pomocí tenzometrů byla ověřena srovnávacím měřením pomocí bezkontaktního laserového měřiče vzdálenosti optoNCDT.
|
|
Digitální modelovaní zvuku orchestru
Puczok, Daniel ; Pellant, Karel (oponent) ; Doložílek, Miroslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je úvodem do problematiky simulování zvuku hudebních nástrojů a celého orchestru. Jsou zde uvedeny základní fyzikální charakteristiky potřebné k simulování těchto zdrojů zvuku. Podrobně se v této práci pojednává o vytváření datových struktur obsahujících směrové charakteristiky v programu ODEON a jejich konverzi z programu CATT-Acoustic. Získané datové soubory byly použity k simulaci zvuku orchestru a k porovnávání vlivu směrovosti vyzařování na parametry prostorové akustiky.
|
|
Porovnání hlučnosti stranových vyústek odlišných konstrukcí
Bernard, Jan ; Doložílek, Miroslav (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Práce se zabývá porovnáním hlučnosti třech stranových vyústek různých konstrukcí, určených k distribuci a směřování větracího vzduchu v kabině automobilu. V úvodu práce jsou uvedeny základní poznatky z fyzikální a fyziologické akustiky. V práci je dále stručně popsán klimatizační systém automobilů (systém HVAC) a akustické vlastnosti jednotlivých prvků tohoto systému. Dále studie pojednává o rozdělení vzduchotechnických vyústek a uvádí i rozsáhlý výčet a popis všech dohledatelných druhů automobilních vyústek. Před popisem experimentu uskutečněného v rámci této práce jsou uvedeny postupy a výsledky měření dosažené v jiných pracích. Měření hlučnosti porovnávaných vyústek probíhalo v polobezodrazové komoře podle normy ČSN ISO 3745. V rámci objasnění velikosti přírůstku hluku generovaného vyústkou k celkovému hluku v interiéru vozu bylo dále provedeno měření hlučnosti v kabině vozu Porsche Cayenne 2018. Z výsledků měření vyplývá, že při konstantním průtoku (60 m3/h), jsou hlučnější ty vyústky, které mají vyšší tlakovou ztrátu. Ta závisí především na rychlosti proudění ve vyústce a na počtu a nastavení lamel. Hluk generovaný vyústkou je v kabině jedoucího vozidla zanedbatelný oproti celkové hlučnosti v interiéru automobilu. V oblasti proudícího vzduchu z vyústky (ve vzdálenosti 0,7 m od ní) se však hladina akustického tlaku A znatelně zvýší.
|
|
Porovnání hlučnosti stranových vyústek odlišných konstrukcí
Bernard, Jan ; Doložílek, Miroslav (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Práce se zabývá porovnáním hlučnosti třech stranových vyústek různých konstrukcí, určených k distribuci a směřování větracího vzduchu v kabině automobilu. V úvodu práce jsou uvedeny základní poznatky z fyzikální a fyziologické akustiky. V práci je dále stručně popsán klimatizační systém automobilů (systém HVAC) a akustické vlastnosti jednotlivých prvků tohoto systému. Dále studie pojednává o rozdělení vzduchotechnických vyústek a uvádí i rozsáhlý výčet a popis všech dohledatelných druhů automobilních vyústek. Před popisem experimentu uskutečněného v rámci této práce jsou uvedeny postupy a výsledky měření dosažené v jiných pracích. Měření hlučnosti porovnávaných vyústek probíhalo v polobezodrazové komoře podle normy ČSN ISO 3745. V rámci objasnění velikosti přírůstku hluku generovaného vyústkou k celkovému hluku v interiéru vozu bylo dále provedeno měření hlučnosti v kabině vozu Porsche Cayenne 2018. Z výsledků měření vyplývá, že při konstantním průtoku (60 m3/h), jsou hlučnější ty vyústky, které mají vyšší tlakovou ztrátu. Ta závisí především na rychlosti proudění ve vyústce a na počtu a nastavení lamel. Hluk generovaný vyústkou je v kabině jedoucího vozidla zanedbatelný oproti celkové hlučnosti v interiéru automobilu. V oblasti proudícího vzduchu z vyústky (ve vzdálenosti 0,7 m od ní) se však hladina akustického tlaku A znatelně zvýší.
|
|
Určení hladin akustického výkonu tepelného zařízení stanovením akustické intenzity
Wagnerová, Klára ; Doložílek, Miroslav (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá metodikou určování hladin akustického výkonu tepelných zařízení a stanovováním akustické intenzity jako primární měřené veličiny. V práci jsou popsány charakteristiky akustických parametrů a principy akustického měření. Metoda měření v bodech dle ČSN EN ISO 9614-1 je zde porovnána s metodou skenování ČSN ISO 9614-2.Metody jsou hodnoceny teoreticky i dle výsledků experimentálního měření. Práce zahrnuje také popis vytvořeného modelu, který hodnotí akustické měření dle kritérií bodové metody. Model je navržen pro měřicí řetězec Strojírenského zkušebního ústavu, s.p.
|
|
Digitální modelovaní zvuku orchestru
Puczok, Daniel ; Pellant, Karel (oponent) ; Doložílek, Miroslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je úvodem do problematiky simulování zvuku hudebních nástrojů a celého orchestru. Jsou zde uvedeny základní fyzikální charakteristiky potřebné k simulování těchto zdrojů zvuku. Podrobně se v této práci pojednává o vytváření datových struktur obsahujících směrové charakteristiky v programu ODEON a jejich konverzi z programu CATT-Acoustic. Získané datové soubory byly použity k simulaci zvuku orchestru a k porovnávání vlivu směrovosti vyzařování na parametry prostorové akustiky.
|
|
Kalibrace zkušebního zařízení MZGS-200 a sledování únavových experimentů pomocí LabVIEW
Klus, Jakub ; Doložílek, Miroslav (oponent) ; Slámečka, Karel (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá kalibrací zkušebního zařízení MZGS-200 a způsobem záznamu a analýzy signálu z tenzometrů v průběhu únavových experimentů. V rámci práce byl teoreticky odvozen vztah pro síly působící na zkušební vzorek a vytvořeny dva programy sloužící ke kalibraci a záznamu experimentu v programovacím prostředí LabVIEW. Funkčnost obou program· byla prověřena při experimentálním zatěžování vzorků vyrobených z niklové superslitiny Inconel 713LC. Přesnost měření mechanického napětí pomocí tenzometrů byla ověřena srovnávacím měřením pomocí bezkontaktního laserového měřiče vzdálenosti optoNCDT.
|