Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sebepodpora u začínajících učitelů a jejich reflektovaná pedagogická praxe
Tichotová, Sylvie ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá problematikou sebepodpory u začínajících učitelů v rámci jejich reflektovaných praxí. Cílem kvalitativního výzkumu vedeného jako polostrukturované rozhovory je porozumět zážitku inovované formy pedagogické praxe v souvislosti s procesem sebepodpory a zároveň ukotvit proces sebepodpory do existující Gestalt teorie. Práce se zaměřuje na to, jaké formy podpory v rámci pedagogických praxí jsou studenty učitelských oborů vnímány jako nejvýznamnější pro jejich proces sebepodpory. Pro kódování získaných dat byla použita interpretativní fenomenologická analýza, která odhalila tyto kategorie v oblasti procesu sebepodpory: dichotomie vnitřní kritik a vlídný hlas; dichotomie samota a podpora druhých; vyčerpání; dichotomie hranice a bezhraničnost; hromadění emocí. V rámci vnímané podpory během reflektovaných praxí se objevily tyto kategorie: rozpuštění samoty ve sdílení; vnímané bezpečí; osvobození od introjektů - chyba je cestou k růstu; kreativita a svoboda; upevnění profesní identity jako cesta k sebepodpoře. Výsledky tohoto výzkumu tak poukazují na konkrétní možné změny v rámci pregraduálních pedagogických praxí, které by mohly vést ke zvýšení podpory začínajících učitelů a pomoci jim se vstupem do této náročné profese.
Aktivizační metody ve výuce chemie
Kesnerová Řádková, Olga ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Název práce: Aktivizační metody ve výuce chemie Autorka: Olga Kesnerová Řádková Abstrakt: Disertační práce se zabývá výukovými metodami v chemii, převážně se orientuje na metody s vyšším podílem aktivizace žáků. Popisuje přínos a nevýhody aktivizačních výukových metod, možná kritéria jejich výběru, podmínky pro jejich realizaci apod. Práce se dále soustřeďuje na čtyři vybrané aktivizační metody, a to metody brainstormingové, projektovou metodu, didaktické hry a práci s uměleckým a jiným textem, která je zde aplikována do přírodovědné výuky, resp. výuky chemie, např. jako vyprávění s chemickým experimentem. Výzkumná část obsahuje případovou studii realizace projektové metody výuky, která zahrnuje záznam a analýzu podmínek a problémů spojených s její realizací, jakož i iniciaci projektu pomocí brainstormingových metod. V rámci případové studie jsme využili participační pozorování, dotazníková šetření, miniankety a diskuse. Výzkumu se zúčastnilo celkem 184 studentů učitelství 2. ročníků Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Na základě výsledků výzkumných šetření a samotné realizace miniprojektu s tématem chromatografie jsme došli k závěru, že práce na projektu přináší mnohá pozitiva převyšující nad nedostatky a problémy, a to jak pro žáky, tak pro učitele. Nejproblematičtější na celém projektu je, jak...
Modernizace přípravy učitelů pro vyučování v informační společnosti 21. století
Minář, Petr ; Vališová, Alena (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Práce se zabývá problematikou inovace přípravy studentů učitelství pro druhý stupeň základní školy v oblasti implementace ICT do didaktické přípravy studentů. Charakterizuje základní východiska informatizace společnosti počátku 21. století, problém počítačové a informační gramotnosti, mediální výchovy a hodnotí význam školních knihoven a informačních center. Dále analyzuje základní kurikulární dokumenty jako východiska informační výchovy a pozornost věnuje i dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti využívání ICT ve vzdělávání. Dotazníkové šetření mezi studenty Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové potvrdilo nedostatečnou přípravu studentů v didaktických aplikacích nových informačních technologií do vzdělávání jako základní didaktickou dovednost učitele v současnosti.
Aktivizační metody ve výuce chemie
Kesnerová Řádková, Olga ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Název práce: Aktivizační metody ve výuce chemie Autorka: Olga Kesnerová Řádková Abstrakt: Disertační práce se zabývá výukovými metodami v chemii, převážně se orientuje na metody s vyšším podílem aktivizace žáků. Popisuje přínos a nevýhody aktivizačních výukových metod, možná kritéria jejich výběru, podmínky pro jejich realizaci apod. Práce se dále soustřeďuje na čtyři vybrané aktivizační metody, a to metody brainstormingové, projektovou metodu, didaktické hry a práci s uměleckým a jiným textem, která je zde aplikována do přírodovědné výuky, resp. výuky chemie, např. jako vyprávění s chemickým experimentem. Výzkumná část obsahuje případovou studii realizace projektové metody výuky, která zahrnuje záznam a analýzu podmínek a problémů spojených s její realizací, jakož i iniciaci projektu pomocí brainstormingových metod. V rámci případové studie jsme využili participační pozorování, dotazníková šetření, miniankety a diskuse. Výzkumu se zúčastnilo celkem 184 studentů učitelství 2. ročníků Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Na základě výsledků výzkumných šetření a samotné realizace miniprojektu s tématem chromatografie jsme došli k závěru, že práce na projektu přináší mnohá pozitiva převyšující nad nedostatky a problémy, a to jak pro žáky, tak pro učitele. Nejproblematičtější na celém projektu je, jak...
Vybrané psychologické souvislosti změn v profesi učitele a jeho přípravě
Štětovská, Iva ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Práce se zamýšlí nad souvislostmi proměn společnosti a jejich dopady do života školy a profese učitele. Podrobně se zabývá souvislostmi změn v životě společnosti a jejich dopadem na instituce, resp. na instituci školy. Je diskutováno postupné oslabování pouhé vzdělávací funkce školy a posun její společenské odpovědnosti směrem ke společenským závazkům výchovným, resp. socializačním. V důsledku uvedených změn pak autorka zaměřuje pozornost zejména na konkrétní situaci učitele, zejména na problematiku proměn jeho profesních činností. Práce se pokouší vymezit, co se objevuje v kompetencích učitele nového, co v současné dominuje v jeho práci. Klade si rovněž otázku, jaké nové nároky tato situace změn klade na profesní přípravu učitele. S ohledem na stěžejní postavení práce se vztahy v současné základní škole se následující text zabývá komunikací jako oblastí, v níž se vztahovost ve škole realizuje především. Podrobně je pojednána problematika sociální opory, která je velmi významným činitelem v práci učitele. Na to navazují možné způsoby práce s bezpečnou zpětnou vazbou. Zde jako příklad slouží uvedení do metody videotréninku interakcí a aplikace bálintovských skupin do práce učitele. V oblasti psychologických souvislostí a dopadu vztahové práce učitele se autorka zaměřuje na problematiku souvisejících zejména...
Modernizace přípravy učitelů pro vyučování v informační společnosti 21. století
Minář, Petr ; Vališová, Alena (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Práce se zabývá problematikou inovace přípravy studentů učitelství pro druhý stupeň základní školy v oblasti implementace ICT do didaktické přípravy studentů. Charakterizuje základní východiska informatizace společnosti počátku 21. století, problém počítačové a informační gramotnosti, mediální výchovy a hodnotí význam školních knihoven a informačních center. Dále analyzuje základní kurikulární dokumenty jako východiska informační výchovy a pozornost věnuje i dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti využívání ICT ve vzdělávání. Dotazníkové šetření mezi studenty Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové potvrdilo nedostatečnou přípravu studentů v didaktických aplikacích nových informačních technologií do vzdělávání jako základní didaktickou dovednost učitele v současnosti.
Psychoterapeutická péče pro adolescenty selhávající v náročných situacích.
Bauer, Jiří ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Ústředním motivem disertační práce bylo nalezení efektivního způsobu, jak pomoci mladým lidem na hranici dospělosti prostřednictvím psychoterapeutické péče k zvládnutí náročných situacích, v nichž se jim nepodařilo obstát. Jejich selhávání se projevilo nejčastěji nedostatečnými výsledky při plnění školních povinností ve škole nebo pracovních úkolů na pracovištích odborného výcviku. Ačkoli příčiny byly různé, výsledek u všech stejně vyústil návrhem na vyloučení ze střední školy nebo odborného učiliště. Účelným se jevilo, a to jak v teoretických východiscích, tak ve výzkumu a jeho aplikacích, poukázat na velké množství vlivů a jejich kombinací, které vstupují do života každého jedince a jak je proto velice složité, ba přímo nemožné přesně identifikovat příčiny vzniku krize dospívajícího adolescenta. Všem zúčastněným zkoumaným osobám se však nastavilo zrcadlo jejich vlastních výpovědí prostřednictvím výsledků psychodiagnostických testů, artefaktů a rozhovorů s jejich rodiči, učiteli, mistry, ale především nimi samými. A spolu s nimi jsme hledali cestu z jejich krizové situace.Teoretická východiska vysvětlují klíčové pojmy a jejich souvislosti přímo k psychologickému výzkumu a jeho aplikování do terapeutické péče. Popisují psychologickou charakteristiku adolescence, v níž se snaží postihnout význam tělesných...
Modernizace přípravy učitelů pro vyučování v informační společnosti 21. století
Minář, Petr ; Vališová, Alena (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Práce se zabývá problematikou inovace přípravy studentů učitelství pro druhý stupeň základní školy v oblasti implementace ICT do didaktické přípravy studentů. Charakterizuje základní východiska informatizace společnosti počátku 21. století, problém počítačové a informační gramotnosti, mediální výchovy a hodnotí význam školních knihoven a informačních center. Dále analyzuje základní kurikulární dokumenty jako východiska informační výchovy a pozornost věnuje i dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti využívání ICT ve vzdělávání. Dotazníkové šetření mezi studenty Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové potvrdilo nedostatečnou přípravu studentů v didaktických aplikacích nových informačních technologií do vzdělávání jako základní didaktickou dovednost učitele v současnosti.

Viz též: podobná jména autorů
1 Dobrovská, Dana,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.