Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The Translingual Poem: Ilya Kaminsky, May Wong, Li-Young Lee
Romanenko, Anton ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou tvorby tří současných anglofonních translingválních básníků: Ilji Kaminského, Wong Mayové a Li-Young Leeho. Translingvální básní se rozumí poetický text napsaný v jazyce, který není autorovou mateřštinou. Translingvální literární praxe byla běžná ve středověku. Během romantismu se dominantním způsobem literární produkce stal monolingvální model. V modernismu však došlo k obnovení literárního traslingvismu, což lze vidět například ve tvorbě autorů jako Vladimir Nabokov, Eugene Jolas nebo později u Ivana Blatného. Diplomová práce analyzuje vybraná díla těchto autorů a popisuje jejich návaznosti na současnou formu literárního translingvismu. Dále se diplomová práce zabývá detailním rozborem vybraných básní od Ilji Kaminského, Wong Mayové a Li-Young Leeho. Cílem analýzy je ukázat, jak tito autoři pracují s pojmy básnické formy a obsahu a jak svojí tvorbou navazují na literární tradice svých jazyků. Diplomová práce se také věnuje transmedialním aspektům tvorby těchto autorů a tomu, jak přistupují k pojmu lyrična. Klíčová slova: translingvismus, multilingvismus, modernismus, poezie, báseň, poetika, transmedialita, literatura, lyrika
Imagism, Imagists and Imagery: Ezra Pound, H.D. and William Carlos Williams
Pavienská, Anna ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Machová, Mariana (oponent)
Imagismus, skoro paralelní s první světovou válkou, bylo Americké básnické hnutí, používající volný verš a "obraz," který okamžitě prezentuje intelektuální a emoční komplex, a vyzdvihuje význam každého slova, a pohybující se opačným směrem od Romantismu k Modernismu, jako jeho pod-žánr. Cíl této teze je porovnat a analyzovat některé z nejvíce významných děl důležitých básníků a zakladatelů tohoto hnutí: Ezry Pounda, H.D., Richarda Aldingtona, F. S. Flinta a Williama Carlose Williamse, a vyhodnotit zásadní charakteristiky tohoto hnutí. Tato teze bude definovat tři hlavní stylistické tendence Imagismu, a doloží tyto rysy v básních již zmíněných básníků. Analýza prací každého autora bude fungovat jako materiál k demonstraci nejvíce významných charakteristik tohoto literárního hnutí. První vlastnost Imagistické poezie, přímé zacházení s "věcí," bude reprezentováno William Carlosem Williamsem, spolu s ostrými obrazy, zvýrazněné v jeho kolekci Spring and All a Sour Grapes, včetně básní "By the Road to the Contagious Hospital," "The Red Wheebarrow," "The Great Figure," "This is Just to Say." Druhý charakteristický rys, nepoužívat absolutně žádné slovo, které by nepřispívalo k prezentaci, bude prozkoumáno v "The Return" "In a Station of the Metro" a překladu "Liu Ch'e" od Ezry Pounda. Poslední podstatný...
"The American Way Is a Hideous Monster:" The Portrayal of American Society in the Poetry of Allen Ginsberg, Gregory Corso, Amiri Baraka and Chen Chen
Moravec Zajkr, Alexandra ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zobrazením a kritikou americké společnosti v básnických dílech básníků dvacátého a jednadvacátého století, jmenovitě Allena Ginsberga, Gregoryho Corsa, Amiriho Baraky a Chena Chena, přičemž se zaměřuje především na styl zobrazení a problematiku řešenou ve vybraných básních. Záměrem této práce je určit některá ze zásadních témat jejich kritiky společnosti a ukázat, jaký vliv měl historický kontext na kompozici jejich básní a na kritiku v nich obsaženou. Vybrané básně každého autora jsou analyzovány zvlášť, aby bylo poukázáno na pojmy, které jsou pro jejich zobrazení jedinečné, a také aby bylo ukázáno, že navzdory rozdílům v jejich osobnostech a historických obdobích se určitými otázkami Spojených států zabývali a nadále zabývají básníci dvacátého i jednadvacátého století. Práce však ukazuje, že jejich specifická společenská třída a rasa spolu s historickým kontextem ovlivňují uměleckou tvorbu jednotlivých básníků, a ukazuje, že básníci dvacátého století kladou jiné otázky než básníci jednadvacátého, i když jejich názor na americkou společnost jako celek zůstává kritický.
The Poetry and Journalism of James Fenton
Ward, Richard Douglas ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Tato práce analyzuje dílo britského poéta a žurnalisty Jamese Fentona s užším zaměřením na jeho tvorbu o jihovýchodní Asii. Jsem přesvědčen, že Fentonův žurnalismus reprezentuje experiment v přístupu ke psaní ovlivněného vlastní zkušeností, který se podobá Novému Žurnalismu, a které se zaměřuje na neobvyklosti. I přesto, podobně jako Benedict Anderson, se domnívám, že Fenton v některých momentech podléhá touze promovat své dílo jako komoditu raději než seriózní reportérskou činnost. Dále zkoumám Fentonův vztah k politice a psaní, přičemž mi přijde, že jeho psaní o Vietnamu ukazuje vzrůstající, ale neúplné rozčarování ze socialismu, a jeho dílo o Filipínách je o celkovém zpřetrhání, podobném typické změně bývalého věřícího, který se snaží zpřetrhat všechny minulé vazby. Co se týče Fentonovy poesie s tématem jihovýchodní Asie , vidím změnu mezi Fentonovou brzkou tvorbou v žurnalistické poesii a jeho pozdějším formálně zaujatou tvorbou přičemž tato změna dle mého vyvěrá z jeho změny politických postojů.
Indie Rock Poetry: Arctic Monkeys' Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
Kiristaev, Michail ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Bakalářská práce vytváří akademický diskurz s cílem dokázat, že texty skladeb na debutovém albu Arctic Monkeys Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006) by měly být považovány za literaturu a označovány jako indie-rocková poezie. Argument ve prospěch považování textů za literaturu je založen na teoretickém rámci navrženém Terry Eagletonem, Stanley Fishem a Antony Easthopem: literatura je konstrukt, přičemž literární hodnotu nelze univerzálně identifikovat. Literární hodnota existuje v rámci interpretačního média, v jehož kontextu lze hodnotu pouze uměle přiřadit. S cílem dokázat, že Whatever People Say I Am, That's What I'm Not má literární hodnotu, funguje předkládaná bakalářská práce jako interpretační médium, v němž je tato hodnota přiřazena. Práce nejprve představuje Eagletonův a Fishův pohled na podstatu literární hodnoty, podpořený Easthopeovou kritikou literární hodnoty jako konceptu. To je následně podpořeno tezí o neexistujícím rozdílu mezi kulturou vysokou a populární, umožňující akademickou studii o albu Whatever People Say I Am, That's What I'm Not jako dílu populární kultury. Další kapitola pak poskytuje sociokulturní rámec pro literární analýzu textů v následujících kapitolách. Představuje pojmy jako indie kultura, severoanglická identita a rocková poezie a nastiňuje...
Issues of translation in Miroslav Holub's poetry
Prunarová, Markéta ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Miroslav Holub, nejp ekládan jší český básník dvacátého století, má své nezastupitelné místo v anglofonní literatu e, a p esto mu v české literární kritice náleží jen malá pozornost. Cílem této bakalá ská práce je objasnit otázky, které z této v české literatu e ojedin lé situace vyvstávají, a to p edevším jakým zp sobem a z jakých d vod se Holubova poezie stala nedílnou součástí anglofonní tradice a jaké um lecké charakteristiky umožnily její ukotvení. Práce se zabývá aspekty nejen Holubových básní, ale také kulturní a politické situace, které umožnily pozitivní p ijetí jeho díla v zahraničí. Vzhledem k tomu, že Holubova poezie nutn vstoupila do britské a americké literární tradice v p ekladu, hlavní pozornost je up ena na odlišnosti a podobnosti mezi dynamikou jeho práce v originále a v anglickém jazyce. První část této práce p edstavuje poezii Miroslava Holuba tak, jak je nejčast ji vnímána v českém prost edí. Je nastín na genealogie jeho díla v širších literárních a společenských souvislostech, a to zejména v kontextu poezie všedního dne. Pro lepší pochopení tohoto kontextu je část této kapitoly v nována Holubov biografii. T žišt m druhé kapitoly je popis Holubova básnického jazyka s cílem stanovit, jak je tento jazyk vhodný nebo naopak nevhodný pro p enos do jiného jazyka. Jinak ečeno se tato...
The Fragmentation of Identity in the Work of Sylvia Plath: The (Im)possibility of Escaping the "Bell Jar"
Urbanová, Aneta ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem krize ženské identity v románu Pod skleněným zvonem Sylvie Plathové a vybraných básních z její pozdní sbírky Ariel, přičemž se zaměřuje převážně na zobrazení ztracené a roztříštěné identity. Práce zasazuje dílo Plathové do kontextu její doby a tvrdí, že popisovaný problém fragmentace se netýká pouze krize jednotlivce, ale odráží kolektivní ženské vnímání v době americké studené války. Cílem práce je stanovit některé z hlavních příčin rozpadu identity a ukázat jeho škodlivý dopad na psychiku žen. Analýza si dále klade za cíl odhalit prostředky, které v díle Plathové poskytují únik z tohoto vnitřního zmatku, a identifikovat tak potenciální řešení krize identity. Práce je rozdělena do tří samostatných kapitol následovaných závěrem. Úvodní kapitola poskytuje obecný přehled o éře studené války se zaměřením na měnící se politickou a sociokulturní situaci v padesátých letech minulého století a její roli v rozpadu ženské identity. Celkovým záměrem kapitoly je ukázat, jak krize identity prezentovaná v díle Sylvie Plathové zrcadlí životní zkušenost žen v době studené války. Snaží se nastínit utiskující charakter poválečného prostředí a vysledovat v něm počátky rozpadu identity. Následující kapitola se zabývá analýzou rozpadu a ztráty identity v samotné poezii a próze...
Nomina nuda tenemus: Postmodernist Method in Vladimir Nabokov's Pale Fire
Ottová, Tereza ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Vladimír Nabokov je nepochybně jedním z nejvýznamnějších autorů postmoderny. Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat metodu, kterou užívá v Bledém ohni a díky níž je tento román možné nazvat postmoderním dílem. Jeho práce s textem způsobuje, že Bledý oheň představuje typický příklad Lyotardovy nedůvěry k metanarativům, Barthesova skeptického přístupu k autorovi a Ecova znovunalezení nominalistického flatus vocis. Nabokov vede impozantní dialog již se samotnou formou románu, který způsobuje oslabení jeho formálních prvků. Bledý oheň je příběhem, jenž vypráví přinejmenším jeden nespolehlivý interní autor, Charles Kinbote, který relativizuje a popírá svoji vlastní roli jakožto odborného komentátora básně Bledý oheň, což výrazně přispívá k destabilizaci samotné formy románu. Tento subversivní prvek je zkombinován s nekonvenčním pojetím nadpisů a terminologie, které nezjednodušuje přístup k obsahu, jenž je jimi označován, nýbrž jej naopak komplikuje. Dokonce i ten nejzřejmější předmět románu Bledý oheň, tedy předmět akademického komentáře, báseň Bledý oheň, nemá jednoznačně danou formu. V důsledku tohoto nelze určit, jestli je verze poskytnutá čtenáři tou konečnou a skutečně zamýšlenou autorem. Tedy ani dominantní interní autor, ani názvosloví, ani předmět zkoumání nepřispívají ke stabilitě...
The Portrayal of Female Sexuality and Sensuality in Selected Works of Anne Sexton and Adrienne Rich
Benešová, Sára ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Delbos, Stephan (oponent)
Anne Sexton a Adrienne Rich patří mezi nejvýznamnější dvacátého století. Poezie obou těchto autorek je v jádru ženská; konfesijní verš Sexton, ve kterém se noří do osobních zážitků a traumat, je úzce spjat s jejím ženským prožíváním. Sexton otevřela dveře řadě na svou dobu témat jako sex, masturbace a ženské potěšení. se odráží za feministickým probuzením a nepřetržit přivést útlak žen do popředí literárního diskurzu a tím zdůraznit, že co je osobní politické. Obě autorky se ženské sexuality a smyslnosti zabývaly nejen explicitně, ale prostřednictvím jazyka jako takového: tím, že jakožto ženské spisovatelky hledaly svůj žensk Ženské psaní neboli l'écriture féminine feministkami v popředí s a ve své podstatě shledává západní strukturu jazyka falocentrickou. Francouzské feministky vyzdvihly důležité paralely mezi ženskými těly a ženským psaním s tvrzením, že ženské potěšení bylo potlačeno odepřena možnost se vyjádřit , že jakmile se ženy naučí psát těl , budou sexuálně osvobozeny. Skrz rozličnost ženského potěšení ( ) budou ženy schopny prozkoumat rozmanitost ženského jazyka. L'écriture féminine tudíž poskytuje ideální propojení ženského těla Cílem této práce je prozkoumat vybrané básně Anne Sexton a Adrienne Rich za pomoci l'écriture féminine a analyzovat vyjádření ženské sexuality v jejich zkoumat způsoby,...
Poetics of the East Coast Old School Rap and Hip Hop Lyrics
Bolbol, Jakub ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Poetika Textů East Coast Old School Rapu a Hip Vedoucí bakalářské práce Studijní obor věten 2021, Praha Bakalářská práce zkoumá a analyzuje texty hudebního žánru jménem rap a kulturního hnutí jménem hip Texty podléhají analýze a srovnávání s metodami analýzy literárních textů a literární teorie. Cíl této práce je dokázat, že tyto texty, napsané Afroamerickými rappery, xty literární příběhy a básně, které by se akademickém diskurzu a možné budoucím výzkum mohly zařadit do kánonu Afroamerické, potažmo Americké literatury Termín East Coast (Východní pobřeží) odkazuje na místo původu autorů a jejich zaměření z místa jejich tématech: americké město New York a jeho obvod zvaný Bronx. Termín (Stará škola) odkazuje na formu textů a jejich zasazení v čase osmdesátých letech dvacátého století. Práce stručně představuje historii a vznik hopové kultury, definuje hudební žánr rap a uvádí rapovou terminologii, á prací prolíná. Práce následně představuje básníka (Poslední básníci), kteří jsou považováni za "praotce " Po představení a definici hip hop a rapu se práce obrací otázce, zdali by se hip hop či považovat za literární žánr. Práce se touto otázkou zabývá v následujících kapitolách, které jsou věnovány literární analýze vybraných textů. Texty jsou rozděleny na dvě skupiny a témat První skupina se zaměřuje na...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.