Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Formace katechetů - laiků v českých a moravských diecézích (1990-2015)
Bartoňová, Eliška ; Dřímal, Ludvík (vedoucí práce) ; Zimmermannová, Marie (oponent)
Diplomová práce s názvem "Formace katechetů - laiků v českých a moravských diecézích (1990 - 2015)"zachycuje vývoj formace katechetů - laiků za posledních dvacet pět let v českých a moravských diecézích. Prizmatem dokumentů magisteria církve, které se týkají formace laických katechetů, se práce snaží objektivně zhodnotit základní a celoživotní formaci katechetů v jednotlivých diecézích. Práce využívá kombinovaný výzkum, zahrnující dílčí výzkumné otázky, na které odpovídá pomocí rešerší diecézních dokumentů, interních materiálů diecézních katechetických středisek, dotazníků a rozhovorů s vedoucími pracovníky katechetických středisek a pamětníky historie činnosti středisek. Praktická část obsahuje přehledné tabulky. V závěru je naznačeno, v čem by práce mohla být prospěšná pro budoucí návazné zkoumání situace v oblasti formace katechetů - laiků v českých zemích. Klíčová slova katecheté - základní formace - celoživotní formace - diecézní katechetické středisko - služba - vzdělávání
Výzkum náboženské gramotnosti předškolních dětí v křesťanské třídě mateřské školy. Případová studie
Kaucká, Jitka ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Diplomová práce "Výzkum náboženské gramotnosti předškolních dětí v křesťanské třídě mateřské školy: Případová studie" se skládá ze dvou hlavních kapitol. Jejím hlavním cílem je představit nový pojem "náboženská gramotnost" a identifikovat jeho základní projevy u dětí předškolního věku v teorii i praxi. V první kapitole je pojednáno o pojmu gramotnost obecně a z náboženského hlediska. Nejprve je definován pojem gramotnost, jsou vymezeny jeho úrovně, hlavní činitele a hlediska posuzování. Dále se hovoří o jednotlivých modelech gramotnosti v předškolním období a jsou stanoveny základní principy její účinné stimulace a rozvoje. V části o náboženské gramotnosti je představeno stádium víry intuitivně- projektivní, typické pro předškolní období a dále se vychází z pasáží Katechismu katolické církve. Ve druhé kapitole je realizován jako případová studie empirický výzkum stavu náboženské gramotnosti v křesťanské třídě mateřské školy. Výzkum přímo navazuje na teoretickou část práce a jeho hlavním cílem je získat skutečný obraz o stavu náboženské gramotnosti předškolních dětí a analyzovat danou problematiku. Je charakterizován zkoumaný vzorek, mateřská škola je prezentována s průvodním komentářem z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, formulován výzkumný hlavní cíl i parciální cíle a...
Místo bible v katechezi dětí školního věku (Perspektiva Slezské církve evangelické a.v.)
Pietak, Martin ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent) ; Roskovec, Jan (oponent)
Předložená práce si klade za cíl prozkoumat otázky související s používáním Bible v katechezi dětí, a to v kontextu současných změn teologických, sociologických i nábožensko-pedagogických paradigmat. K řešení těchto otázek přistupuje ze čtveré perspektivy: 1. historické, 2. teologické, 3. empirické a 4. didaktické, a to na pozadí katechetické praxe Slezské církve evangelické a. v. v ČR (SCEAV). V historické části se práce zabývá modely práce s Biblí napříč církevními dějinami i s hlavním důrazem na dějiny a současnost katecheze SCEAV a na německé a americké katechetické a nábožensko- pedagogické koncepty 20. stol. Teologická perspektiva se ptá po místu a pojetí Bible v současné systematice a hermeneutice. Empirická perspektiva vnáší do diskuse výsledky mnoha terénních výzkumů provedených s ohledem na Bibli a katechezi. Didaktická perspektiva usiluje o zhodnocení poznatků předchozích bádání a o zmapování faktorů určujících adekvátní biblické vyučování. Práce rozpracovává předpoklad, že zdařilé propojení teologie a didaktiky včetně jejích pomocných věd tvoří solidní základ dobré biblické katecheze. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Církevní gymnázia a kurikulární reforma v ČR
Dostál, Filip ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Práce se zabývá teorií kurikula a vzdělávacími cíli katolické střední školy v souvislosti se zaváděním Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia v ČR. Rozvíjí teorii christocentrického kurikula podle dokumentů II. Vatikánského koncilu a Kongregace pro náboženskou výchovu. Tímto pohledem analyzuje školní vzdělávací programy čtrnácti katolických gymnázií v České republice.
Verbum Domini jako inspirace pro setkávání nad Biblí
Souradová, Marie ; Zimmermannová, Marie (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Diplomová práce se zabývá tvorbou metodiky pro setkávání nad Biblí s dospělými ve farnosti Žamberk. V teoretické části si všímá důležitosti Bible v životě křesťana a východiska nachází v dokumentech magisteria církve, zejména v apoštolské exhortaci Verbum Domini a v dogmatické konstituci Dei Verbum. Z dokumentů vyvozuje kritéria pro katechezi s textem Bible. Jádrem práce je vytvoření vlastní metodiky pro konkrétní skupinu dospělých věřících z farnosti Žamberk. Při tvorbě metodiky je přihlédnuto k výsledkům sondy z farností. Metodika je ověřena a vyhodnocena na základě reflexe účastníků. Klíčová slova metodika, Bible, farnost, Verbum Domini, křesťan
Vězeňská duchovní péče z pohledu uživatele
Mikuš, Vladimír ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
V této práci je uvedeno, co se rozumí duchovní péčí ve věznici. Je zde popsána základní struktura Vazební věznice Praha Ruzyně. V práci jsou charakterizovány podmínky pro duchovní život ve Vazební věznici Praha Ruzyně z hlediska autora práce. Dále je uváděn stručný popis dostupných podnětů pro duchovní život v téže věznici. Následuje výčet konkrétních podnětů pro duchovní život s autentickými svědectvími. Je popsáno institucionální zajištění podmínek pro duchovní péči ve vězení v rámci České republiky. Formou anonymních dotazníků byly získány od vězněných osob informace o formách a podmínkách duchovního života ve vězení.
Práce s Biblí v malých skupinách
Vehovská, Anna ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Bibliografická citace Bibliografická citace Práce s Biblí v malých skupinách: bakalářská práce / Anna Vehovská; vedoucí práce: Doc. Ing. Mgr. Aleš Opatrný Th.D. -- Praha, 2014. -- 65 stran. Anotace Teoretická část práce vychází z pojednání o práci s Biblí v církevních dokumentech, zejména v konstituci Dei Verbum a v postsynodální exhortaci papeže Benedikta XVI. Verbum Domini a dalších dokumentů Papežské biblické komise. Následuje zjišťování rozsahu dostupné literatury pro práci s Biblí jak z katolického tak i nekatolického prostředí a vymezení pojmu malé skupiny z hlediska sociologického a pastoračního se zaměřením na její místo v církvi. V praktické části jsou zmíněny různorodé možnosti a způsoby biblické práce ve skupinách obecně. Rozsáhlý přehled metod práce s Písmem je rozdělen podle dvou zaměření: podle toho, kde se pracuje s Biblí v rámci pastorační praxe a podle účelu programu práce s Biblí v malých skupinách. U každé popisované oblasti je uveden výčet, příp. charakteristika nejrozšířenějších postupů a je vyhodnocena i jejich vhodnost pro určitou věkovou skupinu, příp. další metodická úskalí. Klíčová slova Bible, Dei verbum, Verbum Domini, malá skupina, práce s Biblí, metody přístupu k Bibli
Příprava snoubenců ve vybraných vikariátech HK diecéze
Fajstavr, Antonín ; Dřímal, Ludvík (vedoucí práce) ; Zimmermannová, Marie (oponent)
Diplomová práce odkrývá současný stav a úroveň přípravy snoubenců na manželství v územním celku pohraničního regionu Královéhradecké diecéze. Práce zkoumá a hodnotí stav přípravy ve čtyřech vikariátech v souvislosti s církevními dokumenty, které se k ní vztahují. Zkoumané vikariáty jsou nejprve představeny z hlediska personálního obsazení a jsou u nich uvedeny orientační údaje o počtech sňatků za posledních deset let. Práce charakterizuje různé typy snoubenců a uvádí několik forem přípravy. Skutečný stav přípravy v regionu je zjišťován průzkumem, z něhož jsou posléze vyvozeny závěry. Vedle přípravy, kterou provádí kněz, práce pojednává o využití doplňků v této přípravě, jež představují různé metody a pomůcky. Této doplňkové formě přípravy je věnovaná závěrečná část práce, která pomůcky a metody představuje, porovnává a vyhodnocuje. Diplomová práce si všímá snoubenecké přípravy ve vztahu k nezastupitelné funkci budoucí rodiny, k jejímuž budování má tato příprava přispět.
Josef kardinál Beran jako pastoralista
Adamcová, Alena ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Alena Adamcová Diplomová práce Josef kardinál Beran jako pastoralista Anotace Osobnost kardinála Josefa Berana je v práci nahlížena z pohledu pastoralisty a pastýře analýzou jeho písemností zvláště v období jeho pedagogické činnosti, době v internace a v římském exilu. Práce popisuje Beranovo pastorační působení jako pedagoga, diecézního biskupa a kardinála i na základě průzkumu jiných dostupných pramenů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.