Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vnitřní a vnější variabilita v posuzování jedince podle mluvního projevu
Nagyová, Eliška ; Volín, Jan (vedoucí práce) ; Chládková, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vnitřní a vnější variabilitou v posuzování jedince podle mluvního projevu. Na materiálu dvou básní (Portrét Karla Tomana a Píseň zhýralého jinocha Františka Gellnera) byla sledována variabilita v hodnocení nahrávek 32 mluvčích (16 žen a 16 mužů). Jejich výstup hodnotilo 30 posluchačů na sedmibodové škále na základě svého dojmu z celkové recitace. Obecný charakter motivačního textu nám umožnil sledovat, jaké faktory mohou hrát důležitou roli při vnímání celkového mluvního projevu. Výsledky mimo jiné poukazují na možný vliv textu básní na hodnocení respondentů. Tato studie slouží jako podklad pro další hlubší výzkum v oblasti hodnocení mluvního projevu. Klíčová slova: vnitřní variabilita, vnější variabilita, percepce hlasu, atraktivita hlasu, měření hlasu, hodnocení hlasu, recitace
Vowel length in infant-directed speech: the realisation of short-long contrasts in Czech IDS
Svoboda, Michaela ; Chládková, Kateřina ; Kocjančič Antolík, T. ; Paillereau, Nikola ; Slížková, P.
When interacting with young children, talkers across many languages use a speech style that reflects positive affect, draws infants' attention, and supposedly facilitates language acquisition. As for the latter, a well-documented feature of infant-directed speech is an exaggeration of spectrally-cued vowel contrasts. Here we tested whether talkers exaggerate also durationally cued contrasts. Sixty-three mothers, native speakers of Czech, were recorded while playing with their infant (4- to 10-month-olds, IDS) and while speaking to an adult (ADS). The durations of the five Czech phonemically short vowels were compared to their long counterparts. Vowel duration (normalised for word duration) was longer in IDS than in ADS more for phonemically long vowels at the younger infant ages, indicating a developmentally specific early exaggeration of length contrasts in Czech infant-directed speech. The present finding suggests that in a language with phonemic length, caregivers' realisation of speech sounds may go beyond merely being longer and slower overall.
Infants' learning of novel segments is modulated by prosody
Chládková, Kateřina ; Podlipský, V.J. ; Nudga, Natalia ; Paillereau, Nikola ; Kynčlová, Kateřina ; Šimáčková, Š.
Young infants recognize atypical realisations of native-language speech. Later they learn words better from native-accented talkers. However, 6-month-olds preferentially listen to unfamiliar speech. We tested whether the learning of new vowels matches 6-month-olds’ listening preferences, being more effective from nonnative-accented speech. We exposed Czech six-month-olds to delexicalised utterances with consonants replaced by [f] and vowels by 405 tokens sampled from a bimodal [ɛ]-[æ] distribution, a contrast absent from Czech, and with either native or atypical rhythm. Discrimination of [ɛ]-[æ] was then tested in an alternating/non-alternating paradigm. Longer first-look duration to non-alternating than to alternating trials – indicating a learning effect – was found in infants familiarised with the novel contrast in atypical rhythm, such effect was not\ndetected after familiarisation with native rhythm. Six-month-olds thus more effectively exploit distributional information about novel vowels from non-native rhythm, which matches their previously reported preferences for listening to novel over familiar accents.
Variabilita trvání vokalických intervalů při recitaci básně
Vavřičková, Barbora ; Šturm, Pavel (vedoucí práce) ; Chládková, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá variabilitou temporálních charakteristik, jimiž jsou tempo řeči a trvání vokalických intervalů. V teoretické části jsou nejprve shrnuty obecné poznatky o artikulačních, akustických, percepčních a fonologických vlastnostech vokálů a je vysvětleno tempo řeči s vokalickým trváním. Následuje kapitola zaměřující se na faktory variability ovlivňující jak tempo řeči, tak trvání vokálů. Analýza těchto faktorů je obsahem praktické části. V té je ve třech konkrétních analýzách zkoumáno 32 nahrávek recitace Gellnerovy básně XXXI. Nejprve je analyzováno tempo řeči a jeho variabilita u mluvčích, slok a veršů. Další analýza zaměřená na trvání vokálů v básni zkoumá jednotlivé faktory, které mohou mít na kvantitativní odlišnosti vliv. Poslední část analýz je pojata konkrétněji a soustředí se na srovnávání jednotlivých dvojverší a slov v opakovaných částech básně. Výsledky ukázaly, že tempo neopakovaných veršů se snižuje, zatímco tempo opakovaných se mírně zvyšuje. V rámci trvání se jako delší ukázaly vokály ve finálních frázích a vokály bez rázu a přízvuku.
Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implantaci se zaměřením na morfosyntaktickou rovinu jazyka
Baslová, Markéta ; Homolková, Kamila (vedoucí práce) ; Chládková, Kateřina (oponent)
(česky) Tato diplomová práce je případovou studií vývoje jazyka a komunikace u chlapce po kochleární implantaci. Zaměřuje se především na morfosyntaktickou rovinu jazyka. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první, teoretické, je na základě literární rešerše pojednáno o sluchu, jeho významu a sluchových vadách, dále pak o vývoji řeči a jazyka, a to jak u jedinců slyšících, tak se jedinců sluchovým postižením. Druhá část práce se zaměřuje na výzkum samotný. Je pojata jako longitudinální případová studie založená na rozboru audionahrávek implantovaného chlapce. Na základě přepisů těchto nahrávek je analyzována jeho komunikace a jazykový vývoj se zaměřením zvláště na morfosyntax, ovšem s přesahem do dalších jazykových rovin. Cílem práce je postihnout jazyková specifika v projevu implantovaného dítěte a jeho případné pokroky na komunikační úrovni.
Srovnání vlivu cizineckého přízvuku a řečových vad na postoje k mluvčímu
Machová, Kateřina ; Chládková, Kateřina (vedoucí práce) ; Houzar, Alžběta (oponent)
Výzkum v oblasti postojů posluchačů vůči mluvčím s cizím přízvukem a vadami řeči stojí v centru pozornosti již řadu let. Tato diplomová práce si klade za cíl přispět do skupiny těchto výzkumů v českém prostředí. Jejím tématem je srovnání vlivu cizího přízvuku a řečové vady na vnímanou důvěryhodnost mluvčího. Konkrétně byl zkoumán vliv francouzského přízvuku a rotacismu, tedy poruchy artikulace, kdy jedinec nedokáže vyslovit hlásku /r/ tak, jak to požaduje norma jeho rodného jazyka. Jako nahrávaný materiál bylo dohromady sestaveno 55 vět obsahující hlásku /r/ v různých kontextech a pozicích a 14 vět bez této hlásky. Čtyři mluvčí s výbornou znalostí francouzštiny ve věku od 20 do 50 let nahrály stimuly vždy ve třech podmínkách - standardní češtinou, češtinou s rotacismem a češtinou s francouzským přízvukem. Z těchto stimulů byly vytvořeny čtyři verze percepčního testu vždy tak, aby se zde objevily všechny čtyři mluvčí, v příznakových podmínkách pouze jednou, ve standardní češtině dvakrát - jedna mluvčí ve větách obsahujících /r/, druhá mluvčí ve větách neobsahující /r/. První hypotéza byla, že výskyt rotacismu a francouzského přízvuku negativně ovlivní vnímanou důvěryhodnost mluvčí v porovnáním s mluvčí bez francouzského přízvuku a bez vady řeči. Druhá hypotéza byla, že mluvčí s francouzským...
Řeč otců orientovaná na dítě v českojazyčném prostředí
Ungrová, Veronika ; Chládková, Kateřina (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Cílem diplomové práce je popsat, čím se vyznačuje řeč v komunikaci mezi otcem a dítětem v českojazyčném prostředí. První část práce definuje základní teoretické pojmy a shrnuje výsledky dosavadních výzkumů, které se zabývají principy osvojování jazyka dítětem a vymezují základní znaky řeči orientované na dítě. Teoretická část práce vychází zejména z odborné literatury, která popisuje rozdíly mezi řečí orientovanou na dítě u otce a matky. Druhou část práce tvoří analýza pořízených audionahrávek přirozené komunikace otců s dětmi v porovnání s přirozenou řečí otců s dospělým. Nahrávky byly pořízené v rámci projektu Primus/17/HUM/19. Dále se práce zaměřuje na vybrané pragmatické a lexikální jevy řeči otce orientované na dítě, jež jsou opět srovnávány s poznatky odborné literatury. Klíčová slova: řeč otce orientovaná na dítě, osvojování jazyka, otec, dítě, český jazyk
Mimoškolní mediální zkušenost jako prostředek osvojování cizího jazyka v mladším školním věku
Šimerková, Anna ; Kuzmičová, Anežka (vedoucí práce) ; Chládková, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce na základě případové studie zkoumá, jak vstupuje mimoškolní mediální zkušenost (počítačové hry, YouTube aj.) do osvojování cizího jazyka u dítěte mladšího školního věku a jak tento proces vnímá samo dítě a jeho dospělé okolí. Pomocí kombinace polostrukturovaných rozhovorů s dítětem i rodičem, mediálního a jazykového deníku obou participantů práce zjišťuje, kolik času dítě tráví v kontaktu s cizím jazykem, jakými mediálními prostředky je tento kontakt umožněn a jak se dále odráží v jeho každodenním projevu. Participativní sběr dat trval jeden týden. Smyslem této práce je především poukázat na danou problematiku a nutnost jejího dalšího zkoumání. Klíčová slova: mediální zkušenost, autonomní učení, angličtina mimo školu, cizí jazyk, případová studie
Variabilita vybraných akustických vlastností nazál při recitaci básně
Straková, Leona ; Šturm, Pavel (vedoucí práce) ; Chládková, Kateřina (oponent)
(česky) Variabilitě se věnovalo mnoho českých i zahraničních studií. Studie ovšem byly zaměřené na variabilitu mluvených projevů či čtení běžných textů a také málokterá studie se zabývala zkoumáním variability konkrétně nazálních hlásek. Tato práce se tedy zabývá variabilitou převážně nazál při recitaci básně. Vybraná báseň obsahuje vysoké množství nazál, navíc je zde první a poslední sloka totožná. Práce obsahuje teoretickou část, která shrnuje poznatky jak o nazálách obecně, tak o variabilitě. Dále přináší výzkumnou část, která analyzuje variabilitu nazál v závislosti na různých faktorech. Popisuje se zde vliv určitých faktorů na trvání a harmonicitu jednotlivých hlásek, včetně artikulačního tempa. Výzkumná část vychází z nahrávek 32 mluvčí. V analytické části je zkoumané nejprve artikulační slabičné tempo mluvčích napříč celou básní, následně také v rámci slok a veršů. Druhá analýza se věnuje trvání nazál. Zkoumá se trvání nejprve v prvních třech neopakovaných slokách napříč mluvčími. Trvání nazál bylo ovlivněno převážně přízvučností a pozicí ve frázi či výskytem ve shluku (toto se potvrdilo jen u hlásky [n], která měla největší výskyt). Ke každému faktoru je vytvořen krabicový graf, který znázorňuje jeho vliv na nazály. Následně je vytvořen graf, který porovnává trvání nazál v poslední a v...
Fonetické strukturní rysy prozodických frází v televizních debatách v češtině a americké angličtině
Hladká, Adéla ; Volín, Jan (vedoucí práce) ; Chládková, Kateřina (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce bylo popisování prozodického frázování v žánru televizní debaty v rámci srovnávání češtiny s americkou angličtinou. Snahou bylo nalézt shody a rozdíly mezi oběma jazyky/kulturami v oblasti frázování a zjistit, zda interindividuální, případně intraindividuální rozdíly nejsou větší než rozdíly mezi situací v češtině a americké angličtině. Byly analyzovány čtyři různé sady nahrávek z televizních politických debat (Nedělní partie a Arizona Horizon's), dvě české a dvě anglické s celkovým počtem 14 mluvčích, přičemž dva z nich, moderátoři, se opakovali v týchž debatách, takže finální počet mluvčích činil 12. Data pro analýzu byla poskytnuta z Fonetického ústavu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v rámci COCOSDA principu. U jednotlivých mluvčích byl analyzován počet slov, slabik a hlásek na jeden promluvový úsek. K extrakci výsledných dat byla využita skripta z fonetického softwaru Praat. Byly zároveň zkoumány nejkratší a nejdelší fráze ve snaze přijít na to, jestli jsou tyto jevy nějakým způsobem zobecnitelné v tomto žánru konverzační mluvy. Výsledky tohoto výzkumu ukazují, že i když se mluvčí liší v rámci jazykových skupin, osobnost některých jednotlivců a prostředí, ve kterém probíhá debata, jsou v tomto případě ještě relevantnější.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 CHLÁDKOVÁ, Kamila
3 Chládková, Kamila
5 Chládková, Karolína
1 Chládková, Kristýna
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.