Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 61 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
O loutkách a neloutkách
Stárková, Jana ; NEZNAL, Vít (vedoucí práce) ; CÍSAŘ, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá pojem „loutka“ v současném divadle nepsychofyzického herectví. Vychází přitom předně z české divadelní teorie a pracuje hlavně s termíny jevištní postava, dramatická osoba a následně s pojmem integrovaný herecký komponent loutkového divadla. Pro tuto bakalářskou práci je zásadní dělení na figurativní a nefigurativní loutky podle definice prof. Jaroslava Etlíka. Výchozím podnětem ke vzniku této bakalářské práce byla účast na kolokviu při příležitosti přehlídky Přelet nad loutkářským hnízdem, článek z roku 1999 s názvem Hledání souvislostí: Co je to loutka? v časopise Loutkář a všeobecné nejasnosti kolem problematiky.
Handa Gote Research & Development: Nová divadelní syntéza
Štrom, Jakub ; CÍSAŘ, Jan (vedoucí práce) ; NEZNAL, Vít (oponent)
V bakalářské práci Handa Gote Research & Development: Nová divadelní syntéza se zabývám způsobem, jakým divadelní skupina Handa Gote Research & Development pracuje s vybranými divadelními složkami, na základě čehož může vznikat divadelní syntéza nového druhu. V práci se zabývám auditivní, vizuální a textovou složkou díla Handa Gote. V samostatných kapitolách pak jednotlivé složky popisuji. Celý popis se zakládá na důkladné analýze viděných představení a záznamů. Této práci předchází krátký úvod, shrnující dějiny vnímání divadelní syntézy od idey Gesamtkunstwerku, přes významné české teatrology a estetiky Otakara Hostinského, Otakara Zicha a Jana Mukařovského, až po současnou teorii postdramatického divadla. V závěru práce pak shrnuji poznatky, k nimž jsem zkoumáním jednotlivých složek došel a pokouším se stanovit, v čem by nová divadelní syntéza v díle Handa Gote mohla spočívat.
TERRA HISTRIONIS: ZKOUMÁNÍ HERECKÉHO UMĚNÍ
Adamová, Marie ; ETLÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; CÍSAŘ, Jan (oponent)
Práce se zabývá ustanovením základního pohledu na herce jako na herecký komponent a sleduje jeho tvorbu nejen během představení, ale také postupy a herecké techniky při zkoušení divadelní inscenace.
Znaky, styl a dramata Karla Čapka
SunBee, Yu ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent) ; Císař, Jan (oponent)
162 Resumé Práce se zabývá dramaty Karla Čapka Loupežník, R.U.R., Věc Makropulos, Bílá nemoc a Matka, analyzuje systematicky strukturu dramat zejména z hlediska sémiotického a stylistického. Obě disciplíny se jeví jako velice rozsáhlé, a proto jsme nejdříve probrali jejich základní charakteristiky, a potom objasnili, jak s nimi Čapkova dramata souvisejí. Nejdříve jsme se zaměřili na význam a funkci znaku a prozkoumali specifické rysy dramatického textu. Dále jsme se zabývali dramatickými prostředky, zejména časem, prostorem, dramatickými postavami a symbolémy a u každého prostředku jsme se zaměřili na charakteristiku a funkci v souvislosti jak s dramatem, tak i s divadlem. Uvedli jsme základní a významné teorie a metody vědců - O. Zicha, J. Mukařovského, J. Veltruského, K. Elama a A. Ubersfeldové. Pokud jde o analýzu dramat Karla Čapka ze sémiotického hlediska, objasnili jsme charakteristiku a syntaktickou strukturu dramatických osob v souvislosti s teorií aktantů. Taková syntaktická struktura umožňuje objasnit a chápat konstrukci vyprávění a funkci postav. Vysvětlili jsme funkci dvou prvků, času a prostoru, které realizují hypotetický možný svět dramatu, ukázali jsme, že podle konstrukce času drama může mít složitou kompozici příběhu a že někdy prostor hraje významnou roli a různorodé funkce. Uvedli jsme...
Ladislav Chudík's output in context of Czech and Slovak dramatic arts
Krénová, Ľubica ; Chmel, Rudolf (vedoucí práce) ; Císař, Jan (oponent) ; Hyvnar, Jan (oponent)
RESUMÉ (v českom jazyku) Tématem disertační práce Tvorba Ladislava Chudíka v kontextu českých a slovenských dramatických umění je herecké dílo jednoho z nejlepších slovenských herců, jenž se táhne jako zlatá nit skrze druhou polovinu dvacátého století. Neexistuje snad žádný jiný herec v historii českého a slovenského profesionálního divadla a filmu v době společného státu, než Ladislav Chudík (1924), jež plně zodpovídá významu "československé" osobnosti. Tato charakteristika je obsažena ve všech jeho tvůrčích aktivitách, jimiž přes pětapadesát let obohacoval rozvoj české a slovenské kultury a umění. Do Slovenského národního divadla nastoupil v roce 1944 po období, kdy se čeští divadelníci zasloužili o vznik a profesionalizaci slovenského Národního divadla. Tudíž pouze dvanáct let poté, co v původně českém divadle vznikla samostatná slovenská činohra SND. Také Ladislava Chudíka v divadelních začátcích formovali čeští režiséři. Největší vliv na jeho herecký růst měli Drahoš Želenský a Josef Budský. Teoretickou orientaci v profesi mu hlavně poskytl již uznávaný dramatik, dramaturg a teatrolog Peter Karvaš, který inicioval založení Nové scény Národního divadla. Jednou z nejzajímavějších kapitol v divadelní kariéře Ladislava Chudíka je ovšem spolupráce s první slovenskou profesionální režisérkou Magdou...
Zdravá schizofrenie. Vlivy Brechtova epického divadla a zcizujícího efektu v českém moderním herectví
Musilová, Martina ; Hyvnar, Jan (vedoucí práce) ; Císař, Jan (oponent) ; Just, Vladimír (oponent)
Práce Zdravá schizofrenie. Vlivy Brechtova epického divadla a zcizujícího efektu v eském moderním herectví je rozdlena na dv ásti. První ást je vnována hereck˘m postupm v Brechtov epickém divadle. Zamfiuje se na zlomové období Brechtovy experimentace, do kterého patfií uvedení hry Mu jako mu v roce 1931, adaptace Gorkého Matky v roce 1932 a uvádní Lehrstück. Teoreticky se práce opírá pfiedn o studie Pouliní scéna (Základní model scény epického divadla), Zcizující efekty v ínském hereckém umní a Poznámky k opefie Vzestup a pád msta Mahagonny. Práce upozoruje i na Brechtovy inspirace - herectví Mej Lan-fanga a herectví nmé filmové grotesky. Za základní herecké postupy, které tvofií pátefi epického herectví, autorka povauje: simultaneitu herních prostor, popis události, prezentaci a sebeprezentaci postavy, hercovu prezentaci postavy ve tfietí osob, pfiímé oslovení publika, diváck˘ postoj herce, princip citace a demonstrace (události, dje nebo stylu), zvefiejnní autorství, fragmentární a nekauzální zobrazení postavy, princip hry na…, didaktinost a názornost zobrazení a pochopiteln uití zcizujícího efektu a vystoupení z role. Závr první ásti je vnován modelov˘m inscenacím a modelov˘m knihám z pováleného období, které dokumentují zmínné herecké postupy. Druhá ást práce se vnuje vztahu eského divadla k B....
Software pro správu sběratelských kolekcí
Císař, Jan ; Ulrych, Jan (oponent) ; Dokulil, Jiří (vedoucí práce)
Cílem práce je implementovat katalogovou utilitu určenou pro správu údajů o sběratelských kolekcích (zejména mincí) a usnadnění jejich doplňování o chybějící kusy. Program umožňuje porovnávat seznam předmětů ve sbírce se vzorovou sbírkou uloženou v databázi a vypisovat chybějící předměty. Obsahuje také funkce pro export a tisk různých typů přehledů o uložených sbírkách a předmětech. Aplikace komunikuje se vzdálenou databází, uchovává data o sbírkách více uživatelů přihlašujících se pod unikátním přístupovým jménem.
Dramatika Josefa Tejkla
Linhart, Otto ; CÍSAŘ, Jan (vedoucí práce) ; STROTZER, Milan (oponent)
Ve své bakalářské práci se věnuji dílu dramatika, režiséra, prozaika a výtvarníka Josefa Tejkla (1952–2009), konkrétně jeho činnosti dramatické. Ve snaze komplexně obsáhnout dosud nevydané dílo tohoto dramatika se pokouším analyzovat Tejklovu dramatickou tvorbu optikou literárního baroka. Barokní tendence jsou v Tejklově tvorbě jasně patrné. V této práci chci vyzdvihnout vlastní tezi, že barokní témata jsou určujícím klíčem k vnímání bezmála celého díla Josefa Tejkla. Tato bakalářská práce má rovněž dopomoci ke kompletní katalogizaci díla tohoto autora s nadějí, že do budoucna nalezne alespoň část Tejklovy dramatické tvorby svého nakladatele.
Předpoklady japonské scéničnosti
Vostrá, Denisa ; CÍSAŘ, Jan (vedoucí práce) ; Švarcová, Zdenka (oponent)
Dizertační práce s názvem Předpoklady japonské scéničnosti vychází ze studia japonského vnímání prostoru a času a souvisejícího konceptu ?meziprostoru? ma (v něm se prostor a čas spojují), a na jeho základě se pokouší vysvětlit tajemství životnosti japonských scénických tradic v průběhu historie ? od středověkého divadla nó přes měšťanské kabuki až po současné divadlo s tradičním pojetím pohybu, které dnes představuje zejména soubor režiséra Tadašiho Suzukiho. Ten spojuje hereckou práci s životem samotného herce a zejména s japonskou tradiční kulturou. Ve svém výzkumu se opírám o scénologické chápání a hledám východiska japonských scénických tradic v estetických konceptech japonského umění (mono no aware, wabi-sabi a júgen), v rituálech spojených s jednotlivými myšlenkovými směry (původní japonský kult šintó, japonský buddhismus apod.), ale i v každodenním životě, který je v případě Japonska výrazně poznamenán tradicemi. Zvláštní pozornost je přitom věnována problematice japonského tradičního domu coby prostoru k obývání, který se zdá být důležitým zdrojem japonského scénického cítění, a vzhledem ke specifickému přístupu Japonců k chápání slova v prostoru je v práci vysvětlen i koncept ?duše slov? kotodama a přiblížen vývoj tradiční japonské poezie, v níž jde ovšem také o ?cítění prostoru?. Práce zároveň poukazuje na překvapivou podobnost některých aspektů japonského každodenního života i tradičního umění a evropského scénického cítění.
Hledání způsobu studia herectví
Šiktancová, Jaroslava ; CÍSAŘ, Jan (vedoucí práce) ; HUBA, Martin (oponent)
Hlavním tématem mé doktorské práce je hledání odpovědi na otázku čím, v čem a na co může studium na katedře činoherního divadla svého absolventa pro jeho profesionální život připravit. Snažila jsem se na půdorysu posledního absolventského ročníku praktickými příklady dokládat, proč a k jakým změnám jsem se na základě předešlých zkušeností rouhodla. Rozsah a především záměr mé práce je výzkumný, nemíří k vytvoření ucelené metody, ve které by jednotliví adepti herectví museli sloužit jako bytosti typizované. Patrně se tím budu chvílemi pohybovat na tenké hranici diskrétnosti a věřím, že mi případné nepřesnosti právě pro způsob společného uvažování a práce během studia studenti i moji kolegové prominou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 61 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 CÍSAŘ, Jakub
2 Císař, Jakub
3 Císař, Jan
1 Císař, Jaromír
1 Císař, Jaroslav
3 Císař, Jiří
3 Císař, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.