Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Španělsko-mapuchská hranice jako prostředí mezikulturního setkávání
Šnapková, Daniela ; Brenišínová, Monika (vedoucí práce) ; Křížová, Markéta (oponent)
Diplomová práce se zabývá mezikulturní a mezijazykovou komunikací v oblasti španělsko- mapuchské hranice v koloniálním období, přičemž zvláštní důraz je kladen na tlumočení jakožto zprostředkovanou mezikulturní komunikaci v rámci mírových jednání, tzv. parlamentos. Na základě pramenů, jakými jsou záznamy z parlamentos či kroniky, představuje podobu, vývoj a oblasti tlumočení. Věnuje se také postavám tlumočníků a jejich původu, postavení, schopnostem a způsobu, jakým byli zobrazováni v pramenech. Dále se zabývá vnímáním jinakosti Mapuches a procesy transkulturace v rámci parlamentos. V oblasti tlumočení a tlumočnické profese práce vychází z přístupů teorie tlumočení aplikovatelných na dějiny tlumočení (např. otázka role, kvality, profesionality atd.). Při analýze vnímání jinakosti Mapuches a procesů transkulturace v rámci parlamentos čerpá z konceptů, které se pojí se setkáváním kultur v oblastech, kde probíhají kolonizační snahy, tj. koncept hranice, transkulturace, hybridizace či jinakosti. Klíčová slova: Mapuche; koloniální období; Španělská Amerika; Chile; mezikulturní komunikace; parlamentos; dějiny tlumočení.
Alberto Vojtěch Frič a jeho americké sbírky v petrohradském Muzeu antropologie a etnografie
Kotova, Elizaveta ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Brenišínová, Monika (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá vztahy Alberto Vojtěcha Friče s Muzeem antropologie a etnografie v Petrohradu v prvních dekádách 20. století. Na základě dostupných archivních a tiskem vydaných dokumentů a sekundární literatury mapuje kontakty A. V. Friče s muzeem, mechanismy získávání sbírek (a byrokratické komplikace s tím spojené) i jejich aktuální prezentaci v muzeu a využití ruskými etnology. V úvodní části práce stručně představuje Fričovu biografii s důrazem na jeho cesty do Latinské Ameriky. Během svých cest Frič sbíral velké množství materiálů včetně fotografií a upomínkových předmětů, které se následně pokoušel prodávat do muzeí. Vyhledával finanční podporu pro organizaci vlastních expedic do Jižní Ameriky. Kontaktoval různé evropské vědecké organizace včetně ruské Akademie věd, s níž se dohodl na spolupráci. Celkem petrohradské muzeum, které je jedním z pracovišť Akademie věd, získalo více než 2000 předmětů a fotografií od Friče. V archivu muzea se kromě sbírkových předmětů i korespondence dochovaly doprovodné materiály (soupisy posílaných objektů, Fričovy komentáře i vysvětlivky). Skrze tuto případovou studii se práce pokouší ukázat na obecnější souvislosti vývoje ruského muzejnictví na počátku 20. století a nabídnout vhled i do širších souvislostí dobového etnografického bádání,...
Motivy předkolumbovské Ameriky v muralismu
Taltynová, Marie ; Brenišínová, Monika (oponent)
Předložená práce se zabývá předkolumbovskými motivy v tvorbě tří představitelů mexického muralismu - Diega Rivery, Josého Clementa Orozka a Davida Alfara Siqueirose. Muralismus, monumentální nástěnné malířství s jasně definovanou společenskou a edukativní funkcí, se začal rozvíjet z popudu porevoluční mexické vlády ve 20. letech 20. století. Během svého vývoje získal mezinárodní věhlas a dnes je všeobecně považován za unikátní mexický směr. Jeho nedílnou součástí jsou výjevy ze života předkolumbovských kultur. Hlavním cílem této práce je analýza těchto výjevů, zjištění původu jednotlivých předkolumbovských motivů, zjištění jejich původních významů a významů, kterých nabývají v kontextu nástěnných maleb. Práce také zohledňuje, odkud muralisté získávali poznatky o mezoamerických civilizacích a jaký obraz předkolumbovské minulosti na základě svého snažení vytvořili. Snaží se rovněž vyjasnit otázku, v čem konkrétně byl přístup muralistů k předkolumbovským kulturám novátorský. V práci jsou použity metody kvalitativní analýzy dostupných písemných pramenů a analýzy obrazových materiálů. Zvolená metoda vychází z ikonografie, postkoloniálních studií a studií vizuální kultury. Klíčová slova muralismus, Diego Rivera, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros, mexické umění, mexická revoluce, avantgardy,...
Obraz favely v brazilské literatuře
Kovářová, Barbora ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Brenišínová, Monika (oponent)
rakt (česky) pěti čima společen ých vědců, t čima autorů krásné literatury, ožné jedinečnost projevů zaměřuje Na základě výsledků byl pro analýzu literárních děl vztah subkultury a většinové lečnosti témata, která kategorizaci rozšiřují. Analýza dosvědč , že ů a autorů se často shoduj literatuře je favela místem, kde je přítomna tzv. kultura chudoby. většinov společnost ž jsou odsuzováni, žijí v podmínkách, problematicky si zajišťují základní životní potřeby, ý živo udržují křehké sociální vztahy, věřící, žijí v neutěšených poměrech dobře sestavený žebříček hodnot. umění ětšinovou brazilskou společn Klíčová slova
Korzáři v Karibském moři
Iltisová, Andrea ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Brenišínová, Monika (oponent)
Tématem této diplomové práce je korzárství v Karibském moři v 17. a 18. století a jeho srovnání s ostatními formami námořního lupičství, které svého vrcholu dosahovalo právě v oblasti karibského prostoru v období raného novověku. Na základě dostupné sekundární literatury analyzuji korzárský způsob života, sestavuji komplexní typologii námořních lupičů a poukazuji na jejich podobnosti a odlišnosti. Cílem práce je za pomoci kvalitativního výzkumu sestavení kompletního obrazu korzára na základě studia sekundární literatury a dostupných pramenů. Závěrem se formou případové studie věnuji sestavení obrazu korzára a piráta tak, jak jej prezentují přední díla 17. - 20. století. Ve své práci tak poukáži na skutečnost, že obraz korzára během staletí prošel výrazným procesem romantizace, avšak i nadále si uchoval určité archetypální stereotypy, které dodnes převažují a i nadále se vyvíjí.
Současná praxe a reprezentace argentinského tanga v Latinské Americe a Česku
Erhart, Daniel ; Brenišínová, Monika (vedoucí práce) ; Horák, Vít (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje argentinskému tangu z pohledu českého tanečníka. Snažím se zjistit, jaký dopad tango má na českou taneční scénu, a jestli si v konkurenci moderních tanců stále drží svojí dominanci. Zároveň vytvářím jistý generický profil typického českého tanguera, tj. tanečníka tanga. V závěru pak polemizuji s podobným výzkumem, který byl uskutečněn v roce 2008. Práce je rozdělená na toretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji dějinám tanga nejen v Argentině, ale také v tuzemsku. Zjišťuji jak a do jaké míry se čeští autoři tangu věnovali a s jakými stereotypními znaky pracovali. V praktické části pracuji s dotazníky, díky kterým analyzuji odpovědi českých tanguerů na tento argentinský tanec. Zajímám se o subjektivní pohled reposndentů na tango jako takové, jejich jednotlivé charakteristiky, jako je věk, pohlaví či povolání, a v neposlední řadě o jejich osobní zkušenost s tancem. V závěru práce se odkazuji na podobný sociologický výzkum z minulosti s jehož výsledky polemizuji. Klíčová slova Tango, vášeň, intimita, tradiční tanec, ženy, taneční historie, Argentina, latinskoamerická kultura
Reprezentace Indiánů v česky psaných pramenech v raném novověku
Libánská, Anna ; Brenišínová, Monika (vedoucí práce) ; Křížová, Markéta (oponent)
Indiánů česk pramenech 16. století věnujících se tematice zámořských objevů Zvláštní důraz je kladen na utváření reprezentací tělesnosti v kontextu diskurzů přítomných v raně novověké literární reprezentace genderových vztahů, které diskurzy těla v Textové reprezentace byly ovlivněny mj. dobovým křesťanským diskurze něho vyplývajícím europocentrickým výkladem světa. Práce dále zachycuje, jakým způsobem v zjinačování Indiánů a jejich společností. Zjinačování probíhalo mj. dichotomických diskurzů civilizace a barbarství boženském a diskurzu práci je kladen důraz také sledování na proměn i vzájemn diskurzů napříč Indiánů je využíváno metod diskurzivní analýzy, práce využívá také konstrukti Klíčová slova Indiáni, tělesnost, gender, jinakost, textové reprezentace, zámořské objevy, Amerika, český raný novověk
Indiánská textilní rukodělná tvorba v Oaxace
Melicharová, Tereza ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Brenišínová, Monika (oponent)
Tato diplomová práce je případovou studií tří textilních kooperativů, tvořených ženami ze tří indiánských etnik z mexického státu Oaxaca: Galvain Cuy (Zapotékové, komunita Teotitlán del Valle), Jiñi Ñuu (Mixtékové, komunita San Juan Colorado) a Kee Nshií (Chatinové, komunita Santiago Yaitepec). Ty jsou spolu s dalšími oaxackými uměleckořemeslnými kooperativy zapojeny do komunitární firmy Color y Cultura, která se zabývá prodejem a propagací jejich výrobků. Práce mapuje kooperativní podnikání indiánských žen, zabývající se rukodělnou textilní tvorbou ve zmíněné trojici komunit a fungování zastřešující Color y Cultura se sídlem v Oaxace de Juárez. Zkoumá, jak tyto ženy vnímají model kooperativního podnikání a komunitární firmy Color y Cultura, do niž jsou zapojeny a jaké jsou přínosy a úskalí takového modelu pracovní organizace. Zabývá se také jejich etnickým sebepojetím ve vztahu k vlastní uměleckořemeslné tvorbě a její propagaci. Členství v Color y Cultura díky vlastnímu krámku v Oaxace umožňuje ženám ze zkoumaných kooperativů vyhnout se překupníkům. To přináší větší zisk, uměleckou svobodu a přímý kontakt se zákazníkem. Color y Cultura nabízí členským kooperativům nejrůznější podpůrné a vzdělávací programy a další příležitosti k prodeji jejich výrobků. Kooperativní organizace práce v komunitách...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.