|
Vliv neupevněného nákladu na jízdní stabilitu vozidla
Černý, Dominik ; Bradáč, Albert (oponent) ; Bilík, Martin (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na vliv neupevněného nákladu na jízdní stabilitu vybraných vozidel. Práce vyhodnocuje chování vozidel při vyhýbacím manévru během působení takového nákladu. Teoretická část se zabývá veškerými charakteristikami, kterými může být vliv nákladu ovlivněn. Praktická část zahrnuje postup měření, analýzu, porovnání výsledků a celkové vyhodnocení vlivu neupevněného nákladu na stabilitu vozidla.
|
|
Vybraná problematika pohybu elektricky poháněných osobních dopravních prostředků
Konečný, Dalibor ; Stáňa, Ivo (oponent) ; Bradáč, Albert (vedoucí práce)
Diplomová práce Vybraná problematika pohybu elektricky poháněných dopravních prostředků je rozdělena do tří hlavních částí. Teoretická část se zabývá popisem elektrických kol, elektrokoloběžek a elektrických skateboardů. Dále také právní úpravou, tuningem a problematikou spojenou s těmito dopravními prostředky. Druhá část se věnuje současnému stavu poznání v této oblasti. Poslední část je věnována praktickému měření, konkrétně brzdění, akceleraci, rozjezdům do oblouků, průjezdům oblouky, příčnému přemístění a vychýlení se při ohlížení. Při měření bylo k dispozici 10 elektrokoloběžek, na kterých jelo 9 různých jezdců a 6 elektrokol, na kterých jelo 12 různých jezdců. V závěru práce je provedeno celkové vyhodnocení.
|
|
Vybraná problematika jízdy a chování motocyklistů
Sedláček, Jan ; Bradáč, Albert (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na brzdové systémy moderních motocyklů. Popisuje konstrukční náležitosti týkající se hlavně brzdových systémů, ABS, semi-aktivních podvozků, ale i systému kontroly stability MSC. Experimentální část se zabývá měřením, analýzou brzdných zpomalení motocyklů a vyhodnocením, mimo jiné, zda systém ABS zkracuje na suché vozovce brzdnou dráhu. K měření této problematiky bylo použito 9 motocyklů. Všechny testované modely disponovali systémem ABS nebo novějším systémem ABS se zabudovanou kontrolou stability MSC. Průběh brzdění byl analyzován z výchozích rychlostí 50 a 70 km/h do zastavení v přímém směru s použitím ABS a s deaktivovaným ABS. Výsledky byly graficky znázorněny a lze z nich získat informace o činnosti jezdce i samotném motocyklu. Byly vypočteny brzdné dráhy, MFDD, výchozí rychlosti. V práci je analyzován videozáznam brzdění a porovnán s naměřenými daty. Data mohou být použitelná pro analýzu dopravních nehod jednostopých vozidel.
|
| |
|
Analýza metod pro určení rychlosti vozidel z videozáznamů
Woletz, Jakub ; Bradáč, Albert (oponent) ; Křižák, Michal (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá metodami, které řeší vyhodnocení rychlosti z kamerových záznamů, ať už ze statické kamery (např. kamery bezpečností) nebo z dynamické kamery (např. palubní kamery). Celá práce nejdříve rozebírá různé dostupné metody, poté ukazuje jejich použití na konkrétních kamerových záznamech a vyhodnocuje jejich přesnost. Výsledkem práce je rozbor použitelnosti a přesnosti těchto metod pro konkrétní typy video podkladů.
|
|
Vybrané jízdní manévry motocyklistů
Kriegsmann, Luděk ; Bradáč, Albert (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Celá diplomová práce je koncipována na dvě části. První část je zaměřena na teoretický popis konstrukce motocyklů. Zejména se teoretická část zabývá popisem typů motocyklů, typů rámů, typů odpružení a popisem brzdových systémů užívaných na motocyklech. V teoretické části jsou řešeny také hlavní parametry motocyklu, které ovlivňují ovladatelnost a stabilitu motocyklu při jízdě. V poslední teoretické části je řešena technika jízda na motocyklu. Druhá část je zaměřena přímo na provedení experimentu. Experiment sestává celkem z měření pěti disciplín a to měření zrychlení, měření brzdného zpomalení pomocí brzd, měření zpomalení motorem, měření výjezdu z křižovatky a měření příčného přemístění. Měření se zúčastnilo osm motocyklů. Hlavními výstupy z měření jsou časové údaje, hodnoty zpomalení a příčného zrychlení.
|
|
Vliv různých světelných zdrojů předních světlometů vozidel na vnímání chodce řidičem vozidla
Sklenář, Michal ; Bradáč, Albert (oponent) ; Motl, Jakub (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na zkoumání vlivu různých světelných zdrojů (halogen, xenon, LED) předních světlometů vozidel (Škoda Octavia III. generace) na vnímání chodce řidičem vozidla. V teoretické části jsou uvedeny pojmy podstatné pro celkové pochopení hlavního tématu této diplomové práce. Cílem diplomové práce je představit jak se mění jas a kontrast mezi chodcem a jeho okolím při nasvícení jedním z uvedených zdrojů světla vzhledem k rostoucí vzdálenosti mezi chodcem a vozidlem a rozdílným typem oděvu chodce. Výsledky měřeného experimentu jsou představeny pomocí grafů, fotodokumentace a jasových map. Ty jsou následně porovnány s výsledky dosaženými při měření vzdálenosti vnímání chodce jednotlivými probandy. Z porovnaných hodnot jsou vyvedeny závěry použitelné pro soudně inženýrskou praxi.
|
|
Možnosti simulačního modelování dopravních nehod za snížené viditelnosti
Rozsíval, Jan ; Motl, Jakub (oponent) ; Bradáč, Albert (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá možnostmi simulačního modelování za snížené viditelnosti v programu Virtual CRASH, který jako jediný z dostupných programů umožňuje práci, jak s pomocí matematických modelů simulovat pohyb vozidla, tak také změnou parametrů simulovat sníženou viditelnost, osvětlení atd. Teoretická část práce obsahuje popis fotometrických veličin, zabývá se lidským okem a jeho schopností vidět za snížené viditelnosti, popisem měřidla luxmetr a jasových analyzátorů. Uvedeny jsou čtyři hlavní důvody snížení viditelnosti a jejich popis. Je obsažena ukázka nejpoužívanějších programů užívaných pro řešení dopravních nehod. Jsou vyjmenovány a popsány čtyři typy světlometů nejčastěji využívaných v současných vozidlech. V experimentální části byla provedena dvě měření. První měření pro získání vstupních hodnot pro získání černobílé textury určující tvar světelných paprsků vycházejících ze světlometů vozidla. Druhý experiment pro získání kontrastů bílé krabice, černé krabice a chodce pro následné porovnání s výstupem programu Virtual CRASH.
|
| |
|
Vnímání rychlosti vozidla řidičem
Formanová, Barbora ; Bradáč, Albert (oponent) ; Bilík, Martin (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zaobírá problematikou vnímání rychlosti vozidla řidičem, a to bez možnosti kontroly tachometru vozidla. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy z oblasti vozidel, včetně problematiky konstrukce osobních vozidel. Dále je práce věnována oblasti vnímání člověka, která je také zaměřena na vnímání z pohledu řidiče, pohlaví a řidičských zkušeností. Praktická část se zabývá již samotným návrhem, přípravou a realizací experimentálního měření. Následně je provedeno vyhodnocení naměřených dat, a to z hledisek vybraných faktorů, které by mohly mít vliv na subjektivní odhad rychlosti řidiče. Závěr této práce je také věnován návrhům případných úprav metodiky měření pro další využití.
|