Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 365 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Explainable Face Liveness Classification
Mičulek, Petr ; Beran, Vítězslav (oponent) ; Špaňhel, Jakub (vedoucí práce)
The goal of this thesis is to explore, develop, and evaluate explainable face presentation attack detection (PAD) systems. PAD systems act as security filters for face recognition, preventing spoofed faces from reaching the identification phase. These systems are a necessary component enabling the recent rise of biometric systems used in smartphones and security cameras. While neural networks are the standard method for this task, they are commonly a black-box method providing no explanation. To provide a better understanding of the detection process, input attribution methods are applied. Their suitability is studied and various variants are compared. Of the seven methods compared, GradCAM using test-time augmentation is evaluated as the best, achieving a deletion metric AUC of 0.658 and an insertion metric AUC of 0.908. Experiments with the explanations show their limited capability at helping understand the model, but provide hints at how the predictive accuracy of the PAD system can be verified, and possibly improved.
End-User Cobot Programming in Augmented Reality
Kapinus, Michal ; Hořejší, Petr (oponent) ; Hubinský, Peter (oponent) ; Beran, Vítězslav (vedoucí práce)
Due to the recent expansion of affordable, collaborative robots, a rapid increase comes in the automation share in small and medium enterprises, and it is expected to be even higher in upcoming years. Together with the increasing number of robots, the number of robot programmers must inevitably rise as well. To boost the spread of automation, the price for robot programming needs to be decreased; otherwise, small enterprises would not be able to afford it. One way to decrease the programming cost is to simplify the process and allow less-skilled and less-educated operators to perform it.   The presented thesis deals with the problem of contemporary user interfaces for end-user robot programming, which are still too demanding for ordinary shop-floor workers. As for now, most of the interaction between humans and robots, both during the programming and the execution phases, takes place, not in the space occupied by the robot but somewhere else -- in a computer, on the display of the attached device, etc. This forces the human to think of spatial relations of the created program constantly and to map the program to the real environment mentally. To overcome this problem, the thesis proposes several methods based on Augmented Reality, which presents the spatial information in the actual environment in an understandable way. Moreover, in-situ user interfaces for such interaction methods are presented and evaluated in several user studies with more than 70 participants. A fully functional prototype of a universal robot programming tool intended for the end-users is presented.
A Computer Game to Fight Drought in the Countryside in Unity
Zimmermann, Marián ; Vlnas, Michal (oponent) ; Beran, Vítězslav (vedoucí práce)
The goal of this bachelor thesis is to create an educational game that raises awareness of the issue of drought and teaches players how to defend against it. The game simulates a part of the country represented by fields. The player applies various measures to the fields and observes how they affect the landscape. The player is presented with a challenge that they must complete. Simulations were created to optimize game mechanics and playability. The game was created using the Unity game engine.
Nástroj na procvičování vědomostí k maturitě
Mořkovský, Samuel ; Španěl, Michal (oponent) ; Beran, Vítězslav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá vytvořením edukační mobilní aplikace pro maturitní předmět uměleckých středních škol Dějiny výtvarné kultury. Při práci byl proveden průzkum mezi studenty umělecké SŠ pro získání informací o jejich postoji ke zmíněnému předmětu a zkušenostech s edukačními aplikacemi. Po průzkumu byla provedena realizace mobilní aplikace pro systémy iOS a Android. Serverová aplikace pak realizuje veškerou logiku a za pomocí HTTP komunikuje s mobilní aplikací na zařízeních uživatelů. Data jsou uchovávána v relační databázi MySQL. Pro správu obsahu je poskytnuto webové rozhraní s přihlášením. Po realizaci byl otestován UX se studenty pro získání zpětné vazby. Výsledkem byly pozitivní reakce a pokud by aplikace obsahovala větší množství obsahu, studenti by ji aktivně používali. Výsledky práce ukazují, že ji studenti považují za přínosnou a další vývoj má význam.
Increasing the Drone Pilot Orientation by Using a Second Drone
Hubinák, Róbert ; Kapinus, Michal (oponent) ; Beran, Vítězslav (vedoucí práce)
This work deals with the implementation of drone tracking by a second drone in order to improve pilot orientation. The main focus is work with drones from DJI. The proposed concept allows the pilot to observe the drone from new angles, which contributes to better navigation and the overall flight experience. The work included the study of drone control and stabilization, as well as the implementation of algorithms for drone tracking and data transfer between drones.
Deep Learning for Image Stitching
Šilling, Petr ; Beran, Vítězslav (oponent) ; Španěl, Michal (vedoucí práce)
Image stitching is an essential technique for reconstructing volumes of biological samples from overlapping tiles of electron microscopy (EM) images. Current volume EM stitching methods generally rely on handcrafted features, such as those produced by SIFT. However, recent developments indicate that convolutional neural networks (CNNs) can improve stitching accuracy by learning discriminative features directly from training images. Taking into account the potential of CNNs, this thesis proposes DEMIS, a novel EM image stitching tool based on LoFTR, an attention-based feature matching network. The thesis also proposes a novel dataset generated by splitting high-resolution EM images into grids of overlapping image tiles. The dataset is used to fine-tune LoFTR and to evaluate the DEMIS tool. Experiments on the synthetic dataset reveal higher feature matching accuracy compared to SIFT. Moreover, experiments on challenging images with small overlap regions and high resolution demonstrate significantly higher stitching robustness than SIFT. Overall, the results suggest that deep learning methods could be beneficial for EM imaging, for example, by allowing the use of smaller tile overlaps.
Klient server aplikace pro tvorbu spisových stránek pro PČR
Terbr, Filip ; Beran, Vítězslav (oponent) ; Rydlo, Štěpán (vedoucí práce)
Diplomová práce se věnuje návrhu a implementaci systému pro editaci fotografických dokumentací Policie ČR. V práci je obsažen rozbor aktuálně používaných technologií, návrh klientské aplikace, návrh serverové části systému a popis realizace klientské a serverové části systému. Výsledná implementace serverové části je napsána v jazyce JavaScript s podporou frameworku Express.JS, výsledná klientská aplikace je napsána v jazyce JavaScript s použitím frameworku Electron.
Prediction of Shopper Behaviour
Kačo, Adam ; Španěl, Michal (oponent) ; Beran, Vítězslav (vedoucí práce)
The aim of this work is to create a model for predicting the behavior of those leaving. Such a model has many applications, both for brick-and-mortar stores and online stores. Benefits include, for example, customer satisfaction and comfort. In more detail, I am describing the basic issue of predicting the next products. I am describing recommender systems as a whole, as well as their basic categorization and the basics of the individual models of the recommender systems. I am describing model, that I have created, for the dataset, that I chose to use and a procedure for working with the given model to predict the next purchase. I am also presentimg the procedure of our implementation in detail, as well as the results of testing.
Tvorba uživatelského rozhraní pro průmyslový systém Test-it-off
Tabaček, Jakub ; Kapinus, Michal (oponent) ; Beran, Vítězslav (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na návrh, vývoj a testování webového rozhraní pro operátory robotického pracoviště. Pro řešení problému byl použitý nejpopulárnější reaktivní framework React a vědomosti získané z analýzy uživatelů a jejich potřeb. Výstupem práce je přehledné webové rozhraní, navrženo dle doporučených praktik UX, umožňující operátorům jednoduše a přehledně spouštět a monitorovat běh projektů.
Automatická tvorba mapy terénu dronem
Zaviačič, Tomáš ; Bambušek, Daniel (oponent) ; Beran, Vítězslav (vedoucí práce)
Práce popisuje nástroj pro automatickou tvorbu mapy oblasti zmapované dronem. Mapování probíhá systematickým pořizováním leteckých snímků zemského povrchu. Pořízené snímky jsou následně zpracovány pomocí navržených metod, o kterých práce pojednává. První metoda je postavená na polohovacích metadatech v každém snímku a zbývající dvě metody provádějí analýzu obrazu pomocí algoritmů počítačového vidění. Tyto metody jsou zrealizovány v programovacím jazyce Python za pomocí knihovny OpenCV, Numpy a Exif. Pro experimenty se na vlastní datové sady aplikovaly navržené metody. Vstupem nástroje jsou snímky, které se pomocí jedné z navržených metod zpracují a vytvoří se z nich na výstup výsledná mapa.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 365 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 BERAN, Václav
2 Beran, Vlastimil
6 Beran, Vojtěch
1 Beran, Vratislav
9 Beran, Václav
2 Beran, Vít
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.