|
Historie civilního letectví 1970-2000
Sehnálková, Radka ; Bencalík, Karol (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Předmětem této bakalářské práce je stručná a přehledná historie civilního letectví v rozmezí let 1970 až 2000. Pro tuto dobu je typický nástup velkých dopravních letounů, jenž jsou určeny pro dlouhé tratě a velký počet cestujících, avšak pozornost je věnována i letounům, které z kapacitních důvodů nepřepraví tak velký počet pasažérů. Práce je zaměřena na stručný popis jednotlivých letounů, rozdělených dle typu pohonu a výrobce.
|
|
Zkoušení hydraulických soustav letadel
Suk, Filip ; Bencalík, Karol (oponent) ; Třetina, Karel (vedoucí práce)
Závěrečná práce s názvem „Zkoušení hydraulických systémů letadel“ pojednává o problematice spojené se zkoušením jednotlivých komponent a také celých hydraulických systémů. V první části práce jsou uvedeny požadavky předpisů, které musí hydraulické soustavy splňovat, a zkušební podmínky, které se musí dodržovat při zkoušení palubních systémů. V dalších částech je popsán způsob zkoušení jednotlivých hydraulických prvků a diagnostika hydraulické kapaliny. V poslední části je uveden princip zkoušení hydraulické soustavy podvozku včetně návrhu na přístrojové vybavení.
|
| |
| |
|
Návrh elektro-hydraulického ovládání hlavního podvozku a brzd pro malý cvičný letoun
Skřivánek, Jan ; Bencalík, Karol (oponent) ; Třetina, Karel (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá návrhem elektro-hydraulického ovládání hlavního podvozku a brzd cvičného letounu. V první části je definována základní kinematika mechanismu podvozku a jeho zatížení při zatahování podvozku, letu a přistání. Dále jsou zkoumány podmínky při brzdění letounu. Práce se poté zaměřuje na návrh hydraulických soustav a jejich řízení. Pro návrh brzd jsou vytvořeny simulace v Simulinku, které zkoumají dynamické chování proporcionálního rozvaděče a průběh brzdění letounu. Práce také zahrnuje stručné posouzení spolehlivosti.
|
|
Palivo-regulační soustavy leteckých lopatkových motorů
Mašková, Šárka ; Bencalík, Karol (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá palivo-regulačními soustavami leteckých lopatkových motorů, konkrétně historickým vývojem těchto soustav včetně přiblížení současných trendů v této oblasti, popisem funkce různých typů palivo-regulačních jednotek a důležitých regulačních veličin. Poslední částí práce je popis konkrétní palivo-regulační jednotky pro motor M601 vyráběné firmou Jihostroj a.s.
|
|
Měření parametrů hydraulických soustav letadel
Bareš, Josef ; Třetina, Karel (oponent) ; Bencalík, Karol (vedoucí práce)
Tato práce rešeršní formou sumarizuje dosavadní znalosti měření parametrů hydraulických soustav letadel. V práci je především kladen důraz na návaznost informací a uvedení čtenáře do problematiky parametrů hydraulických soustav a postupech jejich měření. V úvodu se práce věnuje vlastnostem hydraulických kapalin jejich vlivu práci hydraulických soustav. Následně jsou popsány metody i přístroje, které se používají k laboratornímu měření parametrů hydraulických kapalin. Dále se práce přesouvá k tématice provedení hydraulických soustav u letadel, jednotlivých hydraulických zařízení i kapalin, které se v leteckém i obecném provozu hydraulických soustav užívají. K závěru práce je zpracována rozvaha nad výběrem vhodného vybavení laboratoře pro měření parametrů hydraulických kapalin.
|
|
Odmrazovací soustavy letadel
Smékal, Aleš ; Bencalík, Karol (oponent) ; Třetina, Karel (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je seznámení se s problematikou námrazy na letadlech. Obsahuje rozdělení jednotlivých systémů na odmrazovací a protinámrazové, dále je uvedena energetická náročnost a efektivnost jednotlivých soustav. Shrnuje situace, které jsou z hlediska vzniku námrazy pro letouny velice nebezpečné. Předkládá možnosti, jak námraze předejít, v případě jejího vzniku námrazu detekovat a informovat o ní pilota. V neposlední řadě shrnuje informace, jak námrazu odstranit.
|
|
Ekologické důsledky letecké dopravy
Kácal, Jan ; Bencalík, Karol (oponent) ; Kaddour, Mirvat (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce pojednává o dopadech letecké dopravy na životní prostředí. Spalováním pohonných hmot je tvořeno velké množství škodlivých látek, které jsou vypouštěny do vrchní atmosféry, kde ovlivňují atmosférické reakce. Kromě spalování, podmínky nezbytné pro realizaci letecké dopravy nebo situace z ní plynoucí, jako údržba letadel, hluk způsobený letadly, nouzové situace, apod., mají rovněž negativní dopad nejenom na prostředí, ale také na zdraví a komfort jak lidí, tak fauny a flory vystavené těmto podmínkám. Mimo výše zmíněných dopadů letecké dopravy na okolí se tato práce zmiňuje o možnostech omezení těchto negativních vlivů.
|
| |