Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Metodologické aspekty úlohy aktivního vyhýbání se místu
Bahník, Štěpán ; Stuchlík, Aleš (vedoucí práce) ; Němec, Pavel (oponent)
Úloha aktivního vyhýbání se místu představuje jednu z metod studia animální kognice. Subjekt je v této úloze umístěn na rotující kruhovou arénu a vyhýbá se neviditelnému sektoru vymezenému v rámci místnosti. Rotace arény způsobuje, že se subjekt musí vyhýbat aktivně, neboť v opačném případě bude zanesen do trestaného sektoru, kde obdrží mírný elektrický šok. Experiment popsaný v této práci zjišťoval vliv proměnlivé rychlosti rotace arény na schopnost potkanů vyhýbat se trestanému sektoru. Potkani ve skupině s proměnlivou rychlostí rotace arény se učili vyhýbání se trestanému sektoru stejně rychle a na konci experimentu dosáhli stejné schopnosti vyhýbání se jako potkani ve skupině se stabilní rychlostí rotace arény. Rozdíl mezi skupinami byl zjištěn pouze v preferované pozici v rámci místnosti. Ve fázi za tmy, kdy potkani nemohli využívat orientační body v místnosti, nebyl pozorován žádný rozdíl mezi oběma skupinami. Pouze jeden z potkanů byl schopný se naučit vyhýbat se trestanému sektoru v této fázi. Výsledky experimentu naznačují, že v úloze aktivního vyhýbání se místu nejsou idiotetická orientace a intervalové časování klíčové pro naučení vyhýbání se trestanému sektoru. Idiotetická orientace je nicméně postačující k vyhýbání se trestanému sektoru za tmy. Práce dále popisuje nově vytvořený program...
Metodologické aspekty úlohy aktivního vyhýbání se místu
Bahník, Štěpán ; Stuchlík, Aleš (vedoucí práce) ; Němec, Pavel (oponent)
Úloha aktivního vyhýbání se místu představuje jednu z metod studia animální kognice. Subjekt je v této úloze umístěn na rotující kruhovou arénu a vyhýbá se neviditelnému sektoru vymezenému v rámci místnosti. Rotace arény způsobuje, že se subjekt musí vyhýbat aktivně, neboť v opačném případě bude zanesen do trestaného sektoru, kde obdrží mírný elektrický šok. Experiment popsaný v této práci zjišťoval vliv proměnlivé rychlosti rotace arény na schopnost potkanů vyhýbat se trestanému sektoru. Potkani ve skupině s proměnlivou rychlostí rotace arény se učili vyhýbání se trestanému sektoru stejně rychle a na konci experimentu dosáhli stejné schopnosti vyhýbání se jako potkani ve skupině se stabilní rychlostí rotace arény. Rozdíl mezi skupinami byl zjištěn pouze v preferované pozici v rámci místnosti. Ve fázi za tmy, kdy potkani nemohli využívat orientační body v místnosti, nebyl pozorován žádný rozdíl mezi oběma skupinami. Pouze jeden z potkanů byl schopný se naučit vyhýbat se trestanému sektoru v této fázi. Výsledky experimentu naznačují, že v úloze aktivního vyhýbání se místu nejsou idiotetická orientace a intervalové časování klíčové pro naučení vyhýbání se trestanému sektoru. Idiotetická orientace je nicméně postačující k vyhýbání se trestanému sektoru za tmy. Práce dále popisuje nově vytvořený program...
Heuristiky a zkreslení: Model intuitivního usuzování
Bahník, Štěpán ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Práce popisuje model heuristického usuzování Kahnemana a Fredericka (2002) a dva experimenty z něj vycházející. Podle Kahnemana a Fredericka usuzující při využití heuristiky zodpovídají otázku pomocí využití odpovědi na otázku jednodušší. Tento proces se nazývá substituce atributů, neboť cílový atribut, kterého se úsudek týká, je nahrazen heuristickým atributem, jenž je s ním asociativně spjatý a je v mysli snadněji dostupný. První experiment zkoumal, zdali mohou lidé při úsudku využívat dvou heuristických atributů zároveň. U problému Linda (Tversky & Kahneman, 1983) měla část probandů za úkol uvést 1 nebo 4 argumenty svědčící pro jeden z výroků. Počet argumentů byl vybrán tak, aby probandi při tomto úkolu zažívali plynulost či neplynulost. Přestože se projevilo porušení pravidla konjunkce, vytváření argumentů nemělo vliv na hodnocení pravděpodobnosti odpovídajícího výroku. Druhý experiment zjišťoval vliv primingu vztahu mezi procesní plynulostí a rizikem na efekt vyslovitelnosti názvů potravinových aditiv na hodnocení jejich škodlivosti. V souladu s dřívější studií (Song & Schwarz, 2009) se ukázalo, že probandi hodnotili potravinová aditiva s hůře vyslovitelnými názvy jako škodlivější. Vliv primingu se neprojevil. Ve studiích tedy nebyl nalezen důkaz pro možnost využití dvou heuristik zároveň a...
Psychologické aspekty v teorii reklamy
Bahník, Štěpán ; Sirůček, Pavel (vedoucí práce) ; Džbánková, Zuzana (oponent)
Práce popisuje dva způsoby využití psychologických poznatků v ekonomické teorii reklamy. Psychologické poznatky mohou pomoci zhodnotit předpoklady různých ekonomických přístupů ke studiu reklamy. Poznatky psychologie přesvědčování jsou aplikovány na otázku, jestli reklama slouží jako zdroj informací. Práce se dále zabývá problémem, zdali může reklama vytvářet užitek. Studie zde shrnuté nasvědčují, že ano. Při řešení tohoto problému je v práci aplikována i neuroekonomie, jejíž základní metody jsou představeny. V závěru jsou popsány omezení zvoleného přístupu.
Aplikace psychologie rozhodování
Bahník, Štěpán ; Sirůček, Pavel (vedoucí práce) ; Džbánková, Zuzana (oponent)
Tato práce shrnuje základní poznatky přístupu heuristiky a zkreslení. Ten je psychologickým přístupem ke studiu rozhodování a usuzování vycházejícím z prací Daniela Kahnemana a Amose Tverského. Kromě toho, že přispěl k pochopení mnohých kognitivních procesů, které lidé používají při rozhodování a usuzování, má taktéž četné aplikace v různých oblastech, mezi něž patří i ekonomie. V této práci jsou kromě teorie uvedeny i příklady aplikací, a to konkrétně v oblastech vyjednávání, investičního rozhodování a marketingu. Nakonec jsou zde zmíněny kritiky popisovaného přístupu a jeho implikace.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.