Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Etruscan Hellenistic rock-cut tombs with decorated façades
Votroubeková, Tatiana ; Kysela, Jan (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent) ; Nováková, Lucia (oponent)
Etruským skalním hrobkám se zdobenými fasádami se věnuje poměrne málo, téměř výlučně italský archeologů stojí úzadí za inými etruskými hrobkami, které získali pozornost nástennými malbami, nebo hrobovou výbavou. helénistickém období mezi 2. půl. 4. stol. před n. l. a 1. půl. 2. stol. před n. l. vznikla na území ve vnitrozemí jižní Etrúrie, na nekropolách dvou etruských měst, Sovany a hrobek, které na fasádach vysekaných do skalního podloží propracovaně imitují prvky reálné ené figurálními reliéfy. Už od objěvení těchto hrobek v 19. století se badatelé pozastavovali nad jejich podobností s architekturou řeckých chrámů a architektonických slohů, s hrobkami makedonských vládců, skalními urie, hlavně ve východním Středomoří. Debata o cizích vlyvech hledání analogií je stále živé, a pokračuje i současnosti s novými Cílem práce je přispět do této cizích uměleckých vlivech na architekturu výzdobu těchto etruských hrobek pokusit se zodpovědet tyto hlavní otázky - čerpali tvůrci fasád z místní tradice a pokud ano, v čem se nechali inspirovat jinými kulturami? Tohto cíle se pokusím dosáhnout vlastním podrobným přezkoumáním jednotlivých výzdobných motivů, jakož i celkové formy fasád a hledáním relevantních analogií v rámci archeologie starověké Etrurie, zbytku Itálie a zejména území Magna východního Středomoří....
Antropogeneze vědomí
Bažant, Jan ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Jaký je vlastne vývoj vedomí moderního cloveka, tj. u druhu Homo sapiens sapiens? Protože už první krok výzkumu - definice zkoumaného objektu - prináší znacné problémy a rozpory mezi ruznými koncepcemi, je nutné nejprve zodpovedet jinou otázku. Jak vymezit vedomí? V cásti Teorie vedomí, v kapitole Vznik pojmu se snažím podat strucnou genezi jednotlivých koncepcí vedomí a prehled stávajících teorií vedomí doplnený o kritickou úvahu. Protože me zajímá zejména vývoj, v kapitole Vývoj vedomí shrnuji dosavadní poznatky o evoluci hominidu až k vrcholné forme Homo sapiens. Spolecne s tím uvádím nekteré teoretické prístupy a opet kritické zhodnocení pojmu. V poslední kapitole první cásti hledám duvody pro vymezení kultury jako možného ekvivalentu vedomí. Kulturu ustanovuji jako srovnatelné a do historie i prehistorie sledovatelné vyjádrení vedomí ve vnejším svete. To, co lze z vedomí sledovat, jde obecne popsat jako chování a produkty psychiky (není myšleno jen v úzce behaviorálním smyslu).
Tizian, antická mytologie a Ovidius
Vorlová, Magdalena ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent)
Tématem diplomové práce je zkoumání antické tematiky v dílech Tiziana. Autorka se soustředí na uzavřený soubor děl s antickou tematikou (témata antické mytologie), vytvořený pro španělského krále Filipa II. a zabývá se otázkou možných literárních, eventuálně materiálních předloh, které mohl mít umělec k dispozici nebo kterými se inspiroval. Díla spojuje tematika Ovidiových Metamorfóz, otázkou však zůstává, zda vycházel Tizian z klasické antické nebo některé renesanční překladové, upravené či komentované verze nebo zda se dokonce inspiroval i jinými klasickými autory.
Antické sklo na základě analýzy materiálu Národního muzea v Praze
Svobodová, Helena ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent) ; Bažant, Jan (oponent)
Sbírka antického skla Národního muzea čítá přes 200 vesměs intaktních, dosud až na pár výjimek, nepublikovaných nádob, které zahrnují široký chronologický rámec od 5. století př. n. l. do konce antiky. Jádro sbírky tvoří foukané sklo do formy i z volné ruky. Rozbor sbírky nabízí pohled do historie antické sklářské výroby, nacházejí se v ní příklady všech výrobních postupů, od skla formovaného na hlinité jádro, přes sklo zhotovované leháním do formy k foukanému sklu do formy i z volné ruky. Ve sbírce je zastoupeno mnoho různých dekoračních technik a stylů praktikovaných v antice, rovněž se v ní nacházejí nádoby z mnoha různých míst římského impéria i mimo něj. Hlavní část práce tvoří foukané sklo římského císařství (kapitola čtyři) zhotovované z volné ruky i foukáním do formy, z toho prakticky polovinu tvoří unguentaria různých typů. Až na několik výjimek je většina zhotovena z přirozeně zbarveného skla různé intenzity nazelenalého nebo modrozeleného zabarvení. V této kapitole se nacházejí téměř všechny možné typy nádob zhotovovaných v tomto období. Nádoby byly seřazeny na základě typů - např. tvary otevřené, tvary uzavřené a v rámci těchto typů dále na základě dalších kritérií, které vytvářejí další podskupiny, jako například formy bez nožky, na nožce, s uchem, bez uch, se dvěma uchy apod. Tak...
Iónské kladí v klasicismu v Čechách a na Moravě
Zyková, Michaela ; Bažant, Jan (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent)
Toto téma jsem si vybrala, protože mě zaujalo na první pohled. Jeden z okruhů, kterými se klasický archeolog zabývá a který mě osobně zajímá, je vliv antické kultury na pozdější období dějin. Antické tradice v evropském umění středověku i novověku jsou nesporné. Někdy byly intenzivnější, někdy méně, ale v podstatě stále přetrvávaly. Fascinuje mě právě to, jak se lidé neustále vrací k antické kultuře, která má i po tolika staletích takový vliv. Dále mě také k tomuto tématu táhla možnost, že předmětem zkoumání jsou právě památky v Čechách a na Moravě, které mohu osobně navštívit a prohlédnout si je, než je použiji ve své práci. Nemalý vliv na výběr tématu měl také ten fakt, že se týká architektury, neboť tato oblastí umění se u mě těší rovněž nezanedbatelnému zájmu. Z hlediska tématu klasicismu je práce také zajímavá, protože do dnešní doby nebylo napsáno mnoho literatury, která by se zabýval pouze klasicistní architekturou. Předchozí a následující období vývoje architektury byla zpracována mnohokrát a různými způsoby, ovšem o klasicismu se dočteme většinou jen ve všeobecných publikacích o architektuře. Otázkou zůstává, zda je toto období stavební aktivity nezajímavé, nedůležité, opomíjené či špatně zpracovatelné kvůli nedostatku informací. Můj osobní názor je, že to není téma nezajímavé či nedůležité, ale...
Ornament on Greek vases from Archaic to Classical period - current state of research
Šmulíková, Ivana ; Bažant, Jan (vedoucí práce) ; Kroutilová Jamrichová, Zuzana (oponent)
Autorka se snaží v této práci popsat vývoj ornamentu na attických vázách od proto-attické doby po červenou figuru. Popisuje jednotlivé ornamenty, které lze nalézt pod uchy váz nebo na rámování hlavních scén. Důraz je kladen na současný stav bádání a možnosti dalšího zkoumání attického ornamentu.
The Iconography of Crime and Punishment in Greek and Roman Visual Arts With Special Regard to Female Transgressors
Vacinová, Lenka ; Bouzek, Jan (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent) ; Evans, Jane D. (oponent)
Během obléhání města se jedna z místních dívek dává zlákat zlatem nepřátel - nebo zjevem jejich vůdce - natolik, že s nimi uzavře tajnou dohodu a otevře jim brány pevnosti, namísto slíbené odměny je však zrádkyně zahubena samotným nepřítelem. Jedna z variant tohoto příběhu se odehrává v kulisách Říma a její hlavní aktérkou je Tarpeia, která za svůj čin žádá zlaté náramky, které Sabinové nosí na levé paži - namísto toho však umírá pod vahou štítů, kterými ji bojovníci zahrnuli. Způsob ztvárnění této scény v římském výtvarném umění je jedním z hlavních témat této práce. Vzhledem k tomu, že se jedná o událost úzce spjatou s legendární historií Říma, všeobecně se soudí, že scéna Potrestání Tarpeie postrádá přímé ikonografické paralely jak v řeckém, tak i etruském výtvarném umění. Někteří badatelé dokonce přepokládají, že způsob vyobrazení Tarpeie odpovídá způsobu zobrazení figury božského nebo heroického charakteru, nikoli negativní postavy. Tato práce na základě analýzy dochovaných scén Potrestání Tarpeie polemizuje s oběma předpoklady a snaží se dokázat, že dané ikonografické schéma bylo vytvořeno na základě řeckých a etruských obsahových paralel a ve shodě s tradiční ikonografií ženských i mužských postav překračujících lidské i božské zákony. Práce si klade za cíl na základě podrobného zkoumání...
Sochařská inspirace v tématu tělesnosti v performativní praxi
Silich, Sviatlana ; BAŽANT, Jan (vedoucí práce) ; SMOLÍK, Robert (oponent)
Hlavním obsahem mé diplomové práce je reflexe, zmapování příprav a realizaci projektu The Figs, založeného na tématu vnímání těla a tělesných strachů, a dalších uskutečněných projektů, které se tématu fyzičnosti tykaly. Pak také reflexe mých zkušeností spolupráce se studentkou ateliéru sochařství a práce s materiálem. Paralelně se zmiňuji a rozebírám jednotlivá díla vybraných významných umělkyň, které pracovaly s performativními, časově závislými (time-based) uměleckými formami. Zabyvám se otázkou, jak vytvořené objekty následně zapojit do performance, a jakým způsobem potom objekty ovlivňují průběh performance. Samostatnou kapitolu věnuji materiálu a jeho výběru, včetně práce s vejcem jako materiálem. V textu reflektuji vlastní zkušenosti jako autora a performera. Analyzuji vývoj tvůrčího procesu ve všech fázích, rozebírám jednotlivé scény a zdůvodňuji konečný výběr prvků.
Possibilities and limits of gender analysis for interpretation of the so called genre scenes on the Black and Red Figured vases
Kroutilová Jamrichová, Zuzana ; Pavúk, Peter (vedoucí práce) ; Remišová Věšínová, Kamila (oponent) ; Bažant, Jan (oponent)
Čierno- a červenofigúrová keramika predstavuje veľmi zaujímavý, ale zároveň rozsiahly a náročný predmet štúdia. Po mnohé desaťročia boli vázy, na základe ich výzdoby, študované najmä ako hodnotné umelecké predmety, ktoré môžu vypovedať o predstavách a živote ich tvorcov a užívateľov. Interpretácia scén, ktoré sa nám dochovali, bola stredobodom záujmu mnohých bádateľov po celé desaťročia. Pri štúdiu prác našich predchodcov je možné sledovať, že ich postupy a výsledné interpretácie boli často ovplyvnené spoločensko- kultúrnou situáciou v ktorej žili a pracovali. Cieľom práce nie je vytvárať nové, prekvapivé interpretácie vybraných výjavov. Jej cieľom je poukázať na to, ako súdobá spoločnosť ovplyvňuje bádateľov, ich postupy a závery pri interpretácii scén, ktoré sa dlhé roky považovali za nemenné, konečné a nespochybniteľné. V práci som sa snažila využívať štúdium genderu a genderovú analýzu, ktorá predpokladá multidisciplinárny prístup pri skúmaní a interpretovaní vázového maliarstva. V štyroch vybraných tematických okruhoch som poukazovala na to, ako dichotómie mužské - ženské, súkromné - verejné, vonku - dnu, ale aj svetské - náboženské či mytológia - žáner, v ktorých sme zvyknutý premýšľať a pracovať s nimi, pri analýze a interpretácii daných výjavov v mnohých prípadoch nefungujú a sú často...
Technická koordinace divadelního festivalu jako scénografická práce
Gselman, Matic ; SMOLÍK, Robert (vedoucí práce) ; BAŽANT, Jan (oponent)
Ve své diplomové práci analyzuji a prezentuji problematiku přizpůsobování představení specifických pro určitou lokalitu novým, alternativním podmínkám. Jako příklad mi poslouží Divadelní festival v Mariboru 2016 (FBS 2016), kde jsem působil jako technický koordinátor. Mým úkolem bylo koordinovat technickou realizaci zhruba 30 představení na různých místech festivalu. V textu se zaměřím na 3 představení, která byla svojí formou nějakým způsobem unikátní a znamenala pro náš tým z určitého hlediska neobvyklou výzvu. V rámci technické koordinace divadelního festivalu je je třeba využívat nejen technických znalostí a organizačních schopností, ale také znalostí divadelní teorie a scénografie a tvůrčího myšlení. Případné problémy, které se objeví, a situace, které nastanou, je nutno pečlivě zvážit, protože mohou poskytnout nový úhel pohledu a pomoci vyřešit stávající problémy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Bažant, Jakub
9 Bažant, Jan
1 Bažant, Jaroslav
1 Bažant, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.