Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Význam sociálně komunikačních dovedností pro výslednou kvalitu ekonomického vzdělání
Holečková, Lenka ; Trnka, Jan (vedoucí práce) ; Asztalos, Ondřej (oponent) ; Velichová, Ľudmila (oponent)
Disertační práce se zabývá sociální komunikací v ekonomickém vzdělávání se zvláštním zřetelem k současné úrovni komunikačních dovedností žáků a studentů vybraných škol a se zaměřením na aspekty a kompetence, které je třeba v těchto oblastech nejvíce rozvíjet. Práce je rozdělena do dvou částí a s nimi korespondujících dvou výzkumných problémů. Těžiště disertační práce spočívá v aplikaci rétorických a sociálně komunikačních prvků do ekonomického předmětu, kde je experimentální metodou a následným pozorováním (s pomocí hodnotících škál) posouzen vliv těchto dodaných prvků na výslednou kvalitu výstupu z ekonomického předmětu. Daný výstup probíhá formou prezentace ekonomického tématu studenty, kteří takto předávají odbornou látku ostatním studentům v kurzu. Hodnocení se zaměří na výslednou kvalitu prezentace studentů z mnoha hledisek. Další stěžejní část práce je zaměřena na rozvoj argumentačních dovedností žáků při užití aktivizujících metod výuky v ekonomickém předmětu. Je zkoumán vliv výuky prostřednictvím aktivizujících metod rozvíjejících schopnost argumentace na výsledné znalosti žáků. Ti jsou rozděleni do dvou skupin, přičemž jedna z nich je vyučována klasickým způsobem, druhá pomocí aktivizujících metod. Znalosti jsou ověřeny pomocí didaktického testu. Hlavní roli zde hrají metody rozvíjející schopnost argumentace, neboť dovednost vhodně argumentovat je pro budoucí uchazeče na trhu práce velmi významná. Významnost rozdílů mezi pretestem a posttestem v rámci skupin žáků je v obou případech vyhodnocena pomocí dvouvýběrového párového t-testu na střední hodnotu. Významnost rozdílů mezi experimentální a kontrolní skupinou pomocí Studentova t-testu. Ústřední metodologické postupy užité v práci zahrnují experiment, pozorování, škálování, dotazníkové šetření, didaktický test a jejich statistické interpretace (Shapiro-Wilkův test normality, F-test, dvouvýběrový párový t-test na střední hodnotu, Studentův t-test). Na základě výsledků výzkumu bude navrženo začlenění rétorických a sociálně komunikačních technik a rovněž vybraných aktivizujících metod do běžné výuky. Smyslem práce je poukázat na potřebu zařazení komunikačních prvků do výuky ekonomických předmětů a navrhnout možnosti, jak s komunikačními dovednostmi v těchto předmětech pracovat a účinně je u žáků a studentů rozvíjet.
Moderní vyučovací metody ve výuce ekonomických předmětů
Maxa, Radek ; Rotport, Miloslav (vedoucí práce) ; Asztalos, Ondřej (oponent) ; Paseková, Marie (oponent)
Hlavním cílem této disertační práce je komplexní zhodnocení praktické využitelnosti a míry účinnosti moderních zejména aktivizujících metod výuky ekonomických předmětů při naplňování RVP Ekonomika a podnikání a RVP Obchodní akademie v porovnání s tradičními metodami. K dosažení tohoto cíle vedlo systematické objasnění a zhodnocení klíčových prvků volby adekvátních metod výuky, prezentování a vzájemné srovnání dílčích klasických, aktivizujících a komplexních výukových metod. Vybrané moderní aktivizující metody jsou detailně popsány včetně postupu a příkladů jejich aplikace ve výuce okruhu Managementu na středních odborných školách. Současný stav ve využívání metod výuky učiteli ekonomických předmětů na vybraných středních odborných školách byl zmapován a zhodnocen prostřednictvím kvantitativních (strukturované dotazování žáků a učitelů) i kvalitativních (řízený rozhovor s učiteli ekonomických předmětů na vybraných školách, testování žáků -- pretest a posttest) metod empirického pedagogického výzkumu a realizací experimentální výuky. Výsledky analýzy využitelnosti a efektivity moderních aktivizujících metod v naplňování vzdělávacích cílů ekonomického vzdělávání na středních odborných školách byly shrnuty do podoby SWOT analýzy. Práce mimo jiné rozebírá a hodnotí bariéry v aplikaci moderních metod výuky, do jaké míry tyto metody přispívají k budování žádoucích kompetencí žáků a zejména pak tzv. měkkých dovedností žáků, ověřuje účinnost učebnice Managementu opírající se o moderní aktivizující metody při naplňování vzdělávacích cílů. Disertační práce poskytuje výstupy pro vedení středních škol realizujících zejména RVP obchodní akademie a RVP Ekonomika a podnikání, které se mohou stát vodítkem, stimulem pro změnu metod a forem výuky, nutného posunu zájmu škol od tradičních metod k moderním aktivizujícím. Může se stát pomůckou a inspirací pro každého učitele ekonomických předmětů při osvojení a následném zavádění moderních aktivizujících metod výuky. Oprávněnost a potřebnost jejich zařazení do výuky ekonomických předmětů v mnohem širším měřítku než jak je tomu v současnosti potvrzují závěry této disertační práce ve shodě s diskutovanými obdobnými výzkumy a experimenty. Nabízí praktická doporučení a postřehy, jak by měl učitel ekonomických předmětů na středních odborných školách postupovat při zavádění moderních aktivizujících metod. Zvolené výzkumné postupy a metody poskytly poměrně velké množství dat, jejichž zpracování umožnilo získat hlubší náhled na roli, účinnost a aplikovatelnost moderních aktivizujících metod výuky v prostředí současného středního ekonomického vzdělávání.
Pojetí výuky makroekonomie na vysokých školách s ekonomicky zaměřenými studijními programy
Marková, Lucie ; Rotport, Miloslav (vedoucí práce) ; Asztalos, Ondřej (oponent) ; Pavelková, Jaroslava (oponent)
Hlavním cílem této disertační práce je navržení vhodných výukových metod pro předmět makroekonomie na základě poznání typologie osobnosti studentů studujících v ekonomicky zaměřených oborech vysokých škol. Nejprve analyzuji současný stav vysokoškolského vzdělávání, nárůst počtu vysokoškolských studentů, vysokých škol a fakult. U vysokoškolských institucí poskytujících vzdělání v ekonomických oborech se zaměřuji na zařazení předmětu makroekonomie do studijních plánů a na důležitost zařazení tohoto předmětu do výuky. Realizací kvantitativního výzkumu, v rámci něhož používám dotazník MBTI pro zjištění typologie osobnosti, zkoumám složení studijních skupin z hlediska této typologie na vybraných vysokých školách s ekonomicky zaměřenými obory. Následuje analýza v současné době aplikované formy a metody výuky makroekonomie na Soukromé vysoké škole ekonomických studií s rozborem dopadu na výsledky klasifikace, dosažené v tomto předmětu u jednotlivých typů osobnosti. Na základě vyhodnocení výsledků navrhuji výukové metody vhodné pro konkrétní osobnostní typy a poté i celou studijní skupinu, skládající se z různých osobnostních typů. Disertační práce zahrnuje úvodní část, sedm kapitol a závěr. Úvod obsahuje cíl disertační práce, analýzu současného stavu poznání dané oblasti, stanovení hypotéz a metodologii výzkumu. První kapitola analyzuje současný stav vysokoškolského vzdělávání, který je ovlivněn především prudkým nárůstem studentů, vysokoškolských institucí i jejich fakult. Druhá kapitola se zaměřuje na makroekonomii nejprve jako na vědní disciplínu, poté jako na vyučovací předmět a zařazení tohoto předmětu do studijních plánů vybraných vysokých škol. Třetí kapitola se soustřeďuje na vysokoškolskou výuku. Zabývá se koncepcemi, formami a metodami vysokoškolské výuky. Čtvrtá kapitola nás uvádí do problematiky typologií osobnosti. Nejprve se zaměřuje na vývoj některých typologií osobnosti s důrazem na ty, které měly na společnost významný vliv. Poté se věnuje typologii osobnosti MBTI, základním dimenzím osobnosti podle této typologie, temperamentům a studijní úspěšnosti z pohledu této typologie. Pátá kapitola popisuje výsledky výzkumu struktury studentů podle typologie MBTI na pěti vybraných vysokých školách a obsahuje souhrnné výsledky z testovaných škol. V šesté kapitole jsou uvedeny studijní výsledky u zkoušky z makroekonomie studentů Soukromé vysoké školy ekonomických studií, tyto výsledky jsou vztaženy k jednotlivým typům podle výše uvedené typologie osobnosti. V sedmé kapitole jsou navrženy vhodné metody a postupy výuky, které pro jednotlivé osobnostní typy vytvářejí optimální studijní podmínky, a dále metody a postupy výuky, které respektují různorodé složení studijních skupin.
Způsoby implementace výchovy k podnikavosti v ekonomickém vzdělávání
Hofman, Václav ; Krpálek, Pavel (vedoucí práce) ; Asztalos, Ondřej (oponent) ; Malach, Josef (oponent)
Tato disertační práce o způsobech implementace podnikatelské výchovy do českého obchodního školství popisuje podnikání a výchovu k němu jako zcela mimořádné faktory, zasluhující mimořádnou mezioborovou pozornost, protože vedou k rozvoji lidského kapitálu, na němž budoucí společnost bude vystavěna. Shledává výchovu k podnikavosti hybnou silou inovací, zaměstnanosti a ekonomického růstu. Práce zkoumá existující znalosti a příklady dobré praxe v oblasti podnikatelské výchovy pokrývající proces celoživotního učení, počínaje mládeží. Mezi cíli české vzdělávací soustavy hledá takové, jež rozvine u stávající a budoucí generace podnikatelů, pracovníků, učitelů, manažerů a dalších osobností schopnost uspět a pomáhat v tom druhým. Výzkum se zaměřuje na kompetence podnikatele a schopnost podnikat. Ústřední metodologické postupy zahrnují pozorování, dotazníkové šetření, analýzu školské dokumentace, osobní řízený rozhovor a jejich statistické interpretace, převážně využití T-testu. Návazně práce konsoliduje metody výuky, inovativní přístup a didaktickou techniku vhodnou pro kurzy podnikavosti. Aby bylo dosaženo cílů EU, podněcuje práce k činnosti odborníky na didaktiku, aby poskytovali doporučení učitelům, vládě, ředitelům škol a univerzitám pro další rozvoj a efektivnější podání samotných výukových podnikatelských programů. Závěrem tato disertační práce pokládá proces dosahování cílů podnikatelské výchovy za kritickou komponentu k uchopení výzev 21. století. Doporučuje cíle formulovat od prvopočátku jasně a s měřitelnými výstupy, aby bylo možné dále zkoumat výsledky podnikatelské výchovy.
Analýza kvality výuky vyšší odborné školy a zvyšování její úrovně s důrazem na podnikatelské vzdělávání a myšlení v podmínkách Vyšší obchodní podnikatelské školy
Bejdáková, Blanka ; Asztalos, Ondřej (vedoucí práce) ; Krpálek, Pavel (oponent) ; Šlosár, Rudolf (oponent)
Hlavním cílem této doktorské práce je zjistit, jaká je úroveň kvality výuky na konkrétní vyšší odborné škole a naznačení cest, jakými je možné kvalitu výuky ještě dále zvyšovat. Kvalita výuky představuje poměrně široký pojem, proto je v práci kladen důraz především na úroveň klíčových kompetencí studentů, zejména pak na kompetenci k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. Pro naplnění tohoto cíle je třeba definovat standardy kvality výuky na VOŠ, získat relevantní informace o obsahu a struktuře učebních plánů, o výukových metodách a formách, které jsou na škole využívány a také informace o úrovni znalostía dovedností studentů. V neposlední řadě by se ke kvalitě výuky měli vyjádřit i studenti a jejich budoucí zaměstnavatelé. Vědeckým přínosem této práce je vytvoření vlastního modelu hodnocení kvality výuky na vyšších odborných školách, který by se v budoucnu, po dalším ověřování v praxi, mohl stát základem pro vypracování jednotné metodiky pro hodnocení kvality výuky na vyšších odborných školách, zejména ekonomického zaměření. Jako druhotný vědecký přínos práce je možné označit získání informací o obsahu a metodách vzdělávání používaných na konkrétní vyšší odborné škole ekonomického zaměření a jejich přínosu pro rozvoj klíčových kompetencí, s důrazem na kompetenci k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. Výsledky výzkumu mohou sloužit i jako podklad při tvorbě učebních dokumentů podobných oborů a dále jako podklad pro rozhodování, zda a v jaké podobě zařadit do výuky integrující předmět. Cíle práce je dosaženo prostřednictvím výzkumu provedeného na VOŠ - Vyšší obchodní podnikatelské škole, Masná 13, Praha 1. Výzkum spočívá v analýze obsahu, metod a forem vzdělávání na této škole a též v experimentu, kdy je do výuky ve třetím ročníku zařazen integrující předmět. Konečným výstupem jsou doporučení a zobecnění platná pro vyšší odborné školy obecně, zvláště pak pro vyšší odborné školy s ekonomickým zaměřením. Práce se zabývá problematikou ze dvou úhlů pohledu, postupuje od obecného ke konkrétnímu tak, aby v závěru mohla být vyslovena opět obecně platná doporučení. První část práce představuje obecná východiska pro následný výzkumný úkol. Je členěna do pěti kapitol. V první kapitole je popsán předmět a metodika výzkumu. Druhá kapitola definuje význam lidského kapitálu pro konkurenceschopnost České republiky. Ve třetí kapitole jsou shrnuty východiska a nástroje školské reformy se zdůrazněním vzdělávacích cílů v oblasti klíčových kompetencí studentů. Čtvrtá kapitola se věnuje podstatě a nástrojům podnikatelského vzdělávání a myšlení. Pátá kapitola popisuje historii a současnost vyššího odborného školství v České republice a naznačuje jeho možný vývoj v budoucnosti. Následující část, která obsahuje vlastní výzkum, je členěna do tří kapitol. Šestá kapitola charakterizuje Vyšší obchodní podnikatelskou školu, analyzuje její podmínky pro vzdělávání studentů, sleduje její konkurenci a definuje její silné a slabé stránky, její příležitosti a ohrožení. Sedmá kapitola obsahuje samotnou podstatu výzkumného úkolu. Osmá kapitola následně vyhodnocuje výsledky výzkumu, ověřuje hypotézy a formuluje doporučení použitelná pro vyšší odborné školy obecně.
ANALÝZA SYSTÉMU CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PRŮVODCŮ V OBLASTI CESTOVNÍHO RUCHU V ČESKÉ REPUBLICE
Puklová, Liběna ; Dvořáček, Jiří (vedoucí práce) ; Asztalos, Ondřej (oponent) ; Indrová, Jarmila (oponent)
V práci je provedena podrobná analýza jednotlivých prvků systému vzdělávání průvodců v oblasti cestovního ruchu v České republice, metodou SWOT analýzy je současný systém vzdělávání zhodnocen a jsou navržena opatření pro zlepšení vzdělávání průvodců.
Návrh optimalizace ekonomických znalostí absolventů vyšších odborných škol vzhledem k potřebám praxe se speciálním zaměřením na dopravní obory
Moravcová, Lenka ; Asztalos, Ondřej (vedoucí práce) ; Nováková, Lenka (oponent) ; Nováček, Jan (oponent)
Hlavním cílem práce je navrhnout takové změny v obsahu učebních dokumentů v oblasti ekonomických předmětů oboru Obchodník v dopravě, které přizpůsobí obsah těchto dokumentů potřebám zaměstnavatelů. Cíle práce je dosaženo prostřednictvím výzkumu zaměřeného na potřeby těchto zaměstnavatelů. Výsledky výzkumu jsou porovnány s platnými učebními dokumenty studijního oboru. Použitím gnoseologických postupů jsou učiněny závěry a navrženy změny v učební dokumentaci. Vědeckým přínosem práce je získání informací o míře potřebnosti jednotlivých ekonomických znalostí absolventů oboru pro potřeby zaměstnavatelů. Výsledky výzkumu mohou sloužit i jako podklad při tvorbě učebních dokumentů podobných oborů i na jiných školách. Práce je rozdělena do pěti kapitol.
Možnosti implementace systému uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v ČR
Čiháková, Hana ; Rotport, Miloslav (vedoucí práce) ; Asztalos, Ondřej (oponent) ; Marinková, Helena (oponent)
Základním aktérem celoživotního učení (CŽU) je učící se. Jde o ocenění a podporu veškerého jeho učení -- o tzv. valorizaci učení -- nejen v rámci formálního vzdělávání, ale i v rámci neformálního vzdělávání a informálního učení. Zde výsledky učení nejsou osvědčovány celospolečensky uznávanými certifikáty, a informální učení navíc neprobíhá ani podle kurikula a prostřednictvím výuky. To s sebou technicky nese nutnost vytvořit potřebné nástroje a systémy pro uznávání výsledků učení, které umožní implementaci systému CŽU. K zajištění implementace systému CŽU v České republice jsou realizovány různé projekty a iniciativy a jsou vytvářeny národní a sektorové ekvivalenty evropských nástrojů či zaváděny evropské nástroje k implementaci evropského konceptu CŽU (Národní soustava povolání, Národní soustava kvalifikací, systém uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení, zákon č. 179/2006 Sb. o uznávání výsledků dalšího vzdělávání, Evropský systém kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu). Práce se zabývá možnostmi a překážkami implementace těchto nástrojů do konceptu celoživotního učení v ČR.
Didaktické zpracování materiálových zásob (se zaměřením na problematiku 3. ročníku Obchodní akademie)
Mašterová, Martina ; Rotport, Miloslav (vedoucí práce) ; Asztalos, Ondřej (oponent)
Cílem této práce je vystihnout problematiku materiálových zásob a především didaktické zpracování ve výuce na obchodních akademiích. Zabývá se zachycením materiálových zásob v zákoně o účetnictví, vyhlášce, českých účetních standardech a oceňováním. Charakterizuji vzdělávací program pro obchodní akademie, jeho obsahovou strukturu, mezipředmětové vztahy a postavení účetnictví. Didaktické zpracování podává možný přístup k této problematice, její výchozí předpoklady, strukturu, výklad tématu a její prověření pomocí souhrnných příkladů.
ANALÝZA SYSTÉMU CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PRŮVODCŮ V OBLASTI CESTOVNÍHO RUCHU V ČESKÉ REPUBLICE
Jarolímková, Liběna ; Dvořáček, Jiří (vedoucí práce) ; Asztalos, Ondřej (oponent) ; Indrová, Jarmila (oponent)
V práci je provedena podrobná analýza jednotlivých prvků systému vzdělávání průvodců v oblasti cestovního ruchu v České republice, metodou SWOT analýzy je současný systém vzdělávání zhodnocen a jsou navržena opatření pro zlepšení vzdělávání průvodců.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.